boilie op "chod" bevestigen


jan boekschoten
Berichten: 40
Lid geworden op: 20-09-2009 18:03

18-03-2010 15:45

Hallo,

Heb met een hoop gepiel een chod rig in elkaar geknoopt. Nu zou ik graag willen weten hoe jullie de boilie erop zetten? met een flossdraadje en dan direct op het ringetje? of met iets anders?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-03-2010 18:56

Dat met een flosdraadje heb ik nog nooit geprobeert, omdat het mij teveel gedoe lijkt. Zelf maak ik dus een d-rig met fluo om een chod rig te maken. Zodra je de D gaat maken bevestig ik er in plaats van een ringetje een elastiekje aan. Dan doorboor ik de boilie met een boilienaald en trek het elastiekje er doorheen waarna ik hem vastzet met een stopper. De elastiekjes die ik gebruik zijn van gardner en als het goed is zijn zulk soort elastiekjes vrijwel overal in hengelsportwinkels verkrijgbaar. Let alleen wel op welke maat je neemt in verband met de grootte van je boilie.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-03-2010 20:03

Ik doe het zelf met flosdraad... Ideaal en gemakkelijk. Je behoudt zo ook beter het drijfvermogen van de popup.

Heb het niet zo op die elastiekjes.. Worden ze een beetje poreus of wat dan ook, dan zit je een paar uur voor jan lul. 8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-03-2010 22:10

En ik heb dat nou met een floss draadje als je dat 80 tot 100m moet gooien heb ik er nooit vertrouwen in dat het goed blijft zitten.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-03-2010 10:13

Persoonlijk gebruik ik bij elke rig een hair. Ook bij de Chod heeft het mijn voorkeur.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-03-2010 12:13

Ik ook Robert.

Ook i.v.m. uitzetten van het aas kan je de hair iets langer houden.

En tegen de tijd dat mijn doorboorde boilie gaat zinken wil ik wel beet gehad hebben hoor!!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

19-03-2010 12:43

Mocht je een baitband (elastiekje) gebruiken, ik gebruik ze zelf ook van Gardner, het kan verstandig zijn om boven je ringetje een rubbertje te zetten zodat het ringetje na verloop van tijd je pop-up niet in wordt getrokken.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

19-03-2010 12:55

Robert Campbell schreef:Persoonlijk gebruik ik bij elke rig een hair. Ook bij de Chod heeft het mijn voorkeur.

RC


Het maakt natuurlijk ook niets uit of je een hair of een D maakt naar mijn idee. Alleen ik gebruik graag een elastiekje omdat ik graag varieer qua grootte van pop up. En een elastiekje kan inderdaad broos worden op den duur zoals al eerder werd gezegd. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt omdat ik toch aan de hand van vangsten en tijdsduur mn rig redelijk snel vervang.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-03-2010 20:14

Ik doel eigenlijk op inhakingskans mannen. Ik ben er van overtuigd dat de afstand tussen haak en boilie, gewisseld dient te worden in verschillende vissituaties.
Als ik tikken op de top krijg, of loze piepen, en ik ben er van overtuigd dat het geen lijnzwemmers zijn. Hoef ik vaak alleen de lengte van mijn hair aan te passen om een run te krijgen.
Ik merk ook dat op sommige wateren een lange hair beter vangt, en op een ander pak je ze op korte.

Bewegingsvrijheid van de haak is voor mij heel belangrijk. Je aas aan je haak bevestigen, is in mijn ogen een beperking.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

05-05-2010 21:33

Heren,

Even een vraagje over de chodrig.

Hoelang istie totaal bij jullie?

Ik knoop m met een chod haakje 8 van korda en de ringswivels mt2.

De totale hair zoals ik hem nu geknoopt heb is 9cm inclusief wartel en haak. Klopt dit een beetje? lijkt me zelf wat hoog voor een popupje??

