Hermit Rig/Lood gezien op ultima dvd


Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

08-02-2010 12:19

Ondanks dat het een reclame dvd was vond ik dit wel een leuk systeem.
Ik wil dit systeem wel een keer uitproberen maar kan het lood nog nergens vinden, op de stand in zwolle konden ze me ook niks zeggen want deze mannen hadden niet meegewerkt aan de dvd.
Dus nu de vraag weet iemand waar dit te krijgen is of moet ik zelf wat gaan knutselen?
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

08-02-2010 17:33

ik wil dit systeem ook gaan proberen.
maar ik denk dat je dit systeem ook wel kunt gebruiken met ander lood. gewoon proberen een stuk tube vast te lijmen eraan. alleen weet niet of dit dan snel kapot gaat.

mvg, antonie
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

09-02-2010 09:13

antonie bartels schreef:ik wil dit systeem ook gaan proberen.
maar ik denk dat je dit systeem ook wel kunt gebruiken met ander lood. gewoon proberen een stuk tube vast te lijmen eraan. alleen weet niet of dit dan snel kapot gaat.

mvg, antonie


Antonie,
Dat vast lijmen gaat wel lukken denk maar ik denk dat je een tupe moet vinden met een niet te kleine binnen diameter. En ik denk ook dat je diverse soorten lood kunt gebruiken, succes met dit systeem.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

09-02-2010 13:01

Ik heb het loodsysteem gisteren nagemaakt. Ik heb bij de gamma een stalen buisje gekocht. Vervolgens het inlinelood uitgeboord en het buisje erin gelijmd. Ik heb het systeem tevens zo aangepast dat de karper bij lijnbreuk niet alleen het lood, maar ook de hoofdlijn kwijtraakt. Het werkt redelijk goed, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik ga er nog even op knutselen.
Groeten,
Friso
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

09-02-2010 16:12

Friso Spring schreef:Ik heb het loodsysteem gisteren nagemaakt. Ik heb bij de gamma een stalen buisje gekocht. Vervolgens het inlinelood uitgeboord en het buisje erin gelijmd. Ik heb het systeem tevens zo aangepast dat de karper bij lijnbreuk niet alleen het lood, maar ook de hoofdlijn kwijtraakt. Het werkt redelijk goed, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik ga er nog even op knutselen.
Groeten,
Friso


Hoi Friso,
Ben wel benieuwd wat je eindresultaad word. Is een stalen buisje niet te scherp voor je lijn? je hebt wel gelijk wat extra gewicht al is het niet heel veel natuurlijk maar dat kan ook nadelig werken denk ik. Als je het systeem gebruikt op alleen je hoofdlijn raak je bij lijnbreuk toch ook je lood en hoofdlijn kwijt?
Nou succes met knutselen, op naar het eindprodukt.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

09-02-2010 19:49

Hoi Frans,
Ik heb het verkeerd opgeschreven. Het buisje is van alluminium. Met een schuurpapiertje heb ik de scherpe randjes eraf geschuurd. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "Als je het systeem gebruikt op alleen je hoofdlijn". Bij het originele systeem loopt je hoofdlijn door het buisje en inlinelood en zit vast aan de wartel waar je onderlijn aan komt. Als de hoofdlijn breekt raakt de karper wel het lood kwijt (elastiek trekt uit de sleeve), maar de hoofdlijn blijft vast zitten aan de onderlijn. Dat heb ik omzeilt met een systeem op basis van het principe van de weg van de minste weerstand (zie boek Piet Vogel en Koen Koops).
Groet,
Friso
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

09-02-2010 20:07

Hoi Friso,

Je hebt helemaal gelijk!! maar waar ik eigenlijk op doelde, in de dvd gebruiken ze een meter voorslag of zoiets als je dat dus niet gebruikt heb je een knoop minder waar het systeem achter kan blijven hangen waardoor je sneller je lood kwijt bent bij breuk, maar inderdaad kan er dan nog een eind van je hoofdlijn blijven zitten. Het boek van Piet en Koen heb ik niet dus kan ook niet kijken wat je precies bedoeld. Ga je het buisje nog een kleur geven? Ik zelf heb ook al wat in elkaar geknutseld maar m'n tupe is te kort wat al in het lood zat maar ook te dun naar mijn zin dus ik ga ook nog even door met knutselen.
Nou succes met knutselen.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

13-02-2010 09:33

hallo,
heb t gisteren geprobeerd, maar bij mij is het lood te licht of de elastiek rekt niet snel genoeg uit :-?
welke sterkte van de elastiek zou ik moeten nemen als ik ongeveer met 60-70 gr lood vis?
iemand tips?
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

13-02-2010 20:15

antonie bartels schreef:hallo,
heb t gisteren geprobeerd, maar bij mij is het lood te licht of de elastiek rekt niet snel genoeg uit :-?
welke sterkte van de elastiek zou ik moeten nemen als ik ongeveer met 60-70 gr lood vis?
iemand tips?


Hoi Antonie,

Ik gebruik zelf nu het dunste top elastiek met 110 gr lood(ben ook nog in de uit probeer fase), probeer een beetje te varieren met de spanning die je op het elastiek zet. Probeer het ook eens uit als je het lood in het zand of aarde neerlegt lijkt meer op de werkelijkheid dan zo op tafel bv die glad is. Succes ermee.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

14-02-2010 12:47

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat het lood minder weegt onder water, door de opwaartse kracht. Ik heb in een emmer met water getest. Een alluminiumbuisje is toch een afrader hoor. Het beschadigde mijn lijn een beetje. Ik ga een plastic buisje zoeken.
Succes iedereen met bouwen!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

14-02-2010 14:21

Jongens jullie maken het jezelf allemaal veel te moeilijk.
Het buisje is niet perse noodzakkelijk je kunt het elastiek ook tegen de knoop leggen van je wartel schuif er een schoca bead van korda over een zet hem vast op de insert van je inline lood,
Dit is veiliger en je heb minder plastic dingetjes die opvallen en uisteken.
Trouwens deze rig is al wat langer bekend en hij werkt erg goed.
Gebruikersavatar
stefan oving
Berichten: 85
Lid geworden op: 20-09-2009 14:59
Locatie: buinen

14-02-2010 15:17

hier stap voor stap
knoop de leader en de elastiek aan een wartel
Afbeelding
schuif een shock bead over de wartel en schuif een korda inline lood op de leader
Afbeelding
trek met een boilie naald het elastiek door de insert en schuif een tailrubber op de leader
Afbeelding
schuif de tairubber er op terwijl je het elastiek vast houd
Afbeelding
zo word het dan
Afbeelding
werkt aardig heb ook nog met wartellood geprobeerd
doe hetzelfde als stap 1 en 2 hierboven
en schuif dan een loodclip enz op de lijn
Afbeelding
prik een boilienaald door de tailrubber
Afbeelding
trek het elastiek erdoor
Afbeelding
zet het onder spanning en knip het restant af maar niet te strak zo word het dan
Afbeelding
Afbeelding
succes
groeten stefan
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

14-02-2010 15:25

ik vraag me af wat hier nu het nut van is?
ik heb de dvd niet gezien,

mvg erwin
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

14-02-2010 20:47

Stefan,
Mooi weer gegeven zo met die foto's. Ik zal eind volgende week proberen om ook wat foto's te plaatsen.
Mannen blijf knutselen.
Gr.Frans
Het is niet Fans maar Frans.
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

15-02-2010 15:06

Dat geeft een hoop inspiratie Stefan!
Ik ga het over deze boeg gooien. Ook hierbij is het denk ik mogelijk het systeem zo te maken dat de karper ook de hoofdlijn kwijt raakt bij lijnbreuk. Nl. hoofdlijn niet aan de wartel, maar door de wartel en dan langs de bovenkant van het inlinelood vastmaken aan het lood met een lus. Dan het elastiek los genoeg zodat de karper bij stevig kopschudden het elastiek uit de sleeve trekt. Yes!!! Dit gaat hem worden.
Thanx!
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

15-02-2010 15:43

wat is het nut hier van?
mijn vraag werdt niet beantwoord dus vraag ik het nog maar een keer,

mvg erwin
dennis dirks
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-02-2010 20:24
Locatie: breda

