100% vis-veilig inline loodsysteem, uitleg + foto's


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-11-2010 23:38

Ron wat is er mis met dit systeem dan? waarom staat het je zo tegen? je kan het zelf maken en het geeft je het gevoel dat je wat veiliger vist mocht je om 1 of andere reden lijnbreuk krijgen.

Ach weet je het is een kwestie van tijd en dan vist iedereen met een 100% veilig systeem...... en ja jij ook :wink: alleen zou je het hier nooit toegeven. Hoe vaker het herhaalt wordt des te meer de overstap, kijk maar naar de onthaakmat.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 00:01

@ dries

mee eens :wink:

ps: gaat het lukken met dat scharnierpunt? zie dat je ook soepele gevlochten lijn gebruikt met een stiff coating? dan kan je direct onder het lood wel een kleine cm strippen, heb je weer een scharnierpuntje bij het lood, en bij de haak had je al zo te zien :)

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-11-2010 00:05

Ik heb theoretisch een oplossing jah, eerste even maken maar dat doen we morgen en dan posten.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 00:12

is goed, ben benieuwd :wink:

mvg
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-11-2010 20:13

Met scharnier, maar of dit de oplossing is :-? Dit kan beter.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 20:38

zolang als hij los gaat is het goed :wink:
kan je testen door met een hand de leader vast te pakken en met de andere hand de onderlijn, dan wat druk uitoefenen en als het los gaat is het goed.
ziet er voor de rest zeker niet slecht uit :)

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-11-2010 20:44

Waarom niet zoals eerder aangehaald vanaf de bevestiging boven je lood de mantel verwijderen tot net onder de plek waar die onder het lood de sleeve uitkomt ;)

Heb je het soepele gedeelte langs je lood lopen en pas stijf waar ie stijf moet zijn. Zoe doe ik het althans al een tijdje en dit werkt prima voor mij.. Scheelt ook een hoop onzin en knopen en lossen enzo
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 20:58

@ sven

zo doe ik het inderdaad ook :wink:
maar ben al heel blij dat dries intresse heeft in het systeem, en aan het experimenteren is :wink:

en jij vist volgens mij ook met zo'n soort systeem ofniet sven?

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-11-2010 21:18

jazeker:

Afbeelding

Alleen gebruik ik heel simpel

Een solar quick change heli-swivel
Een Inline lood met een wartel eronder waar ik de twin bore bead met de ruime kant op schuif

Zo ligt mijn lood ook nooit op mijn onderlijn
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-11-2010 21:25

Even heel hypothetisch.

Wat nou, als je lood met de zijkant waar je onderlijntje over loopt op een kei/steen terechtkomt? :oops:

Ver gezocht maar toch niet onmogelijk.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-11-2010 21:33

Ik heb zeker geen goed gevoel om met die kraal te werken. Ben bang bij een harde uitgooi dat de kraal los schiet door de klap op het water of als hij de bodem raakt. Heb meer vertrouwen in het bovenstaande van mij, zonder scharnier.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-11-2010 21:41

Tsja, dat zou wel goed kunnen.

Maar zou dat ook niet een deuk kunnen meppen in de gleuf van Dries :lol: met dezelfde gevolgen?

Ik heb daar ook wel over nagedacht, evenals dat ik vroeger wel eens gehoord heb van een gebogen of gebroken wartel had bij zwaar inline lood op kneiterharde bodems als je klein aas of geen stringer en zakje gebruikte.

Niet alles is hiermee te voorkomen. Toch denk ik dat het beuken op een steen aan deze onderlijnmontage geen schade aan de braid aanricht. Erger wordt het wel als diezelfde kei/steen bedekt is met mosselen of ander scherps, such as koraal. Gelukkig hebben we dat hier niet denk ik in het zoete water

Puntje voor Eus waar toch weer eens naar gekeken moet worden.

Ik denk dat ik al een oplossing weet, denk dat als het vertrekpunt van de onderlijn onder aan het lood meer naar de kant waar de onderlijn langs loopt zit je door de weerstand van haak-aas en string(er) danwel zak of stick (om maar even in de "Gleuf van Dries" termen te blijven ervoor zorgt dat de onderlijn nooit face-first (:lol: ) naar de boden kwakt..


@Dries

Overigens kun je het geheel zekeren met een stringetje PVA dat je tussen kraal en lood om wartel en lijntje knoopt. Zou zo'n insert ook niet los kunnen schieten bij zwaar werpen met stringer of zak?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 21:44

@ sven

ziet er ook zeker netjes uit :wink: :D

@ dries

Daar hoef je opzich niet zo bang voor te zijn. ik gebruik het systeem nu denk ik een maand of 4-5, en heb ook al worpen gedaan van 50-70 meter, maar nooit ergens last van gehad, het bleef altijd prima zitten :wink:
maar uiteraard moet je doen waar je je het prettigst bij voelt, en zolang het principe hetzelfde blijft en het werkt zoals het zou moeten, ben ik helemaal blij :)

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

16-11-2010 21:58

Dries,

Met het systeem is wel het eea mis, maar daar gaat het mij niet echt om. Het gedoe eromheen is to much.
Mijn visserij zoals die nu is bevalt prima hoor. Ik hou het graag zo simpel mogelijk en dat is dit niet.

Even iets wat mij dwars zit; de wartel, clip of whatever moet los springen wanneer een vis met zijn kop schud. Met slappen lijnen vissen is er dan dus niet bij. Of je moet willen dat het lood over de bodem sleept?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

16-11-2010 22:05

@Sven

Geen deuk in mijn Gleuf :lol:

Met die PVA zak heb je wel een punt jah. Wordt het toch uitvaren met dit systeem. Durf het echt niet aan om met pva zak ff lekker uit te halen. Maar weer een punt om overna te denken. FF brainstormen dus. Help ff als je wil.

BTW dat systeem van JRC moet eigenlijks net zo in elkaar steken als mijn eerste systeem, zou niet kunnen bedenken hoe het anders zou zijn.

@Ron
Het is niet zo dat ik systeem op elk water zou inzetten. Ik houd het het liefst ook zo simpel mogelijk en dat blijf ik ook doen.
Vind het leuk om wat te klooien en je weet nooit wat er uit kan komen. Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, moet het echter wel een goede meerwaarde hebben. Uiteraard kun je de insert ook vaster zetten en schiet hij pas los tijden de dril.

Ben zelf van mening en wat Eus ookal aanhaalde, als je goed kan drillen en niet de problemen opzoekt, dan kan er eigenlijks weinig misgaan. Dus hoef je dit systeem niet nodig te hebben.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

16-11-2010 22:19

@ dries

Ik gebruik ook vaak pva, het zijn dan vaak wel compacte zakjes van een stuk of 3 boilies (20 mm), en die zijn door de helft gebroken, maar ik heb echt nog nooit last gehad dat de bead eraf was met gooien met pva en dan zo'n 50-70 meter, is prima te doen.
de bead zat er altijd nog op als ik heb na een paar uur zonder beet indraaide :wink: :) .

en in principe hebben sven en ik het zo simpel mogelijk gehouden, het enige extra ten opzichte van een standaard inline loodsysteem, is de big eyed swifel en de bead :wink:

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-11-2010 16:49

Zo, ik heb ff een plaatje gemaakt van mijn versie hiervan.

Afbeelding



Korte uitleg over de montage:

Inline lood met een harde insert gewicht vanaf 90gr en zwaarder

Lood gemonteerd op een leader OF onderaan de hoofdlijn als je tube wilt gebruiken. In ider geval zit het lood op een wartel vast.

Onderlijn is gemonteerd met in dit geval een Fox quick change heli swivel. Daarvan gaat het oog over de hoofdlijn en word tot tegen het lood geschoven.

