pop up bodem afstand


Plaats reactie
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

28-08-2010 15:53

Ik heb een vraag over iets waar ik langer mee worstel ik vis vaak op zachte bodem dus gebruik ik een pop up en een chod of helimontage nu is mijn vraag hoe zit het met de afstand van de bodem tot je popup? en heeft die afstand misschien een gevolg van wel of niet vangen? dus vang je minder als je pop up bij een chod 7cm of bij gewone pop up 3 cm? ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2010 16:11

Vaste antwoorden zijn moeilijk te geven, maar juist bij een zachte bodem zou ik opteren om geen popup te vissen, immers je gevoerde boilies zakken iets weg in de bodem, de karper aast dus ook met zijn kop in de bodem en mist op die maniet
je haakaas. Wat wel helpt is gebruik maken van boilies die wat lichter van gewocht zijn, ik nedoel hiet ook je voerboilies mee
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

28-08-2010 16:27

Juist bij een zachte bodem vis ik graag popup of wafter, zodat mijn haakaas niet wegzakt in de bagger!
Rens Meeuwesen
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-12-2009 16:47

28-08-2010 17:23

Als je ongeveer weet hoe ver je montage in de modder/slib zakt kun je op die manier de lengte van je onderlijn aanpassen en dus ook de afstand tussen de bodem en de pop-up.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2010 17:55

Tim Kreuger schreef:Juist bij een zachte bodem vis ik graag popup of wafter, zodat mijn haakaas niet wegzakt in de bagger!


Wat heb je daaraan als de karper het aas met zijn kop in de bodem zoekt? Ik weet dat dat zo vaak in de boekjesword omschreven maar zo werkt het dus niet in de praktijk Heb op die manier karpers in hun neus en vinnen gehaakt, wat aangeeft dat de vis dus lager aasde dan ik mijn haakaas aanbood. Je zal er zeker vis op vangen, maar dat wil niet zeggen dat het de beste manier is van vissen. Vergeet ook gelijk het gelul dat de vissen het aas niet meer willen eten omdat de bodem smaak erin is getrokken. In dat geval laten de vissen zeker ook alle wormpjes en tubifex links liggen zeker? Ik viste ooit met black eye beans (wie doet dat tegenwoordig nog) om een boterzachte bodem bij het binnendraaien waren die dingen zelfs zwart! Maar wel vangen....
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 28-08-2010 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
martijn boer

28-08-2010 18:09

Yepperdepep... Ik heb goede ervaringen met pinda's in de slijk. En voor de zagers onder ons: ik voer een water niet kapot met pinda's.
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

28-08-2010 19:16

Wat heb je daaraan als de karper het aas met zijn kop in de bodem zoekt? Ik weet dat dat zo vaak in de boekjesword omschreven maar zo werkt het dus niet in de praktijk Heb op die manier karpers in hun neus en vinnen gehaakt, wat aangeeft dat de vis dus lager aasde dan ik mijn haakaas aanbood. Je zal er zeker vis op vangen, maar dat wil niet zeggen dat het de beste manier is van vissen. Vergeet ook gelijk het gelul dat de vissen het aas niet meer willen eten omdat de bodem smaak erin is getrokken. In dat geval laten de vissen zeker ook alle wormpjes en tubifex links liggen zeker? Ik viste ooit met black eye beans (wie doet dat tegenwoordig nog) om een boterzachte bodem bij het binnendraaien waren die dingen zelfs zwart! Maar wel vangen....


Ik heb werkelijk nog nooit een vis in zijn neus ofzo gehaakt. En uiteraard, de vis woelt de bodem aardig omver en zal je haakaas vast wel een keer uit de blubber weten te halen. Maar als hij net iets vlak boven de blubber gepresenteerd wordt maak je het de vis alleen maar makkelijker om je haakaas te vinden. Het valt gewoon meer op.
Ik heb ook zat vissen gevangen met donkere zinkende ballen op een zachte donkere bodem. Maar mijn ervaring is dat op de wateren waar ik vis, het gewoon simpelweg meer vis oplevert als je je haakaas net ietsjes opvallender maakt dan de rest van je voer. Dus bijvoorbeeld als je met tijgernoten vist, een popup maisje op je haakaas tijgernoot, zodat het als een snowman komt te staan. Of de donkere randen eraf schillen waardoor hij lichter van kleur is dan de rest.
Een karper is een nieuwsgierig dier, als hij iets ziet wat opvalt komt hij zeker kijken. Het is ook niet zo gek dat er zo belachelijk veel word gevangen op fluo pop-ups.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-08-2010 19:26

Tim

Ik stel ook niet dat een karper een popup niet pakt, sterker nog ik weet uit ervaring dat (fluo) poups soms zeeeer goed werken. Echter het gaat nu om efficient vissen op een zachte bodem, jij geeft aan dat op jouw water popups dan beter werken, wat natuurlijk goed kan, niet elk water is immers gelijk. Maar komt het doordat je gewoon meer vist met popups of komt het doordat die popups daar werkelijk beter lopen dan bodem aas? Wel eens beide tegen elkaar gevist? En dan niet een sessie want dat zegt geen ruk, ik bedoel een langere perdiode achterelkaar.
Mijn ervaring, en zeer zeker ook van vele anderen die op prutbodems vissen, is echter dat bodem aas beter werkt, vanwege de reden die ik net al aangaf. De karper aast actief op aas dat gevoerd word en zal in de praktijk de popup laat of niet opmerken. Gerard schaaf heeft hetzelfde verschijnsel ook eens genoemd in een van zijn artikelen Daarbij komt dat de vissen die hem het snelst opmerken de actieve vissen zijn, en laten dat vaak ook nog eens de kleinere broeders zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat dit geld in een situatie waarbij ook gevoerd is/word. Bij een instant sessie werkt het natuurlijk heel anders.
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

29-08-2010 15:24

Martijn Nederpel schreef:Tim

Ik stel ook niet dat een karper een popup niet pakt, sterker nog ik weet uit ervaring dat (fluo) poups soms zeeeer goed werken. Echter het gaat nu om efficient vissen op een zachte bodem, jij geeft aan dat op jouw water popups dan beter werken, wat natuurlijk goed kan, niet elk water is immers gelijk. Maar komt het doordat je gewoon meer vist met popups of komt het doordat die popups daar werkelijk beter lopen dan bodem aas? Wel eens beide tegen elkaar gevist? En dan niet een sessie want dat zegt geen ruk, ik bedoel een langere perdiode achterelkaar.
Mijn ervaring, en zeer zeker ook van vele anderen die op prutbodems vissen, is echter dat bodem aas beter werkt, vanwege de reden die ik net al aangaf. De karper aast actief op aas dat gevoerd word en zal in de praktijk de popup laat of niet opmerken. Gerard schaaf heeft hetzelfde verschijnsel ook eens genoemd in een van zijn artikelen Daarbij komt dat de vissen die hem het snelst opmerken de actieve vissen zijn, en laten dat vaak ook nog eens de kleinere broeders zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat dit geld in een situatie waarbij ook gevoerd is/word. Bij een instant sessie werkt het natuurlijk heel anders.


Nou niet zo zeer alleen popups die beter werken, maar gewoon aas wat opvalt vang ik doorgaans meer vis mee op dat water. Vis er nu al een behoorlijke tijd en heb inderdaad al wel van alles geprobeerd en tegenover elkaar gezet. Uiteraard leer ik iedere keer weer dingen bij en ontdek ik nieuwe dingen, want het is een open water en de situatie veranderd ook regelmatig krijg ik het idee.
Wat je schreef over actieve vis(kleine broeders) vind ik wel erg interresant. Want ik merk wel dat ik vaak knolletjes vang terwijl er op open water ook gewoon dikke jongens rond zwemmen natuurlijk. Daar ga ik zeker eens goed over nadenken en mee aan de slag! Thnx!
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

29-08-2010 20:41

ok martijn jij zegt dus dat de vissen op prutbodems gewend zijn te moeten zoeken naar het aas in de prut.... maar als je je dan met gewoon aas vist loop je dan niet het risico dat ze er erover heen gaan zonder het op te merken? het is dus idd een beethe wikken en wegen maar ik zelf denk toch dat het beste is je aas zichtbaar te presenteren ze kunnen het dan immers niet missen... maar nu heb ik nog niemand
echt gehoord over die afstand tot de bodem?
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

30-08-2010 02:31

Dan toch een tussenweg, een uitgeballanceerde boilie of een pop-up met het loodje er direct onder zodat de haak plat op de bodem ligt. Ik prefereer ook geen hoog-opstaande pop-up op bovenstaande bodemsoorten...
'instinct'
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

30-08-2010 10:44

hallo mensen nu ben ik ook erg benieuwd welke rigs jullie gebruiken op deze zahte bodems?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-08-2010 11:49

Wat langere soepele onderlijn voldoet in veel gevallen meer dan uitstekend. hoe lang is afhankelijk van hoe diep je lood weg zou kunnen zakken na werpen, of met de voerboot uitvaren. Met de zodiac kun je het zachtjes neerleggen waardoor het minder wegzakt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2010 12:49

pascal

Waarom zouden ze het niet opmerken? de karper is in staat zelf muggelarven die die stinkende brij op te merken, dus maak je daar geen zorgen over. Ik zeg er wel bij dat ik op een prutbodem wel compacter voer en als het kan een boilie kies die wat lichter is. Dat lijkt in tegenspraak met wat ik eerder zei maar dat is het niet. Het gaat er mij om dat mijn haakaas hetzelfde moet zijn als het aas dat ik voer. Op een zacht bodem zakt je aas altijd wat weg in de bodem dus moet mijn haakaas dat ook doen, waardoor ie op dezelfde "diepte"ligt als het aas waar de karper op dat moment op aast.

mvg martijn

Ps als rig gebruik ik gewoon een wartel lood met een helicopter systeem, om te voorkomen dat het lood het haak aas juist dieper dan de overige boilies trekt. uiteraard pas ik mijn onderlijn lengte en manier van werpen aan op de zachtheid van de bodem.
Gebruikersavatar
Jaap Ronner
Berichten: 97
Lid geworden op: 14-10-2007 18:34
Locatie: Doetinchem

30-08-2010 20:15

Misschien niet helemaal on-topic, maar:

Het is mij 's winters opgevallen dat ik met een 7cm hoog aangeboden pop-up beter vang dan met een lager geviste pop-up.

Ik heb het 2 winters achter elkaar op dezelfde stekken geprobeerd en blankte vaak met een laag geviste pop-up, maar ving mijn visjes midden in de sneeuw met een 7cm hoog geviste pop-up:

Afbeelding

Daar wordt je wel vrolijk van!

Het ligt dan volgens mij aan het feit dat 's winters de vissen op deze stekken op half water hangen, waardoor je ze toch moet triggeren om te azen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Gr. Jaap 8)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-08-2010 21:05

Verplaatst naar Rigperikelen
marco van tol 500
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-12-2010 13:46

25-12-2010 14:07

aas dat wegzakt in de bodem levert meer aanbeten op naar myn ervarig
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-12-2010 21:10

Ik kan me nog wel een stukje uit "de dunne lijn" herrineren, waar Luc op een water geen vis wist te vangen op de hardere plaatjes van het water, maar juist volop in de blubber!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

29-12-2010 23:17

dit is echt voor elk water totaal anders.

ene water pakte ik ze met popup op ong 3cm telkens in de neus, popup met liggende haak ging wel goed.

ander water gaat perfect met popup 3cm en haakt netjes.

eerste water is een weinig bevist water en 2e water word kapotgevist.
daar zit ook het probleem denk ik, onbevist of nauwlijks bevist water azen de vissen veel natuurlijker. ook bij water bomvol natuurlijk voedsel zal je dit sneller hebben.
Plaats reactie