Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-12-2010 22:37

Lieve Dennis,

We proberen niemand te overtuigen dat de snow-man niet inzetbaar is maar dat men wel terdege bewust moeten zijn van enkele valkuilen. Het hele verhaal dat er je er geen wetmatigheden aan kunt verbinden moet je dan ook maar achter je laten.

Al met al blijf ik erbij dat deze beelden, en de vorige op de Sloter, simpelweg niet representatief zijn. Als deze zo slecht zou zijn, hadden we dit met z'n allen toch allang in de praktijk moeten ondervinden? Het is niet dat de Snowman een hype van de laatste tijd is, ik vis er denk ik al meer dan 10 jaar mee...


Ik heb ermee gevangen dus het werkt overal! Als dat geen wetmatigheid is dan weet ik het ook niet meer.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven interessant en leerzaam, maar niet meer dan dat. Ik vind persoonlijk veel te ver gaan om er wetmatigheden aan te hangen. Er zijn zooooveel andere factoren voor een reactie op een bepaalde rig.


Interessant en leerzaam, juist ja! Vervolgens ga je verder 'Ik kan er niets mee'. I'm confused!

De hele bedoeling van onderwaterbeelden is om zoveel mogelijk factoren te beperken omdat je dingen kunt uitsluiten zoals aanwezigheid van vis of beperkingen van de rig omdat je het feitelijk kunt zien. Gewoon vissen is natuurlijk ook erg leerzaam maar kent inherent meer beperkingen vanwege het hoge 'gok gehalte'. Dat jij en velen (zoals ikzelf) ermee hebben gevangen betekent niet dat er niets mee aan de hand kan zijn. We hebben bijna twintig verschillende pogingen gezien met geen één gehaakte vis op twee verschillende wateren. Dit heb ik van geen enkele andere rig of aasaanbieding gezien. Lichtelijk wonderbaarlijk nietwaar!

Van die abstracte opsomming van factoren ben ik ondertussen wel een beetje moe van aan het worden moet ik eerlijk toegeven. Wat heeft de hardheid van de pop-up nou voor enige relevantie op het moment dat je kunt zien dat het aas constant door zijn karakter (vorm en maat) niet naar binnen gaat. Heb jij wel enig besef van gevolg en eventuele oorzaak. Ik krijg sterk de indruk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er staat notabene in je opsomming van factoren 'formaat' Daar gaat het nou net om gast!!! Mijn broek zakt af van jou post.

Nog één keer voor de goede orde:

Wij krijgen sterk de indruk dat de Snow-Man in zijn oorspronkelijk maat (20+15) en vorm behoorlijk selectief is maar dat deze selectiviteit op een zachtere bodem waarschijnlijk minder sterk aanwezig is. Gebruik de Snow-Man kleiner of op een andere bodem als je effectief op alle maten karper wilt vissen of gebruik hem simpelweg om de 'kleinere' eruit te filteren.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 04-12-2010 03:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-12-2010 23:15

Het gaat niet alleen om de lengte, maar vooral ook om de diameter van het aas.

N. Sibbing heeft onderzocht wat de maximale diameter is, die een karper in zijn kauwholte kan verwerken.

Is 4 % van zijn lichaamslengte.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-12-2010 23:40

Hilco Meijer schreef:Het gaat niet alleen om de lengte, maar vooral ook om de diameter van het aas.

N. Sibbing heeft onderzocht wat de maximale diameter is, die een karper in zijn kauwholte kan verwerken.

Is 4 % van zijn lichaamslengte.


Wordt de lengte niet de breedte afhankelijk van hoe het in de bek verdwijnt. Overigens mag je de beperkende factoren van de rig ook bij die maximale grootte van het haakaas bijrekenen. Heb in mijn lezing op Carpeventt aangehaald dat ook de neiging van vele conventionele rigs om strak te gaan liggen niet echt goed rijmt met de langere aasaanbieding. Martijn Nederpel haalde het hiervoor ook al aan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-12-2010 23:54

Daniel Jawadnya schreef:Wordt de lengte niet de breedte afhankelijk van hoe het in de bek verdwijnt.


Daniel,

Heb net de beelden nog even goed bekeken.

Voor een deel van de aasopnames gaat dit zeker op.

Belangrijke vraag is dan, hoe kan dat?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-12-2010 00:26

Een kleine brainstorm sessie.

