Waar koop ik kogellood?


Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

03-02-2010 23:01

Ik vroeg me af waar kogellood nog te verkrijgen is met een wartel er in?

Wel in gewichtsklasse 100 tot 300 gram.

Groeten Caroline
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

03-02-2010 23:33

goed bezig jij caroline blijft het beste lood qua inhaking doordat het rond is krijgt de vis echt de volle lading aan gewicht dus allerbeste inhaking mits je rigje ook goed is :D overal te koop hoor volgens mij ikzelf heb zwarte en gewoon loodkleur van de zeevisserij zeg maar .tja zwart ben ik ook niet echt kapot van maar groen of bruin zie je idd weinig ik heb 140 gr. en 170 gr.

gr. henry
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

04-02-2010 10:33

Henry

ouwe rooie kakkerlak, hoeveel lood wil je hebben???

ik heb de mallen liggen, kan er wel een partij voor je gieten!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-02-2010 10:43

Henry, doordat het rond is, kan het ook zijn dat je wartel dus op de bodem ligt en je een hefboom effect krijgt, dus helemaal optimaal is het niet met volle inhaking op het gewicht..

Althans, lijkt mij dat het altijd plat komt te liggen, voornamelijk met connectors omdat die naar de grond gaan, en door de rondheid van je loodbol rolt dit dus op zijn kant en krijg je extra weerstand.

Caroline, bedoel je met zo een wartel erin:

Afbeelding

En in groen en bruin Henry ;)

Dit zorgt voor directere verbinding/inhaking omdat je nu op het lood zit en geen hefboom effect meer hebt..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-02-2010 11:27

verplaatst naar rigperikelen
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

04-02-2010 12:22

Jan Willem,

In een van de eerste karperwereld's hebben een aantal testje's gestaan en daar kwam keer op keer uit dat kogellood met wartel half in het lood het beste het gewicht gebruikt om te prikken.

En dat wat rollen betreft zou ik zeggen doe eens een testje in helder water dan zie je dat kogellood door spanning van het lylon zich ingraaft tot de safetyclip en dat doet die op zand en ook op zachte bodum,

Iets wat het lood wat jij laat zien niet doet al het inline lood is leuk om te zien maar is toch echt een stuk minder want ze kunnen het heel gemakkelijk schuiven over de grond bij zand,

En bij zachte bodum zakt het weg en heb je bij stijve soort onderlijn dus dat je rig gedeeltelijk omhoog staat.

Over dat kantelen tja dat doet kogellood dus bijna niet, omdat het zich tot de clip ingraaft kan het al niet meer kantelen plus omdat het een zeer compact lood is met wartel er half in dus niet als de korda loodje's zeg maar kantelt het zo goed als niet.

Alle andere vormen wartellood zal veel meer kantelen.

PS Roy ik heb nog hele voorraad kogellood liggen in het groen hahahahahhaaaha

GR Remko
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 13:18

jan-willem je weet veel voor je leeftijd dat moet ik zeggen hahah maar ten eerste knip ik de wartel eraf dat scheelt al een stukje kantelen bij aasopname dus ik hang direkt t ovaaltje wat uit de bol kom in me safetyclip staat ie beetje schuni zonder te kunnen bewegen !! :D :D en ik duw de tailrubber echt wel hard aan!!!
dat scheelt al een stuk met de opname geloof me bij alle andere loden tuurlijk tilt de vis eerst de wartel/speling eruit maar bij de andere loden komt dan eerst het lichte dunne gedeelte van het lood bij een bal het volle gewicht ten alle tijden geloof me !!! en die loden die jij laat zien harstikke mooi hoor de andere loden ook van jullie zoals ik gezien en over gepraat met kees schipper van jullie team :lol: :lol: maar wel een dure hobby bij elke run 2. 00 euro kwijt of anders moet hem vastzetten in de kant enz. enz. zoals kees liet zien in rijswijk op de beurs nou voor mij op rivier werkt dat al niet want ik kan nooit meer dat stuk lood terugtrekken met de stenen op de bodem :D :D leuk voor putjes!!
........de zoveelstebaits
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-02-2010 15:02

Remko Berendsen schreef:Jan Willem,
Iets wat het lood wat jij laat zien niet doet al het inline lood is leuk om te zien maar is toch echt een stuk minder want ze kunnen het heel gemakkelijk schuiven over de grond bij zand,



Remko,

Voor alle duidelijkheid, dit is geen inline lood ;)

Het effect is bijna hetzelfde als het kogellood, alleen net iets effectiever en milieuvriendelijker.

