Shot on the hook rig


Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

07-06-2010 17:44

Goedeavond,

Wie heeft ervaring met deze rig en weet of ik deze ook kan gebruiken met een pop up aanbieding.

Dank alvast!


Groet,
Jordy
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

07-06-2010 17:48

gewoon proberen op je water
ik heb er wel lekker op gevangen
in ieder water aast de vis anders
en ja je kan hem ook met pop-up gebruiken (deed ik ook)
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-06-2010 23:05

Hoi Jordy,

Ik zag toevallig je posting langs komen en kan het niet laten om even te reageren.

Je kan een Shot on the Hook onderlijn ook als pop-up vissen. Je maakt dan het loodje wat je met een dun draadje vast zet aan de haak gewoon wat zwaarder. Zo zwaar dat het loodje op de bodem blijft staan en de haak omhoog wordt getild door de pop-up. De haak staat dan in de perfecte situatie om te prikken en zal dit dus ook zeer snel doen. Hoe het tijdens aasopname precies in zijn werk gaat is lastig te zeggen omdat dit razendsnel gebeurt, maar het is mij in ieder geval opgevallen dat ik veel meer vissen in de onderlip haak.

Overigens is Shot on the Hook een toepassing aan een onderlijn en niet een onderlijn op zich. Zo gebruik ik loodhagels op mijn haak bij alle types onderlijnmateriaal, bij allerlei verschillende lengtes onderlijnen etc etc...

Succes en groetjes,

Martin
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-06-2010 11:13

werkt prima in combinatie met pop-ups! de pop-up wordt op deze manier heel mooi gepresenteerd nét boven de bodem en de haak staat altijd met de punt naar beneden gericht, klaar om te prikken. Heb het eerder veel gebruikt, weet eigenlijk niet waarom ik dat nu niet meer doe. Neem het loodje niet te licht, zodat de haak snel genoeg naar de onderlip van vis gaat. Je wilt zoveel mogelijk voorkomen dat 'ie gaat dwarrelen zeg maar.
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

10-06-2010 01:01

dank voor jullie reacties. hier kan ik zeker wat mee.
Weet dat het geen onderlijn op zich is en alleen een toevoeging.

Thanks!

Groetjes
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

10-06-2010 12:52

Hindert dat loodhageltje niet het goed indringen van de haakpunt?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

10-06-2010 13:22

Senne Mathues schreef:Hindert dat loodhageltje niet het goed indringen van de haakpunt?


Als het braid en de haak in het water liggen schuift de shot gewoon verder de haaksteel op bij het inhaken, dus het veroorzaakt geen problemen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-06-2010 13:59

verder dan de weerhaak kan het als het goed is niet glijden. De punt blijft dus altijd vrij. Zodra het voorste puntje heeft geprikt en er wordt druk op de haak gezet, dan geloof ik niet dat het vrij glijdende loodhageltje enige weerstand biedt bij het verder indringen van de haak in de bek.
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

11-06-2010 17:12

moet hij vrij glijden aan ee stukje gevlochten lijn of echt vast aan de haakbocht
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-06-2010 10:12

Dag Jordy,

Net als enkele anderen hier heb ik zeer veel gevist met de shot on the hook.
Ik viste het shotje eerst aan een stukje braid redelijk dicht tegen mijn haak aan. Opzich ging dit redelijk, maar ik vond dat hij nog teveel verschoof. De plek waar je shot zit op het moment van aasopname is namelijk van best groot belang voor de inhaking. De ideale plek is in mijn ogen in de haakbocht op de plek waar de haakbocht overgaat in het rechte deel voor de haakpunt. Martin liet me toen zijn variant zien en die gebruik ik tot op heden nog steeds. Ik gebruik dun en stevig naaigaren die ik twee keer om de haak draai en er vervolgens een enkel knoopje in leg. Aan de twee losse uiteinden die je hebt van het knoopje maak je de shot vast. Hou ongeveer 2 tot 3mm tussenruimte aan tussen shot en haak aangezien dit het inhaken lijkt te bevorderen.

Let er met de shot wel op dat hij enorm snel haakt. Vis hem bij voorkeur dus niet te lang en als je noodgedwongen niet anders kan, scherm dan goed je haakpunt af met krimpkous. Het risico op te diep haken is anders te groot.

Veel succes!


Groeten Bart
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

13-06-2010 11:36

hartelijk dank voor jullie reacties!

zal proberen of het de dressuur kan doorbreken hier


Greets!
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

13-06-2010 12:57

hoe weet je nu welk loodje erop moet???

of hebben jullie daar gewoon altijd hetzefde gewicht voor ???

m.v.g
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

14-06-2010 10:03

interresant topic, ik blijf hem zekee volgen...
heeft er iemand misschien een paar fotos van de rig?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

14-06-2010 10:51

Hoi Damian,

Om de haak snel te laten kantelen gebruik ik een klein loodje. Volgens mij is het gewicht rond de 0.30 gram. Behoorlijk klein maar zwaar genoeg om de haakpunt extreem snel naar de onderkant van de bek te sturen. Ik gebruik ze trouwens van het merk Dinsmores(super soft versie). Deze zijn lekker zacht, je knijpt ze daardoor wat gemakkelijker op de naaigaren. Wel maak ik ze met een watervaste stift matzwart omdat ze ze anders teveel opvallen. Je kan ze na aanschaf ook direct uit het doosje halen en even in het water leggen en vervolgens los in je tacklebox doen. Dan oxideren ze lekker snel waardoor de glinstering verdwijnt.

Wil je deze rig met een pop-up vissen dan is het loodgewicht wat je kiest natuurlijk afhankelijk van het drijfvermogen van de pop-up. Er zit namelijk per merk nogal een verschil in drijfvermogen. Het perfect uitbalanceren is dan een optie, al kies ik er in dat geval zelf voor een extra dikke loodhagel om het proces van inhaking te stabiliseren.

In mijn artikel in de laatste KW had ik een foto van deze rig staan. Ik zal vanmiddag eens proberen om deze te plaatsen.

Groetjes Martin
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-06-2010 17:04

Hierbij de door Martin beloofde foto.

Groeten Bart

Afbeelding
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

14-06-2010 17:23

Ik zie op de foto dat je de loodhagel niet helemaal tegen de haakpnt schuift.
beter hefboom?
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

14-06-2010 21:46

mooie aligner ^^ :lol:
franske peels
Berichten: 104
Lid geworden op: 05-05-2008 16:51
Locatie: eindhoven

15-06-2010 21:50

is deze rig ok te gebruiken met een snowman?

mischien iemand een fototje ofzo?
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

16-06-2010 00:09

bart even als reactie/vraag op die foto... ik snap nooit helemaal wanneer je nou waar je hair er uit moet laten komen, zelf deed ik vaak net voor/in de haakbocht, maar tegewordig laat ik hem vaker al op de steel er uit ter hoogte van de punt vd haak. (dus eigenlijk waar de aligner stopt)

zit dat rubbertje bij jou bewust op die plek?

zijn er nog bepaalde theorieën voor bepaalde haaktypes en bepaalde situaties mbt je hair?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-06-2010 00:58

Pfoe Wouter,

Leuke vraag. Ik heb er zelf wel een idee over maar zeker weten doen we het natuurlijk nooit.
Ik heb er geloof ik in een ander topic al het 1 en ander over gezegd (zoek maar eens op "het puntje van de i" maar zal het hier wat samenvatten.
Het vertrekpunt van de hair speelt namelijk in een aantal situaties een (belangrijke) rol.

Heel erg in het kort:
Hoe verder de hair richting haakpunt vertrekt hoe meer druk er op je haakpunt komt te staan doordat de boilie als het ware zorgt voor de neerwaartse druk na aasopname. Dit effect creeer je min of meer ook met een shot on the hook. (zitten wel weer wat nuances in...)

Nadeel van die plek is in mijn ogen echter dat er bij het uitspugen van het aas/kopschudden en dan zeker met wat groter aas ook meer kracht op de haakpunt staat waardoor de kans op het losschieten van de lichtjes gehaakte vis weer toeneemt. Bij een vertrekpunt meer richting haakoog heb je hier minder last van.

Hopelijk kun je deze beredeneringen en de implicaties ervan omzetten in je eigen visserij!

Groeten Bart
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-06-2010 02:19

Wat is bij deze rig de gedachte achter het gebruik van het loodje?

Dat is de cruciale vraag.

Gaat natuurlijk over de aasopname (hoe gaat de haak naar binnen) en over de inhaking (hoe prikt de haak)?

Wat heeft daar invloed op?

De positie van je hair.

Speelt volgens mij dus altijd een heel belangrijke rol.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-06-2010 11:14

Het materiaal van de onderlijn t.o.v. de bodem (hard/zacht) vind ik daarin ook belangrijk. De kwaliteit van de haak, welk type en zo kan ik nog wel even doorgaan. Alles is belangrijk aan een goede rig.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

16-06-2010 18:10

snap hem bart denk ik :D , meer verplaatsen naar de bocht maakt haak wat zwaarder, en shot on de hook al helemaal. alleen moet het rubbertje waar je hair er uit komt dus wel vrij kunnen bewegen zodat de boilie ook weg kan worden geblazen zonder teveel de haak mee te nemen :D

die haak is een soort anti eject van pb toch trouwens? :D

thnx
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

17-06-2010 00:40

Wouter,

Helemaal correct. Dat is ook de reden waarom ik altijd met heel dun silicone vis om de hair op zijn plek te houden. Sommige mensen klagen dat het rubbertje gaat scheuren na een gevangen vis. Dit klopt in sommige gevallen inderdaad. Omdat ik echter na een gevangen vis mijn onderlijn bijna altijd vervang maakt dit voor mij niet uit. Optimaal benutten van elke aasopname zeg maar..

Gebruikte haakje is overigens een superstrong maat 6. Zeker met wat hogere watertemperatuur liever een 6je dan een 8je omdat een 6 een stuk beter vast blijft zitten in de zachter wordende bekken!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-06-2010 09:19

beetje afhankelijk van welke haak je gebruikt, na elke vis de onderlijn vervangen vind ik toch wel ietsje overdreven. Ik controleer altijd de punt na een gevangen vis en als ie niet scherp genoeg is haal ik em even langs een daarvoor bedoeld vijltje (fox). Werkt uitstekend en ik heb niet het idee dat het de haak/punt kwetsbaarder maakt. De haakpunten van de ashima's die ik gebruik blijven overigens opvallend lang scherp.