..% veilig schuivend loodsysteem?


Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

16-03-2010 20:35

De huidige systemen hebben de rig links van het lood. De rig kan dus alleen naar links vrij over de leader schuiven. Naar rechts gaat niet want daar zit het lood.

Mij systeem van rechts naar links. De grote ring van een big eye swivel(vastgemaakt aan een lus van de leader) die niet door het gat van het lood kan. Dan de rig aan een big eye swivel. Dan het schuivende lood. Dus links van het lood alleen de verbinding tussen leader en hoofdlijn waarover het lood en rig met big eye wartel zonder moeite kunnen schuiven bij lijnbreuk.

Hoe veilig is dit?
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

16-03-2010 22:03

foto zou misschien duidelijker zijn, maar erg interessant ben eens benieuwd hoe dat er precies uitziet.
groetjes ron
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

16-03-2010 22:51

Als ik het zo lees :o Snap er geen moer van :roll:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

16-03-2010 23:27

100% veilig kan nooit... maar na het verhaal 98734223 keer gelezen te hebben kan ik zeggen dat het een veilig systeem is die niet lang geleden duidelijk is beschreven op deze site...

Afbeelding
Dat wou ik zeggen ja...
K. van den Herik

17-03-2010 08:14

Dave,

In jou versie, raakt de vis de lijn niet kwijt.

Het lood helpt mee door op de bodem te vallen en daar voor tegendruk te zorgen, zodat de onderlijn de hoofdlijn kan passeren.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

17-03-2010 14:48

Jij snapt 't Klaas. Het lood zit aan de verkeerde kant. Das m'n probleem. Maar ik blijf broeden.
K. van den Herik

17-03-2010 15:11

zelfs ik moest ff nadenken, zo'n 2 seconden hahahaha.

De oplossing zit in de kraal en zal een compromis moeten worden tussen wel en bijna niet kopschud proef. Zolang je bij een terugzwemmer het lood meeneemt krijg je een zakker. Anders alleen een paar losse piepen. Met stil weer enzo is dat wel duidelijk, maar bij stroming wordt het vervelend
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-03-2010 17:03

Dave

Aan het eind van je leadcore een ringswivel doen daarna je onderlijnwartel en daarna het inline lood.Vervolgens de achterkant van je leadcore door de ruime ring van je ringswivel en klaar ben je... wel ff uittesten in de praktijk
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

17-03-2010 21:42

Hierbij de montage van Dave

Afbeelding

Dave dit systeem is niet helemaal optimaal omdat je onderlijn niet over de ring heen kan schuiven. Maar ik kan niet zien hoe jou montage is van leadcore naar hoofdlijn. Als deze wel door het lood heen kan schuiven zal de vis zijn lood en lijn wel kwijt laten, echter denk ik dat als je het leadcore zo door je lood laat zitten (los) dit zeker te weinig weerstand zal bieden voor een goede inhaking

Kijk hieronder maar even. Je ziet hier een 2 tal onderlijnmontages. Bij deze onderlijnmontages zal bij een lijnbreuk de kraal aan de leadcore zijde er af kunnen schuiven. Hierdoor zal bij een lijnbreuk slechts een onderlijntje blijven zitten, maar alle verdere lijn en lood is de vis dan kwijt.

De inline lood versie
Afbeelding
De gewone lood versie
Afbeelding

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel :wink:
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

18-03-2010 15:57

Dankjewel voor het plaatsen van de foto.

Ik mag graag met schuivend lood vissen. Dan neem ik voor lief dat het lood niet grotendeels voor de inhaking zorgt. Erg vind ik dat niet. De druk op de lijn geeft genoeg weerstand.

Probleem bij het schuivende systeem is dat het lood zich links van de rig bevindt. Bij lijnbreuk raakt de vis de onderlijn niet zo makkelijk kwijt als bij systemen waarbij het lood zich rechts van de rig bevindt.

Mijn voorlopige oplossing is de rig links van het lood te plaatsen op .. cm van het lood en de rig fixeren met pva. En op .. cm van de pva knoopjes kralen plaatsen. Dus het pva lost op en de rig kan de .. cm naar rechts of links vrijelijk schuiven over de leader. Zoals op de 2e foto maar dan de kralen niet tegen de wartel aan maar .. cm ertussen en de rechter kraal op .. cm van het lood af.

