afstand bolie tot de haak, snowman rig, standaard rig.


Plaats reactie
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

14-04-2010 16:40

Ik ben bezig zelf rigs te maken hoofdzakelijk snowman rig en standaard rig. Maar ik had een vraag over de afstand bolie tot de haak beide rigs. Ik gebruik haak 6 wide gape (Korda) of longshank x 6 (Korda) bolie 20mm. Ik had er een paar gemaakt afstand 5mm en 1 cm geprobeerd en daar korte fluiters op gehad maar niet gehaakt. Wat kan de oorzaak zijn?

P.S Ik zou toch weleens een karper willen vangen van het jaar na 11 blanks.


Afbeelding
Afbeelding1ste ingezoomd
Afbeelding2de ingezoomd
Afbeelding3de ingezoomd


Foto's van mijn rigs toegevoegd bovenste de snowman, bolie met popup beide 20mm 1cm tot haak. 2de standaardrig hier 2 bolies erop van 20mm. Deze rig gebruik ik voor groter aas om de brasem te ontwijken. 3de voor kleiner aas 1cm tot haak. Ik vis op een water waar veel brasem zit.


Groet Hans.
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

14-04-2010 23:05

Hans,

Probeer je krimpkous een ietsje langer en recht te houden, je schermt je haakpunt wel erg af wat de inhaking van de haak verslechterd. Ik gebruik meestal ook nog een ringetje / stukje siliconen op de haak zelf om de hair langs de haak te geleiden. Ik laat de hair vertrekken van de haak ter hoogte van de weerhaak en de haakpunt.

Lengte van de hair hou ik op 10-15mm. 5mm lijkt me wat kort als ik jou boilies zo zie. Wat is de totale lengte van de onderlijn? probeer hem anders korter te vissen op 10-12 cm.

Ik heb een soortgelijk topic. check ook ff viewtopic.php?f=36&t=55133

Dit waren ff zo mijn gedachten.... ik hoop dat je er wat aan hebt!

Suc6!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

15-04-2010 00:04

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Mijn rig lengte is 15 of 20cm vanaf wartel tot de bocht van de haak. Zo meet je toch de lengte als ik het goed heb? Krimpkous is 1,5cm dan kan ik beter naar 20 cm gaan?
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

15-04-2010 01:09

Hoi Hans,

In normale omstandigheden is 15-20cm totale riglengte (wartel tot haak) geen probleem. Dit komt echt niet op de cm. Als de aanbeten uitblijven of niet doorzetten kan je eens een korte rig van bv 10 cm lengte proberen, zo geef je de vis minder speelruimte.

Ik hou mijn krimpkousjes tegenwoordig op 2-2,5cm op een klauwhaak. Let wel, recht in het verlengde van de haaksteel, dus niet scherp geknikt als op je foto's. Bij een longshank gebruik ik krimpkous ter afwerking, met een lengte dat hij net over het haakoog komt.

In mijn eerdere antwoord zit een foutje , ik zeg lengte hair 10-15mm dit moet zijn de ruimt tussen aas en onderkant haak! Totale lengte hair is bij mij rond de 3,5 cm afhankelijk van het aas.

Hou altijd voldoende ruimte tussen haak en aas, anders draait de haak minder in. Liever iets meer ruimte dan minder, minimaal toch 10-15mm zou ik zeggen maar mag meer zijn.
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

15-04-2010 20:29

Moderator schreef:Overbodige quotes verwijderd. Heel lange quotes voor zulke korte reacties.


Jeroen, bedankt voor je info we gaan er mee aan de slag je hoort van mij.

Groet Hans.
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

19-04-2010 17:21

Ik zou eens proberen om je rig korter te maken, lengte van de haar en krimpkous zit je wel goed denk.
Met de rig op de foto kan je wel vissen als je enkel met bollies voert. Hierdoor moet de vissen zwemmen van bol naar bol.
Omdat je kompacter voert door te spodden blijft de vis meer stil liggen bovenop het voer. Hierdoor moet je dus een kortere onderlijn gebruiken.
Hoezwaar is je lood? Dit mischien ook een beetje zwaarder gebruiken zodat de haakpunt dieper in het vlees dringt?
Greetz
carpanglers soak their balls in love juice
Hans Haast
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-09-2009 18:41
Locatie: Rust aan de waterkant.

19-04-2010 20:57

Bart Voeten schreef:Ik zou eens proberen om je rig korter te maken, lengte van de haar en krimpkous zit je wel goed denk.
Met de rig op de foto kan je wel vissen als je enkel met bollies voert. Hierdoor moet de vissen zwemmen van bol naar bol.
Omdat je kompacter voert door te spodden blijft de vis meer stil liggen bovenop het voer. Hierdoor moet je dus een kortere onderlijn gebruiken.
Hoezwaar is je lood? Dit mischien ook een beetje zwaarder gebruiken zodat de haakpunt dieper in het vlees dringt?
Greetz


Hoi Bart,

Ik vis met 1 hengel 85 gram wartellood en de 2de hengel inline lood zelfde gewicht. Bodemstructuur is zacht maar niet extreem. Ik kan het ook weer niet te zwaar maken i.v.m wegzakken.

Groet Hans.
Marc Claassen
Berichten: 125
Lid geworden op: 16-03-2010 17:28

16-05-2010 11:34

ik zou misschien de hair bij de snowman iets langer maken en misschien wat zwaarder lood proberen
ge kent de groete uit brabant kriege k*t!
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

16-05-2010 12:54

Bij die 2e mag je het krimpkousje wel wat korter nemen zelf zou ik mijn hair in de haakbocht weg laten lopen d.m.v een stukje silconenslang of knoopje komt het draaieffect alleen maar ten goede.


Bij die van jou kan het alle kanten op.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

20-05-2010 10:11

hej
je hoeft niet persee je hair bij de haak bocht te laten vertrekken.
ik vist zelf bijna het zelfde alleen iets langer krimpkous en de krimpkous iets rechter gebogen en laat me hair gewoon iets voorbij het oog vertrekken en haken perfect.
je kan misschien je afstand van onderkant haak en bovenkant bolie iets langer houden.(1cm-1,5cm)

gr
Plaats reactie