Piepen.... en dan niets!!


Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

05-04-2010 20:48

Hallo allemaal!!!

Ik ben nieuw op dit forum maar vis reeds 10 jaar op karper.

Ben sinds de afgelopen jaren mijzelf aan het toeleggen op verfijning van mijn rigs, loodsysteem en presentatie / camouflage van het gehele systeem omdat ik hierin kan en wil onderscheiden van jullie "andere vissers " :wink:

Nu ben ik een groot voorstander van de combirig (eigenlijk overal, behalve bij zeer zachte bodem). Ik knoop ze alsvolgt;
- Korda IQ 25 lbs ca 12 cm
- Fox soepele braid 15lbs, ca 4-5 cm totaan haak
- Fox SSC haak maat 6 en 8
- Krimpkous, ca 5-7 mm boven het haakoog, braid verlaat ca op 3/4 hoogte aan de binnenzijde
- Hair totaal ca 4 cm lang, met aas ca 1-1,5cm tussen haakbocht en aas. Aas op zijn plaats gehouden door een rubber stopper op de hair. Hair op de haak gehouden door stukje siliconen slang of rig ringetje.
- Stukje putty op knoop / mini wartel ( ik gebruik beiden)

Mijn loodsysteem (met tube of leadcore) varieer ik op het jaargetijde / aasgedrag tussen schuif- en vastlood. Echter nooit lichter dan 85 gram. Bij vastlood, 100+ gram bv een grippa. Voorheen gebruikte ik de Korda longshanks maar na enkele uitbogen waren na een dril hiervan afgestapt.

Afgelopen week naar Frankrijk geweest. Ik krijg de vis op mijn stek, echter meer als piepen krijg ik niet. Wel een zakker maar deze gemist. Mijn maat gebruikt ook een combirig met de Fuzz haken. Hij krijgt wel 2 volle runs :o . Dat zette mij aan het denken;

- Is de krimpkous met de SSC haken wel een goede combinatie? Hoelang is jullie krimpkous?
- Is mijn hair te lang? Heb er nu enklele gemaakt met de Fox "sliding ring and rigstops" icm een baidband. Het aas zit direct op de haak maar is nog wel bewegelijk. Dit systeem wil voornamelijk gebruiken voor mais / tijgernoten. Iemand hier ervaring mee??

Oja, in Frankrijk zat ik met een schuiflood systeem, met een schuifloodje van 85 gram, mijn maatje ook.

Heeft iemand een ander idee waarom ik alleen piepen kreeg en niet een goede run ?? Normaal werken mijn rigs prima, behalve op dit water....

Iemand nog een goede rigtip voor op abbey lakes (Fox Lake)? Mag mezelf daar in mei een lang weekend vermaken!! :lol:

Alvast een goed seizoen iedereen!
Thight Lines !!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

05-04-2010 21:17

gebruik eens ander aas.... :o


sorry ben in een bad mood...
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

05-04-2010 21:24

@ Jamy;

Mijn aas is prima!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

05-04-2010 22:28

Hoe voer je eigenlijk? Geconcentreerd of verspreid? Hoe groot waren de boilies?
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

05-04-2010 22:56

Het lijkt me dat het aan de lengte van de hair ligt, ik lees 4cm en dat lijkt me vrij lang, echter 1 tot 1.5 cm afstand van boilie tot haakbocht lijkt me dan wel weer redelijk. Je noemt ook nog dat het aas direct op de haak zit, bedoel je dan tegen de haak aan? Krimpkous kan het em ook zijn, als deze te ver ingebogen zit scherm je de haakpunt af en werkt het juist in je nadeel in plaats van waar het voor bedoeld is. Hiermee bedoel ik dat de krimpkous zover naar voren zit gebogen dat de haakpunt geen 'ruimte' heeft om vlees te pakken.

Werkt dezelfde rig wel op de wateren waar je normaal vist, en hoe zit deze dan in de lip? redelijk midden en diep in de mond, net in het lipje, mondhoeken, losschieters??

