Deze kant en klare Aligners of krimpkous?


K. van den Herik

26-08-2010 13:42

Nee Marc,

als ik saftey chod dinges vis niet. Eerst lood met wartel dan connectortjehierop de zachte inline ding van korda: ringetje weg. De insert tot de ton van de wartel et voila. He lood valt nu altijd plat, zonder de insert te tillen.

Ja Kees, lood rechtstreeks op de leader kan ook. De lus moet dan vrij groot met als gevaar, dat de kraal te strak komt.
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

28-08-2010 22:52

R de Winter,

Ik heb toch echt een andere mening over die line alingers van Pb Products.

Hier een vis van een tijdje terug. :wink:

Afbeelding

Groetjes,

René
timon jansma
Berichten: 48
Lid geworden op: 07-02-2010 20:12

29-08-2010 01:22

mooi kleurtje René :D
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-09-2010 13:09

Ik zelf vind de aligners van PB helemaal niks. Leuk en aardig dat je zonder te koken/stomen je haaksteel kan verlengen, maar ik vind ze veel en veel te slap. Zit een beetje tussen krimpkous en siliconentube in. Ik hou het wel lekker bij krimpkous :D
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-09-2010 13:16

Rene Treffers schreef:R de Winter,

Ik heb toch echt een andere mening over die line alingers van Pb Products.

Hier een vis van een tijdje terug. :wink:

http://img824.imageshack.us/img824/7585/dsc0171.png

Groetjes,

René


heeft het dan meerwaarde?

ze zullen gerust werken, siliconentube werkte ook voor mij (vroeger viste ik hier alleen maar mee, voordat ik ooit van krimpkous gehoord had) en haakte ze ook op dezelfde plek. maar sinds ik van krimpkous afweet, is mij bewezen dat krimpkous inderdaad een meerwaarde hebt wat betreft siliconentube (dit is veel te slap).

nu brengt pb iets uit wat weer naar de slappe kant toe gaat, mijn vraag is waarom? krimpkous behoudt zijn vorm tijdens het inhaken. des te slapper het spul, des te eerder het de neiging krijgt zijn vorm te verliezen tijdens het inhakingsproces (is gewoon een kwestie van logisch nadenken en natuurkunde).

waarom konden ze dit niet wat stugger maken? kleine moeite, denk ik? misschien omdat het goedkoper (materiaal) was en de marge daardoor net iets hoger zou komen te liggen?

voor de rest is het een leuk idee, lekker makkelijk. alleen de uitvoering daarvan is voor mij geldverspilling geweest. als het nou meerwaarde had, oké. maar als ik ze gebruik ga ik alleen maar een stap terug in plaats van vooruit.

ik kook/stoom wel liever. :)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

02-09-2010 13:44

Hi Mourad,
Ten eerste heb ik ze nog niet gebruikt. Wel in handen gehad. Gebruikerservaringen welke ik van anderen hoor zijn ook louter positief. Wat betreft de geringe meerwaarde tov conventionele krimpkous ben ik het wel met je eens.
Ik vind ze zelf echter stug zat, al is de stugheid minder dan bij normale krimpkous.

Mijn vraag:
Is het wel van essentieel belang dat het zo stug mogelijk is?
Ben van mening dat tijdens de aasopname de (pb)-la niet snel zal terugbuigen, meebuigen misschien wel wat meer (zeker als je een flink schot hagel op je onderlijntje knijpt), maar dat kan volgens mij totaal geen kwaad.
Dien er wel bij te vermelden dat ik natuurkunde op de mavo zsm heb laten vallen, dus wellicht zit ik er helemaal naast.

Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-09-2010 14:08

Sjoerd, feit is dat het slapper is dan krimpkous. Of de stugheid genoeg is voor een goede inhaking? Dat weet ik niet, ik denk het wel, gezien sommige positieve berichten van mensen. Maar mij gaat het om de meerwaarde ervan. Buiten het feit dat ik niet meer hoef te stomen/koken, wil ik graag van jullie 1 (goede) reden weten waarom ik zou moeten overstappen van krimpkous naar de aligners. Het heeft in mijn ogen totaal geen meerwaarde.

