Hair Aligner


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-11-2010 13:27

Ik denk dus dat we met dwarrelen hetzelfde bedoelen, ik noemde het turbulentie maar het heet dus het Venturi-effect. Je bent nooit te oud om te leren he?

Volgens mij kunnen we in dit geval agree to agree, volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen misschien in iets meerdere of mindere mate.
Zoals ik beschreef denk ik persoonlijk ook niet dat de boilie in de bekholte zal gaan dwarrelen maar de haak daarentegen wel. Er zit echter een behoorlijk verschil tussen een haak en een boilie qua gewicht-massa-omvang. Daardoor denk ik dat de positie van de haak ten opzichte van de boile puur random is in de bekholte en dat we hier eigenlijk weinig aan kunnen veranderen. Ik denk zelfs dat de shot on the hook hier niets aan doet, dit treed pas later in werking, wanneer de haak naar voren toe wordt getrokken.

Waar ik met dit verhaal eigenlijk naar toe wil zijn de presentaties die onder water zo prachtig hapklaar op de bodem staan maar die in de bekholte alle kanten op worden geslingerd. Ik bedoel bijvoorbeeld de muzza rig, KD rig snowman rig, enz.

Allemaal leuk maar het treed uiteindelijk allemaal pas in werking zodra de vis beweegt en dan zijn we eigenlijk weer terug bij af omdat er dan geen of weinig verschil is met een goed geknoopte standaard rig.

Spugen is een verhaal apart. Persoonlijk ben ik hier niet met je eens dat de boilie als laatste de bek zal verlaten. Door de massa/omvang van de boilie zal de naar buiten gerichte waterstraal het meeste grip hebben op het grootste onderdeel, in dit geval dus de boilie.
Alle mooie theorieën ten spijt.

Gisteren heb ik nog maar eens de "Underwater 6" en de "tot op de bodem" DVD's aandachtig bekeken (ziek thuis zijn heeft z'n voordelen) en dan zie je dat er niet eens echt een hele krachtige waterstraal nodig is om het rigje met boilie uit te spugen, in een aantal gevallen viel de boilie amper enkele centimeters voor de bek van de vis al op de bodem. In geen enkel geval werd een vis gehaakt die het zaakje uitspuugde, in alle gevallen was er beweging van de vis voor nodig, ongeacht de gebruikte rig.

Om terug te komen op Lumpy, dit apparaat leek bijna expres met z'n dikke pens op het lood te gaan liggen en zo al het lekkers aan te zuigen zonder ook maar een centimeter te bewegen--ongelooflijk!

Verder moet ik, net als jij ook alles in mijn hoofd visualiseren, ik mag misschien wel een aquarium maar ik heb weinig trek in het onderhoud wat erbij hoort.

Zeg maar tegen je vrouw dat ik toestemming heb gegeven. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2010 16:02

En toch Eus, denk ik dat ik gelijk heb.

Ja de boilie heeft het grootste volume en zal daardoor de meeste 'drag' ondervinden, echter is hij ook veruit het zwaarste onderdeel in de bek op dat moment.

m.b.t. Aquarium, schijnt jouw mening / toestemming niet te tellen ...... sorry.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-11-2010 16:23

In dat geval: Agree to disagree. ;)

Jammer van dat aquarium, dan de vissen maar live aan de waterkant aanschouwen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2010 01:35

Het laatste deel van dit topic vond ik zeer interessant en daar heb ik dan ook weer het nodige van geleerd (hoop ik).
Dit kan natuurlijk alleen door de inbreng van de verschillende boardleden.
Heren (en dames ook!) wij danken u weer hartelijk.

Vooral het dwarreleffect van de haak (en eventueel een lichte bol) is zeer fascinerend, maar roept ook weer de nodige vragen op.
Hoe wordt de vis bij een diepere inhaking in de bek, b.v. door het gebruik van een wafter, in dat geval gehaakt.
Maakt de gebruikte rig een verschil? zorgt het strekken van de onderlijn dan voor de draai? en maakt het ook wat uit, hoeveel ik strip van mijn b.v. gecoate onderlijn (veel of juist weinig)? Of kan ik beter met een soepele onderlijn vissen? Haak met gezette punt?
Of is het slechts een kwestie van geluk??