Net zoals in het filmpje van de Sloterplas lijkt het soms alsof ze de pop-up totaal niet in de gaten hebben.
Mogelijk??? ligt daar een deel van het antwoord.
Ik ben gewend om mijn eten vanaf de bodem aan te zuigen, om dat zo efficiënt mogelijk te doen (hydrodynamics of suction feeding) moet mijn toeter vlak boven de bol.
Verklaart ook de gemakkelijke opname van de freebies.

Mocht dit waar zijn, dan is de sneeuwpop inderdaad totaal niet effectief.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 00:54

Waarom ze vaak die snow-man omduwen is niet eens de belangrijkste vraag. Realiseren dat het gebeurt des te meer. Overigens zijn er enkele verschillende gebeurtenissen te onderscheiden.

-Ze proberen de aanbieding vaak dwars op te nemen wat vaak niet lukt om voor de hand liggende redenen.

Wellicht doen ze dit omdat ze van naturen zo dicht mogelijk boven de bodem blijven waardoor het aanzuigen effectiever is (lees krachtiger). Dit wordt ondersteund door het volgende punt.

-Enkele keren gaan ze voor de pop-up waarbij de aanbieding nauwelijks van de grond komt.

Komt dit wanneer de waterverplaatsing op een te grote volume is gericht het minder krachtig is?
Heeft het te maken met de hoeveelheid zuigkracht die ze op de los liggende boilies uitoefenen in verhouding tot de snow-man die meer weerstand biedt (ook de rig speelt hier een rol)?

-Een aantal keren gaat de snow-man niet diep genoeg naar binnen waardoor de haak buiten de bek blijft hangen terwijl de rig alle ruimte verschaft.

Doen ze dit van naturen met grof aas?

-Een aantal keren gaat de snow-man oppervlakkig naar binnen maar blijft de haak buiten de bek hangen tijdens een situatie waarbij de rig al zeer weinig ruimte verschafte.

Bij vrijwel al inhaking die ik gezien heb tijdens het filmen lag de rig al kritisch. Met andere woorden bijna strak maar net genoeg ruimte om het naar binnen te krijgen. Wat gebeurt er op het moment dat je de hair moet gaan verlengen vanwege het langere haakaas: de vis moet de montage dieper naar binnen zuigen om de haak naar binnen te krijgen. Dus terwijl het al heel erg kantje boord is zul je met een grotere snow-man deze situatie (waarin je normaal gesproken de vissen haakt) verder frustreren.

Dit is de reden waarom als we het bovenstaande bij melkaar gooien, sterk de indruk krijgen dat een grotere snow-man vooral op een zachtere bodem effectief is richting alle maten vissen waaronder ook de wat kleinere. Op een zachte bodem blijft de rig beter slap liggen, het presenteert beter en ze benaderen het vaker van boven omdat het iets wegzakt. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het ook op een harde bodem van meerwaarde kan zijn let alleen op het formaat gebaseerd op het formaat van de vissen die je target.

Ook wel interessant is om de eventuele andere manier van azen mee te nemen m.b.t vissen op zachte bodem en in het donker. Gaan die vissen harder voor het haakaas? Meer pogingen?

groet

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 04-12-2010 03:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 00:55

hydrodynamics of suction feeding


Je was me net voor! :D ''waardoor het aanzuigen effectiever is (lees krachtiger)'' Heb overigens dat stuk nooit gelezen. Zou je het mij kunnen opsturen Hilco?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-12-2010 01:37

[quote="Dennis de Wilde"]Al met al blijf ik erbij dat deze beelden, en de vorige op de Sloter, simpelweg niet representatief zijn. Hoe interessant ze ook zijn. Je kunt gewoonweg niet om de praktijk heen dat de snowman bij velen een favoriet is. Dit zal niet voor niets zijn en hebben we niet allemaal de snowman naast een single of allerlei andere presentaties gevist en bleek de snowman toch vaak minimaal net zo goed te scoren! Als de snowman het keer op keer zou afleggen tegen diverse andere presentaties zouden we toch niet ineens deze beelden nodig hebben om de slechte werking ervan in te zien....Als deze zo slecht zou zijn, hadden we dit met z'n allen toch allang in de praktijk moeten ondervinden? Het is niet dat de Snowman een hype van de laatste tijd is, ik vis er denk ik al meer dan 10 jaar mee...