Heb tot nu toe talloze stukken gelezen waar duidelijk staat dat krimpkous veel effectiever is dan siliconentube vanwege de stugheid (mijn eigen ervaring bevestigt dit ook). Nu komt er een product op de markt die slapper is dan krimpkous, een beetje tussen siliconentube en krimpkous in qua stugheid. Daar zie ik persoonlijk de meerwaarde niet van in en vind het geldverspilling.

Nu kan je wel met een argument komen dat krimpkous 1 keer te gebruiken is en de aligners overgezet kunnen worden, en dat je daardoor goedkoper uit bent (dit is ook de reden geweest waarom ik 2 zakjes kocht), maar tegenwoordig word je toch van alle kanten genaaid in de hengelsport-branche. Alles gaat meerdere keren over de kop, dus de aligners kunnen er ook wel bij. Laat mij dan maar gewoon krimpkous gebruiken. Als ik toch makkelijk uit wil zijn, knip ik de kop wel van een mouthsnagger af en heb ik een nog stugger product wat ook over te zetten is.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

02-09-2010 14:33

Hi Mourad,
Mee eens. Mijn vraag was echter gebaseerd op jouw constatering in een eerdere posting dat die la's van PB veel te slap zouden zijn. Lijkt mij dus niet het geval.
Mvg,
Sjoerd
K. van den Herik

02-09-2010 14:37

als moderator misschien de topics bij elkaar houden?

viewtopic.php?p=718119&highlight=#p718119


Bij mij zit het dus beide in de tas. Ik maak meestal 2 of 3 reserve onderlijnen. In een aantal varianten.

Moest ik nu meer nodig hebben of een drastische aanpassing moeten doen, zal ik een kant en klare pakken. anders pak ik liever de krimpkous. Dus eigenlijk EN EN in de tas en ik gebruik het 1 of het ander na behoefte.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-09-2010 15:35

Sjoerd Bonenkamp schreef:Hi Mourad,
Mee eens. Mijn vraag was echter gebaseerd op jouw constatering in een eerdere posting dat die la's van PB veel te slap zouden zijn. Lijkt mij dus niet het geval.
Mvg,
Sjoerd


laat ik het anders zeggen: ik vind ze veel te slap om meerwaarde te bieden :D
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

02-09-2010 17:37

Mourad,

Ik ben het met je eens dat het geen meerwaarde heeft.
Ikzelf gebruik ook meer krimpkous dan kant en klare line aligners, maar ik knoop mijn onderlijnen nooit van te voren thuis, die knoop ik altijd aan de waterkant, zodat ik kan inspelen op de situatie van het water, de stek en de manier van voeren.

Wanneer ik 2 onderlijntjes heb geknoopt aan de waterkant (met normaal krimpkous) heb ik eerlijk gezegd niet altijd zin om reserve onderlijnen te knopen. (zal de luiheid wel zijn)

Dus wanneer ik 's nachts een vis vang vindt ik het wel handig dat ik naar de line aligners kan grijpen wanneer ik weer een nieuwe onderlijn knoop. Zo af en toe komt dit voor, maar waarom zou ik ze op dat moment niet gebruiken, zoals je ziet haakt het gewoon in. :wink:

Groetjes,

René
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

10-09-2010 01:07

Mourad

Is het gemak niet gewoon DE reden om ze te kopen?Niks meer en niks minder.Om even snel een onderlijn inelkaar te flanzen.
Dat is de reden waarom ik al jaren mouthsnaggers gebruik.Gewoon...lekker makkelijk.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-09-2010 08:11

Denk dat je daarmee de spijker goed op de kop slaat. Als het eventjes snel moet, in de volle wind en geen brander fatsoenlijk krimpen toe laat zal ik ze ook gebruiken. Maar heb ik de tijd dan krimp ik er eventjes een lekker kousje omheen.