Nog iets over het aanzuigen.
Een karper heeft daar drie manieren voor, gulping, slow suction en particulate intake.
Vooral de laatste is misschien voor ons vissers van belang omdat die gericht is op één voedseldeeltje wat zich tussen oneetbaar materiaal bevindt. Daarvoor is een gerichte aanzuiging, met een hogere snelheid nodig en waarschijnlijk gaat dat voedseldeeltje daarom ook dieper naar binnen.
Heb ik misschien meer kans op een inhaking?

Bol in een pva zakje met kippengrit?

Of slaat mijn fantasie weer op hol. :roll:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2010 10:38

Eus,

That's live ;-)

Hilco,

Jij driedubbel overgehaalde spons die je bent, door jouw vragen moet ik wel weer verder na gaan denken waardoor het steeds meer obsessief gaat lijken :o

Mijn mening, en niet meer dan dat:

Een onderlijn die draaid door het strekken van de onderlijn (zeg maar zoals wij ze allemaal testen) is per definitie gebasseerd op het wegzwemmen van de karper. Of in geval van een korter onderlijntje het omhoog komen van de karper. Er zijn echter vissen die dat gedrag vermijden, zie Lumpy uit verhaal van Eus, die gewoon gezellig op zijn buikje gaat liggen om te stofzuigen. 99% van de vissen doet dit niet dus die haken we gewoon tijdens het liften of het wegzwemmen.

Het soepele gedeelte moet in mijn ogen dan ook zo kort mogelijk zijn in de onderlijn. Max 1 cm, waarbij de afstand ook enigszins afhangt van de gebruikte haak overigens. In mijn optiek zijn er maar 2 haken, als we het hebben over bottom bait vissen, nl. de rechte haak en de >180 graden haak. Ik vis alleen nog maar met de eerste omdat ik denk dat de laatste weliswaar een heel klein voordeel oplevert NA het haken haakbocht is wellicht beter gevuld. Maar dit voordeel weegt niet op tegen het moeilijker vlees pakken tijdens het halen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2010 10:40

Board i.c.m. IE 8 is niet altijd even leuk, als mijn teksten te lang worden begint het invoerschermpje als een gek eheen en weer te flitsen waardoor het typen te lang diirt en mijn sessie verloopt :evil: Zo ff dr frustratie eruit hoor.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2010 10:46

Over de aanzuiging:

Weer niet geheel eens met de stelling :oops: , nee het is geen basishouding van mij.
Gulping ja, maar het gericht aanzuigen verbinden aan een grotere zuigkracht is niet helemaal correct denk ik.
Kijk eens naar katten die ergens op willen springen, die springen geen cm te ver of te kort maar altijd precies goed. Sperwers vliegen met een bloedstollende snelheid door het bos en raken de bomen niet. We mogen concluderen dat deze beesten, zo ook onze vrinden, precies weten waar ze mee bezig zijn. Selectief aanzuigen zal dan ook afhankelijk van de zwaarte van het aas en de omringende onin gebeuren. Tussen grit zal het aanzuigen precies genoeg zijn om het voedseldeeltje te onderscheppen en het meesste grit te laten liggen.
Hoe diep het aangezogen aasje gaat is denk ik afhankelijk van het vertrouwen, als het allemaal in een keer oke lijkt dan z.s.m. richting keelplaten. Niet vertrouwd, dan eerst maar eens in de onderzoekskamer die wij bekholte noemen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-11-2010 11:39

Hilco Meijer schreef:Het laatste deel van dit topic vond ik zeer interessant en daar heb ik dan ook weer het nodige van geleerd (hoop ik).
Dit kan natuurlijk alleen door de inbreng van de verschillende boardleden.
Heren (en dames ook!) wij danken u weer hartelijk.


De werking van rigs is en blijft speculeren maar de werking is naar mijn idee nog altijd hoe ik in mijn afgelopen postings heb omschreven.
Het is inderdaad leuk om daar eens gedachten mee te wisselen met medeboarders.

Ik zie weer een hoop vragen, ik zal je mijn visie hierop geven, dus geen waarheid, hooguit mijn waarheid.

Vooral het dwarreleffect van de haak (en eventueel een lichte bol) is zeer fascinerend, maar roept ook weer de nodige vragen op.
Hoe wordt de vis bij een diepere inhaking in de bek, b.v. door het gebruik van een wafter, in dat geval gehaakt.


Het is zeer logisch dat een gewichteloos aas als een wafter of pop-up dieper de bek in zal gaan en hierdoor natuurlijk ook de haak.
De bodem van de bek is verre van vlak en ieder bultje wat de haakpunt tegenkomt kan een inhaking betekenen, uiteraard is er weer beweging voor de vis voor nodig. De haak hoeft dus niet per definitie helemaal terug naar de lip te worden getrokken om houvast te vinden.
Ik ving ooit een spiegel die zeker 5cm naar binnen in de onderin bek in een keihard deel was gehaakt. Als rig gebruikte ik een stiffrig die niet langer was dan 12cm!

Maakt de gebruikte rig een verschil?


Ja, en dan met name het type haak en hoe deze aangeknoopt is. Een haak met lange steel en rechte punt zal eerder prikken.

zorgt het strekken van de onderlijn dan voor de draai?


Volmondig ja.

en maakt het ook wat uit, hoeveel ik strip van mijn b.v. gecoate onderlijn (veel of juist weinig)?


Ja dat maakt tot op zekere hoogte uit. Zoveel strippen als nodig om de haak vrij te laten bewegen, alles wat je meer stript zou in principe overbodig zijn. Als richtlijn zou ik zeggen max 3-4cm boven de haak stippen, minimaal 0,5cm. Een tussenweg lijkt me het mooiste.

Of kan ik beter met een soepele onderlijn vissen?


Zeer zeker. Gecoat onderlijnmateriaal zie ik puur als compromis, ontworpen om het in de knoop gooien tegen te gaan. Het wegduwen van het aas bij het lood vandaan is een leuke theorie maar blijkt in de praktijk niet of nauwelijks te werken, hooguit wanneer je superklein en/of licht aas gebruikt.

Haak met gezette punt?


Nee, liefst recht, een gezette haak heeft een "blinde" kant. Ik ben er niet gek op en denk dat de gezette haken niet specifiek voor boilievissen ontworpen zijn.

Of is het slechts een kwestie van geluk??


Zonder geluk vaart niemand wel. ;)

Nog iets over het aanzuigen.
Een karper heeft daar drie manieren voor, gulping, slow suction en particulate intake.
Vooral de laatste is misschien voor ons vissers van belang omdat die gericht is op één voedseldeeltje wat zich tussen oneetbaar materiaal bevindt. Daarvoor is een gerichte aanzuiging, met een hogere snelheid nodig en waarschijnlijk gaat dat voedseldeeltje daarom ook dieper naar binnen.
Heb ik misschien meer kans op een inhaking?

Bol in een pva zakje met kippengrit?

Of slaat mijn fantasie weer op hol. :roll:


Wat betreft aanzuigen sluit ik me volledig aan bij Marc, ik denk dat hij het knap heeft neergezet.

Het verhaal van de stuiterende tekst had ik ook trouwens. Firefox FTW! Ik kan nu ook op een normale manier de "back" toets in mijn browser gebruiken zonder dat ik steeds de melding krijg 'deze pagina is verlopen'.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-11-2010 13:07

Oja, toch nog iets over aanzuigen. :)

Ik denk, na het bestuderen van verschillende onderwaterbeelden dat we, net als bij snoeken onderscheid kunnen maken tussen "jagers" en "liggers".
Bovenstaande klinkt misschien wat lomp maar laat me dit even toelichten:

De jager:
De vis komt aangezwommen, vind 1 of een aantal losliggende boilies, laat de kop richting het aas zakken. M.a.w. gaat dus diagonaal of zelfs verticaal staan. Vervolgens zuigt de vis het aas van een betrekkelijk korte afstand (1-3cm) aan, richt al dan niet de kop iets op en zwemt meteen door naar het volgende aas of verdwijnt meteen weer-- vaak voor even, wellicht om het aas elders te kauwen. Over het algemeen zijn dit de wat nerveuzere vissen, toch lang niet altijd de kleinere vissen.

De ligger:
De vis komt rustig aangezwommen op de voerplek en vind losliggende boilies. De vis blijft tijdens het azen bijna horizontaal en beweegt nauwelijks. De bovenlip wordt uitgestulpt over de boilie heen en dan rustig aangezogen. De volgende boilie wordt aangezogen door de bek iets verder uit te stulpen of hooguit de kop een fractie te draaien. De boilies worden meestal ter plaatse gekauwd. Deze vissen lijken meer vertrouwen te hebben en blijven ook langer op de voerplek hangen. Het verlaten van de voerplek gaat net zo rustig als ze komen aanzwemmen.