En niet vervelend bedoeld hoor, maar ik zou voortaan op een Frankrijksesie er een onderlijn aan hangen die zichzelf al ruim heeft bewezen. Ik geloof dan niet in wonderen maar als je in nl op die rig je vissen gewoon vangt en goed inhaakt, kun je er ook met vol vertrouwen mee aan de slag. Je hebt vaak maar een weekje en het is gewoon een beetje zuur om er halverwege de week achter te komen dat je onderlijncreatie de vis niet haakt. Ik zou dan ook eens een andere onderlijn inzetten met bijv. een ander haaktype of aanpassing aan de lengte of aan de hair, en kijken of het dan wel lukt.
Misschien ook een idee om eens een minder gecompliceerde onderlijn in te zetten, je gebruikt namelijk nogal wat onderdelen en hoe meer onderdelen een rig bevat hoe makkelijker je er de 'fout' mee in kunt gaan.

knal anders eens een foto van je rig op het board, dat zegt vaak meer dan 1000 woorden.
K. van den Herik

06-04-2010 11:45

Ben sinds de afgelopen jaren mijzelf aan het toeleggen op verfijning van mijn rigs, loodsysteem en presentatie / camouflage van het gehele systeem omdat ik hierin kan en wil onderscheiden van jullie "andere vissers " :wink:


Wat denk jezelf? Wat heb je al geprobeerd? Welke resultaten?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-04-2010 16:58

soms moet je je gewoon aan een rig houden.en niet anders vissen als anderen.vertrouwen in je aas moeten de vissen hebben dan kan de meest standaard rig al dodelijk zijn.anders als anderen zeg je ? ik versta dat niet onder rigs maar onder aas aanbieding/ander aas.natuurlijk moet een rigje het werk doen.maar als een vis niet vertrouwd aast doen weinig rigs het goed.de enigste waar ik vor vertrouwen in heb is op dat moment een floatende haak aas aanbieding door middel van voeren met bodemaas wat zwaarder is.
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

06-04-2010 18:33

Heren,

Ter verduidelijking;

Natuurlijk heb ik het stukje geschreven op basis van mijn persoonlijke ervaringen over de jaren. Ik heb met verschillende onderlijnen (standaard, combi, lang, kort, stiff, D, banana, popup, etc) en loodsystemen gezeten, van de oude standaard zwart plastic tubelood tot uitgebalanceerd en gecamoufleerd. Het zelfde verhaal geldt voor verschillende aas soorten. Ieder seizoen probeer ik er (een aantal) uit

Zodra je met verschillende materialen vist bouw je daar gevoel bij op in combinatie met de behaalde resultaten. Deze zullen voor een ieder anders zijn.

Ik heb een goed gevoel bij de systemen welke ik nu gebruik, dat is mijn uitgangspunt, echter werken deze blijkbaar niet op elk water / omstandigheden en zijn mijn ervaringen slechts "relatief". Vandaar mijn bericht voor jullie als medekarpervissers om op te reageren. Heb al een aantal interessante reacties gehad waar ik wellicht wat mee ga doen.

Ik denk zeker voordeel te kunnen halen uit een verfijning van de gebruikte materialen en rigs, in combinatie met een goede afstemming op de situatie. Uiteraard hoort hier het juiste voer en de hoeveelheid voer ook bij (maar dat wordt wellicht is een ander topic). Mijn theorie is dat wanneer ik dit goed of zelfs beter doe dan mijn mede vissers ik daar mezelf mee kan onderscheiden, dit is geen vreemde gedachte toch? Of dit zich dan ook vertaald in resultaten is een 2e... 8). Uiteraard valt er nog veel te leren en waardeer ik jullie opmerkingen. Al met al, voor de gedreven vissers onder ons is dit gesneden koek, wellicht voor anderen weer niet (no offence please).

iig bedankt voor jullie reacties!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

06-04-2010 20:34

Vis zelf ook met een combirig.
Heb nu 3sessies gezeten 3x blank,alleen ook enkele piepen.
nu heb ik bij de 1 de hair wat korter gemaakt,en de tube ook iets korter,en de andere rig zo gelaten.
Nu denk ik dat het alleen volhouden is tot de eerste vis en dan gaan kijken hoe die gehaakt is ect...

mvg
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

06-04-2010 21:13

Hierbij een foto van een vers gemaakte, de 2e foto is helaas minder gelukt :(

totale lengte ca 15 cm, stiff gedeelte ca 11 cm, braid gedeelte ca 4 cm, geknoopt met de mahin-knoop. De hair is wat langer gehouden voor bv een snowman, lengte is ca 3,5cm onder de haakbocht. Ohja, opt wat "rommelige" knoopje komt uiteraard een stukje putty, ik knip mijn knopen liefst niet al te strak af....