Laten we proberen geen conclusies proberen te trekken op basis van:
-enkele moment opnames
-op 1 of 2 specifieke waters
-op 1 of 2 specifieke stekken
-op 1 bepaald moment/tijd van het jaar
Iedere rig kan op ieder water op iedere stek en in ieder jaargetijde verschillende resultaten opleveren.
Voor ons de kunst om de juiste rig op het moment in te zetten.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven interessant en leerzaam, maar niet meer dan dat. Ik vind persoonlijk veel te ver gaan om er wetmatigheden aan te hangen. Er zijn zooooveel andere factoren voor een reactie op een bepaalde rig. Ik heb lang niet alle reactie doorgeploegd maar denk aan aastype/kleur/formaat/structuur/hardheid/gesoakt of voorgeweekt. Zijn snowmans op het water kapot gevist, of juist niet. Zijn fluros kapot gevist of niet, is er veel of juist niet met plastic gevist, is er veel met vismeel of juist zoet gevist maar op... En dan noem ik alleen maar de factoren die met het haakaas te maken hebben...... Iedere rig/aassoort heeft zijn levensduur en op ieder water zal iedere rig/aassort op een ander moment effectief zijn. Bijv. je bent de eerste die het inzet, of de eerste die het sinds lange tijd weer eens inzet tegenover dat de vissen met de rig/het aas al zijn kapotgevist. Denk je niet dat de reactie van de vissen iets anders zou zijn als je het zou filmen?
Dus al met al; de conclusie trekken dat een snowman van 20 en 15mm voor vissen onder de 15kg niet effectief zijn.........ik heb er heel erg hard om moeten lachten want de vissen die ik er de afgelopen 10 jaar mee heb gevangen......zal wel pure mazzel zijn geweest.....
Mannen, laten we lekker gaan vissen ipv proberen de onvindbare waarheid te vinden.
Catch a whacker!![/quoIedere rig/aassoort heeft zijn levensduur en op ieder water zal iedere rig/aassort op een ander moment effectief zijn. Bijv. je bent de eerste die het inzet, of de eerste die het sinds lange tijd weer eens inzet tegenover dat de vissen met de rig/het aas al zijn kapotgevist. Denk je niet dat de reactie van de vissen iets anders zou zijn als je het zou filmen?




De beelden zijn natuurlijk wel representatief.
Een karper kan maar op een beperkt aantal manieren azen.
Heeft o.a. te maken met de verbinding tussen de kaken en de schedel.
Daarnaast kan ie ook nog zijn bovenlip uitstulpen (voor extra aanzuigkracht).
Zijn wetmatigheden.
Enige verschil wat ie kan maken is, met welke kracht zuig ik iets aan.

Daaruit zou je kunnen concluderen dat iedere rig, op ieder water, op iedere stek (o.k de bodem kan verschillen) en in ieder jaargetijde (o.k. in de winter is ie veel trager) hetzelfde resultaat oplevert.
Dus je kunt wel degelijk conclusies trekken.

Ben dan ook van mening, dat een goede rig/aassoort altijd blijft vangen.

Daniel, zag net je laatste posting.

Stuur je wel even een paar pdf's.

Hilco
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

04-12-2010 05:17

Ik heb het filmpje ook gezien op carpevent mijn gedachten hier bij was meteen hoe is het mogelijk dat ik zoveel vis heb gevangen op de snowman. Bijkomend daar bij was de vraag wat had ik kunnen vangen met een andere montage. Een klein praktijk voorbeeld wil ik jullie niet onthouden zo vis ik een keer per jaar op een vakantie park als ik op vakantie ben met mijn gezin alle jaren voor dit jaar visten ik daar met de snowman met veel vertrouwen want ik ving daar vis mee en meer dan genoeg was mijn idee. De jaren hier voor ving ik gemiddelt een 50 vissen per week dit jaar heb ik maar een hengel gevist met de snowman een 30 mm zinker en 20 mm popup deze presentatie leverden mij 7 vissen op in 5 dagen allen vissen gingen over de 15 kilo. Dat je heel selectief kun vissen op de groteren vissen is mij dus duidelijk,of dat heeft zich die week op dat moment bewezen. De anderen hengels bevisten ik met een zinkende bol deze hengels brachten mij 97 vissen op de kant. Bijna het dubbelen van wat ik er normaal ving, op dat moment dacht ik er nog niet bij na voor mij was de vis los in eerste instantie. Het is dus zeker dat wat je had kunnen vangen hier wel op gaat, want ik verdubbelden mijn aanbeten die doorliepen. Nu leent het water zich niet voor onderwater beelden anders had ik dit wel eens willen doen volgend jaar om het werkelijk te zien hoe de vissen daar azen. Voor mijn eigen gevoel heb ik beter gevist met zinkende bollen dus. Had ik mijn snowman nu keiner gevist had ik er heus meer mee gevangen maar dat heb ik die week niet gedaan

mijn idee bij het filmpje is wat was er gebeurt als er met 30 mm was gevoerd hoe had de snowman het dan gedaan ik denk dat de vis dan harder had aan gezogen en dat de snowman zo dieper had komen te liggen in de bek??
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

