De Zig-rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

07-04-2010 21:24

De Zig Rig....Lijkt mij idieaal in de zomer...En dat vooral omdat ik op niet al te diepe vijvertjes heel vaak karpers in t bovenoppervlak zie en ik ze dan op de bodem vaak niet pak. Ik heb wel eens geprobeerd gwn een onderlijn 30 cm met popupje en dan verticaal naar boven...Heb hier ook op gevangen.....Maar kan iemand mij misschien vertellen waar ik nu egt op moet letten? want ik heb t idee dat de inhaking niet helemaal juist is bij mij. Ik heb de hair t zelfde zitten als bij een gewone rig. halve cm, cm van de haak af.....


Bij voorbaat dank:)
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

08-04-2010 00:36

Ik heb 1 keer met de zigrig gevist op het plashuis.

In het weekend dat wij zaten waren de vissen volop in de paai en zaten dicht onder het oppervlak. Op de bodemaas zoals verwacht totaal niets gezien. Toen als laatste poging van een standaard onderlijntje een zigrig gemaakt en uitgemeten dat het aas ong 1m onder het wateroppervlak zweefde. Zelfde hairlengte etc met een klauwhaakje mt 6 en een 10 mm geel mainline popupje. Mijn maatje verklaarde me voor gek, hehehe, maar je raad het al, na enkele uren een mooi karpertje op de kant 8)

Gewoon proberen. Voor mij heeft het gewerkt maar ik zal deze rig pas gebruiken als echt niets anders werkt.
Laatst gewijzigd door Jeroen v Jole op 08-04-2010 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

08-04-2010 06:59

Ah oke....Nee was van plan m te gebruike op een warme middag....Sochtends kan je dan nog wel een vis vangen ofso....Maar dan is t meestal tot savonds stil...En dat vind ik zonde.
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

08-04-2010 16:57

Als het bijvoorbeeld een meter diep is, kun je ook gewoon een onderlijn van 90cm eraan knopen hoor.
Dan staat je popupje net 10cm onder het wateroppervlak.
Zo kun je met verschillende onderlijnlengtes op verschillende dieptes vissen en kom je er vanzelf achter op welke diepte je aanbeten krijgt.

Ook heb je hier tegenwoordig speciale onderwaterdobbers voor.
Die kun je net als een markerfloat bevestigen en gewoon tot de gewenste diepte omhoog laten komen.
Hiermee kun je ook op dieper water met de zig rig aan de slag zonder een meterslange onderlijn te hoeven gebruiken, want dat werpt natuurlijk voor geen *piep*.

Wat ik hier nu allemaal heb getypt wordt op een duidelijke manier uitgelegd op die laatste gratis Korda DVD Deel 3. Misschien kun je die ergens opsnorren?

Heb zelf ook al wat wateren op het oog waar ik dit systeem eens flink zal gaan uittesten.

Succes!
Mees.
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

09-04-2010 11:43

Ik hoor steeds vaker ook mensen zeggen ''ik pas hem pas toe als....'' Maar op zoveel wateren in de warmere periode vang je vaak de vissen pas bij het afkoelen van de warme dag tot het warm worden in de ochtend. Op de dag zelf maar weinig en noemt het water dan een nachtwater. In zekere zin is dit ook wel zo natuurlijk, maar door je tactiek aan te passen lijkt het betitelde nachtwater ineens heel anders.

Ik durf op sommige wateren (sommige want op sommige wateren pak ik er geen snars op) te vissen als de bodemstokken niets doen. Korda komt zeer binnenkort in de meeste winkels met een nieuwe range zig materialen. Maar een buldo onderwater voor diepere wateren doet het nu ook prima. Voordeel van zo'n onderwaterdobber is dat je jouw haakaasje tot bijv 10 cm onder het wateroppervlak nauwkeurig kan vissen. Geen last van kippie's en top voor hoogzwemmende karpers. Prachtig als je zo'n boeggolf ziet gaan wetende dat je er een genaild hebt!!!!!!!!!!!!

Suc6
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
gerard mesman
Berichten: 88
Lid geworden op: 20-05-2008 11:12
Locatie: Valkenswaard

09-04-2010 13:54

Vorig jaar ook begonnen met de Zig-Rig.
Al aardig wat vissen mee gevangen. Ben ook begonnen met een lange onderlijn van zo'n 1,5m, maar dit is toch gokken aangezien je niet altijd weet hoe diep het is.
Vervolgens onderlijn van Korda IQ gemaakt, metertje lang.
Hier een buldo tussen, en wartel lood(liefst met extra groot oog).
Ingooien, lijn geven tot je zowel pop-up als buldo boven ziet komen.
Dan langzaam draaien tot eerst buldo onder gaat en vervoglens de pop-up.
Nu weet je ongeveer hoe diep je ligt te vissen, en ander voordeel is dat je niet telkens hoeft te kloten met onderlijnen.
Het vergt wel wat ervaring, zeker het ingooien gaat nogal eens mis zodat de buldo niet bovenkomt.

Wel een aantal vissen gek gehaakt, dus niet mooi in de onderlip.
Hiermee ga ik komende zomer aan de hang, op warme dagen als ze lekker hoog hangen.

Ik zou zeggen probeer het eens uit, en veel succes ermee.
Te koop: Winkler prins encyclopedie. Reden: Vriendin weet alles beter.
Leroy Silvano
Berichten: 129
Lid geworden op: 21-09-2009 14:05

09-04-2010 17:11

een goed werkend systeem wat je vooral met het warmere weer veel meer vis oplevert dan op de bodem te vissen..
kijk anders hier is even:

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=36&t=45105&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

10-04-2010 11:03

Ik had die dvd al gezien ja....

Bedankt mensen...Kga t zeker uit proberen in de zomer.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-04-2010 16:55

Ik vind een goede ziggie nog steeds lastig.
En dan bedoel ik in de war gooien, en haak ik de vissen niet goed. Vertaalt zich vaak in een paar korte rukken.
Eerlijk gezegd heb ik het tegenwoordig lings laten liggen. Terwijl ik sta te kloten, had ik vis kunnen vangen!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

18-04-2010 07:45

ik vis dez nog steeds met veel plezier
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-04-2010 09:42

Biedt oprollen en vastknopen met een PVA stringertje geen uitkomst?

Indien je dit wilt proberen, draai je onderlijn dan "met de slag mee", hierdoor heb je weinig kans op het in de war gaan van je onderlijn.

Ik ga het dit jaar ook maar weer eens proberen, als al het andere niet werkt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie