Korda Safezone leaders


Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

22-09-2010 18:27

People,

Ik heb me vandaag Korda Safezone leaders (heli) aangeschaft.
Dit omdat ik het systeem eens een kans wil geven tegen mijn huidige PB Helicopter leadcore systeem.
Echter nadat ik het aan de hengel had bevestigd en eens op tafel alles had neergelegd zag ik dat de leader wel 1 grote veer leek die helemaal in elkaar sprong.. Nu snap ik wel dat dit even nog moet rekken maar ik had er niet zo een goed gevoel bij als me dit onderwater i.c.m. slappe lijnen zou gebeuren! Ik vraag nu dus even het volgende:
Hoe kan ik deze leader het beste zo snel mogelijk strak krijgen zoals het hoort als hij net nieuw uit de verpakking is? En ik heb hem op een halve bloedknoop geknoopt met de hoofdlijn, is dit de juiste knoop of raden jullie bij deze leader een andere knoop aan? Hoor het graag van jullie!

Groetjes.
Kijk net even verder dan je neus lang is!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

22-09-2010 21:01

Stuk lood aanhangen en even een nachtje weghangen, moet goedkomen. Dure grap voor een leadertje trouwens..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-09-2010 21:22

Zijn nochtans wel fijne dingetjes. Misschien dat een beetje boven stoom houden zou helpen? Ik maak me er nooit druk om eigenlijk. Knoop dat ding eraan en leg hem uit. Als je met slappe lijnen vist trek je toch echt de boel eerst goed strak voordat je lijn gaat geven om de uitstaande lijn zo direct mogelijk naar de stek te laten lopen.

Ik geloof niet dat die leaders zo veerkrachtig zijn dat ze daarna helemaal opkrullen en je lijn daarbij zelfs mee trekken. Het is dat het te koud is, anders had mijn snorkelsetje nog wat kunnen betekenen. Het gebeurt tenslotte onder water, en boven water is net eventjes wat anders. En ze hoeven ook niet mooi strak te liggen. Een klein bochtje zou ik juist ideaal vinden. Zolang het maar op de bodem ligt. Test anders gewoon zelf even wat in de oevers van helder water. Zo lastig mag dat toch niet zijn.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

23-09-2010 08:45

Tsja 8,95€ is inderdaad een hoop geld, maar wil gewoon eens kijken tegen over mijn huidig PB systeem met leadcore, beetje nieuwschierigheid vanuit de korda dvd's.

Ik weet uiteraard wel dat het goed gaat komen met de leaders anders zouden ze niet ingezet worden door het gehele korda team en genoeg andere vissers.
Alleen viel het me eergister tijdens het knopen gewoon op dat ik dacht van ''hé hoe kan dat nou?'' Overigens op welke knoop verbinden jullie hem met de hoofdlijn? Had gekozen voor een halve bloedknoop..?
Kijk net even verder dan je neus lang is!
Niels Haaring
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-03-2008 23:22
Locatie: Westland

23-09-2010 09:28

Ik heb veel gevist met de korda safe zoneleaders, maar ik laat ze tegenwoordig links liggen.
Mijn vismaat heeft al 1 keer een vis verspeeld doordat het lusje van de leader het begaf en dit is hem ook een keer gebeurd tijdens het aanknopen. Ik heb hier zelf gelukkig geen last van gehad, maar op die gratis dvd's van korda vertelt Danny meerdere malen dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.....dus wel!

Nadat ik eens op zeer helder water aan de slag ging en het geheel van de end tackle voor de kant bekeek, kwam ik er achter dat de stukjes tungsten die in de leader verwerkt zijn niet doen wat ze moeten doen. De leader kwam zelfs op die plekken gewoon omhoog. Niet bepaald gewenst.
Daarbij komt dan nog de prijs, die aan de hoge kant is.

Na al deze negatieve ervaringen gebruik ik ze niet meer en hou ik het bij een stuk leadcore.

Voordeel is wel dat hij goed weg valt tegen de ondergrond.
Niels Haaring
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-03-2008 23:22
Locatie: Westland

23-09-2010 09:31

Ik gebruik trouwens de palomar knoop.
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

23-09-2010 10:52

Ik heb de korda's gebruikt en die van Nash,
moet zeggen dat ik die van Nash net wat mooier vind liggen op de bodem, en je hebt ook maar 1 type(kleur) welke echt weg valt tegen elke bodem.
Ze zijn zelfs nog goedkoper ook die van nash (6,50 ofzo).

Verder eigenlijk ook geen problemen gehad met die van Korda en ze zijn nog nooit kapot gegaan, vis er al geruime tijd mee!

Ik test e.e.a. meestal in de badkuip thuis om te zien hoe het zich op de bodem gedraagt en gaat perfect!

Grtz
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-09-2010 10:59

Chris Knipschild schreef: En ik heb hem op een halve bloedknoop geknoopt met de hoofdlijn, is dit de juiste knoop of raden jullie bij deze leader een andere knoop aan? Hoor het graag van jullie!

Groetjes.

Hi Chris,
Heb er 1 van mn broer gekregen om een beetje te testen.
Bevalt me uitstekend tot nu toe (keer of 5 mee gevist).
Knoop die je gebruikt zou ik niet doen. Slecht voor het lusje en kan je wachten tot die het begeeft.
Ik gebruik deze:

Afbeelding

Groente
Sjoerd
Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

23-09-2010 15:18

Aparte knoop Sjors, ziet er degelijk uit.
Ja ik was me dat dus inderdaad aan het afvragen tijdens het knopen omdat een halve bloedknoop nogal in de lijn ''snijd''.

Niels Haaring schreef:Ik heb veel gevist met de korda safe zoneleaders, maar ik laat ze tegenwoordig links liggen.
Mijn vismaat heeft al 1 keer een vis verspeeld doordat het lusje van de leader het begaf en dit is hem ook een keer gebeurd tijdens het aanknopen. Ik heb hier zelf gelukkig geen last van gehad, maar op die gratis dvd's van korda vertelt Danny meerdere malen dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken.....dus wel!


Dat zegt hij inderdaad in deel 2 heel erg nadrukkelijk haha. Uiteraard draait heb bij die (gratis) dvd's om vooral verkoop en her en der wat tricks & tips waardoor de mensen de dvd vooral zullen gaan bekijken en gaan geloven.
Ik ga dit najaar eens met het systeem vissen en kijken of ik er echt daadwerkelijk iets van voordeel mee op zou doen, anders wordt het lekker doorvissen op de leadcore leaders :wink:
Kijk net even verder dan je neus lang is!
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-09-2010 15:24

Geen dank Cor!
Gr,
Sjors maar Sjoerd mag ook
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

23-09-2010 16:04

Die safe zone leaders heb ik onwijs veel gebruikt, en ook vis mee gedrild. De leader bevestigde ik met een lus in lus verbinding en nog nooit problemen gehad.

Gewoon in je hoofdlijn met de 8knoop een lus maken en dan de leader eraan lussen. Werkt prima, en is simpel.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

23-09-2010 22:44

Sjoerd Bonenkamp schreef:Geen dank Cor!
Gr,
Sjors maar Sjoerd mag ook


Sorry kerel :lol: je hoeft geen Cor te zeggen, Harry is ook goed ;)
Kijk net even verder dan je neus lang is!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-09-2010 23:20

Het is heel normaal dat je lijn in de leader snijdt bij het aanknopen maar dit maakt niets uit. Hij snijdt alleen door de mantel. De safezoneleaders van Korda hebben een kern van tungsten (wolfraam) hetgeen een zeer sterk metaal is en daar gaat je lijn absoluut niet doorheen. Ik gebruik de leaders zeer vaak, zelfs meerdere malen en heb nog nooit meegemaakt dat de hoofdlijn door de lus van de leader heen sneed.

