Free Fall


Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

05-11-2010 15:34

Mooi spul man!

Even natmaken en het zinkt als een baksteen. Volgt als geen enkele andere leader de contouren van de ondergrond.

En niet duur.

Ik ben om.
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 06-11-2010 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verplaatst naar rigperikelen
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

05-11-2010 15:50

?? :-?
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-11-2010 16:08

?? :S
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

05-11-2010 16:12

Was niet echt een heel duidelijke beginpost :P
Ik denk dat dit bedoeld wordt: http://www.karperclubnederland.nl/page730619.aspx
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

05-11-2010 16:19

dank je teun :wink: :lol:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

05-11-2010 16:22

Gaat hoogstwaarschijnlijk om de Free Fall van Rigsolutions, het nieuwe merk van Piet Vogel.

Het spul is pas vanaf begin 2011 te koop, maar Piet staat er mee op de beurs in Utrecht en ik heb het spul al een tijdje geleden mogen aanschouwen en moet eerlijk zeggen dat ik het ook topspul vind.

Ik heb hier nog een kleine 2 meter Free Fall rigmateriaal liggen en de uitslagen van de testjes die ik er tot nu toe mee gedaan heb zijn echt veelbelovend!

Nu maar hopen dat het snel in de winkel ligt, want ik heb mijn zinnen gezet op de Free Fall leaders :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-11-2010 16:25

Laten we dan hopen dat het echt veel soepeler is dan leadcore met het soortelijk gewicht dat er naar neigt. DAn zou het wel eens heel wat kunnen zijn :P

Krijgen de mensen dan ook gratis een cursus: "Veilig gebruiken" erbij?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

05-11-2010 16:31

Sven, dit spul is bijna net zo soepel als normale braid, maar zinkt als een malle zodra het nat is.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-11-2010 16:39

Kan iets dat droog is wel zinken?

Misschien een knullige opmerking maar ........ als nat dan zinkt goed klinkt zo raar

Welke testjes heb jij er mee gedaan dan?
Wat waren de resultaten?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

05-11-2010 16:56

Als het materiaal droog is en je gooit het in het water, dan duurt het wat langer voor het zinkt daarom dien je het eerst nat te maken.

Testjes die ik gedaan heb zijn gewoon knoopvastheid, slijtage, etc. en ik vind het heerlijk materiaal om mee te werken, maar dat is uiteraard puur persoonlijk dus met andere woorden; het voldoet ruim aan mijn eisen, maar misschien niet aan die van jou.

Tevens heb ik wat rigjes ermee gemaakt en diverse visjes eraan gevangen en ook daarna zag alles er nog goed uit.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-11-2010 17:02

Rigjes?

Het is toch een lead core achtig product?
Vragen waren niet om lullig te doen hoor ;-)

Please do tell wt voor rigjes en wat zijn dan de doorslaggevende zaken geweest, ik vang geen drol terwijl de vis er wel degelijk is dus sta open voor alle nieuwigheid die er te koop is :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

05-11-2010 17:35

Eerst was er de rig versie en daarna is er een leader versie gemaakt.
Citaatje van de link die ik hierboven gepost heb:

Free-Fall Leaders 40 lb

De bijzondere eigenschappen van het Free-Fall rigmateriaal bracht ons op een fantastisch idee. Omdat leadcore leaders op vele wateren verboden zijn hebben wij de Free-Fall hooklink laten maken in een dikkere diameter. Tijdens het testen blijkt dat een gouden greep en is er een werkelijk innovatief nieuw product uit voort gevloeid. De leaders gemaakt van Free-Fall materiaal zinken praktisch net zo snel af als een leadcore leader maar zijn veel soepeler en volgen daadwerkelijk alle contouren van de bodem. Ons test team en de vissers die wat leaders hebben geprobeerd zijn allemaal laaiend enthousiast!
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

06-11-2010 10:02

Marc Schrikkema schreef:Vragen waren niet om lullig te doen hoor ;-)


Ik vatte het ook niet lullig op hoor :wink:

Er zijn idd 2 soorten Free Fall als ik het goed heb; rigmateriaal & leadermateriaal (waar overigens geen lood in verwerkt zit).
Beide hebben dezelfde eigenschappen qua soepelheid, afzinken en schuurbestendigheid.

