hoe staat mijn tube onderwater


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-08-2010 17:28

ik vraag me al een tijdje af hoe mijn tube onderwater staat ..
heb een met lood ''gevulde'' tube en vis hem met gewoon wartel lood icm een flying backlead met shimano technium lijn op een afstand van laten we zeggen 60 meter.
vis zo slap mogelijk met mijn micro swingers op de lichtste stand .. wel draai ik gelijk matig mijn spoel op zodat mijn swinger wel iets van de grond komt zeg maar .

nu vraag ik me af of door deze methode mijn flyingbacklead van de grond wordt getrokken en dat mijn tube zweeft , of dat alles wel aan de grond zit ?
zelf denk ik dat het boeltje nog tegen de grond zit ..

brand los met jullie theorieen !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

02-08-2010 17:32

de laatste 10 meter zal wel over de bodem lopen denk ik. dus dan licht het boeltje toch goed. ik vertrouw daar maar altijd op maar ben verder ook wel benieuwd naar andersmans theorieen.
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

02-08-2010 21:52

ik zou het gewoon proberen door je montage onder de kant te droppen en dan verder te lopen met de hengel langs de oever. (montage uitlopen)wanneer ongeveer je werpafstand hebt bereikt je hengel in de steunen zetten en de hanger in de lijn hangen. dan kun je onder de kant zo kijken hoe je tube/montage eruit ziet onder water.
dit is alleen een idee dat in me opkomt, ik heb dit nog niet geprobeert
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gerrit Hees

02-08-2010 22:27

Er is een kans dat er lucht in je tube blijft hangen en hij niet helemaal over de grond loopt maar op bepaalde punten omhoog staat. Dit kan je zo zien onder de kant en verhelpen door wat putty.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-08-2010 22:35

Persoonlijk zou ik niet meteen je swinger/hanger eraan doen en eerst wat lijn geven, zo zinkt alles beter af en als je dan je hanger eraan doet trek je ook niet meteen weer alles van de bodem.
Zodra ik ingeworpen heb steek ik mijn top onder water net zolang tot alle nylon onder water is, vervolgens geef ik redelijk wat lijn en wacht (soms) rustig 10 min voordat ik mijn (lichte) hanger eraan doe.
Vis vaak op ondiep helder water en je wilt soms niet weten hoe je lijn nog "zweeft" terwijl jij denkt dat je alles mooi plat hebt liggen.
Bij obstakels is dit weer anders, doordat je veel lijn hebt gegeven heb je de vis ook ruimte gegeven en da's dan weer niet zo handig :lol:
Nu ben ik wel een gigantische zeikerd als het op dit soort dingen aankomt :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-08-2010 22:56

Als je de lucht uit je tube wilt hebben zal je hem juist wel enigszins schuin naar boven moeten strekken zodat de lucht naar boven ontsnapt. Anderszins zal de capillaire werking er helaas voor zorgen dat de lucht moeilijk uit de tubing gaat. Dit is voor mij één van de redenen om een gecoate leadcore leader te gebruiken. Maar een verzwaarde tube kan ook.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

03-08-2010 10:07

Rigmarole tube.
Heeft RVS kern.
Zwaar genoeg om echt te zinken!!, soepel genoeg om de bodemcontour te volgen, glad genoeg om SIMPEL je lijn door te voeren, sterk genoeg om over de scherpste obstakels te vissen.

mvg

Edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-08-2010 10:20

Ik hoop dat je tube ligt. Probeer het eens in de oeverzones verzwaarde tube zal denk ik niet zo snel gaan "staan". Ik weet het niet precies, ik gebruik het nauwelijks tot nooit. Ook geen leadcore of voorslagen. Een zinkende 40/00 hoofdlijn met een Hybrid Lead Clip, Ultima PowerCarp of P-Line voldoet mij prima.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-08-2010 16:52

Verplaatst naar Rigperikelen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-08-2010 09:10

Edwin Wouters schreef:Rigmarole tube.
Heeft RVS kern.
Zwaar genoeg om echt te zinken!!, soepel genoeg om de bodemcontour te volgen, glad genoeg om SIMPEL je lijn door te voeren, sterk genoeg om over de scherpste obstakels te vissen.

mvg

Edwin


Raar .....
SG RVS = ca. 7995 en Lood = ca. 12580 ...... Lood is dus bijna 2 keer zo zwaar.
Daarnaast is lood soepeler van aard dan RVS, waardoor het de bodem eerder zou moeten kunenn volgen.

Zeg niet dat het niet waar is, constateer alleen dat ik het raar vind.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

22-08-2010 11:37

Marc,
qua cijfers heb jij helemaal gelijk. Alleen is het lood masief, waardoor het stijf is. je kan het knikken en zal in de vorm blijven staan.
Rvs in de zelfde vorm zou nog stijver zijn, dus je redenatie klopt. Alleen is dit uitgevoerd in een spiraal. Dit maakt het soepel en buigzaam.
Als ik een stukje leadcore neem en ik zet het rechtop (omhoog houden via de onderkant) dan zal het omhoog blijven staan. Door de sipaal is de rvs buigzaam en soepel en zal omvallen. Omdat de spiraal rond is is er wel rondom bescherming.

Kijk eens in de winkel en vorm je mening.

Mvg,
Edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Plaats reactie