Ik bevestig de leader altijd aan de hoofdlijn met een grinner knot. Sterker dan een bloedknoop wordt gezegd.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-09-2010 12:50

Na mij weten zit er alleen tungsten in de verdikte gedeeltes, zoals Danny Fairbrass ook zegt op zijn dvd (welke deel weet ik niet meer) zit er een dik stuk nylon in de kern verwerkt.

Tungsten is trouwens niet zo sterk als je zou denken en is grijs van kleur en niet doorzichtig ;)

Ik vis er nu een tijdje mee gebruik gewoon de palomar knoop, alleen sommige van de leaders hebben een zeer kleine lus aan het einde zitten waar door ik er met een fijn boilienaald de hoofdlijn moet halen..
De hoofdlijn snijd inderdaad door de buitenste mantel maar heb nog niks gemerkt dat het door de binnenste zou snijden.
Maar met gevlochten hoofdlijn zou ik het niet aandurven want daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat deze er opeens tijdens een zware dril erdoor heen gaat.
Dan kies ik toch liever voor een leader van fluorocarbon of een ander soort dik nylon.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-09-2010 12:56

Het zit in ieder geval in de lus maar volgens mij bevestig je daar ook de hoofdlijn aan. En nee, natuurlijk is tungsten niet doorzichting maar ga jij nog maar eens heel goed naar het eind van die leader kijken, je ziet uidelijk een draadje wolfraam door het laatste gedeelte en het lusje lopen.
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 24-09-2010 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-09-2010 15:39

Het tungsten zit alleen in de verdikkingen die donker gekleurd zijn. Heb er een paar bekeken maar zie geen dingen zoals jij zegt. Ik ben scheel denk ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

24-09-2010 15:56

Die zwarte verdikkingen zie je toch wel? :roll:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-09-2010 16:02

ja, duh..

maar niet in het lusje zoals geopperd. Het lijkt wel of er iets in zit, maar dat is gewoon de scheiding tussen die nylon kern en de mantel :P verschil in brekingsindex materiaal misschien.

Ga jij nou maar brasems vangen :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-09-2010 16:27

Voor de zekerheid nog maar een keer gekeken maar er loopt toch echt een dun draadje door de lus heen. Wel vreemd, ik heb nog even eea opgezocht en er schijnt inderdaad een 30lb fluorocarbon doorheen te lopen. Mijn eerdere bericht klopte dus blijkbaar niet en zit er alleen tungsten in de verdikkingen. Dan blijft toch de vraag.......

Als je draadjes ziet, die er niet zijn........., word je dan gek?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-09-2010 16:48

Het kan zoals ik al zei de scheidingslijn zijn van kern en mantel. Door het verschil in lichtbreking kan dit misschien als een zwart draadje gezien worden. Maar dan zou je er twee moeten zien.

Conclusie:

Je wordt gek!

Proost!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2010 18:37

Nee je wordt niet gek ;) er loopt wel een draadje doorheen.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-09-2010 18:52

Krak !!!! (dat was mijn klomp)

En wat is dit draadje dan? er zou alleen tungsten op de verdikkingen zitten en voor de rest loopt er alleen een 30 lb fluorocarbon draad door de leader.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2010 23:36

Geen idee, maar in de leaders van Nash zit dat ook, bij de lus dan.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

25-09-2010 15:39

Klopt Dries,

Zelf fervent gebruiker van de Limpit Difusion Leaders van Nash. Korda is mijn inziens te opzichtig in kraanwater-helder-water(9 vd 10x is mn viswater zo helder). Die van Nash is minder springerig als die van Korda.
Ff oprekken is voor de Nash voldoende om niet als krul te eindigen, Korda wel een tijdje gebruikt maar weer vd baan namens die 2 redenen.
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

26-09-2010 13:32

Hallo.
ik vind het ze veel te duur en geloof niet dat je er 1 vis exstra op vangt.
8.95 euro vis zelf veel op de rivier daar zou ik er dan al snel 10 per jaar verspelen!
maar goed dit is mijn mening er zullen genoeg mensen zijn die het niet duur vinden.
gr Ruud
er is meer water dan vis!!