Het materiaal bestaat uit 8 yarn en dat is volgens mij het belangrijkste kenmerk wat bepalend is voor de eigenschappen.

Ik heb diverse rigjes gemaakt met het rigmateriaal zoals bv een line aligner rigje en een KD rigje en het belangrijkste kenmerk van het materiaal zit hem in de soepelheid waardoor het echt perfect de contouren van de bodem volgt.

Of het echt voor meer vangsten zorgt hangt natuurlijk van meer factoren af, maar het geeft mij net een beetje meer vertrouwen in mijn rigpresentatie :wink:

Maar je moet het materiaal echt gaan voelen en zien, want dat zegt meer dan duizend woorden!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-11-2010 12:03

Ben geen beurs mens ...... anders was ik wel ff gaan kijken. Ik moet gewoon nog ff wachten tot die handel in de winkels ligt denk ik :-)

Wie gaat de nieuwe spullen van Piet eigenlijk distribueren?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

06-11-2010 12:17

Marc Schrikkema schreef:Wie gaat de nieuwe spullen van Piet eigenlijk distribueren?


Volgens mij Yaris sports oftewel Skarp/Trend.

Het zou begin 2011 in de winkels moeten liggen dus nog even geduld :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-11-2010 11:16

Ik heb het ook mogen aanschouwen bij een goede kennis en het zag er goed uit.
Ik heb nog wel mijn twijfels of het echt zwaar genoeg is in bepaalde situaties maar daar komen we vanzelf achter denk ik.

Het mooie is dat het super soepel is en minder snel omhoog zal staan, maar doordat het soortelijk gewicht weer lager is dan gewone leadcore bestaat de kans dat je het op de druk van je waker in bepaalde omstandigheden juist weer omhoog trekt.

We zullen het zien binnenkort :wink:
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

07-11-2010 16:57

Free Fall is dus soepel, maar werkt het ook nog als anti-tangle?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

07-11-2010 17:16

Jacco dit probleem is natuurlijk wel aan te passen met een flying beglead alleen natuurlijk als dit loodje een groot genoeg centraal gat heeft.Maar eerlijk wanneer wordt er zo strak gevist
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

07-11-2010 18:28

Ik heb het spul gisteren ook in Utrecht gezien, ziet er echt super leuk uit. Soepel, zonder lode kern toch zwaar genoeg. Het rigmateriaal ziet er ook best goed uit.

Ondertussen een paar leaders gemaakt. Het splicen gaat vrij goed moet ik zeggen. Nu nog eens in de praktijk testen maar het ziet er in ieder geval heel leuk uit.

Greets

Peter
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

07-11-2010 18:44

remon van dusschoten 2 schreef:Jacco dit probleem is natuurlijk wel aan te passen met een flying beglead alleen natuurlijk als dit loodje een groot genoeg centraal gat heeft.Maar eerlijk wanneer wordt er zo strak gevist


Als je op groot water zit en je lijn word gelift maar praat dan over een binnenzee niet over de plaatselijke prutsloot.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

07-11-2010 19:24

oke Peter dat snap ik ook maar wie vist er op echt groot water ik voel me meestal heel alleen op de Randmeren hahahah. Maar dan op echt groot water vindt ik het niet zo heel belangerijk dat mijn lijn echt perfect over de bodem loopt
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

07-11-2010 22:06

Heb het vandaag ook even bekeken,inderdaad mooi soepel,zinkt prima en volgt de bodem perfect.
Maaaaar,wat heb je eraan met zulke opvallende kleuren,vooral de lichte (zand)versie is echt een lachertje.

Of je moet het combineren met fluor lood :wink:

Gr,
Albert
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

07-11-2010 22:08

Is toch niet erg dat wij ons alleen voelen jammer dat het zo groot is anders hadden we naar elkaar kunnen zwaaien 8).
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-11-2010 08:17

Mannen
Allereerst even dit: Iedereen mag en moet zijn eigen mening kunnen geven op een forum laat dat duidelijk zijn. Ik zal ook nooit reageren op mensen die het materiaal hebben geprobeerd en er niets in zien. Ieder zijn mening, waar ik wel als bedrijfje op reageer is als er vragen blijven hangen en onduidelijkheden zijn. Dat wil ik met deze reactie dan ook even doen.