16-02-2010 13:57

ik gebruik gewoon inline lood van fox.trek daar het ruubertje uit.knip het dunne gedeelte af achter het dikke kopje.pak stukje harde tube.je weet wel van die zwarte inline schuif loden van het begintijd perk van het karpervissen.zit meestal een stuk aan van 20 centimeter.deze is mooi breed. knip een stuk van 8 centimeter af.verwarm de uit eindes met een aansteker eve.dan krijg je een mooi tuitje er aan .lijm the tube in het lood met seconden lijm.neem stukje dun topelastiek met naald door het lood trekkekken.dan 2 centimeter op je draad achter je wartel knopen.beet je spaning er op dopje er op afknippen .HOPELIJK nu duidelijk voor iedereen veel vangsten jonges.oja ik gebruik kleine wartels die in het kopje vrij kan bewegen. groeten uit breda.
dennis dirks
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-02-2010 20:24
Locatie: breda

16-02-2010 15:01

oja vergeet je vraag te beantwoorden.het nut er van is.dat bijvoorbeeld de vis heel voorzichtig aast in de winter of de vis veel dressur kent en met behulp an het lood de haak er uit wipt.door het elastiek blijft er druk op de haak in bek staan .waardoor hie hem moeilijker kan lossen en toch in paniek raakt en vlucht met als resultaat een gillende beetmelder .groeten dennis
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

16-02-2010 15:39

oke, bedankt,
ga het ook eens proberen.
maar wist niet waar het voor diende en is dan ook moeilijk te maken,
nu weet ik wat het uiteindelijk moet doen,

mvg erwin
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

16-02-2010 21:02

Friso Spring schreef:Dat geeft een hoop inspiratie Stefan!
Ik ga het over deze boeg gooien. Ook hierbij is het denk ik mogelijk het systeem zo te maken dat de karper ook de hoofdlijn kwijt raakt bij lijnbreuk. Nl. hoofdlijn niet aan de wartel, maar door de wartel en dan langs de bovenkant van het inlinelood vastmaken aan het lood met een lus. Dan het elastiek los genoeg zodat de karper bij stevig kopschudden het elastiek uit de sleeve trekt. Yes!!! Dit gaat hem worden.
Thanx!


als je het systeem af hebt, mag je altijd wel een foto plaatsen.
:lol:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

17-02-2010 14:33

Oftewel.....

De bungee rig... Elastiek rig.. Niks vernieuwends aan in mijn ogen op dit moment. Werkt precies hetzelfde
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

17-02-2010 15:14

Jan Willem Hilverts schreef:Oftewel.....

De bungee rig... Elastiek rig.. Niks vernieuwends aan in mijn ogen op dit moment. Werkt precies hetzelfde



Sorry Jan Willem maar werkt niet het zelfde, deels wel maar denk maar aan het losschieten van het elastiek na het kopschudden. En je kan met dit systeem het elastiek ook wat afstellen dus meer of minder druk geven.
gr.frans
Het is niet Fans maar Frans.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-02-2010 09:01

Dan weet ik niet hoe jij je bungee knoopt.. Maar bij mij schiet die niet los en ook de "druk" kan ik regelen ;)

Dus als dit de enige twee niet hetzelfde zijn... Wat is dan de meerwaarde hiervan? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Verder zie ik alleen maar een andere vorm van een bungee rig.. Dus wie legt me het verschil uit????
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Fans Hoogervorst
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-10-2009 11:44

18-02-2010 11:03

Jan Willem Hilverts schreef:Dan weet ik niet hoe jij je bungee knoopt.. Maar bij mij schiet die niet los en ook de "druk" kan ik regelen ;)

Dus als dit de enige twee niet hetzelfde zijn... Wat is dan de meerwaarde hiervan? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Verder zie ik alleen maar een andere vorm van een bungee rig.. Dus wie legt me het verschil uit????



Oke er zit mischiem niet zoveel verschil in het bungee idee maar met dit systeem is het juist de bedoeling dat het na het kopschudden wel los moet schieten, daarna kan je zelf wel bedenken wat er met het lood gebeurd en de vrije lijn toch. En het hoeft wellicht niet altijd een meerwaarde te hebben, dat bepaal je zelf in je eigen visserij, maar gewoon een ander systeem en wat naar mijn idee makkelijker te maken is als een bungee rig. Verder moet je natuurlijk gebruiken waar je vertrouwen in hebt en toevallig gaf mij dit wel een goed gevoel.
Maar als er andere zijn die het verschil wil toelichten of wat ook, graag.
Gr. Frans
Het is niet Fans maar Frans.
K. van den Herik

18-02-2010 11:13

meerwaarde?

minder kans in de war werpen
geen lijn in elastiek moeten proppen