Afbeelding

Afbeelding
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2010 00:23

als je je hair beet pakt en optilt valt de haakpunt dan naar beneden ? dat is bij mij het belangrijkste of de haakpunt naar beneden valt,want daar willen we tenslotte allemaal de haak hebben.in de onderlip juist..ik vind je hair wel wat aan de lange kant.wat voor aas hangt eraan ?
ik vis zelf ook hier altijd mee.en ik heb bijna nooit last van enkele piepjes of loschieters.ik vis deze in combinatie met een snowman.zo licht mogelijk en alleen de haak ligt plat op de bodem.de rest steekt de lucht in.ik zelf vind de line aligner niet geschikt bij deze rig.door de ring om de haaksteel draait de haak al super snel omdat er weinig weerstand is van je onderlijn.mischien zit het tussen me oren hoor.maar ik vis deze rig zonder line aligner.omdat die al snel genoeg prikt.en de haakkeuze is ook niet helemaal mijn ding.ik zou eerder een wide gape haak pakken maatje 6 of 4.probeer op allebij de hengels net wat anders en bekijk wat loopt.vissen blijft vallen en op je bek gaan,hoe je het wend of keert ;)
succes in ieder geval.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

07-04-2010 10:11

De rig ziet er verder goed uit op de lengte na. Hij vist met een longshank dus het is goed dat hij de hair langer houd in verband met achter in de bek prikken dat wil je niet met een longshank. Ik zou hem zelf korter nemen zo'n 10 centimeter max totale lengte. Belangrijker is het om te weten of de vissen zachte bekken hebben laat de longshanks dan maar liggen. En pak een klauwtje of een curvshank.
Waarom verleng je de haaksteel van een longshank? Die is toch al lang? Een klein stukkie met La lijkt me voldoende en laat het ringetje er ook maar af die is in mijn ogen niet nodig.

Het lijkt mij dat je te diep haakt en daar door een paar piepjes krijgt en dat de vis weer los is.

Succes


vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2010 16:15

peter als dat de gedachtengang is van het te diep haken.zou ik eerder kiezen voor de rig in te korten en een wat kortere hair.je heb gelijk,als die met longshanks vist,is er maar 1 plek waar die goed kan haken.dat is diriect in het kraakbeen of net erachter.met longshanks heb je heel snel dat de bek uitscheurt als die te diep gehaakt zit,kijk maar eens na je vangst,soms zie je waar de haak in het begin geprikt heeft,en is doorgeschoten tot aan de bek.dat is dus een teken dat je korter moet vissen.maar goed het blijft een lastig parket.de 1 eet rijst met een vork.de ander met een lepel.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-04-2010 16:16

@ Rik

En stokjes ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2010 16:18

whehe en sambalbij toch ?
K. van den Herik

07-04-2010 16:33

Als we er vanuit gaan dat karpers nog steeds food handelen zoals beschreven door Sibbing, is de keuze van een lange hair niet onjuist. Immers de bol naar palentaal orgaan. De haak net binnen de bek. et voila. Helaas krijgen we meer en meer te maken met compromissen.

Zal wel eens willen weten wat die ene centimeter verschil in steellengte nu daadwerkelijk doet, anders dan de haak sneller laten draaien. In theorie en ik heb die knijper ook gezien, dringt de haak minder diep in. Met een smalle bek is dat ook geen probleem. Een LS van korda 8 of 10 , die vol vlees heeft gepakt scheurt niet of niet eerder uit dan welke andere haak en brengt zeker al niet meer of extra schade toe. Dacht met 1 jaar LdB, 6 jaar Gamakatsu LS, en een paar jaar LS van korda, alleen de x en, mee te mogen spreken. O ja ook tellen een 500 gevangen en in de bek gekeken karpers mee.

Ergo: allemaal mekaar nalullen en meer niet... goeie middag verders..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2010 16:47

na lullen ? dit zijn mijn eigen ervaringen,longshank korda maat 6,ver in de bek geprikt,doorgescheurd tot de bek.een hele snee was te zien.
K. van den Herik

07-04-2010 16:54

pb bridge beater hele bek verampeneert. 1 keer. ook kut zeker? 500 keer of of 1 keer kut, klein verschil. Ken er nog die vissen ook bijna alleen ls. Zal een kleine 1000 vissen zijn dan, van hem.