Ten eerste even de naam het is Free-Fall en niet Freefall. Dat is belangrijk want er is een merk die een clip voert onder de naam Freefall. Free-Fall is een braid dat bestaat uit 8 Yarn stijf in elkaar gevlochte strengen die door het toevoegen van zware strengen goed afzinkt en de contouren van de bodem volgt. Er zit geen leadcore kern maar je kunt het wel gewoon net als leadcore splicen. In de braid zit ook een streng die zorgt voor de trekkracht. Deze streng is iets staties en blijft kleven op de oppervlakte. Als je dus een stuk leader in het water laat vallen zal deze eerst even kleven en vervolgens snel naar de bodem afzakken, Heeft niets te maken met nat worden want ook een klein stukje leader dat nat is blijft eerst even kleven. Iedere leader materiaal heeft voor en nadelen dus kies als visser het juiste materiaal voor de juiste omstandigheden.

Twee, Jacco ik weet zeker dat je iedere leader omhoogtrekt als je op een relatief korte afstand je lijn helemaal snaar strak trekt. Tegen dit soort krachten is in mijn ogen geen kruid gewassen. Bij normaal gebruik (op een afstand van 50 meter = door mij veelvuldig getest op een ondiep gedeelte van mijn thuiswater) en een normale afstelling van de waker blijft de leader strak tegen de bodem. Vis je dichterbij en liever strak (wat ik mij niet voor kan stellen maar alla!) dan zou je een slider kunnen gebruiken. Dat geld in mijn ogen voor iedere leader.

Albert Kok
De kleur die wij nu in het pakket hebben is een heel zorgvuldig gekozen kleur die weinig opvalt op de meeste bodemstructuren in NL. Deze kleur is samengesteld uit verschillende kleuren want een bodem structuur kan per decimeter verschillen. De nieuwe zandkleur die jij neerzet als een lachertje is gewoon helemaal egaal van kleur omdat deze nog in de testfase zit. De gelige zandkleur is gewoon niets anders dan de basis. Daar zal de komende tijd steeds meer kleuren aan worden toegevoegd om ook deze zoveel mogelijk te perfectioneren. En dat kan nog wel een tijd gaan duren want wij zullen niet snel tevreden zijn. Helemaal wegvallen qua kleur is onmogelijk. Alleen Fluoro Carbon heeft de eigenschap bijna ontzichtbaar te zijn in het water en dat heb ik in diverse artikelen van mij altijd geschreven. Helaas is dat materiaal te stijf voor wat ik voor ogen had. Dus moet ik een compromis sluiten.

Gr Piet
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-11-2010 08:50

Piet,

Heldere uitleg, dank daarvoor.

Maar zoals altijd geeft iedere uitleg weer aanleiding tot nieuwe vragen, en die van mij komen dan telkens weer op eenzelfde neer.

Waarom presenteer jij (vaak) materialen die nog niet leverbaar zijn en die nog (veel) verbeterd moeten worden? De kans dat anderen er een mening over vormen die niet geheel klopt, met het eindproduct voor ogen, is relatief groot maar zeker begrijpelijk. In al het geweld die over ons uitgestrooid wordt van "dit is de beste" is een eerste indruk veelal genoeg om een materiaal links te laten liggen in de toekomst.

Het 'kleven' waar jij het over hebt is neem ik aan de oppervlakte spanning van het water, waar de leader eerst doorheen moet vallen? zo ja, dan is daar denk ik ook geen kruid tegen gewassen, tenzij je weer loodkernen gaat gebruiken.

Wat is een normale afstelling van jouw waker? Zou jij het proces van ingooien / varen en de vervolgstappen eens helder uiteen kunnen zetten? Dit omdat ik denk dat er veel mensen zijn die het niet helemaal op de juiste manier doen en dus allemaal snaar strak zitten te vissen.

Oh. en als je mij een rolletje (van beide) ter beschikking zou willen stellen, mijn PB is gewillig ;-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)