The Fuzz verticaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene van Ginkel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25-04-2006 17:14
Locatie: Oostvoorne

27-04-2010 10:30

Goedemorgen,

Ik weet niet of deze post hier op de juiste plek staat aangezien ik een vrij onbekende user ben.
Via deze post wil ik informatie opdoen over The Fuzz (verticaal vissen).

Het volgende:

Ik wil graag verticaal gaan vissen met het systeem "The Fuzz" tegen een groot lelieveld op ca. 75 / 100 Mtr.
Helaas kan ik niet aan de overkant komen aangezien dat prive terrein is en zodoende niet op kortere afstand kan vissen.
Bij mijn weten is de beetregistratie met nylon lijn op grotere afstanden onnaukeuriger door de rek etc. Daarom wil ik weten of dit systeem eigenlijk wel handig/mogelijk is op een afstand van ca. 75 / 100 mtr. Is het een idee om een volgloodje op ca. 3 mtr vanaf de visplek uit de voerboot te laten vallen zodat de resterende lijn wel op de bodem blijft liggen?
Of gaat dit echt ten koste van de beetregistratie (doordat er 3 hoeken in de lijn zitten) 1 bij de drijbal, 2e hoek bij het volgloodje en de 3e hoek bij mijn hengels doordat ik gebruik maak van toplood (vissen met 3 hengels op zeer beperkte ruimte).

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bij voorbaat dank,

Rene
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-04-2010 11:55

op de een of andere manier lijt me dat als je the fuzz wilt gan gebruiken een toploodje niet handig ..
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

27-04-2010 16:04

De resterende lijn kan veel beter hoog door het water lopen naar de drijfbal. Zorg voor zwaar lood anders kan je je lijn niet goed strak draaien en heb je kans dat de boel gaat schuiven.
blub blub
Bertus Dijk
Berichten: 43
Lid geworden op: 06-06-2008 23:06

27-04-2010 20:12

Jan , zwaar lood om de lijn op strak te trekken zal niet werken op die afstand.
Je zult geheid de Fuzz helemaal plat trekken en de polybal onder water.


Rene, hoe die is het water daar. Als je op een dik meter zit kun je eventueel op enige afstand een paal ( bivvy ) neerzetten met daarop een
V-geleider die voorzien is van een dun elastiekje. Daaronder fixeer je de lijn en bij een aanbeet kun je bij het aanslaan het elastiekje omhoogtrekken doordat de lijn tussen polybal en V-gelijder al strak is.
Tot nu toe op deze manier met de Fuzz enkel nog brasum, maar het werkt wel en komen onze andere vrienden op deze manier ook wel richting mat.
Bertus
Gebruikersavatar
Rene van Ginkel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25-04-2006 17:14
Locatie: Oostvoorne

27-04-2010 21:47

Bedankt voor jullie antwoorden. Het water is max. 2 meter diep
Het is geen optie om de hengels met de toppen vol omhoog te zetten want de afstand hiervoor is gewoon te groot. De lijn slap houden schiet ook niet op ivm koeten, eenden en lijnzwemmers. Dat idee van een paal/stok halverewege de afstand te steken is een idee maar een hoop extra werk.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

28-04-2010 07:33

Het ligt em eraan hoe groot je polybal is en als de bol iets onderwater verdwijnt is het niet erg hoor.
blub blub
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

28-04-2010 13:29

lelieveld op 100m...
Lijn in een hoek...
Nylon...

Bij een aanbeet en dat jij pas aanslaat is de vis al 10-15 meter verder.. en dus vast in de lelies..

NIET DOEN DUS!!!

Je kunt denken aan een drijvende gevlochten lijn. dan heb je 2-3 meter speling en de slip potdicht zetten.
en dan niet tegen de lelies maar 3-4 meter ervoor vissen. mogt je enkele lelies per ongeluk mee pakken dan heb je kans dat de gevlochten lijn die paar lelies mooi doorsnijd.
Een vis op die afstand wil je niet ver in de lelies hebben.
Gebruikersavatar
Rene van Ginkel
Berichten: 8
Lid geworden op: 25-04-2006 17:14
Locatie: Oostvoorne

28-04-2010 17:20

Remko Oude Elferink schreef:
lelieveld op 100m...
Lijn in een hoek...
Nylon...

