Piepen.... en dan niets!!


Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

24-05-2010 01:09

Andre Jacobs schreef:Heb je denk je de boel goed op de bodem? misschien zwemt er vis door je lijn als die niet goed op de bodem ligt in de buurt van de voerplek. dat kan ook de nodige piepen opleveren natuurlijk.


Naja ik weet zeker dat het een vis was die gehaakt was want we hebben namelijk meerdere runs gehad op deze manier... En het grappige is we waren een beetje aan t kloten met de camera en we hebben er 2 op film vast gelegd!
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

25-05-2010 11:36

Beste Mehmet,

Ik denk dat het in jou geval de grootste kans is dat het aan de gescheurde bekken ligt. Een karper probeert zich van de haak te ontdoen middels 'kopschudden'. Als de bek dan al scheuren vertoont vergroot dit de kans dat hij zich kan verlossen van de haak.

:lol: 8) :lol: 8)
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

25-05-2010 17:17

Beste Martijn,

Ik ben het deels met je eens, als de karper een gescheurde bek heeft en z'n kop schud dan word de haak vóór de run gelost en niet na 4sec volle run (check de film). Wat ik persoonlijk denk is dat de vis wel gehaakt word maar na het strak zetten van de lijn (vrijloop eraf) de haak eruit schiet omdat de bek al beschadigd is....
K. van den Herik

26-05-2010 10:02

Mijn rigs werken wel aangezien ik ze heel makkelijk in m'n hand haak, de haak naar beneden staat (niet te


Nu is echt vissen en op het droge oefenen heel wat anders.

en simpelweg omdat ik die zelde sessie vis heb gevangen met de zelfde rig!


Ik ken er die dumpen standaard 15 kilo mais want 35 jaar geklden vingen ze toen zo ook een keer goed.

Nu het fenomeen zelf.

Waar ik het van ken is van De Put in Ottoland, 1985. De karpers waren een dikke 3 kilo en nog niet bekend met bollen.
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

26-05-2010 14:37

Naja het bovenstaande is wel een erg nutteloos antwoord! Ik weet niet of je de film hebt bekeken? Maar dit is niet echt een run van een karper die niet gehaakt is en bovendien heeft mijn vismaat het zelfde gehad met een andere rig.

En oja we visten niet met boilies......
K. van den Herik

26-05-2010 15:15

Wat wel en niet nutteloos is, is afhankelijk van degene die het leest en in dit geval kon het antwoord nuttiger zijn dan dat jou kortzichtige idee denkt.

Je vist niet met bollen, vis je toevallig met klein aas op een verspreidde voerplek et voila de klassieke lijnzwemmer. Je zal ook een keer alleen een schub haken.

Of...


1985 wisten wij al onbewust dat de toen heersende mening: alle bollen gekraakt en een karper pakt niks tussen de lippen, een sprookje was...

Maar ja suc6 ermee gewoon op deze voet doorgaan
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

26-05-2010 21:16

Beste Mehmet,

Heb je hier ook last van op andere wateren??

Het kan soms geen kwaad je ideeen of systeem eens te toetsen op een ander karperbestand.

Let er inderdaad op dat je systeem goed op de bodem ligt (om lijnzwemmers uit te sluiten), bij twijfel zeker de boel verzwaren met stukjes putty.

Greetz
Jeroen
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

30-05-2010 01:40

Hallo,

Het kost enige moeite om tussen de flauwekul hier wat nuttigs te halen, maar dan heb je ook wat. Allez,
Ik zie dat iedereen antwoord geeft en in rig-termen denkt, maar we vergeten misschien dat Jeroen vertelde dat hij met schuivend lood vist. Aan de ene kant krijg je dan gemiddeld wat meer piepen dan met vastlood en aan de andere kant is dat erg jammer wat het oplossen van dit losse-piepen-probleem betreft, omdat het verschil tussen een lijnzwemmer en een aasopname iets minder gemakkelijk te zien is met schuivend lood. Jeroen, weet jij 100% zeker dat het karper is, die de losse piepen veroorzaakt?
Zo nee, geen probleem....het kan eigenlijk vanalles zijn.
Zo ja, is je schuif-systeem -globaal gezien- subtiel genoeg? Ik bedoel, als een karper jouw aas oppakt en hij zwemt ermee weg, zou je dat moeten merken en zou je hem / haar moeten vangen. Als hij/zij ermee wegzwemt en hij/zij voelt meteen weerstand van bijvoorbeeld je waker of van je lood (schuivend lood kan ook weerstand bieden in meer of mindere mate, afhankelijk van hoe het gemonteerd is en afhankelijk van de zwemrichting van de karper ten opzichte van je systeem), zal hij/zij het weer uitkotsen en jou met losse piepen achterlaten.

Kortom, er staan genoeg suggesties voor RIG-aanpassingen hier, maar als je daadwerkelijk met schuivend lood wil vissen, realiseer je dan dat je met een HAIRlengte van bijvoorbeeld 50 centimeter (ik zeg maar iets idioots) ook gewoon oplopers zou moeten krijgen ipv losse piepen. (Je zal alleen geen hol vangen, maar dat is niet relevant in dit onderwerp) MITS je schuivend lood systeem maar functioneerd zoals het zou moeten: Zo weinig mogelijk weerstand. En mits...zie volgende alinea. Wat ik wil zeggen, RIG-aanpassingen zijn waarschijnlijk niet de oplossing voor je "probleem", hoofdzakelijk omdat je met schuivend lood vist. (schuivend) Systeem en tactiek-aanpassingen waarschijnlijk wél. Ik zag verderop dat je ook afzaklood gebruikt. Dat is bijvoorbeeld al een behoorlijk storende factor in een schuiflood-systeem en kan dus voor losse piepen producerende karper zorgen.

Verder, de vraag van Maik van Camp word snel overheen gelezen, maar is wél een zeer relevante. Met een combinatie van compact voeren en sloooooom tragende karpers, zul je minder snel mooie 'oplopers' krijgen dan met breed voeren en vlot azende karpers. Sterker nog, in het eerste geval is de kans flink groot dat een karper losse piepen produceert alvorens hij/zij de onderlijn weer uitkotst. In datzelfde eerste geval kan het anderzijds ook weer geen kwaad om die hengel een hengst te geven bij een piep of anderhalf. Maar, zoals ik al zei moet je dan wel weten of het echt karper is.

Vertel eens wat meer over je schuif-gedeelte. Is deze zo gefixed dat je uiteindelijk toch voor een prik gaat? (op stoppertje of molenspoel, en wanneer -welke afstand zit de stopper, hoe hoog hangt je waker en hoe slap / strak hangt de lijn?)

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

30-05-2010 22:04

Mehmet Yildiz schreef:Beste Martijn,

Ik ben het deels met je eens, als de karper een gescheurde bek heeft en z'n kop schud dan word de haak vóór de run gelost en niet na 4sec volle run (check de film). Wat ik persoonlijk denk is dat de vis wel gehaakt word maar na het strak zetten van de lijn (vrijloop eraf) de haak eruit schiet omdat de bek al beschadigd is....


Dat is precies wat ik bedoelde :wink:
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

30-05-2010 23:38

wat begrijpen we elkaar toch goed! je zou m;n vismaatje wel kunnen zijn 8)
K. van den Herik

31-05-2010 07:15

was met en zonder fixed lood Chris

WAs wel op verkeerde been door het filmpje