100% vis-veilig inline loodsysteem, uitleg + foto's


Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 01:12

hallo allemaal,
Ik zie op de site toch nog best veel mensen die een loodsysteem gebruiken waarbij, bij lijnbruik, de vis alleen het lood kan lossen.
Dit is opzich al beter dan niets, maar de vis kan toch nog verstrikt raken door de meters lijn die hij moet meeslepen.

-*Intro*-

Een tijdje terug las ik het artikel van Martin Post, over zijn 100% veilig inline loodsysteem. Ik vond dit systeem meteen helemaal super. Dit omdat wanneer ik lijnbreuk had, het toch wel in mijn hoofd spookte of de vis niet verstrikt was geraakt.
Het systeem van Martin Post heb ik goed geanalyseerd, en heb zo mijn eigen aanpassingen erop gedaan. Dit eindresultaat, waarmee ik nu al een paar maanden vis, wil ik aan jullie laten zien.

-*Uitleg & foto's*-

Mijn systeem bestaat uit het volgende:
- Een stuk leadcore met aan de ene kant een lus, en aan de andere kant een size 8 wartel.
- Een inline loodje die op de leadcore geschoven is, en waar de wartel aan de onderkant in het lood getrokken is.
- Een BIG eyed swifel met aan het kleinere oog JOUW onderlijn en op die onderlijn zit dan een helicopter bead. Het grotere oog is op de leadcore geschoven, tegen het lood aan, en de helicopter bead op de size 8 wartel gedrukt onderaan het lood. Daarna word de onderlijn strak getrokken.

Hier twee foto's voor verduidelijking:

Afbeelding
Afbeelding

Op het moment dat de vis het aas opneemt en het lood tegenkomt en opgetild word (zich haakt), blijft de helicopter bead nog zitten. Echter wanneer de vis begint te kopschudden of wanneer de lijn onder spanning gebracht word met aanslaan, schiet de bead los. Mocht je dan onder het drillen lijnbreuk krijgen, schuift de onderlijn over de leadcore en de hoofdlijn en houd de vis alleen de onderlijn over.

Afbeelding

-*Materialen & waarom*-

Leadcore: heel schuurbestendig, zinkt af naar de bodem, beschermd de vis onder de dril tegen beschadigingen.
Wartel size 8: klemt precies genoeg i.c.m de korda helicopter beads, welke ik gebruik (die combinatie moet je goed testen).
Inline lood: Het is een inline loodsysteem :P.
Big eyed swifel: met dit systeem ALTIJD een big eyed swifel gebruiken, alleen deze schuift zonder weerstand over de lus van de leadcore.
Quicklink: Handig voor het snel vervangen van de onderlijn.
Onderlijn: MET daarop de helicopter bead.

-*Voor- & nadelen*-

Voordelen:
- Werkt precies zoals een traditioneel inline lood systeem, dus een directe eerste prik.
- Bij lijnbreuk houd de vis alleen de onderlijn over, 100% vis veilig.
- Vis kan met kopschudden het gewicht van het lood niet gebruiken.
- het systeem is met veel dingen te combineren zoals: verschillende onderlijnen, pva, enz.
- het enige wat extra is aan dit systeem, ten opzichte van een normaal inline lood systeem, is een Big eyed swifel en een helicopter bead.

Nadelen:
- Bij het monteren van een pva zakje o.i.d. aan de haak of onderlijn is het nodig om de bead te borgen met een stukje pva string of tape, anders gaat door het extra gewicht en de kracht van het inwerpen de bead los, en is het effect van het systeem weg.

-*Afsluiting*-

Ik hoop hiermee iedereen genoeg geïnformeerd te hebben, en vragen mag je altijd stellen.
Ook hoop ik dat dit systeem een meer gebruikt systeem gaat worden, veiligheid voor de vis moet een eerste prioriteit zijn.

Als laatste gaan alle credits voor het originele systeem uiteraard naar Martin Post, ik heb alleen een aangepaste versie ervan gemaakt die ik met jullie wilde delen :wink: .
Persoonlijk vind ik het echt een super systeem, nooit meer zorgen maken of er niet nog iets kan gebeuren met de vis bij lijnbreuk, en het werkt echt super.

MVG :D
Laatst gewijzigd door kevin rentzing op 12-01-2011 18:24, 5 keer totaal gewijzigd.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 13:48

kenny,

bedankt, wist niet hoe dit moest aangezien dit de eerste keer is dat ik foto's plaats.
maar bedankt voor de moeite :wink:

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-11-2010 18:16

Systeem is bekent, alleen vind ik dat het veel subtieler kan. Komt ie weer, mooiste zou zijn als er een gleufje door het lood zou lopen, om je onderlijn doorheen te laten lopen.

Hoe houd deze montage zich met verre worpen? Dan bedoel ik de kraal, blijft die op zijn plaats?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-11-2010 18:46

Pas 200% visveilig als je de haak eraf knipt, 150% visveilig als je de weerhaak plat knijpt.

Jongens, slaan we de laatste tijd niet wat door op het gebied van visveiligheid en visveilige montages?

Zijn we niet veel verstandiger bezig als we eens wat verder van obstakels af zouden vissen en vooraf inschatten hoe groot kans is dat we een gehaakte vis ook daadwerkelijk gaan landen op een bepaalde stek.

Straks gaan er pipo's met een dichtgeritste tent tegen een paar palen aan nachtvissen omdat ze toch met een visveilige rig vissen.

Krijg je dat weer. :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 19:02

@ dries

met dit systeem heb ik al vaak worpen van zo'n 60 tot 70 meter gedaan en de bead blijft prima zitten.
de bead gaat er pas af als de vis flink aan het kopschudden is, of als er spanning op komt door het aanslaan en/of aan het begin van de drill.

@eus

dat van 200% veilig in de titel was min of meer sarcastisch en een beetje een soort aandachttrekker.
over of we doorslaan op visveilige systemen, ben ik het absoluut niet mee eens.
met dit systeem houd de vis alleen de onderlijn over, met geen gewicht eraan. hierdoor zal hij nooit verstrikt kunnen raken en zal hij de onderlijn kwijt kunnen raken.

bij systemen die alleen het lood lossen, zwemt de vis nog met meters draad achter zich aan, en soms ook nog een voorslag die hij met geen mogelijkheid kapot kan trekken.
mocht de vis dan verstrikt raken is er een grote kans dat ze vis het niet overleeft.
en willen wij dat?

ik neem alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om zo veilig mogelijk te vissen:
- zo dicht mogelijk op mijn hengels, vaak ook met een open plu zodat ik er snel bij ben.
- als ik bij obstakels vis, vis ik op de slip, dus dat de vis niet in het obstakel kan duiken.
- ik vis met dit systeem. mocht je lijn breken door wat dan ook (mossels, stenen, obstakels) dan blijft je vis alleen met de onderlijn in de bek achter.
- een goede onthaakmat
- en leadcore zodat de flank van de vis niet kan beschadigen onder de drill.

en ook op open water zoals een talut liggen mossels en stenen, lijnbreuk kan altijd voorkomen

MVG
Laatst gewijzigd door kevin rentzing op 14-11-2010 20:46, 3 keer totaal gewijzigd.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-11-2010 19:03

Eus Molewijk schreef:Pas 200% visveilig als je de haak eraf knipt, 150% visveilig als je de weerhaak plat knijpt.

Jongens, slaan we de laatste tijd niet wat door op het gebied van visveiligheid en visveilige montages?

Zijn we niet veel verstandiger bezig als we eens wat verder van obstakels af zouden vissen en vooraf inschatten hoe groot kans is dat we een gehaakte vis ook daadwerkelijk gaan landen op een bepaalde stek.

Straks gaan er pipo's met een dichtgeritste tent tegen een paar palen aan nachtvissen omdat ze toch met een visveilige rig vissen.

Krijg je dat weer. :roll:


ik ben het helemaal met je eens, wat betreft je stelling eus.
mvg
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 19:12

@sander

als je een klein stukje terug leest zie je dat ik op eus gereageerd heb en word het misschien wat duidelijker allemaal :wink:
en dat van 200% was, nogmaals, sarcastisch en aandachttrekkend bedoeld, maar ik heb het aangepast :lol:

MVG
Laatst gewijzigd door kevin rentzing op 14-11-2010 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-11-2010 19:38

Kevin, mijn opmerking was ook niet op jou persoonlijk gericht hoor.