Thanks & Cheez!
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
Reinder van Lune
Berichten: 389
Lid geworden op: 06-12-2006 08:49

06-05-2010 08:56

7 cm
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-05-2010 00:39

Jeroen,

Ik moet van het weekend toch een foto maken van mijn chod rig. Mag opzich ook op het board als iemand helpt de foto te plaatsen. Ik durf hem echt in de meeste beginsituaties in te zetten om mijn kansen te vergroten.
Laatst ben ik vissen tegengekomen die er niet in trapte, maar da's een heel ander verhaal.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Jeroen v Jole
Berichten: 51
Lid geworden op: 04-04-2010 22:47

24-05-2010 20:48

Robert,

Ist nog gelukt met de foto's??

Ik heb t een keer gedaan met foto posten maar das best lastig... kan het je niet zo even 123 uitleggen!

Greetz
Jeroen
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest!

Realiteit is een illusie die ontstaat bij gebrek aan alcohol...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-05-2010 21:03

Chod 5 cm stiff. D-hair einde ervan door het oog en met aansteker vast smelten,en met een ringetje. flosdraadje voor de bol
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Paul Balk
Berichten: 46
Lid geworden op: 25-03-2010 11:50

25-05-2010 09:41

Ik vond het zelf altijd zo'n gehannes met een slipknoop en daar je bol in hangen, doe het tegenwoordig ietsje anders:
- neem een stukje hairbraid (of floss);
- maak daar een hairlus aan;
- boilie op naald, via lus aan hair vastmaken;
- losse eind van de hair door de lus en aantrekken zodat de lus in de boilie verdwijnt;
- en dat zo aan je ringetje knopen met een dubbele ouwewijvenknoop.

Zo weet ik tenminste zeker dat me bol nooit loskomt (is me met een slipknoop weleens gebeurd, maar goed, ben een beetje een prutser met knopen).
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

27-05-2010 08:33

Ik hou mijn chod zo'n 2 tot 2.5 cm. Gemeten vanaf haakoog tot de swivel.
Als ik eraan denk zal ik vanavond ook wel een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-05-2010 20:45

Martin,

Zullen we die van ons naast elkaar leggen. Als ik het zo lees komen we aardig overeen. Echter ben ik laatst ongelooflijk op mijn bek gegaan met betrefende rig. Ik heb het eerder geroepen dat ik een haat liefde verhouding heb met de chod. Op een druk bevist water met grote vissen heeft die me toch weer in de steek gelaten.
Ik ben een gelover dat je rigs ook moet aanpassen aan het formaat vis waar je op vist. Betreffende vissen zijn van formaat, in het verleden heb ik ermee success gehad.
Toch schudde ze mijn choddie keer op keer los. Soms zelfs zo ver dat mijn lood meters verplaatste waarbij ik alleen een tikken op de top zag en enkele piepen kreeg. Ondertussen heb ik een rig uitgeacht voor mijn volgende aanval, maar ik ben toch benieuwd naar die van jou. Zeker gezien ik gewoon veel vis op moeilijk water heb gevangen op de choddie.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

31-05-2010 20:56

Dit is mijn chodrig....

Afbeelding
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-05-2010 21:00

Doelman
Is dat niet de mijne? Dief ik was hem al kwijt!
GR
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

31-05-2010 21:07

Die van mij ziet er ook zo uit, hoe korter hoe beter zullen we maar zeggen..