04-12-2010 05:23

naar het zien van deze beelden kan ik opmaken dat



ik een snowman alleen nog zal inzeten als ik vis met een pva zakje dus een geconcentreerd hoopje voer ik denk dat de vis dit toch al agressiefer zal benaderen maar dan wel met een kleine snowman presentatie

instant zou ik hem zeker gebruiken maar dan wel met een halfe fluo en niet meer een hele

of als ik met drie hengels mag vissen en zo selectief met een hengel op de groteren vissen kan vissen
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

04-12-2010 07:40

Enige juiste antwoord in mijn ogen. Je kan het zelfs uit het verhaal van Sibbing filteren....

Wellicht doen ze dit omdat ze van naturen zo dicht mogelijk boven de bodem blijven waardoor het aanzuigen effectiever is (lees krachtiger). Dit wordt ondersteund door het volgende punt


Als KM iets zegt Louis, neem ik dat met een hele korrel zout, is m.i. de allerslechtse karpervisser uit een periode dat alles kon en lukte ving em nog geen drol.
Marketing ging hem beter af.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2010 07:55

Het feit dat er nog zoveel op een snowman word gevangen ligt hem misschien wel omdat op zeer veel wateren een dun sliblaagje op de bodem ligt waardoor een deel van de bovengenoemde bevindingen niet meer, of minder, opgaan. Het is ook geen slechte aasaanbieding, het is de visser die hem (verkeerd) toepast die hem minder goed maakt

mvg martijn
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

04-12-2010 08:09

je kun je zelf afvragen hoe ver zak een snowman nu werkelijk in de slip. Hangt dit ook niet af met hoe diep je vist
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2010 10:10

Martijn Nederpel schreef:nee dat niet, maar als je de beelden bekijkt lijkt het me sterk dat het enig verschil maakt. Je ziet duidelik dat de vis echt voor het aas gaat, er is geen enkele argwaan. Echter doordat het aas groter is (en de hair langer) gaat de haak niet altijd mee naar binnen. Daarnaast zie je dat door de manier van azen een snowman minder makkelijk op te nemen is, dat staat los van waar die snowman uit bestaat


Ik bedoel dus:

Als ze daadwerkelijk voor het onderste aasdeeltje gaan omdat ze dat signaal kennen (door voorvoeren, want zonder voorvoeren krijg je dit soort beelden niet voor elkaar) lijkt het mij wel eens grappig om een exact dezelfde bol maar dan als pop-up erboven te hangen. Misschien gaan ze dan wel voor de bovenste en is het ineens een stuk makkelijker naar binnen te krijgen ;)

Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Mij overtuig je niet door een willekeurige pop-up erboven te hangen, bovenstaande zou voor mij de "test" echt compleet maken. Gewoon, om juist die signaalwerking van verschillende aasjes uit te sluiten. Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt namelijk ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

04-12-2010 11:39

Leuke he vissen... Een wetenschap gebaseerd op aannames! Toch vindt ik deze benadering erg leuk. Over de filmpjes en de mislukte aasopnames:

Vraag: Waarom zou je een snowman willen vissen?

Aanname van mij: Betere of meer attractiviteit. Misschien ook wel selectiever vissen op grotere vissen.

In de filmpjes ligt de onderlijn vaak bijna geheel gestrekt, en de snowman dwarrelt erg. Zie de momenten dat de snowman bijna dwars liggend word opgenomen.

Toch extra attractie en minder dwarrelen: Kleinere popup dan het bodemaas.


Ik vang het meest op 20mm gecombineerd met een halve 15mm popup.

Dat komt ws. ook omdat k daar veel mee vis...
Succes is een keuze!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2010 11:56

sven

Misschien heb je gelijk, maar als ik de opnames zo bekijk kan ik me niet voorstellen dat het de vis om de onderste bol te doen is. In mijn ogen heeft het meer te maken met de manier van azen. De beelden op de sloterplas bewijzen dat, immers er is daat ook gevoerd met tijgernoten, oftewel een heel ander aas dan waarmee gevist word. Hoewel je er geen wetmatigheden aan kan hangen, denk ik wel dat het je een redelijk beeld geeft in de manier van azen. Daarop voorbordurend kan je denk ik stellen dat groter is inderdaad selectiever is mbt tot de grootte van de vis. Maar dat komt dan niet omdat kleine vis een grote bol niet zou pakken, maar omdat een groot haakaas en daardoor de langere hair haakcombinatie, de werkijng van de rig belemmerd waardoor je een hoop kleinere vis simpelweg minder snel gaat vangen.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-12-2010 12:19

Het is natuurlijk ook de manier van azen die het één en ander verklaard. Heb ik ook nooit tegengesproken. Vind het alleen een stukje completer als je de rest kunt uitsluiten..

De vissen die ik dit jaar op een snowman heb gevangen liegen er weer niet om. Terwijl ik ook gewoon zinkers vis, zonder poespas.. Misschien een stukje selectiviteit.. Wie zal het zeggen.. Wat er ook beweerd wordt naar aanleiding van beelden zal ik toch lekker mijn eigen ding blijven doen.. Zolang het mij een bevredigend resultaat oplevert en ik nog lekker kan genieten van het vissen zal die ene extra vis die er misschien bij kan komen mij een worst wezen..

Als ik af en toe zie wat voor een gedachtengangen de revue passeren hier..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-12-2010 13:02

Ligt het water soms nog overal dicht zodat iedereen maar plaats heeft genomen achter de pc? :D Wat een stormvloed van reacties!

Daniel, bedankt voor je uitleg bij de beelden. Ik kan heel ver meegaan in jouw verklaringen.

Mensen die razendsnel roepen dat het onzin is dat het een 20mm zinker met een 15mm pop-up erbovenop te groot zou kunnen zijn voor vissen van gemiddeld formaat moeten goed beseffen dat het niet alleen de boilies zijn die naar binnen moeten.

Rekensommetje: 15mm pop-up+20mm zinker+10mm hair+30mm haak= 75mm geheel. Dan moet het nog minstens 2tot 3 cm naar binnen omdat de haak weer minimaal 15-20mm terug getrokken moet kunnen worden om te kunnen draaien.

Pas dat maar eens toe bij een visje van een kilo of 8. Dan moet de bovenste boilie (pop-up) al zowat ergens bij het palataal orgaan zitten.

Grappig dat mensen denken dat omdat ze met een snowman naar hun mening goed hebben gevangen het daarom niet beter zou kunnen. Zelfs niet als ze geconfronteerd worden met beelden. Met zulke starheid zullen we weinig revolutie doormaken in onze hobby mannen! Stilstand is achteruitgang!

Juist nu we de gelegenheid hebben gekregen van deze onderwaterbeelden moeten we deze benutten vind ik maar wel in de juiste context. De situatie die je ziet in de beelden hoeft niet representatief te zijn voor het water wat je zelf bevist.
Een goede visser haalt er de juiste info uit en past het toe op zijn eigen visserij, zoals het met info uit de boekjes ook altijd al is geweest.

Klakkeloos overnemen kan iedereen. Het aanpassen naar de situatie is wat hetgeen een goede visser onderscheid van de matige visser in mijn ogen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
jur spijkers
Berichten: 123
Lid geworden op: 11-07-2010 23:23
Locatie: tilburg en JRC sti brolly

04-12-2010 14:15

en als je de snowman er nu andersom opzet dus zinkende bol bovenop dan staat de haak agressiever en als hij de bodem bol opzuigt gaat die ook als eerste in zijn bek. of heb ik het helemaal fout.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

