100% vis-veilig inline loodsysteem, uitleg + foto's


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-11-2010 08:14

Mannen,

We hebben een systeem waarbij de karper niet achterblijft met een enorm stuk hoofdlijn achter zijn vinnen aan.
We hebben een systeem waarbij de karper geen lood met zich mee hoeft te slepen, in het geval het een keer mis moest gaan.
Het systeem is zo ontworpen dat je niet bij iedere gevangen vis een brok lood achter laat in het water en zo ons mooie binnenwater naar gort helpt.

Zullen we dan afspreken, tot we een echte oplossing hebben voor de haak, dat indien de vis los raakt en met een haak achterblijft dat de eerst volgende vanger deze ff verwijderd? We hebben de kans op vastzwemmen geminimaliseerd waardoor de kans dat er een andere vanger dit op kan lossen meer dan reeel is.

Ik ben overigens geen voorstander van weerhaakloos, omdat ik denk dat de wrikkende haak meer schade kan aanrichten dan een haak inclusief weerhaak.

Vraagje: Hoe zwaar is de onderlijn waarmee jullie vissen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

22-11-2010 21:27

Denk dat ik het snap...


15lb onderlijn, 20,2lb hoofdlijn...

Marc, dat wrikken zie ik niet zo hoor... Als een weerhaakloze haak dat doet dan zal een haak MET weerhaak daar ook de neiging toe hebben, maar als je een vis drilt en je houd de spanning op de lijn, geloof ik niet dat dat een probleem is. Ik vis gerust weerhaakloos en heb nooit problemen gehad zoals jij aangeeft. Wat zijn jouw ervaringen daarmee dan?
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

29-11-2010 13:36

heb zelf nog niet met weerloze haken gevist, maar hoor er ook niet al te beste verhalen over.
een haak met weerhaak zit gewoon goed vast en zal sowieso niet gaan scheuren (mits in de harde onderlip gehaakt), van wat ik hoor neigen weerloze haken toch wel wat meer schade aan te richten, en volgens mij komt dat omdat een weerloze haak makkelijker los komt, dus als de karper onder de dril een keer met zn kop schud, kan de haak een klein stukje los komen en weer opnieuw vlees pakken door de druk. hierdoor worden er meerdere wondjes gemaakt.

weet het niet 100% zeker hoor, maar volgens mij is dat een beetje de achterliggende gedachten. de weerloze haak heeft wel bij lijnbreuk en onthaken het voordeel.

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

15-12-2010 18:33

kan ik dit systeem ook maken met een safezone leader van korda? ipv leadcore?

het lijkt me een zeer aantrekkelijk systeem want... ik wil graag vissen met een vastlood systeem en ik heb dat eigenlijk nooit gedaan om precies de reden die hier aan gehaald word... de vis veiligheid!

wie heeft er een lijstje met materialen van de benodigdheden?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-12-2010 18:39

JRC Twin Bore Bead
Solar Heli Kwik Change Swivel
Fox Inline Lood
Stukje afgeknipte anti tangle sleeve
Onderlijntje dat 5cm langer is dan de te vissen lengte
SafeZone Leader/Leadcore/Tubing
Wartel

Dit gebruik ik voor mijn variant. Werkt prima, geen kant en klaar systeem voor nodig.. ;)

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2010 19:25

Dries Jacke schreef:Systeem is bekent, alleen vind ik dat het veel subtieler kan. Komt ie weer, mooiste zou zijn als er een gleufje door het lood zou lopen, om je onderlijn doorheen te laten lopen.

Hoe houd deze montage zich met verre worpen? Dan bedoel ik de kraal, blijft die op zijn plaats?


slagje pva om de wartel doen, ik vis al een jaar of 2 op deze manier.
Eus: of we doorslaan? Nee ik denk het niet, gezien de papegaaibekken is er nog een hoop te verbeteren, je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat loodverlies alleen niet voldoende is, tenzij je in sprookje gelooft en denkt dat de vis zich met 7 meter nylon niet kan vastwemmen.
Een 2e argument is, dat er geen redejn is om het NIET te gebruiken, of je moet te lui zijn om eens iets nieuws te proberen.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-12-2010 20:26

Klopt Martijn, ik heb mijn systeempje verder ontwikkeld thuis en zal zo gaan vissen, ging er mij om dat het wat suptieler zou worden. Vind het een mooi systeem zo en zie hier ook geen nadelen van in en mocht ik ooit lijnbreuk krijgen, heb ik er een beter gevoel bij. Voor mij een blijvertje en heel makkelijk te maken als je handig bent. Mag graag inline vissen en dat kan mooi zo blijven nu.

Eigenlijks is mijn systeem bijna hetzelfde als die van JRC
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

16-12-2010 20:00

Dries kun je jou systeem uitleggen, liefst met foto dat is voor vele duidelijker.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-12-2010 20:50

Cor, paar posts terug staat ie ook al:

viewtopic.php?p=734311#p734311
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

17-12-2010 16:06

Zie bericht van Dries,

ik heb mijn systeempje verder ontwikkeld thuis en zal zo gaan vissen, ging er mij om dat het wat suptieler zou worden.