Natuurlijk zijn er een heleboel tussenvormen maar bovenstaand beeld komt naar voren als je de beelden goed bekijkt. Ook viel het op dat de "jagers" eerder geneigd zijn het aas uit te spugen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2010 16:10

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=151

De aligner rig 3.48

Een prachtig voorbeeld van ...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-11-2010 17:20

Link werkt niet Hilco.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2010 17:33

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=148

Interessante materie, de verschillende manieren van aanzuigen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2010 02:35

Eus Molewijk schreef:Oja, toch nog iets over aanzuigen. :)

Ik denk, na het bestuderen van verschillende onderwaterbeelden dat we, net als bij snoeken onderscheid kunnen maken tussen "jagers" en "liggers".
Bovenstaande klinkt misschien wat lomp maar laat me dit even toelichten:

De jager:
De vis komt aangezwommen, vind 1 of een aantal losliggende boilies, laat de kop richting het aas zakken. M.a.w. gaat dus diagonaal of zelfs verticaal staan. Vervolgens zuigt de vis het aas van een betrekkelijk korte afstand (1-3cm) aan, richt al dan niet de kop iets op en zwemt meteen door naar het volgende aas of verdwijnt meteen weer-- vaak voor even, wellicht om het aas elders te kauwen. Over het algemeen zijn dit de wat nerveuzere vissen, toch lang niet altijd de kleinere vissen.

De ligger:
De vis komt rustig aangezwommen op de voerplek en vind losliggende boilies. De vis blijft tijdens het azen bijna horizontaal en beweegt nauwelijks. De bovenlip wordt uitgestulpt over de boilie heen en dan rustig aangezogen. De volgende boilie wordt aangezogen door de bek iets verder uit te stulpen of hooguit de kop een fractie te draaien. De boilies worden meestal ter plaatse gekauwd. Deze vissen lijken meer vertrouwen te hebben en blijven ook langer op de voerplek hangen. Het verlaten van de voerplek gaat net zo rustig als ze komen aanzwemmen.

Natuurlijk zijn er een heleboel tussenvormen maar bovenstaand beeld komt naar voren als je de beelden goed bekijkt. Ook viel het op dat de "jagers" eerder geneigd zijn het aas uit te spugen.



Denk ook dat het aan de manier van azen ligt.

Iets wat we daarbij volgens mij vooral niet moeten vergeten is het proeven. Zuigt een vis die het aas proeft, dit minder diep aan?
Je ziet b.v. op de beelden van Daniel, dat de brasems dit vaak alleen met de lippen doen.
Lijkt ook net, dat bij karpers die niet gehaakt worden, in veel gevallen het aas niet ver naar binnen gaat. Proeven?? Eetbaar, niet eetbaar?
Overigens, verbazingwekkend hoe snel een vis dit kan.

Heb me vanavond ingelezen in, the hydrodynamics of suction feeding fish.
Ingewikkelde materie.
Turbulentie komt b.v. waarschijnlijk niet voor, door de sterke versnelling van de opgewekte waterstroom.
Oftewel ik vergroot mijn mondholte, doe mijn bek open en naar binnen met die handel.

Lumpy is overigens een prachtig voorbeeld van gulping.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-11-2010 10:13

Ik heb ergens gelezen dat karpers over hun hele lichaam smaakpapillen hebben. Mocht dat zo zijn zal het geen proeven zijn denk ik, eerder testen.

Dat het lijkt dat de brasems met de lippen proeven komt denk ik doordat het aas voor hun te groot is om gemakkelijk ven naar binnen te zuigen.

De indruk dat het aas niet ver genoeg naar binnen gaat heb ik ook af en toe, ook dat is testen denk ik. Een soort aangeboren argwaan lijkt het, dat versterkt wordt naarmate de vissen belaagd worden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2010 16:16

Eus Molewijk schreef:Ik heb ergens gelezen dat karpers over hun hele lichaam smaakpapillen hebben. Mocht dat zo zijn zal het geen proeven zijn denk ik, eerder testen.

Dat het lijkt dat de brasems met de lippen proeven komt denk ik doordat het aas voor hun te groot is om gemakkelijk ven naar binnen te zuigen.

De indruk dat het aas niet ver genoeg naar binnen gaat heb ik ook af en toe, ook dat is testen denk ik. Een soort aangeboren argwaan lijkt het, dat versterkt wordt naarmate de vissen belaagd worden.


Je zou het testen kunnen noemen, maar het is in ieder geval iets wat elke vis doet, voordat ie besluit om het voedsel door te slikken of uit te spugen.

Als je er goed naar kijkt, zie je inderdaad grote verschillen in de kracht van het aanzuigen, is dus selectief aanzuigen.
Bij de vissen die gehaakt worden lijkt de zuigkracht veel groter.

Ligt dit puur aan het vertrouwen van de desbetreffende vissen?

Of zitten er misschien individuele verschillen in de manier van azen, de ene vis neemt het aas eerst voor in de bek en de andere …?

Ik weet het, ik begeef me op zeer glad ijs.

Mocht dit wel het geval zijn, dan zullen we eens een kritische blik op onze rigs moeten werpen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-11-2010 07:55

Mannen,

Ben ik weer eens :wink:

Ik denk dat de werkelijkheid onze fantasie wel eens redelijk zou kunnen benaderen en dat er verschillende vissen verschillend azen.
Dan is nu dus de 'opdracht' een rigje te bedenken die in beide (alle?) gevallen haakt en dat lijkt mij een behoorljike opdracht.

De situatie's:
1. Aas meteen achter in de bek, dus haak redelijk los en onder het aas?
2. Aas voor in de bek, dus stuggere hair en alla chod bevestigt?
3. Aas alleen tussen de lippen, dus haak boven aas?

Komen we toch op de hair aligner uit? , maar anders dan de initiele bedenker heeft bedacht denk ik. Er zit iets in mijn hoofd te zoemen, ik zl er vanavond eens eentje knopen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-11-2010 09:00

Marc,

Wat zou de hair aligner volgens jou kunnen betekenen in geval 2 en 3?

Geval 1: Standaard rig met krimpkous in een bochtje en een boilie die vrij onder de bocht van de haak door kan bewegen.

Geval 2: Standaard rig met krimpkous in een bochtje met zo kort mogelijke hair (dus niet strak tegen de haak!) en onderlijn niet langer dan 10cm, evt nog korter.

Geval 3: Hopeloos. Dit betekent in 95% spugen. Hooguit een Looney pop-up rig maar beetje onzin om je rig aan te passen naar een situtie die lang niet zoveel voorkomt als geval 1 en 2.

Gulden middenweg: Standaard rig, evt. met krimpkous afhankelijk van type haak, betrekkelijk kort. 12-15cm. Hair lang genoeg om de boilie net onder de haakbocht door te kunnen laten bewegen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-12-2010 16:21

Eus Molewijk schreef:Geval 2: Standaard rig met krimpkous in een bochtje met zo kort mogelijke hair (dus niet strak tegen de haak!) en onderlijn niet langer dan 10cm, evt nog korter.

Geval 3: Hopeloos. Dit betekent in 95% spugen. Hooguit een Looney pop-up rig maar beetje onzin om je rig aan te passen naar een situtie die lang niet zoveel voorkomt als geval 1 en 2.


Als je de filmpjes moet geloven komen geval 2 en 3 heel vaak voor, probleem is zijn de beelden ook representatief voor de praktijk.

Heb net even wat dingetjes uitgetest.
Wat is een hele goede prikker?
Het ouderwetse sidehooking, in combinatie met een stukje gebogen krimpkous van 2 cm.
Triple A loodje vastgezet tegen het begin van de krimpkous (voor de sturing).
Voordeel? De haakpunt en het rechte stukje voor de haakpunt zitten precies onder je bol.
Is de bol binnen, dan ook de haak.

Vissen met een pop up, of een uitgebalanceerde bol, met een hele korte onderlijn en we hebben in de laatste twee gevallen meer kans op een inhaking?

Groeten van een dronken en achterdochtige meneer. :D
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-12-2010 16:50

Side hooking heeft alleen als grote nadeel dat je zomaar uren zonder bol aan je haak kan zitten te vissen. Tweede nadeel is dat je voor sidehooking een reusachtig grote haak moet gebruiken die direct door de vis gedetecteerd wordt met als gevolg...

Mocht het echt zo zijn dat de vis structureel het aas voorin de bek houdt of zelfs tussen de lippen zou de Looney pop-up de eerste rig zijn die ik eraan knoopte. Die valt nog een beetje subtiel te vissen. Ik geloof echter niet dat dit nou zo vaak gebeurd.

Biertje Hilco? :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-12-2010 16:55

WTF is een Looney pop-up dan? Google wordt je ook niet even snel wijzer van..

Zoiets als bugs bunny of een ander Looney Tunes karakter? :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-12-2010 17:07

Eus Molewijk schreef:Side hooking heeft alleen als grote nadeel dat je zomaar uren zonder bol aan je haak kan zitten te vissen. Tweede nadeel is dat je voor sidehooking een reusachtig grote haak moet gebruiken die direct door de vis gedetecteerd wordt met als gevolg...

Biertje Hilco? :D


Zonder bol aan je haak vissen.
Hoe bedoel je dat Eus?

Je hoeft niet een super grote haak te gebruiken, als je maar genoeg ruimte overhoudt tussen je bol en de haakpunt, zeg maar zo'n 4 - 5mm.
Dat kan ook met een vrij kleine haak, wel moet je dan de haak wat meer aan de onderkant door je bol prikken.

't is nog geen biertijd Eus. :D
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-12-2010 17:41

Sven van Anrooy schreef:WTF is een Looney pop-up dan? Google wordt je ook niet even snel wijzer van..

Zoiets als bugs bunny of een ander Looney Tunes karakter? :P


Ja, je knoopt dan een bugs bunny aan je hair met een wortel in z'n bek. Eeehhh, what's up doc?

Nee, zonder drollen, als je het grote karperboek van Groothuis hebt moet je maar eens kijken, daar staat ie in. Het is een pop-up rig waarbij de haaksteel verlengt wordt en de boilie dan als het ware ter hoogte van het haakoog komt waardoor de haak boven de boilie uitsteekt.

Komt van de Looney rota op savay geloof ik. Ik denk dat ie ook in het eerste boek van Rob Maylin staat. (ben de naam ff kwijt)

Hilco Meijer schreef:
Zonder bol aan je haak vissen.
Hoe bedoel je dat Eus?

Je hoeft niet een super grote haak te gebruiken, als je maar genoeg ruimte overhoudt tussen je bol en de haakpunt, zeg maar zo'n 4 - 5mm.
Dat kan ook met een vrij kleine haak, wel moet je dan de haak wat meer aan de onderkant door je bol prikken.

't is nog geen biertijd Eus. :D


Doordat je een haak door de boilie slaat bestaat er een hele grote kans dat de boilie scheurt en door de minste aandacht van witvis van de haak af wordt geplukt na een aantal uren te hebben liggen weken in het water.

Ik ben bang dat een kleine haak te weing ruimte over houd om nog fatsoenlijk vlees te kunnen pakken en als je de boilie er te nipt opzet is de kans dat de boilie eraf vliegt weer erg groot.

Nog geen biertijd? Duurt lang he? :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

01-12-2010 19:30

Een verkapte KD-rig, D-rig misschien? Bereik je het effect mee wat jij wil bereiken Hilco. Boilie tegen de haaksteel aan, maar kan toch enigzins bewegen voor de inhaking. Toch een stukje krimpkous voor het draaien. Vissen met een uitgebalanceerde wafter.

Wil zowieso volgend jaar vissen met eigenmaakte wafter. Gedraagd zich net even anders onder water en wordt makkelijker opgenomen.

ik heb wafters nog nooit gemaakt trouwens. Ik neem aan dat je door je mix wat poederkurk doet en zo uitbalanceerd? of bijv. 2/3 mix en 1/3 pop-up mix?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-12-2010 00:24

Heb weer even aan de keukentafel gezeten en met opmerkelijke resultaten.

Even een opmerking vooraf, met een harde of taaie bol lijkt me de kans op scheuren van de boilie vrij klein.
Heb in het begin van de boilieperiode altijd met sidehooking gevist en kan me niet herinneren dat ik ooit met een kale haak gevist heb.

Het testen gebeurt natuurlijk op het “droge” en onderwater zal het geheel zich misschien iets anders gedragen, maar het gaat in de eerste plaats om het principe.

Een Looney pop-up werkt niet.
Waarom niet? Doordat de gehele haak zich onder je bol bevindt en hierdoor de haak niet kan draaien in de bek van de vis. Het deel met de punt zit dan namelijk te ver van je bol af en verhindert het draaien.
Met een verkapte KD rig, heb je hetzelfde probleem.

