In de Knoop


Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

18-06-2010 14:56

Als ik ver en knooploos moet gooien gebruik ik zeker wel een pva foampje.
Dit foampje rijg ik in de lengte op de hair tussen boilie en haak.
Zo houdt hij de hair strak en kan de hair niet om de haaksteel heen slaan.
Prik je het foampje gewoon simpelweg op de haak dan vergroot je juist de kans dat dit gebeurt.
In mijn beleving is dit funest voor een goede inhaking.
Eerlijk gezegd doe ik dit daarom ook vaak op korte afstanden. Ik wil gewoon 100% zeker zijn dat de hair niet om de steel komt.

Verder is een soepele onderlijn niet verstandig, gebruik een combi of stiff rig van lekker dik stijf spul.
Dan wil ik juist dat het spulletje na afzinken nog even boven het lood blijft drijven!
Zodra het pva oplost en loslaat drukt het stijve beginstuk van de combi het aas opzij en komt de onderlijn dus perfect naast het lood te liggen.

Er is 1 maar: zoals Klaas al hierboven zei klapt het foampje bij de harde landing op het water vaak direct eraf. Zelfs als je hem zoals ik op de hair hebt geregen wil dit nog wel eens gebeuren.

Daarom is het zo belangrijk om net voor de landing met je hand op de spoel af te remmen.
De klap van de landing wordt dan iets minder hard en de onderlijn strekt zich nog even mooi.
Ik snap sowieso niet hoe je gewoon kan gooien en zonder af te remmen je zooitje in het water kan laten knallen. Dat voelt toch hartstikke onnatuurlijk?
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

18-06-2010 15:09

Mischien werkt een stickmix voor je waar je dan je soepele onderlijn doorheen rijgt. Let wel op dat je fijne mix gebruikt en een stompe naald zodat je geen stukken op je onderlijn rijgt zodat je valse aanbeten krijgt.. Met zo'n stickje kun je aardig ver werpen zonder dat het in de knoop vliegt, beetje afremmen en dan ligt het ook nog een gestrekt door de lange vorm.

Afbeelding

Gr.
©
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 10:19

K. van den Herik schreef:Sven,

En echt eens KIJKEN wat er gebeurt zodra het spul water raakt, vliegt 6 van de 10 keer direkt van het haakje, maar beklijk het maar


Nou en??

Als je op dat moment op een gespannen lijn laat afzinken heb IK het nog nooit in de knoop gekregen. De vlucht is kritiek, remmend onder water laten afzinken is geen enkel probleem. En vis toch aardig op diepte. En met volledig soepel materiaal. En zelfs met straffe tegenwind heb ik nog nooit met twijfel zitten vissen (want dan zou ik hem binnendraaien) en ik heb ook nog nooit een onderlijn binnengedraaid die in de knoop zat als ik op één van de manieren die ik beschreef mijn lijntjes en spulletjes het water in smeet.

Lees toch eens goed. Bevochtigen, en strak platknijpen. Afknippen tot minimale proporties. En leg maar eens uit hoe het komt dat bij een misworp de wokkel nog gewoon om mijn haak zit als ik snel binnenhaal. Zelfs dan nog. Maar goed, je zal wel weer aardig tegengas gaan geven want stel je eens voor dat je niet eens het laatste woord hebt.

Ik spreek uit MIJN ervaring, zoals JIJ dat uit JOUW ervaring doet (waarschijnlijk). En ik deel dat. Wat iemand daar mee doet is aan hem. In jouw geval zul je altijd en overal alles willen ontkrachten. Ook jouw visie is niet altijd de juiste. Maar als je er vrede mee hebt, gewoon mee doorgaan aangezien vertrouwen nog steeds de belangrijkste schakel is in het vissen. En dat is er op het moment dat je in je eigen kunnen gelooft. En dat doe ik. Al jaren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 12:35

Oplossing,

Antwoord van lesley, Stick eromheen!

Of gewoon een PVA zakje goed gevuld met je rig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 13:13

Ook goede mogelijkheden, gebruik ik echter zelf nooit. Waarom niet? Geen idee, geen behoefte denk...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 13:17

Haha,als het goed gaat gaat het goed.

Maar als je zekers met een soepele lange onderlijn vist,kan het je wel helpen,lijkt me iedergeval meer vertrouwen geven dan een foam die met een rotvaart het water inschiet en gewoon van je haak af dondert,pak je verrekijker eens dan zie je hem op de oppervlakte drijven in veel gevallen.

Foampje is leuk als je met een voerboot uitvaart.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 15:12

leen goudappel schreef:Haha,als het goed gaat gaat het goed.