Afbeelding

De onderlijn heeft een lusje dat in de quick link haakt. Om dat netjes af te werken heeft fox superlangeantitanglesleeves ontwikkelt. Deze knip ik doormidden en plaats de 2 delen dan op de onderlijn voordat ik deze in de quickchange swivel hang. Het bovenste deel van de sleeve gaat over de quickchange swivel en het onderste deel schuift strak over het oogje van de wartel waar het inlinelood op zit.


Gaat goed zo...
Laatst gewijzigd door Rob Tazelaar op 18-11-2010 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-11-2010 16:50

Sorry, veeuls te grote plaatjes.

Enigszins aangepaste maat fotos nu...

Beter?
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

18-11-2010 20:14

@rob

ziet er ook netjes uit :wink:
en die anti tangle sleeve onder het loos gaat snel genoeg los neem ik aan? dus na het prikken en dan onder het kopschudden van de vis of door het aanslaan en aan het begin van de drill?
als dat zo is, werkt het volgens mij prima zo :wink:

en de plaatjes zijn zo de goede maat.

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-11-2010 21:23

Jep, werkt goed zo! Werpen gaat heel best zonder losschieten, is het echter nat, dan gaat t snel los... Maak 'm maar es...
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

18-11-2010 23:52

@ rob

oke mooi :wink:
mijn systeem is bijna hetzelfde, heb alleen een helicopter bead in plaats van een anti tangle sleeve, maar het principe en de werking is hetzelfde :wink:
al met dat systeem gevist?

MVG
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

19-11-2010 08:17

Hoi Kevin,

Ik vis al een tijdje zo ja. Vis hier toch het meest op vrij harde bodem, dat gaat met inlinelood prima, dus vandaar dit systeempje. Beter mee verlegen als om verlegen zeg maar. Het is vind ik lang niet altijd een must om hiermee te vissen, maar kwaad kan het zeker niet! Liep van de zomer langs een watertje waar ik een vis vast zag zitten aan een meter of 10 dike nylon. Kortom: water in en vis bevrijd. TOEN ben ik er meer en meer over gaan nadenken...

Mis nog geen scharnierpuntje trouwens.
Succes is een keuze!
Sander Aaltink
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-08-2010 11:55
Locatie: Twente

21-11-2010 19:46

kevin rentzing schreef:
sorry maar dat ben ik niet met je eens, in de meeste gevallen gaat de haak dan alleen maar dieper zitten en wat nog het ergst is: ze raken gestrest. nog meer kans dat de vis zichzelf dingen aan kan doen, en al helemaal als hij nog meters lijn meesleept. bij stres zoeken ze juist dekking en dat is waar ze verstrikt raken.

MVG


Waarom ben je het daar niet mee eens?
Maar wil je wel het kopschudden voorkomen, door het lood los te laten schieten bij kopschudden?

Ik ben zelf ook een voorstander van vast lood. Omdat ik er ook van overtuigd ben dat een karper makkelijker los komt met tegengewicht. Lees kopschudden
"Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand"
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-11-2010 19:55

tenzij de haak er over de weerhak inzit, dan helpt het kopschudden niet meer...
Sander Aaltink
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-08-2010 11:55
Locatie: Twente

21-11-2010 23:28

mmm
Daar heb je een punt.
Maar dan is het veiliger om zonder weerhaak te vissen dan het systeem wat Kevin aanhaalt.
Wat kijk eens na zijn foto's hij vist zelf met weerhaak.
Dus ja als je dan al zo vis-veilig wil vissen waarom dan met weerhaak vissen.

Maar goed nu terug na de karper. Hoe komt hij nu van de haak af zonder het lood?
Met of zonder weerhaak doet er even niet toe.
In mijn ogen is dan vissen met vast lood en zonder weerhaak het veiligste.
Want het is gewoon bewezen dat een karper dat doet.
"Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand"