Piepen.... en dan niets!!


Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

08-04-2010 21:22

Rik koster schreef:na lullen ? dit zijn mijn eigen ervaringen,longshank korda maat 6,ver in de bek geprikt,doorgescheurd tot de bek.een hele snee was te zien.


Rik,

Dit snap ik niet... In "normale omstandigheden" is een LS prima te gebruiken al vind ik persoonlijk dat MT 6 van Korda erg groot is ( gebruik altijd 8 of 10). Behoorlijke (aantal en gewicht) vissen mee gevangen, nooit problemen gehad met scheuren of verwondingen. Wellicht je aas te kort op de haak? Misschien toch te zwaar gedrild of obstakels tegen gekomen?

Mijn standaard is LS, omdat ik voornamelijk op open water vis. Zodra er echt wier, waterplanten of struiken in de buurt zijn stap ik over op een klauwhaak(je).

Ik moet zeggen dat ik de "blikopener" verhalen van de LS in ieder geval in mijn vis ervaringen helemaal niet kan plaatsen. Ik denk echt dat de LS onder normale omstandigheden een prima haak is. Gewoon oppassen, langere hair gebruiken (ook handig tegen de brasem) en rustig uitdrillen...

Oproepje aan medelezers; zijn jullie ervaringen ook zo dramatisch met een LS?
Laatst gewijzigd door Jeroen v Jole op 08-04-2010 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-04-2010 21:26

Nope geen problemen met de haak
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

08-04-2010 21:32

Robert Campbell schreef:Mits overtuigd dat het geen lijnzwemmers zijn, begin ik bij loze runs en losse piepen eerst bij mijn hairlengte. Dan de onderlijnlengte.
Dan wordt er gewisseld met running rigs/semi running rigs, vastlood/semi, choddy.
Sommige onderdelen van mijn rig zijn bij mij heilig en worden als laatste optie gewisseld.
Als de vis op je stek zit, kun je dit in een rap tempo doornemen tot je vangt. Je hebt gauw genoeg in de gaten wanneer je een winnaar hebt...

RC


Ja, das wel lastig om te filteren of het lijnzwemmerz zijn of niet. Ik ga uit van niet. De montage was verzwaard en ik gebruikte toplood, dus alles had redelijk strak op de bodem moeten liggen. Bij nader inzien had ik wellicht een haak maatje groter gekund en met vastloodsysteem moeten proberen. Weer een les. De karper was iig totaal nog niet los en was moeilijk aan het azen te krijgen. Ik ben wel benieuwd naar je "heilige" rigdelen of bedoel je toch je loodmontage?? een PBtje mag natuurlijk altijd 8). Je zegt eerst hairlengte en dan onderlijn lengte ,ik neem aan beide inkorten? Moet toch nog wat scherper anticiperen als ik aan het water zit!

Zo jammer dat die sessies zo snel voorbij vliegen.................. :-?
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Alexander Martens
Berichten: 113
Lid geworden op: 23-11-2006 22:27
Locatie: Utrecht

08-04-2010 22:30

Ik heb ook erg veel last van piepjes en geen run ...

vooral op dressuur wateren waar de vis voorzichtig is.

Nou probeer ik wel sneller hakende rigs uit te vinden maar het lijkt niet te werken mmmm :P.

Snap er nog steeds de balle nie van , iemand een tric voor die extreem gedresseerde aanbeten?

Want die krijg ik vrijwel alleen maar:P
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

08-04-2010 22:33

@ Alexander

Welke rigs heb je tot nu toe geprobeerd en wat voor loodsysteem?
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Alexander Martens
Berichten: 113
Lid geworden op: 23-11-2006 22:27
Locatie: Utrecht

09-04-2010 16:18

Vastloodsysteem!

En de rigs die ik heb uitgeprobeerd zijn : standaard rig , combi rig , stiffrig , line aligner..

Geen één van die lijkt voor verbetering te zorgen!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-04-2010 17:35

Hoi Jeroen,

Geen geheim hoor, mijn heilige delen.
Gebogen stuk krimpkous aan mijn haaksteel, varierend tussen 2 en 3cm. Daarbij probeer ik ook altijd een stijf gecoat onderlijnmateriaal in te zetten.
Naar mijn idee heb ik met zo'n setup het beste van een aantal werelden. Een snelle inhaking, (moeilijk...er..) te lozen na prik/inhaking, en de anti tangle eigenschappen.

Als ik er van overtuigd ben dat alles klopt. Hoef ik vaak alleen mijn hairlengte aan te passen om een run te creeren. Maar dat is met mijn setup en benadering.
Ik ben er van overtuigd dat aanpassing hairlengte het aasgedrag aanpakt.
Verschillende rigs vragen vaak om verschillende lengtes. Daarbij is bodemgesteldheid ook bepalend voor de lengte. En dan heb je de vraag hoeveel ruimte je de vis wilt geven...

Het is even zoeken naar de juiste aanpak, maar dan heb je geinvesteerd, en kun je knallen!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

19-04-2010 18:30

Haal eerst die krimpkous er maar eens af. Deze haak draait van zichzelf wel, de hair een beetje inkorten. Waarom heb je die krimpkous er zo opgezet als ik vragen mag?

Als je ervaringen drama zijn met een LS (blikopener), dan zegt dat over hoe dramatisch je vist.
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

22-04-2010 13:18

Ik vis de laatste jaren ook met de Ls x van korda alleen dan maat 12 zowel met boilies als met tijgers (Mais) Ook ik heb nog nooit problemen gehad met uitscheuren of wat dan ook.Op mijn water weet ik dat de vis aankomt zwemmen en snel het haakaas pakt en weer weg is dus de ls zal altijd in de onderlip haken.Straks komt er veel wier dan zal ik snel de Kurv pakken denk ik.

Gr
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

23-04-2010 00:11

Mijn ervaringen met LS (zelfs met krimpkous!) zijn prima, zoals ik reeds eerder ook al schreef!

Je laatste opmerking kan ik niet plaatsen, was dat voor mij bedoeld??





Dries Jacke schreef:Haal eerst die krimpkous er maar eens af. Deze haak draait van zichzelf wel, de hair een beetje inkorten. Waarom heb je die krimpkous er zo opgezet als ik vragen mag?

Als je ervaringen drama zijn met een LS (blikopener), dan zegt dat over hoe dramatisch je vist.
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-04-2010 09:22

Nee Jeroen, meer een opmerking in het algemeen. Je ziet veel mensen die interessant proberen te doen, terwijl ze niet eens weten wanneer en welke haak je kan inzetten en waarom. Laat staan hoe je moet drillen.

*Als je een LS gebruikt die achter in de bek haakt en vervolgend trek je die bek helemaal open dan zeg ik, pak eerst weer even een vast stokkie en ga witvisjes tikken, richt je veel minder schade mee aan. (*ook in het algemeen bedoeld)

Er hoeft maar een nieuwe DVD uit te komen en je ziet hoe de jeugd alles kopieert, ik denk zelf dat ze niet eens weten wat een line alinger rig is laat staan dat ze hem zelf geknoopt hebben of wel maar het zelf niet door hebben. Een rigje zonder poespas, ringetjes of andere rotzooi, een rigje die heel goed zn werk doet. Maar tegenwoordig is het interesanter om met een KD-rig te vissen ;) Waarom ze hem inzetten kunnen ze vaak al niet onderbouwen, maar het lijkt wel mooi ;)

Misschien een leuk topic om te openen, waar en wanneer zet ik welke haak/rig in en waarom.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2010 17:17

dries even het volgende,een longshank is niet altijd inzetbaar,bijvoorbeeld bij obstakelvisserij niet.bij wier niet.en bij vissen met zachte bekken ook niet,de tijd dat ik een paar maal uitgescheurde bekken kreeg was in het lagebergse bos,in het hoogseizoen.de reden dat de vissen daar zacht bekken hebben komt door de vele natuurlijke voedseldeeltjes elk jaar hoogzomer daar,waterluis en garnaaltjes,zeer zacht voedsel waar de bekken zeker 1,5 maand mee gevuld worden wat dus ervoor zorgt dat de bekken zacht worden.dat is dus de reden waarom dat bij mij gebeurde.ook wil ik inhaken op het gedrag van azen bij karpers.waar de lengte van de rig en het draaivermogen een rol bij speelt welk punt dat die inhaakt.
overigens de kd rig kan je altijd inzetten.door het contragewicht wat je krijgt is de haak en moeilijk uit te spugen,en de haak valt altijd met de punt naar beneden,ik zou een longshank zelf alleen inzetten als ik een water goed ken.dus weet wat er onder water voor obstakels zitten.of er wier zit,en of er vissen met zachte bekken of harde bekken zwemmen.ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar de kurv shanks van korda en ik kom op elk water uit de voeten.op de rivier vis ik met de simpelste rigs en haakmaat 2 of 1.verder is dit mijn inzicht over longshank haken, overigens heb er ook prima vissen mee weten te vangen zo is het niet,3 x 15kg plus vissen wisten in het net te belanden,en vele andere vissen.
maar ik heb 1 keer met een vis gezien dat de rig 3 cm diep in de bek vlees gepakt had,en doorgetrokken was tot de onderlip bereikt was,en zeg nou niet dat mijn rig verkeerd geknoopt was.want de 3 vissen daarvoor hadden een perfecte inhaking,

mvg RK
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-04-2010 20:30

Rik koster schreef:maar ik heb 1 keer met een vis gezien dat de rig 3 cm diep in de bek vlees gepakt had,en doorgetrokken was tot de onderlip bereikt was,en zeg nou niet dat mijn rig verkeerd geknoopt was.want de 3 vissen daarvoor hadden een perfecte inhaking,

mvg RK


Onzin.....gewoon verkeerd geknoopt of iets dergelijks,als die gene er niet mee kan vissen moet ie het laten! Zat mensen die er geen gezeik mee hebben,wier of geen wier,obstakel of geen obstakel. Oftewel longshawk zijn uit jou woorden dus alleen bruikbaar op grote wateren zonder obstakel? Kan je kanaal vissen ook laten gaan,vis je tenslotte strak mee tegen de kant! Raar dat ik nooit last heb met vissen tegen obstakel of dergelijke. Praat niet voor ieder Rik over de longshawk,tis maar de manier hoe je de haak gebruikt,je kan er mee vissen of je kan het helemaal niet,en zo zijn er nog zat haken die niet voor ieder weggelegd zijn,bijvoorbeeld de no escape haak ofzo,die diep in het gehemelte gehaakt zit van de vis,tja doe je toch wat verkeerd (Is een voorbeeld he)

Groeten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2010 00:13

zoals eerder beschreven heb ik er zat vissen mee gevangen,ook vissen boven de 15kg.maar ik geef gewoon een mening.en het is inderdaad geen haak voor obstakelvisserij,ook mijn mening.de haak breekt namelijk vrij snel op de haakbocht,meerdere keren mee gemaakt als ik vast zat aan een tak onder water oid dat die afbrak op de bocht.wil het niet op mijn geweten hebben dat dat bij een vis gebeuren zou.ik zou deze haak dus nooit gebruiken bij obstakelvisserij of bij wier.nogmaals dit is mijn mening.en of je nou vind of ik er mee vissen kan of niet.ik weet dat mijn rigs die ik knoop goed zijn,waarom ik dat weet ? omdat ik bijna nooit vissen los,95 procent van mijn vissen op jaarbasis komen in het net,en dan schep ik zeker niet op of om stoer te doen.je mag dit aan meerdere mensen vragen die met mij vissen.

wat julie mening is,is van julie.maar dit is mijn mening.maar ga niet zitten zeiken dat ik niet vissen kan,ik vis met mensen die al meer dan 30 jaar op karper vissen en ik vang net zoveel als die mannen,en ik ben heus geen arrogante klootzak die zegt iedereen eruit te vissen begrijp me niet verkeerd.maar je moet stevig in je schoenen staan om iemand te beschuldigen die je niet eens kent.dit was het van mijn kant.wens julie de beste resultaten toe dit jaar, mvg RK
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

25-04-2010 01:10

Rik, ik deel je menig hoor, mijn inbreng was niet op jou bedoeld maar meer gericht op de jeugdigen. ik moet soms lachen als ik weer lees, ik vis op een zwaar gedresseerd water en bla bla bla. Terwijl het vaak aan andere factoren kan liggen. Je ziet de mooiste rigjes voorbij komen, complimenten aan de knopers trouwens maar ik twijfels weleens wat hun achterliggende gedachte is om die rig in te zetten. Keep it simpel
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-04-2010 01:23

Rik,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag, fuck wat ben jij nog jong, ik ben al 51!

Je lijkt me wel o.k.

Misschien ben je wel eens te snel met je reacties en heb je niet altijd gelijk, maar je hebt in ieder geval wel een eigen mening en dat geldt helaas niet voor iedereen op het forum.

Neem nog maar een baco op mijn kosten.

Doe je ook brillenglazen? Die van mij zijn behoorlijk vies.

Groeten uit het hooge noorden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-04-2010 07:53

[quote="Rik koster"]dries even het volgende,een longshank is niet altijd inzetbaar,bijvoorbeeld bij obstakelvisserij niet.bij wier niet.en bij vissen met zachte bekken ook niet,de tijd dat ik een paar maal uitgescheurde bekken kreeg was in het lagebergse bos,in het hoogseizoen.de reden dat de vissen daar zacht bekken hebben komt door de vele natuurlijke voedseldeeltjes elk jaar hoogzomer daar,waterluis en garnaaltjes,zeer zacht voedsel waar de bekken zeker 1,5 maand mee gevuld worden wat dus ervoor zorgt dat de bekken zacht worden.dat is dus de reden waarom dat bij mij gebeurde.ook wil ik inhaken op het gedrag van azen bij karpers.waar de lengte van de rig en het draaivermogen een rol bij speelt welk punt dat die inhaakt.


Die zachte bekken worden met name veroorzaakt door de hogere water tempratuur. In de zomer zijn de bekken altijd zachter dan bij lagere tempraturen. Op wateren waar de karper aangewezen is op klein zacht voedsel en weinig hard voedsel tot zijn beschikking heeft, merk je dit uiteraard wel het meest.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2010 10:46

hilco bedankt voor je reactie,ja wat moet ik hierop antwoorden ;)
soms reageer ik te snel zonder na te denken inderdaad,ik zeg direct wat in mijn gedachten speelt neer.en ja dat werkt niet altijd goed met alles en iedereen dat weet ik ;)

mijn mening over een rig is overigens : het liefst zo simpel mogelijk !
belangrijkst ! : zodra de hair opgelift word,valt de haak per direct naar beneden.
vervolgens : de haak moet zeker scherp wezen.zodra deze over mijn nagel gehaald word blijft die hangen ,zo niet ? volgende rig.

tot slot hilco : VOOR AL UW GLASBEWASSING :) dacht doe het maar in hoofdletters dat leest makkelijker met een vieze bril :wink:

ben naar fishNED in zoetermeer,even kijken voor een tent oid. fijna dag mannen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-04-2010 15:30

Jeroen v Jole schreef:
Ja, das wel lastig om te filteren of het lijnzwemmerz zijn of niet. Ik ga uit van niet. De montage was verzwaard en ik gebruikte toplood. De karper was iig totaal nog niet los en was moeilijk aan het azen te krijgen.


Met al die piepen en 2 runs van je maat lijkt het me dat het met de "losheid" van de vis wel meeviel. Kans is aanwezig dat ze je aas meerdere malen hebben opgepakt, maar dat ze deze eruit hebben weten te werken. Lijnzwemmers zijn natuurlijk ook optie, vissen die vlakbij je hoofdlijn/onderlijn azen en bv blijven steken achter een stukje draad dat net niet strak genoeg op de bodem ligt. Heb je de korda underwater dvd part 5 gezien? De bevindingen van de heren van korda neem ik met een korreltje zout, maar op de beelden is wel te zien hoe snel het zaakje omhoog komt, ondanks leadcore en backlead etc. en hoe een theoretisch goedwerkende rig blijkbaar toch zovaak opgepakt kan worden zonder dat er een prik / run uit voort komt.

Ik heb overigens nooit problemen met de LS haken, maar zoveel kanjers heb ik dan ook niet op mijn naam staan...
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

22-05-2010 17:44

Ik heb trouwens ook iets laatste tijd, ik krijg een run van ongv. 3sec en als ik dan oppak niets..... het is echt een volle run niet piep.....piep

Heb ook al gehad dat ik weer zo'n run had en eenmaal bij de hengel aangekomen dat het stil was. Wat kan dit zijn??? Mijn rigs werken wel aangezien ik ze heel makkelijk in m'n hand haak, de haak naar beneden staat (niet te ver) en simpelweg omdat ik die zelde sessie vis heb gevangen met de zelfde rig!

Iemand tips??
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-05-2010 21:07

Je rig prikt blijkbaar wel anders kreeg je geen run. Blijkbaar lukt het de vis om de haak kwijt te raken. dat kan een aantal oorzaken hebben. Misschien is zwaarder lood (minimaal 90 gram) en/of je baitrunner / slip zwaarder instellen een optie.

Je zou ook kunnen denken aan een montage zoals genoemd in het artikel de karper kan het schudden (waarin wordt geprobeerd het tegen te gaan dat de haak kwijt kan raken dmv kopschudden).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-05-2010 21:12

Doe 500 gram anders............................................................................

Maakt echt niet veel uit hoor kwa lood

60/70/80/90 gram haakt allemaal gewoon goed,als de haak maar scherp is en goed indraait.

Ik vis soms op behoorlijke afstand,en ik gebruik 70 gram en haakt gewoon prima.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-05-2010 09:10

Rustig aan Leen, misschien moet je eens wat meer oplossingen geven in plaats van andere af te kraken. Jij hebt geen lossers, de ts wel. Ik meen dat es zou zijn onderzocht dat 90 gram pas voldoende zou zijn om te kunnen spreken van zelfhaking. Bovendien, wat zijn de nadelen? Valt eens te proberen toch?
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

23-05-2010 15:40

Naja ik viste toen met 85gr vastlood sys. Dus zou genoeg moeten zijn..... Maar ik bedacht me net de vijfer waar ik toen viste wordt echt heel veel gevist en de meeste karpers hebben echt uitgescheurde bekken. Zou het hierdoor ook kunnen komen? Dus dat de haak wel pakt maar zodra ik de vrijloop eraf haal de haak er gewoon uitschiet omdat de vis al een uitgescheurde/kapotte bek heeft.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-05-2010 19:18

dan kun je ook net zo goed 90 gram proberen >.< maar goed veel verschil zal het niet uitmaken nee. Misschien moet je gewoon naar een water verkassen!

Heb je denk je de boel goed op de bodem? misschien zwemt er vis door je lijn als die niet goed op de bodem ligt in de buurt van de voerplek. dat kan ook de nodige piepen opleveren natuurlijk.