Rig en safety lead. Jullie mening graag!


Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

27-08-2010 00:00

Beste Karpervissers,

Sinds een paar maanden heb ik mijn voormalige hobby weer opgepakt.

Ik heb een 3.60meter karperstok met een molen met baitrunner.
Nylon snoer van 35/00 op de molen.

Mijn vraag:
- Zijn er op of aanmerkingen aan mijn rig? lijnlengte rig is 18cm. De eerste die ik ooit gemaakt heb :D
- Het stukje siliconen aan het lood (tegen beschadigen van de karper) is 20cm. Is dat lang genoeg?
- Zouden jullie dit systeem eventueel als schuiflood toepassen, of altijd vast?

Gebruikte materialen:
Korum seamless hook maat 6
Strategy stamina 25lbs silt hooklink snoer
Ultimate shrink tube 1,5mm krimpkous
FOX camo green safety lead clip
lood FOX 64gr
siliconen slang: FOX camo green anti tangle tubing

Zie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Gebruikersavatar
Davey Remmig
Berichten: 123
Lid geworden op: 17-10-2009 00:28
Contacteer:

27-08-2010 00:42

aantal kleine aanmerkingen.

Ik vis liever met een kortere onderlijn, vooral met deze safty leadclip montage daarnaast vind ik dat het lood wat te licht is.

waarom vind ik dat:
Omdat met deze montage in het algemeen iets langer duur voor de vis met het lood in Contact komt, dan in vergelijking met een in-line montage. Als je de onderlijn een stuk korter maakt dan heeft de vis wat eerder contact met het lood, waarna die zich eerder en beter haakt, omdat hij de haak dan niet kan uit spuwen. Het lood gewicht zou ik ook aanpassen omdat ik 64 gram er licht vindt, naar mijn idee te licht omdat hij bij het proberen van de haak te ontdoen, het lood te gemakkelijk in de ronde kan gooien. waar hij meer kans heeft om zich te bevrijden. maar het gewicht ligt ook aan de situatie maar ik zou niet lichte gaan dan 90gram of omdat je een fox lood gebruik niet lichter dan 85gram.

Is de knoop van de onderlijn naar de wartel een lusknoop?
Persoonlijk hou ik niet van een lus knoop als het een gewone gevlochten lijn is.

(dit zijn bevindingen van mezelf, daar hoeft niet iedereen mee eens te zijn)

Misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,

Davey
K. van den Herik

27-08-2010 07:47

Ik hoop dat PB de naam safteyclip veranderd in loodclip. Niks saftey aan.

Bas,

Van sommige boarders mag je nu vissen, immers je hebt er 35/100 opstaan hahahaha

Wat vind jezelf Bas? Is dat niet belangrijker? Jij moet wachten op een beet.

De wartel vastklikken in het plastic dingetje = de loodclip, werkt het best. Om schijvende systemen te vissen zijn er andere, lees betere manieren.

Moest ik een tube gebruiken dan alleen nog die zware zinkende dingen met tungsten. De lengte minimaal 40 cm.
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

27-08-2010 19:38

K. van den Herik schreef:Moest ik een tube gebruiken dan alleen nog die zware zinkende dingen met tungsten. De lengte minimaal 40 cm.


Ik kan ook weinig vinden over de tube op internet. Maar ik ga er een langere opschuiven.

En de rig met een lusknoop aan de wartel? Is dat niet sterk genoeg dan?
Zou natuurlijk jammer zijn als de vis er afschiet.

Ik heb zitten denken om met een dubbel wartel te werken. Dus aan de onderlijn een gewoon wartel en aan de headline een wartel met snelsluiting.
Mijn gevoel zegt me dat zo'n snelsluiting perfect is voor een wartelloodje of voerkorfje, maar niet voor een onderlijn waar een karper aan gaat lopen vechten.
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

27-08-2010 21:39

Bas, welk formaat aas gebruik je? Let er op dat er minimaal 1 cm tussen boilie en haakbocht zit, ik prefereer 1,5cm. Het lijkt mij nu namelijk zo dat de hair te kort is!

Als ik met tube vis, (bijna nooit), houd ik het net als Klaas op minimaal 40cm. Ik verzwaar het tevens met putty, puur omdat ik de tube over de bodem wil hebben lopen.

En dat knoopje. Ik vis zelf ook zo, alleen omdat ik een quick change swivel gebruik icm een kleine sleeve. Heb er zelf nog geen hekel aan. Het staat wel een beetje lomp. Met dergelijke wartels als jij hebt zou ik gewoon een grinner knot gebruiken, dat volstaat prima! Riglengte is experimenteren. Ik vis zelf wel een 20cm lang, de andere keer weer 8cm. Ik ken zelfs iemand die met een onderlijn van 40cm vist. Probeer voor je zelf uit wat het beste bevalt. Iedereen doet het anders, en dat zal altijd zo blijven.

