..% veilig schuivend loodsysteem?


Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

21-10-2010 21:24

Klopt Mart, het lood zit aan de verkeerde kant. Ik hoopte dat iemand de oplossing had. Helaas, ik wacht nog steeds.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-10-2010 21:57

Afbeelding

Zoals al eerder aangehaald kan de vis bij deze montage moeilijk de hoofdlijn na lijnbreuk wegkrijgen. De onderlijn zit dan wel niet vast maar zoals mijn voorganger ook al zei:

- Het gewicht van de leader trekt alsnog het ringetje tegen de wartel zodat het nog steeds achter de vis aansleept

Je mist gewicht aan het ringetje zoals het lood bij een heli/montage dat wel doet om de onderlijn over de leader naar de afgebroken lijn te sturen.

In mijn ogen net zo veilig als een loodclipsysteem. Vis is lood kwijt, maar sleurt nog wel leadcore en onderlijn achter zich aan...

En pas NU begrijp ik wat Dave bedoelde met links/rechts/verkeerde kant :oops:

Ik heb gisteren al een tijdje zitten rommelen met een paar leaders en een schuivende montage om na het breken van de lijn ook de leader te lossen. Ik dacht dat ik dichtbij zat maar toch is het knap lastig om hier iets op te verzinnen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
piet vliet

24-10-2010 16:05

van links naar rechts : werpgewicht,onderlijn, kraaltje ,schuifloodje 20gr ,ringetje ?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-10-2010 16:47

Dan heeft de vis alsnog de weerstand van het 20gr loodje. Het zou een oplossing zijn maar niet 100% vrij schuivend..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

27-12-2010 23:54

Dave,

Zag een lood van Carp'r'us wat miss is wat je zoekt.
Hoofdlijn/leader dan het eerste ''grote" oog van het lood dan de wartel van je onderlijn en dan de verbinding
hoofdlijn leader op het tweede oog van het lood.
Het ziet er niet uit dat extra ''armpje op je lood'' maar gooien is niet aan de orde toch?

Toch een lus.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

02-01-2011 12:25

Afbeelding
Kwam hier wel een aardig loodje tegen, stop met tobben en fröbelen.
Het is dus al op de markt.
http://www.karperclubnederland.nl/page730613.aspx
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

02-01-2011 18:36

Ik tob nog even door. Is geen running.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-01-2011 19:44

Het vaste gebeuren was al een heel tijdje bekend, sowieso hier op 't board..

Maar een running-systeem die ook de leader/hoofdlijn lost is een aardige breker voor het brein..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

02-01-2011 20:23

Men nemen een zwaar wartel lood.
Knopen een big eye swivel aan een stukje stug/stijf fluorcarbon oid van 10 cm.
Buigen/stomen het fluorcarbon in een halve maan.
Knoop de fluorcarbon aan het wartel lood.

Stap 2.
Schuif de big eye swivel (die aan het fluorcarbon zit geknoopt) als eerste over de hoofdlijn/leader.
Vervolgens de wartel van je onderlijn.
Dan de knoop op het wartel lood.

De wartel van de onderlijn zit nu tussen twee ogen.
1 de big eye (de halve maan) en 2 het oog van het wartel lood.
De vis kan schuivend een lus trekken hierdoor!
Bij lijnbreuk trekt de lus door de big eye swivel.

Succes
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-01-2011 20:38

Kun je niet eens een foto plaatsen want ik denk dat ik weet wat je bedoelt, stond ook ooit eens in die FOX guide maar is denk ik niet volledig schuivend.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

03-01-2011 18:02

Hoi Sven,
Sorry dat ik het niet beter kan uitleggen.
Ik ben niet zo'n held met foto's plaatsen,maar ik zal een poging wagen v/d week.

Als het zware lood op zijn plaats blijft liggen (wat te verwachten is) dan kan de vis naar alle kanten toe vrij lijn nemen.
De enigste weerstand is die van de hoofdlijn/leader door de Big eye swivel.
100 % schuivend en bij een lijnbreuk trekt de vis het zweepje door de Big eye swivel.Vrij met alleen een onderlijn in de bek wat ook niet goed is natuurlijk, maar ik kan er mee leven.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-01-2011 18:27

Je hebt mijn nieuwsgierigheid in ieder geval. Een foto zou mooi zijn. Ben eerlijk benieuwd wat je nu precies bedoelt, kan het me nog steeds niet helemaal voorstellen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-01-2011 18:32

nadeel van dit systeem is dat de wartel van je onderlijn tijdens de dril een dusdanige kracht uitoefend op de hoofdlijn dat de kan groot is dat die beschadigd.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-01-2011 19:17

Dus als ik het goed heb bedoel je dit:

Afbeelding

Dit had ik ook al in mijn gedachten, inderdaad dezelfde basis als het FOX ding waar ik het over had. Nadeel van Martijn is natuurlijk één, maar ik kan me niet vinden in de hoofdlijn die 2x zo snel door de tuter trekt. De vis zwemt 10cm, er wordt 20m lijn genomen. Het zogenaamde katrol-effect

Natuurlijk kan je dit als voordeel ervaren, maar ik denk (zonder het uitvoerig geprobeerd te hebben hoor) dat het ook wat extra weerstand oplevert. En dat is nu net iets wat je wilt voorkomen met een running rig. Het idee is ook echt wel superveilig, inderdaad los je ook de hoofdlijn en zit de vis met het onderlijntje alleen.

Ik ga het eens knopen en kijken of ik een beetje gelijk heb met mijn beweringen
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-01-2011 19:29

Als ik me niet vergis heeft deze manier veel overeenkomsten met hoe feedervissers hun korf eraan hangen.

Misschien kan je daar ook wat inspiratie op doen, Sven, een beetje googlen op feedersysteempjes.

Ik denk trouwens niet dat ie zo goed schuift, maar dat zou je eens kunnen testen als je hem geknoopt hebt.
Zit hier wel vis?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-01-2011 19:31

Hoef je niet te testen, met wat natuurkunde als achtergrond weet je dat je minimaal een verdubbeling aan weerstand hebt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-01-2011 20:06

Natuurkunde als eindexamenvak is mij al een tijdje geleden. Maar zo dacht ik er inderdaad ook over. Die weerstand is juist iets wat je niet wilt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-01-2011 21:25

aan de andere kant, denk ik dat het een ilusie is om te denken dat er een weerstandloos systeem bestaat, de vis moet op zijn minst de lijn anchter zich een trekken. Probeer dat zelf maar es met 60 meter nylon dat in het water ligt. :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-01-2011 06:16

Ook dat is weer waar.. MAar juist door ook weer die weerstand is het bovenstaande dan ook weer gedoemd om te mislukken. Want als de wartel van de onderlijn al tegen het lood zit en er zit voldoende spanning op de hoofdlijn krijg je nooit het effect dat ik uitgetekend heb.

Vanmiddag toch maar eens de prullendoos pakken en wat knopen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

04-01-2011 18:55

Laatste deel van de hoofdlijn op de tekening vervangen door een leader. Geen schade op nylon hoofdlijn. Ik zeg Free Fall.

De beperking van de grafische weergave is dat het alleen schuivend is als een vis van de hoofdlijn afzwemt en in beperkte mate zwemt in de richting van de wartel dat bevestigd is aan het stukje fluoro carbon.

Over het lood heen raken de wartels van de onderlijn en het lood elkaar direct. Wellicht dat dit een gewenste schrikreactie oplevert.

De montage zal niet veel op de bodem hebben gelegen en is dus dressuurdoorbrekend :D.
Dingetje hier, dingetje daar , lijntje zus, lijntje zo.

Het komt wel in de richting.

Weerstand heb je ook met een running rig.
Als het om minder weerstand zou gaan, zou ik een lange soepele ronde onderlijn (min 40 cm) gebruiken.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

04-01-2011 19:46

Ik ben van mening dat als een karper zich vastzwemt tijdens de dril in een onderwater-oerwoud, geen enkel visveilig-systeem werkt zoals het hoort.

Vissen met 60/100 nylon houdt in dat er een boot voor handen moet zijn.
Of zelf in 'adamskostuum' het water in gaan, om de vis te bevrijden.

met aangeklede groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

04-01-2011 20:46

Observeren is een manier om visveilig te vissen. Maar ik vang ook graag. Daarom als titel ..% veilig. Als je zwart/wit kijker bent is het 0 of 100 en heb je gelijk. Helaas voor de vis zie ik ook grijze teinten.

Wat als de vis zich vastzwemt op 10 meter diepte? Hiervoor is geen oerwoud i.c.m. 60/100 nodig.
Deze Adam kan niet zo diep duiken. Op wateren met een koude onderstroming zou het zelfmoord kunnen zijn, zo ook met bepaalde watertemperaturen.

Jouw conclusie? Niet in de buurt van obstakels vissen? Nu gaan anderen weer denken ja maar... Andere discussie.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

04-01-2011 22:15

Sven,thanks voor de tekening dit bedoel ik ind.

Volgens mij moeten we het een beetje in deze hoek zoeken mocht de belangrijkste reden de visveiligheid zijn.
Leadcore is imo zeker niet geschikt om hier in te zetten.1 knikje om de big eye en je bent weg.
Ik heb ooit eens een mooie schup verspeeld die enkele weken!!! na mijn verspelen is terug gevangen.
Lood was ie kwijt, maar de leadcore hing in een bossie onder ze bek te bungelen.
Wie weet wat ie allemaal moest los rukken om het uberhaupt in een bossie te krijgen!

Halfslappe lijnen en een dikke/zware nylon hoofdlijn direct aan het lood geknoopt.

Dave,waar moet bij jou de nadruk op liggen het schuiven of de veiligheid?En dressuur bestaat niet joh.
Noch de beste wensen trouwens.

Mvg
Laatst gewijzigd door Frank Meyer op 04-01-2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

04-01-2011 22:19

Dave,

Van te voren een obstakelstek goed observeren is inderdaad belangrijk.
Men kan dan van te voren de juiste taktiek uitdokteren om de dril tot een goed einde te brengen.
Ook het goed uitpeilen van een stek kan geen kwaad; misschien komt men wel vast te zitten op tien meter diepte in een oerwoud, als men daar mee bezig is.

Ik ben geen obstakel-visser.
De obstakels op de wateren waar ik vis hebben geen meerwaarde.
Het zijn vaak de kleinere karpers die hier hun schuilplaats/holding-area hebben.

Een ieder is en blijft vrij om obstakels te bevissen.
Mits het maar verantwoord is en blijft.
Want er zijn ook karpervissers die gaan voor de runs.
Wat ze landen zien ze later dan wel weer.
Maar goed, ze kunnen het thuisfront in ieder geval melden dat ze beet hebben gehad.

met winderige groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

05-01-2011 16:47

Laat mij maar schuiven Frank.

Mocht ik in de buurt van obstakels komen, ga ik voor veiligheid.

En je weet het. Eerst het plezier, de rest komt vanzelf. Laat ze maar lullen. Ik ben een grote niks. Nu jij nog. Wat zeg je? Wie 8)