Ik begrijp je goed bedoelingen hoor maar de laatste tijd zijn er wel erg veel topics over de veiligheid van onze vriend karper, vind je niet?
Het lijkt wel aanstekelijk te werken.

Een goede ontwikkeling dat er bij stil gestaan wordt maar het wordt een beetje eenzijdig zo, ik lees persoonlijk liever topics die echt over vissen gaan, tactiek en technisch inhoudelijke dingen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

14-11-2010 19:58

Een vis raakt een haak makkelijker kwijt als er gewicht/ een lood aanhangt, denk daar maar eens over na.....
Cor Blokhof

14-11-2010 20:08

Dries Jacke schreef:Systeem is bekent, alleen vind ik dat het veel subtieler kan. Komt ie weer, mooiste zou zijn als er een gleufje door het lood zou lopen, om je onderlijn doorheen te laten lopen.

Hoe houd deze montage zich met verre worpen? Dan bedoel ik de kraal, blijft die op zijn plaats?


Je bedoelt dit dus:

http://www.karpervissersonline.nl/index ... is-systeem
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

14-11-2010 20:12

Ja en dat stuk lijn wat er dan achteraan bungelt raakt sneller verstrikt in een tak etc etc, en dan wil je niet weten wat er allemaal kan gebeuren.

Heb in utrecht de nieuwe safetyclip van piet vogel gezien en dan in combi met de free-fall leader, ziet er stuk veiliger uit en is de vis ten alle tijden ook van de rest van montage kwijt op onderlijn na.

En dries dat met dat sleufje in het lood heeft JRC net gelanceerd dacht ik ook in utrecht volgens mij.

GR Remko
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 20:41

Eus Molewijk schreef:Kevin, mijn opmerking was ook niet op jou persoonlijk gericht hoor.

Ik begrijp je goed bedoelingen hoor maar de laatste tijd zijn er wel erg veel topics over de veiligheid van onze vriend karper, vind je niet?
Het lijkt wel aanstekelijk te werken.

Een goede ontwikkeling dat er bij stil gestaan wordt maar het wordt een beetje eenzijdig zo, ik lees persoonlijk liever topics die echt over vissen gaan, tactiek en technisch inhoudelijke dingen.


snap ik :wink:

er komen inderdaad steeds meer topics maar dat vind ik juist goed, hoe veiliger alles voor de vis word hoe beter.
als ik soms een vis vang met een beschadigde rugvin die half of helemaal weg is of een beschadigde flank, of met een uitgescheurde bek ofzo, dan word ik er echt niet vrolijker op. zulke mooie beesten moeten gewoon zonder enige beschadigingen terug, keer op keer. en niet door menselijk toedoen beschadigd worden.
dat vind ik persoonlijk :) .

MVG
Laatst gewijzigd door kevin rentzing op 14-11-2010 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

14-11-2010 20:43

William Crommentuijn schreef:Een vis raakt een haak makkelijker kwijt als er gewicht/ een lood aanhangt, denk daar maar eens over na.....


sorry maar dat ben ik niet met je eens, in de meeste gevallen gaat de haak dan alleen maar dieper zitten en wat nog het ergst is: ze raken gestrest. nog meer kans dat de vis zichzelf dingen aan kan doen, en al helemaal als hij nog meters lijn meesleept. bij stres zoeken ze juist dekking en dat is waar ze verstrikt raken.

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-11-2010 20:24

Ben toch even aan het klooien geweest. Moet zeggen dat het systeem goed werkt. De insert komt snel vrij, maar geeft genoeg weerstand voor de eerste prik. Mocht ik lijnbreuk krijgen dan schuift de onderlijn heel makkelijk ervan af.

Wartellood onderin een gat boren voor je insert. Wartel eraf knippen en een quicklinkje gebruiken (dat ik die dingen ooit nog zou gebruiken). Een klein gleufje in het lood gesneden om de onderlijn te geleiden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 15-11-2010 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-11-2010 21:23

Iemand al een fotootje van de freedom lead clip van piet vogel?

Dit zou namelijk ook 100% veilig zijn
jur spijkers
Berichten: 123
Lid geworden op: 11-07-2010 23:23
Locatie: tilburg en JRC sti brolly

15-11-2010 21:45

Dries Jacke schreef:Afbeelding

hoe en waarmee heb je dat gat erin geboort? want mij lukt het niet:(
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-11-2010 21:53

Met een schroefboor machine en je lood even vast zetten in de bankschroef, als boortje een houtboortje (zwart van kleur) gebruiken, dus geen betonboortje (zilver van kleur). Om een mooie gleuf te maken kun je een driehoekvijl gebruiken of van die kleine vijltjes gebruiken. Mocht je die niet hebben, dan met een mes proberen.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

15-11-2010 22:25

dries,

ziet er heel goed uit, en zo werkt het ook prima :wink:
vind het leuk om te zien dat mensen er toch wel aandacht voor hebben en ook met eigen ideeën komen :wink:

super :)

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

15-11-2010 22:34

vis mooi met de loodclip nog bevalt me super..

commercieel gedoe, voorlopig nog niet voor mij.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

15-11-2010 22:46

@melvin

er is niets commercieels aan, dit is puur voor de visveiligheid. Ik denk persoonlijk dat geen enkele karpervisser zou willen dat een vis verstrikt raakt en beschadigd bij lijnbreuk door zijn of haar toedoen.
Zoiets moet je ook niet willen.

en in principe is het ook niet veel anders dan een normaal inline loodsysteem. zowel qua werking als de kosten.
zo'n systeem wat ik gebruikt ziet er heel ingewikkeld en duur uit, maar dat is het niet.
het enige wat extra is, is een big eyed swifel en een helicopter bead.
en qua werking werkt het tot en met de eerste prik gewoon zoals een normaal inline lood systeem. daarna schiet de bead los en komen er 2 hele grote voordelen.

1. de vis kan het gewicht van het lood niet gebruiken met kopschudden
2. bij lijnbreuk houd de vis alleen de onderlijn over.

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

15-11-2010 22:51

ja ik snap het verhaal en het systeem ken ik ook wel..
maar ik bedoel meer van iedereen wil ineens richting helikopterrig gaan..
het lijkt wel een rage..

kunnen ze beter de luitjes instrueren die drillen als een idioot.. heeft de vis meer last van denk ik..


iig wil er neit lang over door modderen kmoest aleen even me mening kwijt..
ieder zijn ding toch?

groetjes
Laatst gewijzigd door melvin verhoeven op 15-11-2010 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-11-2010 22:53

Ik weet niet hoe de rig zich onder water gedraagt, we zaten altijd te hameren op het scharnierpunt. Dat is nu helemaal vervallen. Maar daar is vast wel wat op te bedenken.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

15-11-2010 23:09

Niks commercieels aan? Deze systemen zijn echt wel uit een commercieel oogpunt ontwikkeld hoor.
Man, ik kan geen blad meer openslaan en er staat een artikel in. De artikelen zijn allemaal 100% hetzelfde, alleen de fabrikant van het materiaal is anders. Om gek van te worden, we weten het nu wel hoor...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-11-2010 23:19

Dries,

Daar waar insertje zit nu ipv insertje een warteltje? Andere kant dan weer in een los insertje steken en presto we hebben weer een scharniertje.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

15-11-2010 23:22

@ melvin

klopt, dit systeem is ook maar 1 van de onderdelen van visveiligheid. uiteraard komt er veel meer om de hoek kijken zoals drillen, omgang met de vis, goede onthaakmat en het goed nathouden van de vis etc. etc.

@ dries

met soepele gevlochten lijn zul je sowieso nergens last van hebben, en als ik stiff rigs gebruik, strip ik 1 cm onder de bead, voor het scharnierpunt bij het lood, en 1 cm boven de haak en krimpkous, voor het scharnierpunt bij de haak (zie de foto's) :wink:

@ ron

als je het op die manier gaat bekijken is alles commercieel, het hele karpervissen is dan commercieel.
ik gebruik dit systeem puur voor de visveiligheid en om geen slecht gevoel te hebben als ik lijnbreuk heb, want met dit systeem weet ik dat het goed komt met de vis.
en het kost me alleen een extra big eyed swifel en een helicopter beadje :)

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Plaats reactie