Aan het ringetje een elastiekje knopen met daarop een rubber kraaltje en daarboven nog zo'n glimmend dingetje (sh#t hoe noem je dat ook alweer) waar de boilie mooi invalt :D
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

31-05-2010 22:01

Piet Vogel schreef:Doelman
Is dat niet de mijne? Dief ik was hem al kwijt!
GR


Nee pretletter..... ik leg nog wel eens een keer uit hoe je ze fatsoenlijk knoopt. Doe jij eerst die cursus schoenveteren maar eens :lol:

@Mike,
ik weet wat je bedoelt, een shuttle noemen ze dat geloof ik. Zelf gebruik ik altijd 2 stoppers, 1 tussen het ringetje en de boillie (om ervoor te zorgen dat de boillie niet op het ringetje kan schuiven) en 1 stopper aan de bovenkant voor de voor de hand liggende reden.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

02-06-2010 20:56

Hoi Martin,

Ziet er strak uit. Lijkt me hangen... en inderdaad van Piet gepikt, want die heb ik eerder gezien...
Je gebruikt hem pop up style neem ik aan.
Die van mij werkt beter op een enkele bodembol. Onze scharnierpunten zijn iets anders, maar wel doeltreffend voor de 2 benaderingen.
Mijn foto wordt aan gewerkt...

Afbeelding


Ben benieuwd naar je mening.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-06-2010 15:59

En ik maar denken dat ik pas laat een reactie geef.... :lol: Waarschijnlijk is Martin ook vissen...

De topic wil ik niet helemaal laten gaan want ik heb er nog wel het eea over te zeggen. Ondertussen heb ik hem op veel verschillende wateren toegepast. Ik weet dat Piet er mee op de Lot heeft gevist (stond in een blad..). Persoonlijk vind ik hem minder geschikt voor de bootvisserij...

Je rig is wel strak Martin. Maar als ik hem zo vis heb ik minder runs. Ik wilde uit respect eigenlijk niet deze discussie uitlokken. Toch wilde ik het kwijt :oops:

Marco M

Ik heb niet op je mail gereageerd, omdat ik eigenlijk niet wist hoe ik het tegen je moest zeggen. Maar daar komt die toch.. (op het board..)
Aanpassingen die je gemaakt heb. Ben ik van mening dat het je minder vis opleverd :oops:

Alles klopt aan mijn rig voor een boilie situatie waarbij compact gevoerd wordt (pak hem beet, anderhalf vierkante meter) en een voersituatie van particels.
Ik heb wel eens de ledcore strak tegen de karperbek aangetrokken zien worden bij een opname. Wat je moet hebben is een onderlijn die niet te vroeg haakt (te diep) wel gelijk wil inhaken, maar dat doet om de onderlip. Bang... hangen. Dan heb je baat bij de doorgebogen krimpkous die nu om de onderlip gevouwd zit. Shit shit... hij raakt hem niet kwijt.. gevolg is een verwarde karper die een run geeft. Bang.. hangen.

Spelen met allerlei zaken heeft me veel vis gekost. Durf ik te beweren.
Meeste success heb ik gehad met een klein dundradige klauwhaak. Ja, en dat met gebogen krimpkous :lol:

Begrijp me niet verkeerd. Hij is echt niet de walhalla. Daar ben ik ook wel achter.
Ik ben een grote fan van veel rigs... Maar hoe die op de foto staat, zou ik eigenlijk alleen in hairlengte wisselen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
bastiaan vos
Berichten: 183
Lid geworden op: 04-11-2005 15:43
Locatie: bilthoven

19-07-2010 11:30

hey rc

waarom buig je je krimpkous zover door en waarom laat je hem zo lang??
is het nu niet zo dat je veel meer missers hebt??

mvg bastiaan vos
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-07-2010 14:06

Volgens mij is Martin hem eerst aan het testen...
Kom vriend. Volgens mij kunnen we aardig discuseren... Ondertussen heb ik ook een andere toepassing gevonden met de Chod die goed werkt!

Bastiaan,

Ik denk net een stapje verder.
Je boilie is opgenomen. Riggedragingen gaan in werking. Aasgedrag van karper gaat in werking....
Blaas deze boilie uit en er word druk uitgeoefend op de juiste plekken van de haak na prik.
Nu heb ik een semi stiff rig die eigenlijk deze theorie bevestigd! En toch vis vangt omdat het een mooie middenweg is tussen soepel en stijf.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#