Ik vind ze ook wat aan de slappe kant, gebruikt juist de Rig Shrink van ESP omdat deze zo lekker stug is..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

11-09-2010 10:37

Na twee weken vissen met de aligners van PB ben ik er voor mijzelf uit, het heeft voor mij geen meerwaarde, het begint met de lengte die ik zeker voor klauwhaken vaak te vindt, ik vindt het ook te lomp, nu is dat misschien geen houtsnijdende reden maar geloof in je spullen is bij mij een big issue, en na een prettig onderhoud met een 26pd torpedo was hij gestrekt, zonder een manier om hem weer in de originele curve terug te kunnen krijgen.
Het lukt wel uiteindelijk, maar enige rek of kracht is dan verdwenen en is het alleen nog maar een lastig stukje plastic, ik denk dat de suggestie hier eerder gedaan van de koploze mouthsnagger beter is als je absoluut anti krimpkous bent.

Dit zijn mijn ervaringen en geen evangelie, ik ben weer terug naar mijn Korda krimpkous, strekt ook maar is redelijk simpel weer in vorm te brengen.

Prettig weekend, Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-09-2010 09:40

Ben niet zo'n rig purist en heb niet altijd spullen bij me om te krimpen, dus voor mij zijn ze wel van meerwaarde.

Meest handig vind ik dat je indien gewenst de boel even kunt ontrafelen en de hair verlengen, verkorten zonder moeilijk lastig en ingewikkeld te doen.

Lompheid zit ik ook wel eens met een schuin oogje naar te kijken, zal dit de reden zijn dat ik blank ...... nah geloof ik niet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-09-2010 09:55

Voor het verlengen en verkorten heb je tegenwoordig prachtige stoppertjes voor.Scheeld je een hoop ontrafelen :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-10-2010 22:01

ik heb ze ook gekocht en ben er zelf ook niet zo tevreden mee,ook de reden dat ik ze te slap vind en constant terug moet buigen bij een nieuwe sessie of na een vis gevangen te hebben.ook merk ik dat niet alle vissen in de onderlop komen te zitten.met de zelfde rig 3 vissen gepakt waarvan 1 onderkant lip.en 2 in de zijkant lip.het is in mijn situatie dus de ene keer wel netjes onderlip.de andere keer de zijkant.uiteraard ligt dit aan het aasgedrag van de vis.moeilijk op in te spelen al zeg ik het zelf.ik bedoel de een eet rijst met stokjes,de ander met een lepel.de enigste meerwaarde voor mij is als ik door mijn zelfgemaakte rigs met krimpkous ben,om dan voor de makkelijkheid even een rig in elkaar te flansen.verder ga ik het liefst naar de auto/electro zaak.voor nog geen 2 euro heb ik een meter tube in mijn tacklebox die en stugger is.en in mijn ervaring op betreffend water net wat beter in het midden van de lip haakt.

het mooiste wat ik vind is voor de mensen die totaal nog geen rigs kunnen knopen,dat die mensen enig zins wat visvriendelijkere systemen hebben door al het kant en klare van tegenwoordig.scheelt mischien weer 1 procent van de hazenlippen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-10-2010 08:07

Rick, welke autozaak ga jij dan? Heeft bijvoorbeeld Halfords de goede krimpkous?

Heb afgelopen sessie ook weer eens een visje gevangen en die zat ook in de boven lip is niet de meest goede plek dus ik wil wel weer ff terug grijpen naar de krimpkous maar vind die in de hengelsportzak domweg teveel geld voor die paar cm. Ik twijfel een beetje aan de draaicapacitiet van de kant en klare aligner ..... mooi he dat vissen en dat twijfelen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

11-10-2010 10:50

Elektronica winkel.
1,50 eurie's voor 1 1/2 meter doorzichtige krimpkous.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

11-10-2010 11:50

Of een modelbouwzaak, vanaf 2mm in verschillende kleuren voor weinhug, en over het algemeen lekker stevig.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-10-2010 17:26

itemnummer Klaas?
de sessie is verlopen, rare conrad.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-10-2010 19:18

ik ga meestal naar chris dijkgraaf,deze man heeft alleen zwart,maar aangezien ik veel op blubber bodem vis is die kleur prima voor mij.maar zoals men zegt.electronica zaken hebben dit ook.het is namelijk ook bedoeld om electronica bij elkaar te houden.1 of andere rare karpervissers is geniaal geweest om dit als karper materiaal te gebruiken ;)