04-12-2010 14:38

Best grappig.
Bij Gorilla's in de mist leefde een biologe 10 jaar tussen de apen en kon na 10 jaar nog niet met zekerheid zeggen hoe de gorilla's in bepaalde situaties zouden reageren. Wij hangen een camera onder water, bekijken een paar uur beeld en kunnen dan gelijk de meest waanzinnige conclusies trekken. Soms zelf zonder enige kennis van dierlijk gedrag?
Er zijn in deze zoveel variabelen die de reden kunnen zijn waarom in dit specifieke geval de bovenste pop-up genegeerd word.
Ik vis met meerdere hengels en (bijna) altijd een met snowman (wel kleiner dan in het filmpje; 15mm zinkend en 12mm pop-up). Toch komen de meeste vissen van de snowman. Ook na het wisselen van de hengels. Maar zoals ik al schrijf: MEESTAL.
Ik heb ook wel mee gemaakt dat alleen de snowman (fluoro pop-up) op ondiep water gepakt was en dat de rest van het gevoerde aas er nog lag. Dan werd de snowman puur gepakt op nieuwsgierigheid (of trek ik nu ook weer voorbarige conclusies :-) )
Tuurlijk is stilstand achteruitgang. Maar vooruitgaan volgens de verkeerde conclusies kan je soms ook ver terug zetten.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 16:19

remon van dusschoten 2 schreef:Ik heb het filmpje ook gezien op carpevent mijn gedachten hier bij was meteen hoe is het mogelijk dat ik zoveel vis heb gevangen op de snowman. Bijkomend daar bij was de vraag wat had ik kunnen vangen met een andere montage. Een klein praktijk voorbeeld wil ik jullie niet onthouden zo vis ik een keer per jaar op een vakantie park als ik op vakantie ben met mijn gezin alle jaren voor dit jaar visten ik daar met de snowman met veel vertrouwen want ik ving daar vis mee en meer dan genoeg was mijn idee. De jaren hier voor ving ik gemiddelt een 50 vissen per week dit jaar heb ik maar een hengel gevist met de snowman een 30 mm zinker en 20 mm popup deze presentatie leverden mij 7 vissen op in 5 dagen allen vissen gingen over de 15 kilo. Dat je heel selectief kun vissen op de groteren vissen is mij dus duidelijk,of dat heeft zich die week op dat moment bewezen. De anderen hengels bevisten ik met een zinkende bol deze hengels brachten mij 97 vissen op de kant. Bijna het dubbelen van wat ik er normaal ving, op dat moment dacht ik er nog niet bij na voor mij was de vis los in eerste instantie. Het is dus zeker dat wat je had kunnen vangen hier wel op gaat, want ik verdubbelden mijn aanbeten die doorliepen. Nu leent het water zich niet voor onderwater beelden anders had ik dit wel eens willen doen volgend jaar om het werkelijk te zien hoe de vissen daar azen. Voor mijn eigen gevoel heb ik beter gevist met zinkende bollen dus. Had ik mijn snowman nu keiner gevist had ik er heus meer mee gevangen maar dat heb ik die week niet gedaan

mijn idee bij het filmpje is wat was er gebeurt als er met 30 mm was gevoerd hoe had de snowman het dan gedaan ik denk dat de vis dan harder had aan gezogen en dat de snowman zo dieper had komen te liggen in de bek??


Remon, een erg mooi praktijk voorbeeld. Daar kunnen veel mensen wat mee!
Wat betreft je vraag: Het gaat enigszins om het relatieve van het hele verhaal. Je hebt gelijke losse delen voer en het haakaas bestaat uit twee van die delen en omdat de meeste mensen met 20 mm voeren gebruikt men vaak een 20-15 combinatie vandaar dat we daar ook mee begonnen zijn. Met betrekking tot je hersenspinsel zie ik wel een bepaalde verschuiving plaats vinden wat betreft effectiviteit maar wel met enige reserve.

Wat gebeurt er sowieso op het gebied van selectiviteit richting de kleinere vissen als je met 30 mm gaat voeren en vissen en hoe vertaalt dat zich naar de snow-man? Is er na een andere verschuiving (selectiviteit groter los aas) in de praktijk nog iets te merken van de theoretische verschuiving in effectiviteit van de snow-man (vissen zuigen harder aan)?

groet,

Daniël Jawadnya
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 16:46

Edwin Wouters schreef:Best grappig.
Bij Gorilla's in de mist leefde een biologe 10 jaar tussen de apen en kon na 10 jaar nog niet met zekerheid zeggen hoe de gorilla's in bepaalde situaties zouden reageren. Wij hangen een camera onder water, bekijken een paar uur beeld en kunnen dan gelijk de meest waanzinnige conclusies trekken. Soms zelf zonder enige kennis van dierlijk gedrag?
Er zijn in deze zoveel variabelen die de reden kunnen zijn waarom in dit specifieke geval de bovenste pop-up genegeerd word.
Ik vis met meerdere hengels en (bijna) altijd een met snowman (wel kleiner dan in het filmpje; 15mm zinkend en 12mm pop-up). Toch komen de meeste vissen van de snowman. Ook na het wisselen van de hengels. Maar zoals ik al schrijf: MEESTAL.
Ik heb ook wel mee gemaakt dat alleen de snowman (fluoro pop-up) op ondiep water gepakt was en dat de rest van het gevoerde aas er nog lag. Dan werd de snowman puur gepakt op nieuwsgierigheid (of trek ik nu ook weer voorbarige conclusies :-) )
Tuurlijk is stilstand achteruitgang. Maar vooruitgaan volgens de verkeerde conclusies kan je soms ook ver terug zetten.
mvg,
edwin


Je kunt binnen tien seconden nadat je voor het eerst een gorilla gezien hebt opmerken dat er een redelijke hoeveelheid intelligentie achter die mooie bruine ogen schuilgaat. Heb je geen tien jaar voor nodig hoor! Zolang je maar open blijft voor variaties kun je zelfs met kleine observeringen een beter beeld vormen van het gehele gedrag maar natuurlijk zal die kennis altijd blijven groeien, want men leert constant bij. Dat betekent niet dat je altijd ALLES moet weten om een voorzichtige conclusie te trekken dat zich toespitst op een enkel onderdeel.

Ik heb ondertussen bijna duizend uur uniek materiaal gezien en dat vele duizenden uren terug bekeken er zijn niet veel mensen in Europa die dat kunnen evenaren (is ook niet belangrijk hoor, want ik doe het voor mijn plezier en passie) dus een conclusie op een paar uur materiaal klopt niet helemaal. Overigens hebben we bijna vier dagen filmen aan die snow-man besteed en minstens net zoveel uren aan het bestuderen van de beelden samen met een 7 tal karpervissers. Niet de minste overigens: Martin Post, Koen Koops, Henk van Berkel, Mario Gijbels, Bart Voeten, John Caeyers en natuurlijk ikzelf. Meer dan 100 jaar (!) praktijk ervaring samen en we zijn er allemaal over eens dat er op zijn minst iets mis is met de traditionele snow-man. Één aaspresentatie heeft dus bij ons bijna net zoveel tijd gekregen als een complete dvd van Korda. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat die beelden van Korda niet leerzaam zijn geweest, hebben ze heel goed gedaan! Één van de grootste drijfveren achter die dvd's, John Bannister werkt voor PB, dus ik weet waar ik over praat. Wat ik wel probeer te zeggen dat is dat we HEEL VEEL moeiten hebben gedaan om zo zorgvuldig mogelijk de beelden vorm te geven. We zijn dus niet over één nacht ijs gegaan zoals het bij jou overkomt.

Dat de Snow-Man van meerwaarde kan zijn komt bij ons constant naar voren dus ik begrijp je kritiek ook niet helemaal want je hebt zelf al één van de oplossingen die we steeds maar weer aandragen in je eigen visserij toegepast (schaalverkleining). Als je mijn bijdragen en de videos wat beter bestudeert zul je zien dat het allemaal niet zo zwart/wit is als jij hier suggereert.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

04-12-2010 18:35

Waar ik benieuwd na ben is of ze hetzelfde gedrag zouden tonen als ze het op troebel water zouden testen.

Helaas zo goed als onmogelijk.

Maar denk dat er een wezelijk verschil zit in de beide, zichtazen VS aasprikkel (geur/smaak) azen.

Kan anders niet verklaren dat ik in france en ooit op de rivier juist alleen hier veel beter op ving en niet op de single.

GR Remko
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2010 18:42

Remco, op een rivier is de bodem bezaaid met stenen, wellicht dat de vis hierdoor niet precies zo kan azen als op de video te zien is. Immers de boilies liggen tussen die (kiezel) stenen. De enige manier is de boilies van boven te benaderen. Een snowman kan in zo'n situatie in je voordeel werken omdat ie iets boven de stenen uitsteekt en makkelijker te detecteren is. Bijkomend voordeel is dat je onderlijn daar niet zo snel gestrekt ligt omdat je aas tussen de stenen terecht komt en niet verder rolt.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-12-2010 18:52

De bekken op die rivieren zijn vaak ook wezenlijk groter! De nuances op het verhaal worden dikwijls gemist, ik denk dat hierop vaak de verwarring ontstaat.