Maar als je zekers met een soepele lange onderlijn vist,kan het je wel helpen,lijkt me iedergeval meer vertrouwen geven dan een foam die met een rotvaart het water inschiet en gewoon van je haak af dondert,pak je verrekijker eens dan zie je hem op de oppervlakte drijven in veel gevallen.

Foampje is leuk als je met een voerboot uitvaart.


Dat zeker, maar zoals ik al zei, als ik het foampje bevochtig en strak aanknijp dan zit het er zelfs nog aan als snel weer binnendraai. We komen er toch nooit uit, Topicstarter gaat zelf ondervinden wat voor hem werkt!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

19-06-2010 16:41

Gewoon lijnclip gebruiken, heeft meerdere voordelen.
je kunt precies vissen waar je wil en bijna nooit in de knoop.
Als je gooit kijk je tog gewoon hoe je montage terecht komt in het water, of ben ik nou gek.
en s' nachts doe je het gewoon op je gevoel (als je het overdag kan, dan lukt het snachts ook wel en een beetje stekkennis kan geen kwaad).
Als je werpt met de clip haal ik net voor het lood neerkomt me top iets omhoog en laat tegelijk met de klap de top weer meevieren. op die manier lig ik bijna nooit in de knoop.

Anders gewoon nylon onderlijnen gebruiken, moet je de dunne lijn ff lezen.

groetn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 17:06

matthijs den Dunnen schreef:meevieren. op die manier lig ik bijna nooit in de knoop.



groetn


Daar zit hem de fout al. Geen 100% garantie. Zeker met wat langere soepele onderlijnen en flink wat tegenwind zou ik er niet aan durven om alleen de clip zonder bijmaatregelen in te werpen. En op een 100m afstand zie je niet veel meer. Maar in die geallen gebruik je meest toch een helicoptersysteem waardoor er ook gereduceerd wordt.

Neej, zo simpel als jij het zegt werkt het hoogstwaarschijnlijk niet. Voor jou misschien wel, maar je gaat geheid in situaties komen waar het niet meer zo is.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

19-06-2010 17:09

Inderdaad bijna nooit.
als ik het fout zie gaan draai ik het hele zooitje tog gewoon weer binnen.
tja soms werp ik wel is 6 x uit voordat ik ff ga chille.

maar meestal gaat die dan tog :lol:

Ik heb echt zelden!!!!! dat ik na een aantal uur mijn montage binnendraai en dat er dan 1 knoop zooi boven komt en dat kun je verklaren in witvis of krabben.
Laatst gewijzigd door matthijs den Dunnen op 19-06-2010 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 17:11

Haha jah kijk jij even hoe je montage te water komt :o . Makkelijk op 40/50 meter verder wordt het al lastig.

Nylon lijn kan,stugge gecoate onderlijn werk net zo.

Lijnclip: Alsof je dan precies ook op je stek ligt? door het afremmen door de lijnclip zal de montage meer voor je stek liggen dan erop! Klap van de lijnclip remt in ene af,gevolg kaatst terug in de lucht wat je niet ziet gebeuren! Op kleine afstand zal het misschien lukken maar verdere afstanden echt niet! ""Noodstop''

Fox of Korda,iedergeval 1 van deze 2 bracht dit mooi in beeld.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

19-06-2010 17:16

ik kan dat niet zo goed uitleggen maar als je bij de klap van de clib, je hengeltop 1,5m gedoseerd naar voren laat gaan.
dan zinkt het geheel strak af en voel je een tik of niks als je lood op de bodem neerkomt.

Wat jij zegt leen, klopt in mijn ogen niet helemaal, je montage zal best naar je toegeveerd komen maar dan werp je gewoon te hard en je voelt dan ook de plof op de bodem niet omdat je lijn niet strak is.
In zo'n geval gaat die bij mij gewoon weer in de herkansing, en ik moet wel zeggen dat mijn onderlijnen niet al te lang zijn, maar wel heel vaak van soepel materiaal.

Als je trouwens als een idioot werpt en de clip zijn werk heel hard laat doen, beschadigt je nylon ook nog eens.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 17:40

Daarom gebruik ik de clip nooit

1: Wat je zegt het KAN je nylon beschadigen (Plasic minder dan metaal)
2: Clip kan je er ook af gooien,plastic veel sneller!

Daarom,clip werk beter op kortere afstand dan verre. Korte afstand zie je beter wat er gebeurd en voel je de tik op de top beter,deze 2 zijn amper haalbaar op verre afstand. Alles is op verre afstand gewoon lastig. (Gericht op een marker gooien is lastig,net als met een voerboot uitvaren op verre afstand,afstanden vertekenen,al heeft dit niks met het topic te maken)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

19-06-2010 21:47

Clippen geeft een aantal voordelen. Je weet dat de afstand altijd hetzelfde is. als je het goed doet met een goede lijnmontage is een knoop bijna altijd uitgesloten. En als je met een combi vist van safety clip en PVA stick is het clippen van je lijn bijna verplicht, als je de snelheid van je werpgewicht niet tot nul reduceerd is er de kans dat het werpgewicht uit de safety clip schiet. dit door de remmende werking in het water van de stick.
En idd wat al eerder beschreven is, vlak voor het moment dat de lijn door de clip geremt wordt de hengel haaks op de lijn houden en meegeven op het moment dat de lijn door de clip tegengehouden wordt.
Als e dit goed doet zal de montage pas weer een stukje terug veren als alles in het water ligt, dit heeft weer het voordeel at de montage netjes gestrekt op de boden terecht komt.

Ik clip meestal de hele zooi, eerst (als het een onbekende stek betreft) met een marker de afstand bepalen.
Ik heb een lijnteller van spro voor op de hengel gekocht, zo weet ik precies wat de afstand is.
En daarna de beaasde hengels en spodhengel, de spod zet ik op dezelfde afstand zo weet ik zeker dat het bodemaas iets voorbij de stek ligt en niet op mijn lijn. Hierdoor ben ik van mening dat een vis niet zich een rot beroerte schrikt van de lijn tijdens het azen.
En ik ben van mening dat, en dit wordt gesterkt door een aantal artikelen welke k heb gelezen, de grotere karper zich aan de rand van een vooer plek ophoud, zeker als er ook nog wat witvis mee aast.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 21:56

Al te weten dat een lijn-clip eigelijk niet voor dit werk bedoeld is. Maar bied voor sommige uitkomst en voor andere niet.

De 1 zegt dit,en de ander dat. De 1 gooit er knopen mee en de ander niet.

Zal altijd van mening naar mening gaan.


En als je met een combi vist van safety clip en PVA stick is het clippen van je lijn bijna verplicht, als je de snelheid van je werpgewicht niet tot nul reduceerd is er de kans dat het werpgewicht uit de safety clip schiet
Nog nooit meegemaakt.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Boyd Meyer
Berichten: 60
Lid geworden op: 17-05-2010 13:02
Locatie: Delft

19-06-2010 22:02

leen goudappel schreef:Nog nooit meegemaakt.


Meen te herinneren dat je de safety clip niet gebruikt, en dat het na een keertje proberen niet werkt zoals het zou moeten.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-06-2010 22:21

met een combi van foam en soepele onderlijn heb ik een beetje het idee dat je haak dan boven je lood blijft zweven totdat foampje eraf valt, en dan zakt je hele onderlijn op je lood... helemaal niet uitgestrekt ofzo...

dat idee heb ik hoor, geen idee verder.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 22:32

Ik gebruik de safetyclip altijd op 1 hengel en de ander inline

Als die discussie ging over de safetyclip met kwik-link de kwik-link gebruik ik niet meer.
Met de safetyclip vis ik al jaren.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

20-06-2010 00:15

Ik gebruik die savety clip alleen waar nodig, bijna nooit dus in mijn geval
waar ik vis heb je overal wel ergens een hard plaatje en anders is me onderlijn gewoon 20cm langer.
hoe boyd het uitlegt. zo werp ik ook, lekker werpen en mooi afremmen met zinken komt de montage iets naar je toe maar dat kun je vooraf ook uitpeilen.
Als je niet kunt werpen, moet je maar uitvaren dan weet je zeker dat je niet 1x in het jaar een nachtje voor lul ligt aan het water.
Voerboten moet ik helemaal niks van hebben, de keren dat ik zoon ding mis komt misschien een paar keer per jaar voor.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2010 15:28

wouter mer schreef:met een combi van foam en soepele onderlijn heb ik een beetje het idee dat je haak dan boven je lood blijft zweven totdat foampje eraf valt, en dan zakt je hele onderlijn op je lood... helemaal niet uitgestrekt ofzo...

dat idee heb ik hoor, geen idee verder.


Zoals al dubbel aangehaald (en nu triple): wokkel bevochtigen, om je haak vouwen, goed platknijpen en overbodig materiaal wegknippen. Zal hooguit je haakje tov je bol iets opliften, geen enkel probleem. Je wilt niet weten hoe dicht je aas over het algemeen bij je loodje ligt. En gelukkig maar. Loodhageltje op 1/3 en 2/3 van de soepele onderlijn en je vist gewoonweg spatzuiver en goed.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm