sinkers van Korda beschadigen rig!


rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

30-07-2010 09:01

Hebben jullie ook slijtage na het opschuiven van een sinker van Korda op je onderlijn?

Al 2 keer een lijnbreuk gehad hierdoor.

gr.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 10:25

als je braid gebruikt, goed nat maken en eigenlijk iemand anders de lijn strak laten houden en langzaam schuiven, ik vis veel met combi's en laat dan de sinker op de coating zitten, maar het blijft een beetje tobben inderdaad.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

30-07-2010 11:52

Zijn die sinkers niet een beetje geldklopperij? ik gebruik altijd loodhageltjes. dat gaat prima.
wat is het voordeel van die sinkers t.o.v. loodhagel?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 12:04

In mijn ervaring (dus neem het voor wat het is) ik rijg mijn onderlijn door een pva stick en dan blijven de zgn sliders beter zitten, loodhageltjes stropen vaak op en dan is de lijn echt kapot.
Maar vis je niet met sticks denk ik dat gewoon loodhagels ook prima voldoen, ze zijn in ieder geval makkelijker weer te verwijderen.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

30-07-2010 12:12

Ja Rick daar zit wat in. Schuiven heb ik niet gehad, want ik knijp ze licht aan. Nadeel daarvan is weer dat er nog wel eens afvallen bij een dril of met een pva zak erover heen te doen. Voordeel is dat ze een stuk goedkoper zijn.
Kun je die Sinkers hergebruiken?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 12:18

Ik heb momenteel die van Korda, en ik denk niet dat die her te gebruiken zijn, het gaatje wordt wijder denk ik, daardoor zou hij losser komen te zitten en schiet hij zijn doel voorbij.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-07-2010 14:49

Is niet helemaal waar. Ik hergebruik ze door ze op de kleinste leadcore splicing needle te rijgen en weer op een nieuw lijntje te doen. Maakt helemaal niks uit. Ze glijden wel iets makkelijker, maar is nog lang niet genoeg om ze vanzelf te laten verschuiven. Ook niet bij verre worpern. De gedachte achter die opmerking is goed, in de praktijk is het echter niet zo.

Beschadiging van de onderlijn is mij nog nooit gebeurd, en gebruik ze toch al een aardig tijdje. Dat je coating opstroopt weer wel. Gewoon laten zitten, niks aan verandere :lol:

Loodhageltjes was ik na elke dril kwijt, en moesten we het verspelen van lood niet tot een minimum beperken??
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

30-07-2010 15:05

Het is wel geld klopperij die sinkers, want je kunt ook gewoon die van attack kopen, zijn doorzichtig en kosten maar 1 euro. Verder gebruik ik ook een splicing needle voor het er door heen halen van mijn lijn. Om eventueel iets tegen te houden kun je ook nog kijken naar de fox pop up loodjes, ben tot nu nog geen beter systeem tegen gekomen.
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-07-2010 16:56

en gewoon kneedbaar lood?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 17:22

Sven, bedankt, nogmaals, ik dacht dat door het wijder worden ze onbruikbaar werden, maar het blijkt toch wel te kunnen.
Ben, kneedbaar lood is prima, ik gebruik die van Kryston, geen klachten, maar wederom als je je onderlijn graag door een pva stick rijgt dan verschuift het vaak.
Ik heb nog een metertje of 30 pva netkous liggen, als dat op is ga ik verder met pva zakjes, dan heb je al dat gedoe niet.
Ben trouwens toch een voorstander van de kleinste sinkers te gebruiken en ze dan met kneedbaar lood naar het gewenste formaat te kneden, meer opties zo.
Veel goede vissers hier en misschien niks nieuws, maar door het rijgen van combi's door sticks blijft er olie en vetten achter op je onderlijn, iets wat ik niet verwachtte, maar daardoor gaat hij drijven, en niet een beetje, sinkers helpen dan, ook als je onderlijnen met aas soakt gebeurt dat, iets waardoor ik een tijd minder gevangen heb weet ik nu, kijk je hier nooit naar doe het dan eens, ik denk dat je verbaasd bent.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-07-2010 17:35

dat is 1 van de redenen waarom ik het gebruik.
pellets etc zijn erg olierijk en je onderlijn gaat er bol van op de bodem staan.
als ik mijn (grote) boillienaaid door me pvastick heb gedaan wrik ik em heen en weer zodat de ruimte wat wijder word en je onderljn er makkelijker doorheen gaat.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 17:42

Doe ik ook, maar een beetje tobberig blijft het wel, het zou beter moeten kunnen en met die nieuwere pva zakken kan dat ook denk ik.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-07-2010 20:02

bedoel je dan ook die zakjes van korda?
ik vind het zo'n gepiel om alles erin te krijgen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 20:11

Elk voordeel hep z'n nadeel volgens een bekende amsterdamse filosoof, het zal wel ff wennen zijn, aan de andere kant, geen koker en stampers meer nodig, geen gekloot met doorrijgen, proberen wil het in ieder geval wel, kan ik er niet aan wennen kan ik altijd nog terug.

Cheers Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-07-2010 21:14

Geldklopperij? Niemand is verplicht om te kopen he, je zit nog altijd in je eigen zakken te graaien als je koopt.

Grts
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 23:22

Ik snap wel wat Frans bedoelt, veel Korda en ander spul is vaak wat duurder door de innovatieve waarde, er zit veel denkwerk in,ontwikkeling, testen enz.
Dat kost geld, dus is dat terecht, dat geld in mijn bescheiden mening niet voor zoiets simpels als sinkers of sliders, toploodjes of ander 13 in een dozijn spul.
Toch kost dat vaak meer dan vergelijkbare spullen van de concurrent die geen eigen water heeft of kekke advertenties, die betaald de klant ook als het simpele dingen betreft.
Maar een rij Korda of Solar labels in de viskist schijnt ook te moeten tegenwoordig, geeft niet, doe wat je wilt, maar nogmaals, voor de simpele dingen betaal je teveel bij dat soort gehypte merken.

Groeten rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2010 10:00

Rick van Sinderen schreef:Maar een rij Korda of Solar labels in de viskist schijnt ook te moeten tegenwoordig, geeft niet, doe wat je wilt, maar nogmaals, voor de simpele dingen betaal je teveel bij dat soort gehypte merken.

Groeten rick


Bullshit, ik vind de kwaliteit van een gerennomeerd merk "vaak" gewoon net een tikkie meer naar mijn maatstaven. Met heel veel dingen zo. Soms gebeurt het ook dan een hengelsportzaak geen assortiment voert van een goedkoper merk omdat het merk voor de rest weinig toegevoegde waarde heeft. En aangezien ik mijn spulletjes nog steeds in de winkel koop ipv online ga ik niet lopen morren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

31-07-2010 10:02

Ik vind de Sinkers van Korda super.
Vele beter dan putty en loodhagel.
Een aangeknepen loodhagel, dat beschadigd pas je lijn.
Putty 1001 soorten, maar welke blijft mooi zitten ?
Met een Sinker kan je mooi afgewerkte rigs maken.
Herbruiken doe ik ook.

En geldklopperij ?
Hoeveel zijn er niet die opvallende bling bling kopen en vele minder belangrijk zijn
om een karper te verschalken.
Liever een onderlijn die me wat meer kost/opbrengt, dan bling bling
om andere vissers te imponeren.
Het zijn die laatste meters dat tellen, en daar bespaar ik niet op.

grts gino
Greets Gino
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-07-2010 10:40

ja maar gino jij heb toch zeker ook wel de nieuwste piepers van fox en een amiaud peche rodpod en solar swingers.
anders tel je niet mee hoor.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

31-07-2010 12:04

ben scholten schreef:ja maar gino jij heb toch zeker ook wel de nieuwste piepers van fox en een amiaud peche rodpod en solar swingers.
anders tel je niet mee hoor.


toch niet, het zijn nog de oude delkims en een ocasie globetrotter , hengels die al 7 jaar zijn, ik heb zelfs geen fox-box.
hangers zijn wel solars :lol: :lol:
Greets Gino
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2010 12:17

Shit, ik heb de eerste quattro-pod nog en de eerste MKII's.. Ook nog een setje van de eerste 4500's en de SX-en met gele opdruk ( en het vosje) en veranderbaar led-kleurtje..

Tel ik nu niet meer mee??
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

31-07-2010 13:32

@Sven, bullshit? beetje grof niet, het is maar een mening hoor, je bent volgens mij een redelijk gemotiveerde visser en een intelligent mens, dan moet jij ook begrijpen dat je een toplood of slider maar een keer uit kunt vinden, het enige wat ik probeerde was Frans z'n mening wat meer onder woorden te brengen.
Feit blijft dat de meerprijs van sommige dingen mede bepaald worden door intensieve advertentiecampagnes die je de illusie geven dat je niet compleet bent zonder hun spullen in je box.
Het is geen oordelen wat ik doe, ik doe er aan mee, met een paar man verzamelen we bestellingen en die doen we in een keer, goedkoper maar feit blijft dat ik ook naar mooie dingen wil kijken aan de waterkant.
Aan de andere kant ben ik ruimdenkend genoeg om mensen te begrijpen die het anders zien, wat ik vind is geen religie, ik ben hier om te kijken hoe anderen denken, en misschien wel 's wat op te steken.

Verder snap ik de connectie niet dat als ik Kryston kneedbaar lood zou gebruiken ik bespaar op de laatste meters, sterker nog, als mijn onderlijn vast heeft gezeten of gevangen heeft wordt hij in z'n geheel vervangen, het is juist het zoeken naar de absoluut plat liggende onderlijn waardoor je 's wat anders probeert en niet zomaar aanneemt wat Danny F te melden heeft over z'n spullen.

Voor de rest ben ik vrij simpel, ik ben aan mijn tweede setje Delkims bezig omdat de vorige uit mijn auto zijn gejat en alleen maar omdat ze altijd doen, overal, maar ik mis mijn allereerste optonics met alleen een aan/uit knop nog wel 's, ik heb 8 Tribal hengels maar ik vis nog wel 's met mijn oude Hardy's, volglas en 22 jaar geleden afgebouwd door Wout van leeuwen, dus dat is het dubbele denk ik, aan de ene kant nostalgie en aan de andere kant ook gevoelig voor mooie hippe dingen, go figure....

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-07-2010 16:28

Rick van Sinderen schreef:@, dan moet jij ook begrijpen dat je een toplood of slider maar een keer uit kunt vinden,


Hij was wat te grof, true..

Maar dan moet jij weten dat het ene toploodje het andere niet is. Met name in die geval die van Korda glijden vaak makklijker dat die goeiekope, en het snelsysteem van die dingen is ook behoorlijk netjes. Balldogs zijn dan ook vergelijkbaar, maar die eurotoploodjes vind in vaak niet lekker glijden. Je koos wel iets uit om je mening te berwerkstelligen, ik val je echter niet aan. Verder zou je ook een olivetti als slider kunnen gebruiken, maar die van Fox vind ik momenteel de fijnste, die meuk van Korda vind ik ook wel prettig, maar glijden minder over de lijn.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-07-2010 17:45

nee sven jij ook niet meer hahahaha.
onzin natuurlijk maar er zijn er een hoop die denken als ik alles van 1 merk heb en het blingt dan ben ik een goede visser.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

31-07-2010 19:42

Ik krijg hier soms het idee dat het andersom is bij sommige personen.
Als je maar hengels hebt waar het mos op staat en molens hebt waar geen verf meer op zit je een goede visser bent.
Want pas op als je iets gebruikt wat nog maar net op de markt is of wat geld gekost heeft, want je bent gelijk een slechte visser :P

Ik denk dat er ook gewoon een stukje jaloersie heerst bij enkele.
En een gedeelte daarvan zal maar al te graag wat van die "bling bling" willen hebben.