Zelfs met 3 mm. tussenruimte werkt sidehooking nog perfect, dus het kan wel degelijk met een kleine haak.
Voordeel van een grote dikke haak zou kunnen zijn, dat ie zwaarder is en daardoor het draaien wat gemakkelijker maakt.

Ik vind sidehooking, zelfs beter inhaken, dan systemen met een hair.
Die heb ik natuurlijk nog niet allemaal uitgetest.

Ook heb ik het sidehooking systeem nog niet uitgeprobeerd met verschillende lengtes krimpkous.
Een soepele onderlijn lijkt me overigens wel een must.

Zou wel leuk zijn, als het in de praktijk ook werkt.
Terug naar de bron, met een paar hele simpele aanpassingen.

Dries,

Ik gebruik altijd stukjes kurk, of stukjes pop-up.

Heb me afgelopen zomer eens laten verleiden om zo’n potje van die dingen te kopen.
Vond het helemaal niks, maar nou hebben ze toch nog nut.

Je hoort deze week nog van me.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-12-2010 09:19

De haak onder de bol bij een Looney?

Ik denk dat je de verkeerde rig voor je hebt. Ik zou eerder zeggen de gehele haak boven de bol.

Draaieffect is eenvoudig te verkrijgen door de onderlijn met een naald aan de voorkant van de tube uit te laten komen, de originele Gibbinson line aligner style.

Als sidehooking echt zo effectief is als jij beweerd, waarom is men er dan vanaf gestapt? De hair heeft echt voor een enorme verbetering van vangsten gezorgd. Daarna zijn er allerlei andere varianten verzonnen zoals D-rig, swimmer rig, allerlei moeilijks met ringetjes maar de hair blijkt toch nog steeds te overheersen.

Als het je erom gaat om de boilie zo dicht mogelijk op de haak te vissen, waarom dan geen klein ringetje aan de boilie knopen die je tussen twee stoppertjes over de haak laat glijden?

Overigens ben ik het absoluut niet met je eens dat een grotere haak vanwege zijn gewicht beter zal draaien. Dit zou alleen zo zijn als het extra gewicht van de haak in de punt zou zitten. Het tegenovergestelde is waar, een grote haak heeft meer "ruimte" nodig om te kunnen draaien!

Ik denk dat jij puur op zoek bent gegaan naar een rig voor een hele specifieke situatie, namelijk de situatie die Marc heeft geschetst. Als je je visserij daarop gaat baseren loop je in een valkuil, je gaat vissen proberen te vangen die supervoorzichtige aasopnamen doen.

Vanaf het moment dat er meer vissen op de stek zullen komen azen zal je zien dat ze ineens een stuk minder voorzichtig gaan azen. Misschien komt dit uit de onderwaterbeelden wat minder naar voren maar wat ik in de praktijk heb gezien is voedselnijd een fenomeen dat enorm in ons voordeel kan werken.

Zo heb ik op het KK eens een schub op mijn voerplekje gehad die ruim 2 uur lang boven het aas heeft gehangen en rond gecirkeld zonder ook maar een boilie te pakken. Telkens als ik ging kijkken was het beest er--en alle boilies ook. Tot ik stond te kijken en er plotseling 2 spiegels aan kwamen zwemmen, een kleine en een behoorlijk grote. De kleine was duidelijk de piloot en nam het voortouw. Vanaf het moment dat de kleine de eerste boilies naar binnen slokte begonnen de vissen als gekken te azen. Een run was onvermijdelijk en kwam dan ook binnen een minuut.

Drie maal raden wat 'lucky" Eus ving... :roll:

Door de hengel weer terug op dezelfde plek te leggen ving ik een paar uur later alsnog de schub. De spiegel heb ik niet meer terug gezien.

In het water hier bij mij in de wijk heb ik exact hetzelfde waargenomen, iets minder extreem maar ook een vis die alleen maar boven de boilies bleef hangen totdat er andere vissen kwamen.

Aangezien de onderwaterbeelden allemaal zijn gemaakt op een onderhouden voerstek zie je dat soort gedrag daar dus niet.

Persoonlijk richt ik mij op de vangbare vissen, alleen als de supervoorzichtige opnamen regel gaan worden zou ik aanpassingen gaan doen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."