Bij een aanbeet en dat jij pas aanslaat is de vis al 10-15 meter verder.. en dus vast in de lelies..

NIET DOEN DUS!!!



Precies, dat vermoeden had ik al (Post 1) Ik denk dat de afstand voor dit systeem te groot is als je echt bij nylon wilt blijven. Je hebt na mijn weten wel nylon lynen die minder rek hebben/tonen maar dit weegt na lange niet op tegen een gevlochten lijn.
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

29-04-2010 13:45

Ik sluit mij aan bij de vorige replieken ... op 100m kort tegen een lelieveld vissen is onverantwoord. Zelfs met een gewone loodmantage op de bodem!!

Als je minimaal een meter of 4 bij de lelies wegblijft met je montage, en je zit PERMANENT, oplettend en zeker niet slapend, vlak naast je hengel liggen de zaken een beetje anders.

Ik vind het gek om dergelijke zaken te blijven lezen... Wie vraagt zich eigenlijk nog af waar al die vissen met papegaaiebekken vandaan komen???

Als een vis zich door een hoop lelies boort en het zootje komt geheel vast te zitten, kunnen wij onze lijn doorknippen of stuk trekken, ... en wat kan de vis?

Met wat geluk speelt hij de haak kwijt zonder al teveel verwondingen, wat ongetwijfeld vaak lukt, maar het mag wel als absoluut bewezen beschouwd worden dat vele karpers hun mondhoeken stuk moeten trekken als ze nog ooit willen loskomen.

Deze reactie lijkt misschien off-topic, aangezien het niets te maken heeft met de concrete vraag van de 'eerste poster', ... maar dit hoort toch gezegd te worden ...


Groeten,
Jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

29-04-2010 19:29

Verplaatst naar Rigperikelen
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-04-2010 10:00

Nu is obstakelvissen al niet mijn ding,maar als ik dingen lees zoals gevlochten lijn en slib dicht.Er komt dan een behoorlijke kracht op dat haakje te staan,iets wat zeker niet in je voordeel werkt.

Gebruik gewoon nylon,hou een paar meter speling en leg een (rubber)bootje klaar voor het geval dat.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-04-2010 11:24

Ferenc,

Ik denk dat je daar redelijk mis zit.
Bij echt obstakelvissen moet je er voor zorgen dat de vis nooit op gang komt bij een aanbeet. Kortom, achter de hengels zitten en alles potdicht zetten. Komt er dan veel kracht op je haak? Ik zeg persoonlijk dat da niet meer is dan tijdens het drillen onder de kant. Op het moment dat die vis geen snelheid kan maken komen er namelijk ook niet veel krachten los.

Vis je op afstanden van 40m+ tegen obstakels dan durf ik overigens al niet meer met nylon te vissen! Door de rek geef je de vis de kans om op gang te komen en is de controle over de vis minimaal!

Hoe dan wel?
- Gevlochten hoofdlijn.
- 10-15m dikke nylon voorslag voor het dempen en in nood schuren.
- 100% visveilig loodsysteem!
- Achter je hengels zitten.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-04-2010 11:52

Ik weet dat je idd de vis moet blokken,maar met gevlochten lijn gaat dit veel agressiever dan met nylon.Tenzij je zoals je zegt een nylon voorslag gebruikt om wat te dempen.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

30-04-2010 12:00

Ferenc,

Het is een kwestie van niet op gang laten komen en met gevlochten werkt dit veel beter dan met nylon! Of dat agressiever is weet ik niet..
De nylon voorslag is feitelijk alleen voor het dempen tijdens de dril.

Groeten Bart
Plaats reactie