Elke uitleg van verandering /verbetering is welkom, graag met foto.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-12-2010 18:58

Wil ik wel doen Cor, maar wordt hen nu even niet, als ik alles weer voorhanden heb, plaats ik nog wel wat foto's. Maar kijk even een paar posts terug, het eerste systeem die ik laat zien zonder scharnierpunt, dat gaat hem worden. alleen is de afwerking wat mooier.
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

04-01-2011 22:34

Ik had nog een vraagje ik hoop dat jullie me kunne helpe,

Ik heb safety clips van PB passen die dan ook op leadcore van fox?

gr eric
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-01-2011 22:55

ZOU niet weten waarom niet?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jordy Kuyper
Berichten: 39
Lid geworden op: 28-06-2008 20:13
Contacteer:

04-01-2011 23:17

Zeker mooie en veilige systemen allemaal!
Alleen aangezien ik meestal op een vrij zachte bodem vis zoek ik nog een veilig systeem zonder inline lood.
Iemand misschien aanradertje?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-01-2011 06:12

Ehm, bovenstaand plaatje? IS misschien wel een optie. En anders een doodeenvoudige helicopter-rig (die goed is uitgevoerd). Zomaar een idee waarvan de topics aardig bloeien de laatste tijd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

06-01-2011 12:17

Jordy,

Je kan evt. ook de onderlijn fixeren op de leader/leadcore/tube d.m.v. een helicopter/chod systeem.

Zie deze link: http://www.henkkoster.nl/epages/61932441.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61932441/Products/1153734

Hiermee kan je ook de bovenste kraal nog eens zo afstellen dat deze bij het oppakken/kopschudden vrijkomt van het systeem en de onderlijn + kraal vrij door kan schuiven tot je hoofdlijn (semi-running), en bij een lijnbreuk de vis alleen met de onderlijn in de bek weg zwemt.
Het rubber helicoptersysteem afstellen op de leader naar gelang het aantal cm. zachte bodem. (15 cm zachte bodem, betekent ongeveer 15cm boven het lood afstellen)

Als voorbeeld: http://www.tackleshop.nl/JRC_Leadcore_leader_helicopter-p7913.html?c=83&order=populariteit_asc
Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

07-01-2011 09:52

Ikzelf gebruik deze manier maar dan met wartellood. Toch wil ik het zelf ook een keer gaan proberen met inline lood. Maar het kan aan mij liggen, maar ik snap even niet hoe het inline lood nou op zijn plaats blijft :oops: of hebben jullie eerst leadcore door het lood gehaald en dan daar een wartel aangemaakt. En vanwaar precies de bead??
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-01-2011 10:52

De bead zorgt voor het eerste klapje dat het lood op de haakpunt geeft. Indien goed gekozen schiet deze daarna los en kan de lijn vrij over de leadcore bewegen. Zodoende kan het lood niet gebruikt worden om de haak te lossen.

De bead blijft inderdaad zitten op de wartel die je aan de leadcore hebt vastgemaakt. Zeg maar een gewoon inline systeem, maar in plaats van dat je de onderlijn aan die wartel knoopt doe je die onderlijn met een Solar Quick Change heli swivel over de leadcore schuiven, op de onderlijn zit een kraal geschoven en deze komt weer over de wartel.

Bij verre worpen een stukje PVA om de wartel en het onderlijntje tussen kraal en lood. Bij het knopen van de onderlijn 5cm. lengte toevoegen om de afstand langs het lood te overbruggen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
lip ewijk
Berichten: 82
Lid geworden op: 07-09-2005 12:59
Locatie: wijchen

08-01-2011 22:56

En als de leader nu om een tak heen wikkeld, dan schuift de onderlijn tussen deze tak en het lood.

Een hoofdlijn zou dan nog kunnen schuren, maar leadcore niet?
Observeer en leer meer;)
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

09-01-2011 00:52

En hoeveel schuurt de hoofdlijn dan als ie eenmaal vast zit aan de tak. Of bedoel je de wartel over de hoofdlijn? Als die wartels van jou schuren over je hoofdlijn zou ik op zoek gaan naar andere wartels.
Vind het een goed en nobel streven dat visveilige maar we kunnen niet alle gevaren uitsluiten. Er zullen altijd uitzonderingen op de regel blijven.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-01-2011 07:56

lip ewijk schreef:En als de leader nu om een tak heen wikkeld, dan schuift de onderlijn tussen deze tak en het lood.

Een hoofdlijn zou dan nog kunnen schuren, maar leadcore niet?

Zodra de druk vanaf 1 kant wegvalt (knappen hoofdlijn) lijkt het mij niet geheel onwaarschijnlijk dat het zooitje er zo achteraan glijdt.

Tenzij er een godsonmogelijke knoop in komt, maar dan heb je met een circusvis te maken op omstandigheden waar je eigenlijk beter niet had kunnen zijn.

In de door jou omschreven situatie helpt niet veel meer, het houdt uiteindelijk ergens op. Kies je stekken daarom zorgvuldig, en niet zoals in het betaalwatertopic omschreven wordt dat een water 70 runs opleverde maar 30 verspeeld werden vanwege de takken :S
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-01-2011 09:47

lip ewijk schreef:En als de leader nu om een tak heen wikkeld, dan schuift de onderlijn tussen deze tak en het lood.

Een hoofdlijn zou dan nog kunnen schuren, maar leadcore niet?



De kans dat een stuk leadcore van 1 meter om een tak heen wikkelt is redelijk klein, de kans dat de meters nylon die achter het leadcore zitten vast komt te zitten is een stuk groter
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

10-01-2011 10:10

Ok, het is mij nu vrij duidelijk nu rest mij alleen nog 1 vraag. Als de bead los komt van het lood en je onderlijn dus vrij kan bewegen, geeft het lood dan nog wel genoeg druk om de haak goed te zetten? Want indien de vis naar de toezwemt en de onderlijn dus niet word gestopt door het lood waar haalt hij dan de druk vandaan om zich te haken??
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-01-2011 10:26

Dat is in grote lijnen al gebeurd voordat die kraal losschiet. Daarna moet het toch wel heel raar gaan wil die vis precies je lijn volgen. Tegen die tijd heb je toch al denk ik je hengel vast. Eventueel zou je nog een kraaltje op de loodinsert kunnen bevestigen, die ook tzt weer loskomt.

De rest bewaar ik nog even..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm