zelfhaak rig voor penvissen(argwaanende vissen)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno Hougee
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2010 16:52
Locatie: Gorredijk

24-05-2010 20:28

Hallo,

Ik ben op zoek naar een rig die in principe de vis zelf haakt als ik aan het penvissen ben.

Nou heb ik zelf al nagedacht aan een standaard rig met een loodje 3 cm achter de haak.

laat me even weten hoe jullie hierover denken en evt. iets beters weten.

Menno
Zonder een haak aan je onderlijn, vang je niets
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-05-2010 00:42

Vind ik een heel interessante vraag, zie overigens mijn topic van zondagmorgen.
viewtopic.php?f=51&t=56109

Ik denk dat de echte penvissers dit helemaal niks vinden, die vissen als het kan met één en dan ook nog zo’n licht mogelijk loodje.
Een zelfhaak systeem en penvissen is als vloeken in de kerk.

Volgens mij, kan dit echter wel meer vis opleveren, toch zullen veel penvissers zich er niet aan wagen, omdat er dan (in hun ogen) een stuk charme en spanning van het penvissen verdwijnt.

Misschien is er een middenweg? Zodat we toch ook nog een goede beetregistratie krijgen.

Waarom krijgen we überhaupt een wegloper op een compacte voerstek? Omdat de vis schrikt misschien? Of is al het voer weggevreten en de vis zwemt verder met het laatst overgebleven voer (dat wil ik ook nog) en dat is in dit geval ons haakaas.

Als de vis schrikt en mogelijk het aast niet uitspuugt, is een triple A loodje, of een heel licht wartelloodje misschien al voldoende, om een wegloper te krijgen. 3 cm. lijkt me wel heel kort, 6-10 cm. lijkt mij beter.
Mogelijk is natuurlijk ook nog, tenminste als je met een hair vist, dat de vis zich heel licht prikt, met als gevolg een wegloper.
Ik zou sowieso altijd met een hair vissen, kan je mogelijk wel een paar extra vissen opleveren.

Mijn topic was vooral bedoeld om juist een discussie over dit soort dingen op gang te brengen, helaas is dat niet echt gelukt.

Ik heb geen antwoorden, dus we zullen het in de praktijk moeten uitproberen, maar ik geloof er in ieder wel in!

H.
Gebruikersavatar
Menno Hougee
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2010 16:52
Locatie: Gorredijk

25-05-2010 05:52

Ik vis zoiezo met een hair.
Ben zelf van boilies afgestapt en vis nu uitsluitend met natuurlijke producten.

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat als je een wegloper hebt, dat de karper je haakaas te pakken heeft maar er nog wel voer op de stek ligt.
De dobber gaat dan rustig weg en als het een schrik reactie zou zijn dan zou die weg schieten(aangezien de karper beste sprints kan maken) en flink wat water roering in het water maken.
Het water waar ik in vis is vrij ondiep +- 50cm.

Nou moet ik ook zeggen dat er flinke brasems in dat water zit(en flinke lappen ook!!!) en wil dan met behulp van die rig het gespeel en meenemen van het haakaas door de brasems een beetje uitsluiten als je ziet dat je vis bij de stek hebt.

Ik heb zelf ook het idee dat de karper het haakaas in en uit spuugd omdat het niet wordt vertrouwd.
Het klinkt misschien fout maar in dit geval en dit water is het waarschijnlijk beter om een haking te forseren en zo de brasems weg te houden en toch 1 of meerdere karpers uit het water te kunnen krijgen.

Ik geloof er zelf ook in maar wou eerst even weten wat de mensen op het forum ervan vinden.

Bedankt, ik ga het zeker proberen

groet, Menno
Zonder een haak aan je onderlijn, vang je niets
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

25-05-2010 11:06

Ik denk dat je de weerstand mist (lood) om het zelf te haken. Om wat voor water gaat het (rivier, kanaal, groot meer, cultuurwater)? Denk dat het wel van belang is om dat te weten om de juiste tips te krijgen.
A bad day fishing is better then a good day at work
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

25-05-2010 18:09

De boillie als prik gewicht???
Moet de karper (hard) spuwen,maar prikken en heeeel licht haken doet ie.Gezette Drennan haak en de haakpunt overdreven naar de buitenkant laten wijzen de hair NIET op je haak monteren maar erboven.Een zelfspuwprikker,of het voldoet.Soms wel soms niet.floep.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Menno Hougee
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2010 16:52
Locatie: Gorredijk

25-05-2010 18:34

het gaat hier over een doorstroom water van ongeveer 4 a 5 meter breed en tussen de 50 en 100 cm diep.
Zonder een haak aan je onderlijn, vang je niets
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

25-05-2010 20:04

Ik zit aan twee oplossingen te denken:
1. Niet compact voeren. ALs je compact voert komt de karper op de voerstek en voelt snel de lijn, gevolg lijnzwemmer.....
Door over een grote oppervlakte dezelfde hoeveelheid te voeren, moet de karper op zoek naar het aas en zal dus rustiger zwemmen, dit voort lijnzwemmers
2. Ander aas
Ga gewoon iets anders proberen. Voer eerst enkele dagen zodat ze aan het aas gewend zijn en ga dan vissen:
Mogelijke aassoorten:
- erwten
- macaroni (wel goed voorvoeren)
- wormen (vooral bij eendevoerstekken een goed aas)
- capucijnders
- .......

Probeer het eens, baat het niet......
A bad day fishing is better then a good day at work
Gebruikersavatar
Menno Hougee
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2010 16:52
Locatie: Gorredijk

25-05-2010 22:31

Ik voer al breed uit en ga met het aas al op de rand naar buiten liggen.
Heb mijn dobber uitgelood zodat de lijn vanaf de dobber naar het lood vrij slap in het water hangt.

Ik ga straks voeren met duivenvoer heb ik vroeger ook gedaan en goed op gevangen.
Dus dat ga ik maar weer eens uit de oude doos halen.

Duivenvoer uitgelode dobber en de andere rig.
Als dat niet beter werkt, dan doe ik iets gigantisch fout.

Bedankt iedereen voor jullie inzet, toppie :D

Vriendelijke groet, Menno
Zonder een haak aan je onderlijn, vang je niets
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

27-05-2010 19:57

Ik vis veel aan de oppervlakte en zie vaak genoeg dat bepaalde vissen niet op de brokjes willen azen, dus dan gooi ik er een dobbertje op en plaats zo'n 2/3 cm van mij haak een stukje putty en op mijn onderlijn doe ik gewoon alsnog kattenbrokken zodat je een pop-up effect krijgt tijdens het pennen.

Ik denk dat je haakpunt wel een heeeeeel klein beetje prikt, maar niet zo goed als dat jij zoekt denk ik.

Hier nog een foto van de montage van de kattenbrokken.

Afbeelding

Groetjes,

René
Plaats reactie