Tight lines!
Gebruikersavatar
roger hamacher
Berichten: 40
Lid geworden op: 28-08-2010 15:00

28-08-2010 17:11

ik ben het helemaal met je eens timon, ik vond de hair ook wat aan de korte kant.
heb voor een paar jaar terug nog met een korte hair gevist,maar zat op een water te vissen waar ik plots een paar losschieters kreeg, toen zij mijn vismaat dat ik eens wat langere hair moest gebruiken en dit was de sleutel tot succes ( vis op de kant).

ik vis zelf met tube tussen 15cm en 30cm lang.

voor de rest ziet de rig er goed uit,en zelf heb ik de rigs allemaal met een gewone lus en die maak ik vast aan een multi link en die zit weer vast aan het warteltje wat op de hoofdlijn vast zit geknoopt.

de lengte van de rig wat er word gebruikt, ligt aan de bodem waar gevist word,en hoe de karpers azen (voorzichtig het aas opnemen) tenminste theoretisch gezien dan.

mijn favo rig is en blijft de standaard rig niet moeilijk doen als het makkelijk ook gaat.
korda haak 4 20 a 30 cm lange gevlochte of fluercarbon onderlijn. lange hair zodat het aas 1cm van haak hangt.

en wat betreft het lood gebruikt ik het liefs gewichten vanaf 100gr tot 130 gr anders gebruikt ik rond 80gr.
als ik op kanaal ga of rivier dan ligt het gewicht een stuk hoger en soms veel hoger.

ik zou zeggen gewoon uitproberen en kijken wat voor jouw vertrouwen past.

groetjes roger
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-08-2010 19:37

veel te korte hair dat is geen mening maar na mijn weten een feit.
minimaal 1,5 cm zal ie moeten zijn, of je vist met een enkele maais korrel?. :wink: is goed bedoelde critic
mvg sander
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

29-08-2010 11:32

Beste Roger

Even een zijsprongetje. Een tube van 15 - 30 cm is mijn inziens toch wel erg kort. Als ik tube gebruik gaat een lang stuk van 200 cm mooi in 3 stukken van 65 cm.

De hoofdreden dat men tube is gaan gebruiken is omwille van de anti-tangle eigenschap. Met andere woorden om ervoor te zorgen dat de onderlijn minder kans heeft om rond de hoofdlijn te slaan tijdens de worp. Die tube moet dan langer zijn de de onderlijn in kwestie.

Verder is het gebruik van een tube rond de hoofdlijn visvriendelijk, aangezien je met de dunnere diameter van het nylon of de braid je wel eens achter schubben kan blijven haken tijdens de dril. Een tube (of leader) is dikker en de gehaakte karoper zal veel minder kans hebben op schubbenverlies tijdens de dril.

Groeten
Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-09-2010 09:26

Ik vind dat iedereen ervoor zou moeten zorgen dat de vis in geval van materiaalpech alleen maar rond blijft zwemmen met de onderlijn.
100% veilig kunnen we het niet maken, maar ik vind een vis met enkele (tientallen) mtrs lijn aan zijn giecheltje erger dan een vis met een onderlijntje.

Doe mij maar een Heli-Chod van PB.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-09-2010 12:48

De meest zinvolle opmerking tot nu toe...
martijn woltinge
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-11-2010 20:20

04-11-2010 20:48

ik gebruik dit zelf ook al een tijd en heb er geen problemen mee
een nadeel is dat het erg duur is :x
ik klik de wartel er altijd in zodat als de vis begint te kopschudden het lood loskomt. :wink:
(een tip nog= maak de led clip altijd nat voordat je de tube erop schuift)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-11-2010 22:02

martijn woltinge schreef:een nadeel is dat het erg duur is :x
)



Eigenlijk hoor je te zeggen:

Nadeel is dat er zoveel lood op de bodem achter blijft
Nadeel is dat bij lijnbreuk de vis meters lijn meesleept.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-11-2010 22:41

Iets anders moest er gezegt worden,
-''Het is vrij duur maar dat is het de karper meer dan waard''

''Een nadeel is dat het erg duur is''

Nee dat is het niet,visveiligheid gaat voor alles. Dan maakt die 5 euro extra op een compleet systeem ook niet uit.

En zelf maken is ook een optie,saftey maak je tenslotte ook zelf en is het ook te doen.

Maar zeg niet dat het duur is,want dan kan je net zo goed niet vissen als je zo gaat denken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

04-11-2010 23:16

BTW dat loodje van 65 gram gewoon gebruiken, niks mis mee ;)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

05-11-2010 00:45

mijn idee Dries....

zijn er hier een hele zooi die absoluut de kracht van een licht loodje niet weten te waarderen.
maar goed het staat in de boeken dus het zal wel.
voor een hoop beet is ie eigenlijk nog net iets te zwaar :wink:

even over de heli-chod rig van ''PB''..
wat nu als je absoluut niet ben gecharmeerd van het gebruiken van een naar MIJN idee veel te korte onderlijn...

wat is er mis met een ouderwetse helicopter-rig.....
(of vraag ik nu iets heel doms)
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-11-2010 07:33

Als ik flink door moet meppen gebruik ik dat nog steeds in combinatie met een stijf onderlijntje.. Helemaar niks mis mee. Als je dat Zip-lood dan nog eens lekker de bodem in laat knallen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-11-2010 07:38

Jeroen je kan dat helichid systeem gebruiken met een gewone onderlijn, laat je niet misleiden door de naam!
K. van den Herik

05-11-2010 07:42

ff ui t De Karper uit artikel Piet.