Toch prefereer ik een oplossing waarbij het lood zich links van de rig bevindt. Terugzakkers bestaan dan niet meer. Zoals gezegd, ik blijf denken.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-03-2010 01:09

Ik snap echt niks van dit topic. En al helemaal niet de ingewikkelde oplossingen.

hoofdlijn, inline lood erop, wartel, onderlijn, haak. Veiliger kan toch niet?
Zit hier wel vis?
K. van den Herik

19-03-2010 06:55

Josef,

Als je te lui bent eerst wat te lezen over dit onderwerp en om dichtbij te blijven, bijv artikel van Martin, begrijp ik dat jij er niks c=van begrijpt. Welterusten verder
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-03-2010 08:25

Josef,
Het is inderdaad niet moeilijk (gewoon de montage die jij beschrijft) als er maar geen voorslag, leader of een dikke hoofdlijn wordt gebruikt. Ten eerste is dat materiaal niet meer te breken voor de vis en ten tweede past het inline lood na een lijnbreuk achter de voorslag of leader niet goed over de voorslagknoop.
Gebruik je gewoon een doorlopende monolijn van bijvoorbeeld 0.28mm dan zal na een lijnbreuk het inlinelood simpel en veilig van de lijn afschuiven en blijft de vis over met de montage en het resterende stuk nylon. Dat stuk is als het dus niet te dik is nog te breken voor hem als hij ergens vast komt te zitten. Dat gaat dus niet als er gebruik wordt gemaakt van een voorslag met een diameter van wel 0.60mm dat materiaal is nooit meer te breken voor een vis en mag dus niet achter hem aan blijven slepen. Daarom zijn een aantal vissers en bedrijven op zoek naar een andere manier van loodbevestiging.
Gr Piet
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

19-03-2010 19:38

K. van den Herik schreef:Josef,

Als je te lui bent eerst wat te lezen over dit onderwerp en om dichtbij te blijven, bijv artikel van Martin, begrijp ik dat jij er niks c=van begrijpt. Welterusten verder




pfff, wat een zure gast ben jij zeg.

Welk artikel van Martin? Staat dat hier ergens dan?


@Piet, bedankt voor je antwoord.


Kan je niet een wartellood met een elastiek bevestigen? Zonder voorslag, maar wel dat die stiek de klap kan op vangen?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2010 17:18

Chod/heli montage
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

20-03-2010 19:39

Bedankt voor je bijdrage.
K. van den Herik

21-03-2010 15:43

Hans Teeuwen is er beroemd mee geworden...

http://www.karperwereld.nl/artikel/mart ... _deel2.php
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

07-08-2010 21:38

Heeft er al iemand een systeem zoals in de foto's van Raymon gebruikt ZONDER gebruik te maken van leadcore?
Ik zou dit willen gebruiken icm een dikke nylon zeevislijn (50/100 - 60/100) tegen het schuren tegen een talud. Het probleem is dat mijn voorslag niet dik genoeg is voor de heli-chod rubber te plaatsen zonder dat deze verschuift?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

08-08-2010 19:09

Piet Vogel schreef:Josef,
Het is inderdaad niet moeilijk (gewoon de montage die jij beschrijft) als er maar geen voorslag, leader of een dikke hoofdlijn wordt gebruikt. Ten eerste is dat materiaal niet meer te breken voor de vis en ten tweede past het inline lood na een lijnbreuk achter de voorslag of leader niet goed over de voorslagknoop.
Gebruik je gewoon een doorlopende monolijn van bijvoorbeeld 0.28mm dan zal na een lijnbreuk het inlinelood simpel en veilig van de lijn afschuiven en blijft de vis over met de montage en het resterende stuk nylon. Dat stuk is als het dus niet te dik is nog te breken voor hem als hij ergens vast komt te zitten. Dat gaat dus niet als er gebruik wordt gemaakt van een voorslag met een diameter van wel 0.60mm dat materiaal is nooit meer te breken voor een vis en mag dus niet achter hem aan blijven slepen. Daarom zijn een aantal vissers en bedrijven op zoek naar een andere manier van loodbevestiging.
Gr Piet


Piet, ik geloof niet dat het veel uitmaakt of je met 28/100 vist of met 60/00 (behalve dan dat je met de laatste minder verspeeld). De karper trekt het (als die vastzit aan de verspeelde lijn) beide niet doormidden voordat er schade in de bek ontstaat. Lijnen van tegenwoordig hebben met 28/100 al een zo'n hoge trekkracht dat die door een karper (onder water) volgens mij nooit doorgetrokken kan worden. Het bekje gaat eerder. Als de lijn doorgeschuurd kan worden is het iets anders, dan is die 28/100 wel sneller door.

Maar voordeel van de 60/100 is dat je minder vis verspeeld, en dat is (lijkt mij) belangrijker. Uiteraard is gezond verstand gebruiken een belangrijk aspect, want met de veiligste montage op de debielste plek vissen helpt natuurlijk ook niet.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-08-2010 16:34

Hoi Peter
Ik ben het niet met je eens op een druk bevist water hebben vele vissen al heel wat hard littekenweefsel. Vooral de onderlip en het gedeelte daarachter. Als daar de haak in zit kun je best wat kracht zetten zonder dat het uitscheurd. 0.28mm is dan wel degelijk met een harde klap te breken op een kort stuk. Natuurlijk mag het obstakel niet meegeven, dus geen takken of struiken. Dan kan er geen expantiekracht plaatsvinden. Palen geen probleem die geven niet mee en daar kan de vis van gebruik maken, hoe gek dat ook klinkt. Trekken of sterven!!!!! 0.60 mm gaat dit absoluut niet gebeuren, dat breekt nooit!
Zelf bij een goede leerachtige bek kan 0.28 in mijn beleving nog breken zonder de bek uit te scheuren. Ik denk dan aan vissen op groot open water die veel hard voedsel eten. Natuurlijk liever nooit! Dat is ook de reden dat ik nog steeds (bijna klaar) bezig ben met het doorontwikkelen van een safetyclip die alles laat vrijkomen, behalve de rig.
Knijp de weerhaak plat en je bet goed bezig. Ik heb hier een groot artikel over geschreven in de volgende KSN Karper.
Gr Piet
R. van Bussel
Berichten: 123
Lid geworden op: 05-08-2010 17:20
Locatie: Vaassen

11-10-2010 20:48

Hallo, ik heb nu al enkele keren gevist met het systeem dat raymond hier beschrijft alleen ondervind ik steeds 1 en het zelfde probleem. De kralen verschuiven te snel. Hoe is dit te voorkomen zodat niet na elke inwerp de bovenste kraal al boven aan de lijn zit??
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-10-2010 08:47

Fixeren met pva string, of tape... dan blijft het bij het werpen op zijn plek en functioneert het verder zoals hoort te zijn als de montage in het water ligt.

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

12-10-2010 09:55

Het is maar net hoe de karper gehaakt is, is ie gehaakt in de zijkant van de lip en hij heeft draad van 0,28 dan scheurt de bek net zo goed open. Na een paar keer hard kopschudden.

Als ik foto 2 zie dan moet de vis toch wel heel veel moeite doen om de montage kwijt te raken. Achter de kraal zit nog een stuk tube. Niet mijn eerste keus om zo te vissen.

Ik vind de montage van Dave eigenlijks wel wat hebben. Eigenlijks stukken beter dan als die kralen die normaal gebruikt worden. Mocht je met een schuivend lood vissen dan kun je het gat van het lood altijd wat uitboren ivm kwijtraken en overschuiven van de voorslagknoop. Je kan het ringetje weglaten Dave en gewoon een wartel gebruiken en die in een zachte afgeknipte insert schuiven. Denk juist dat de vis op deze manier de lijn sneller kwijt is dan die andere montages met al die poespas.

Correct me if im wrong.
K. van den Herik

13-10-2010 08:33

R van Brussel,

De 2e foto zo gebruik ik hem ook. Ik doe de lusverbinding vrij lang maken, daaroverheen zet een stukje krimpkous die ik ff verhit. De verdikking is zodanig dat het spul bij het werpen blijft zitten.

De kraal rekt iets op en komt, zeker indien het spul nat is, gewoon los. Wel gebruik ik minimaal 5jes of 150 gram
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-10-2010 16:47

Dries, bedoel je met Dave's montage de bovenste foto in Raymond z'n post? Want daar raakt de vis de leader+verspeelde lijn niet zo makkelijk bij kwijt volgens mij. Het lood glijdt wel makkelijk van de lijn, maar daarna bevindt het grootste gewicht (leadcore+hoofdlijn) zich aan de verkeerde kant van de wartel waaraan de onderlijn bevestigd is. Bij de andere 2 systemen (onderste 2 foto's zelfde post) werkt het gewicht van het lood in het voordeel van het onderlijnlossende vermogen van de montage.
Als je de genoemde montage niet bedoelt, heb ik bovenstaande voor Jan met de korte achternaam getikt... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...