Leg me maar uit waarom dan.
K. van den Herik

07-04-2010 16:57

zal het zelf wel uitleggen anders duurt het me te lang.

De kans is aanwezig dat een ls te diep haakt en dat kan zijn dat dat niet fijn is. Hier kan je zelf rekening mee houden. Elke haak die te diep haakt veroorzaakt grotere wonden dan nodig.

Zelfde als een pistool zeker? Pistool is pas een moordwapen in handen van een moordenaar.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2010 17:04

in mijn ogen is een te diep gehaakte vis onderdeel van een of te korte hair,of een te lang onderlijn.en onderdeel van een vis die vol vertrouwen vreet,op een voerbed van particles zal ik dan ook altijd korter vissen als dat ik met boilies doe.had het ook niet over 1 vis klaas.ik vis ook wel langer dan een paar dagen,en heb echt veel met longshanks gevist.vooral de laatste 2 jaar,ben nu weer tergu gevallen op de kurv shank.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-04-2010 17:15

Okeej

Ik heb ook een tijd met Korda Longshawk maat 6 gevist vooral op Kempisch,en heb never maar dan ook echt never een vis gevangen waarvan ik de bek verkloot heb door de haak. Lange rig kan natuurlijk wel,of lange hair,want de weerstand van het lood komt iet wat later op gang,en die iet wat langere tijd heeft de boilie met haak een langere rit afgelegd in de bek van de karper.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

07-04-2010 22:52

Heren,

dit is een LS Korda maatje 10.

De lange hair is voor 3 redenen;

- Als de vis het aas opneemt zal de haak pas voorin de bek zitten en daar haken

- aangezien ik deze rig vaak met partikels vis (mais / tijgers) helpt de lengte tegen de witvisgevoeligheid van deze rig.

- en ik gebruik graag een grote tijger en een foam maisje erop of een kleine snowman zodat ik wat meer ruimte gebruik op de hair.

Nog geen vissen gehad welke (te) diep gehaakt waren. Nu ik achteraf terugkijk op de foto is de LA wel wat aan de lange kant (hij had wat verder over de knoop geschoven moeten worden). Op de foto is het weer even wat anders dan dat je er mee bezig bent... :roll:

Ennuhhh ... doe voor mij er maar een kroepoekje bij :lol:
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

08-04-2010 09:49

@ rik ik bedoelde ook dat ik de onderlijn korter zou nemen 10 cm max staat er immers :wink: in korten van een hair zou ik nooit doen met een LS

@klaas ik denk dat jij ook wel weet dat je een LS toch niet in elke situatie in moet zetten en voor al je visserij kunt gebruiken.
Het hefboom effect is veel groter met een LS daar door heb je meer kans op uitscheuren/wrikken in de bek.
Als je wat minder cryptisch bent en wat meer to the point dan snappen anderen je misschien ook water beter en kunnen ze er evt wat leren als ze goed lezen :lol: :lol: :lol: .


Vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-04-2010 09:55

leen goudappel schreef:Okeej

Ik heb ook een tijd met Korda Longshawk maat 6 gevist vooral op Kempisch,en heb never maar dan ook echt never een vis gevangen waarvan ik de bek verkloot heb door de haak. Lange rig kan natuurlijk wel,of lange hair,want de weerstand van het lood komt iet wat later op gang,en die iet wat langere tijd heeft de boilie met haak een langere rit afgelegd in de bek van de karper.


ik had het niet over een bek verkloten,ik had het over een sneetje,die een 5cm in de bek begon,en de snee doorgetrokken was tot aan de lip.dit geneest vanzelf,zie het niet als een open wond.maar een sneetje
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-04-2010 13:44

Mits overtuigd dat het geen lijnzwemmers zijn, begin ik bij loze runs en losse piepen eerst bij mijn hairlengte. Dan de onderlijnlengte.
Dan wordt er gewisseld met running rigs/semi running rigs, vastlood/semi, choddy.
Sommige onderdelen van mijn rig zijn bij mij heilig en worden als laatste optie gewisseld.
Als de vis op je stek zit, kun je dit in een rap tempo doornemen tot je vangt. Je hebt gauw genoeg in de gaten wanneer je een winnaar hebt...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#