Lood op een steen en dan de rig die omhoog staat.

Ik gebruik enkel en alleen plat lood en ik lus het lood met een voldoende groot oog. De dubbele dikte is alleen maar handig voor de montage en grip van de kraaltjes.

Het warteltje van het lood trek ik tot het laatste oog in de insert. Lood kantelt nu altijd.

Door gebruik van een sleeve om je onderlijn vast te zetten kantelt deze altijd om. Wil ik een lange onderlijn vissen, vis ik of een rekker of ik maak aan het eind van de sleeve een scharnierpunt door wat mantel te verwijderen.

Zonder oorbellen: als het op KK werkt werkt het overal eg wel...

pak je een heli beat en een big eye wartel kan je van beide een heli maken. Hoe groter het oog hoe veiliger
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

05-11-2010 12:15

@martijn
nou ben ik absoluut geen afgestudeerde RIG DOCTOR....maar weet in 97% van de gevallen wel wat de achterliggende gedachte is van een onderlijntje.

ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat de CHOD rig zijn ???''kracht''??? juist lag in het feit dat er met een heel kort(5 a 8cm) en superstug onderlijntje werdt gevist.
en dat deze zo ver mogelijk van het lood af werd gevist....

even naar het onderstaande plaatje.....
als je nou C,D en E allemaal richting A schuift..en je maakt F,.. 15 a 25 cm lang..wat voor rig heb ik dan?

Afbeelding
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-11-2010 12:54

Klaas een plaatje zou voor mij duidelijker zzijn, ik snap er nu niets van :-)

Jeroen,

Klopt m.b.t. de CHOD, maar ik vis hem net zo gemakkelijk met een lange combirig hoor, soms helemaal naar het lood geschoven soms niet.

Ben benieuwd hoe jij zo'n rig dan noemt, laat me niet langer in spanning aub.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

05-11-2010 13:05

dit is voor mij een gevalletje helicopter-rig......niks meer en niks minder
ik bedoel er mee te zeggen dat de lengte van de onderlijn in dit geval een 25 jaar oude helicopter rig...omtovert tot een chod rig.

ook bij een helicopter is de afstand tussen het lood en de onderlijn te bepalen.
dus wanneer vis je nou met een helicopter en waanneer spreek je van een chod??
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-11-2010 14:33

het is maar hoe je het zelf noemt. er is geen grens die te trekken is.. misschien moet je het bepalen van de naam laten afhangen van de bodem.

Zachte bodem = chod
Harde bodem = helicopter

Wat zou de wereld toch mooi zijn als dit het enige is waar je je druk om hoeft te maken :D
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-11-2010 18:17

jeroen

Als je het helichod systeem tegen je wartel lood aanduwt kan je het vissen met een gewone onderlijn zonder gebruik te maken van een loodclip. En weet je wat het echte voordeel is??? Wanneer je lijnbreuk krijgt zwemt de vis alleen nog maar met een onderlijn in zijn muil rond ipv een paar meter nylon, waarmee hij zicht makkelijk vastzwemt. Scheelt weer een paar papagaaien per jaar per water. HEt fabeltje dat loodverlies alleen voldoende is bij lijnbreuk is inmiddels wel achterhaald
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-11-2010 15:12

ik gebruik bijna altijd dit, mijn mening is dat dit redelijk veilig is en de karper met alleen nog het onderlijn rond zwemt bij verspelen.
ook lijkt dit erg veel op het bovengenoemde

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Stap 1. Eerst doe je hooft lijn door de tube heen.
Stap 2. Dan schuif je het rubberen balletje ( beads ) er door heen.
Stap 3. Vervolgens het big Eye swiffel het grote oog moet je lijn door heen, het kleine oog gebruik je voor je onderlijn aan te bevestigen
Stap 4. Schuif je hoofd lijn door je inline lood heen.
Stap 5. Neem een swiffel maat 8, en maak deze vast aan je hoofd lijn.

Wanneer u de swiffel maat 8 heeft vast geknoopt, kun je de gebruikten materialen tegen elkaar aan schuiven, en is het systeem klaar voor gebruik.
Tim van Zanten
Berichten: 109
Lid geworden op: 02-07-2008 17:55
Locatie: Leusden

12-11-2010 14:11

Gaat die tube en die kraal geen belemmering vormen wil je 100% visveilig vissen of ga je ervan uit dat de kraal op de tube blijft zitten en de hoofdlijn er uiteindelijk doorheen kan glijden?
Carpfishing, a way of life!