Je hebt het erover dat koggellood zich ingraaft, maar je werkt nog steeds met een safety clip, waardoor je altijd een kleine hefboom blijft houden. Het gedeelte waar je wartel nameljik de clip ingaat begint het hefboom effect.

Bij het centerpoint lood, het afgebeelde lood, ligt evenals de kogellood op de bodem. Voordeel van zijn oppervlakeverhouding is dat die niet in de modder helemaal wegzinkt, ondanks zijn gewicht vanaf 130 tot 250 gram.

Ander voordeel nu is dat je wartel altijd in het midden zit en daardoor nooit schuin staat, plat etc. Daarnaast druk je je wartel in het gaatje (heb hier helaas geen andere foto's voor de duidelijkheid. Zal vanavond wel even maken) dus je rig zit rechtstreeks op het lood. Dus direct en geen hefboom. Dat is het kleine verschil met kogellood wat dit net iets effectiever maakt. Ander klein, maar belangrijk verschil, is dat het geen gladde glimmende coating bevat. En de caoting bladerd niet, gaat jaren mee. Stuk milliuevriendelijker!

Henry,

Je raakt dit niet kwijt hoor Henry, heel erg vaag. Denk dat hij het lead pin down systeem bedoelde. Dit ging over het feit dat men altijd met breeklijntjes vist en daardoor lood verliest en zo het milieu aantast :(

Hetgeen wat hij dus bedoelde voor jou op de rivier, is hetgeen met zwaar lood vastzetten aan een marker of vanuit de kant met een haring in de grond. Bij een run het lood los en zonder lood lood afdrillen, maar je lood nog wel aan een lijn hebben om het weer te kunnen doen. Dat kan ook met dit lood. Denk dat het verkeerd is uitgelegd namelijk. Het lood raak je niet kwijt na elke worp dril etc. Alleen als je lijnbreuk hebt, vis vast zwemt en dergelijke, dan kan de vis het lood kwijt. Dus ook de veiligheid is aan gedacht.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 15:45

jan-willem zodra de wartel bij een run uit jullie lood komt (zie jou foto)en tijdens het drillen gaat op zeker de tailrubber omhoog dat weet jij ook!!
want jij zei al het is geen inline dat wist ik al :D de lijn of leader loopt over het lood zie foto en gaat alleen maar door de tailrubber heen TOCH?? :D mocht dit zo zijn,, dan ben je toch gewoon je lood kwijt als de tailrubber omhoog gaat??
dus zeker niet milieuvriendelijk meer al zet er een prachtige soort rubbere coating op dat moet ik wel nageven ,,of het hele systeem is anders?? dan ik kan zien??
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 15:47

zoals ik kan zien op het fotootje van jou zit zowel de rig als de leader aan een dezelfde oog van die wartel aan het onderste oogje van wartel zit toch niks ?die druk je toch in het lood??
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 15:52

ja idd kees bedoelde met een haring en een stuk lijn op klos in de grond duwen voor je neus hahah maar wat dan moet ik dan zomaar met die klos lijn een knoop leggen door het middengat van het lood ofzo hahahah en idd hij zei ook wartel kom los uit middengat van lood bij run=lood kwijt en dan kan jij gewoon het lood weer binnentrekken aan die lijn hahahah gaat niet werken op mijn rivier volop keien voor de kant een rukje en zit meteen vast dus slecht voor milieu
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

04-02-2010 15:59

Ook na je uitleg ben ik nog steeds van mening dat kogellood met wartel half in het lood beter werkt dan jouw lood,

Want zoals ik al aangaf is dat wanneer je je lijn met kogellood met safetyclip op spanning draait dan graaft die de bol lood in de grond en is kanteleffect zo goed als weg en dat doet jouw lood niet dat gaat schuiven ook al is het semi inline.

Maar ja smaken blijven verschillen en als jij er vertrouwen in hebt gewoon blijven doen, dan blijf ik het wel op mijn manier doen.

GR Remko
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

04-02-2010 16:13

Remko,

En vertrouwen is het allerbelangrijkste!

Maar wat las je niet met spanning op je lijn wil vissen.... Dan rolt het weer om.. Want eerst strak draaien en vervolgens slap laten liggen, werkt averechts en wordt niet helemaal slap meer.

Henry,

De tailrubber kan scheuren, maar gebeurd tot nu toe eigenlijk niet tijdens de dril. Dit komt omdat het lood , zoals je zegt, los hangt omdat de wartel eruit is. Dus je raakt je lood niet kwijt. Komt dit echter vast te zitten allemaal, kan je lijn dus door de rubber schuiven, of hij scheurt. Is uitgebreid getest.

Zoals eerder gezegd, deze foto is niet goed. Hier lijkt het of beiden aan 1 oogje vast zitten, wat dus niet hoort.

Je rig knoop je aan je wartel, dan houd je 1 oog over, deze doe je aan je hoofdlijn/leadcore net als normaal. Dan druk je je wartel eribn met het oog naar beneden wat aan je leader vast zit. Als je het namelijk beiden aan 1 oog doet, blijft de wartel erin steken..

Lees het optic anders is over lood soort en gewicht, staat een heel uitleg. Ook van je teammaatje die ermee is gaan vissen en testen.

Ik ben momenteel niet thuis, dus zal vanavond een serie foto's voor je maken. Of je moet op de beurs zijn? Dan neem ik het wel voor je mee en kan je het bekijken. Zegt meer dan foto;s. Maar nogmaals, je moet niet, je moet alleen vissen met dat wat jij vertrouwd.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 20:27

jw lees nou is goed wat je zelf zegt, de wartel,, bovenste oog zit je rigje aan geknoopt,,onderste oog, zie je niet want die zit dus in dat lood gedrukt met daaraan de leader geknoopt zeg jij nu!!
nou bij een RUN kom die wartel uit die middenkern (gaatje) van het lood toch?? nou die leader loopt toch alleen maar door de tailrubber heen of zit ie nog ergens anders doorheen? zo te zien niet,, ik wil niet eens zeggen dat de leader de tailrubber doorsnijdt,, maar bij die andere loden die ik bij jullie uit mocht zoeken thanks trouwens voor rene kerkdijk :D sluiten de tailrubbers niet zo best als bij andere merken dus hij gaat op zeker omhoog (los)!!
of ik moet iets missen dat de leader ergens anders nog vast zit?? :D
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 21:21

j-w bij de topic lood-soort en gewicht staat ook jou disscusie over lood zie de foto dat koen de been z,n RLB loden heeft binnen gehad is alleen andere vorm centerpin soort driehoek,,daar zie je toch duidelijk dat de hoofdlijn of leader alleen maar door de rubberen tailrubber gaat?? :evil: :evil: dus hetzelfde als dit platte ronde lood van jou foto bij run wartel komt eruit dus het enigste item die het lood nog vasthoudt is toc het tailrubber?? nou dat houdt nooit of het moet zo strak aangeduwd zitten ,,maar dan nog lijkt mij dat t lood gaat bengelen tijdens dril en loskomt zo de natuur in en 2.70 euro weg doeiii toch of niet??
........de zoveelstebaits
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

04-02-2010 21:26

Pak 'em Hen
Als je er maar vertrouwen in hebt.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-02-2010 21:45

hahahahah zaterdag gaan we effe de bloemetjes buiten zetten lex durex!!! :D
........de zoveelstebaits
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

05-02-2010 17:41

Jan-willem hierbij een foto met het lood wat ik bedoel:

Afbeelding

Ze zijn er ook met een coating in de kleuren groen/bruin/zwart.

Maar waar die nu nog te koop zijn :roll: ??

En de reden waarom ik dit lood weer wil hebben is dat het ''heel'' direkt inhaakt en wat remko ook al zij is dat het zich met het opspannen van de lijn ingraaft zodat de safety-clip niet als extra speling funktioneerd.
Ook een extra voordeel vind ik dat het niet klappert zoals de meeste wartel-loden,wand ik wordt helmaal zenuwachtig als ik dat geklapper van het lood elke keer voel tijdens de dril van een vis!!

Normaal vis ik dan ook het liefst met inline-lood ,maar er zijn situaties waar ik liever dit kogel-lood zou willen inzetten. :wink:

Groeten Caroline
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

05-02-2010 17:58

En dan nog even over jou soort lood JW ''kogellood'' is in een vorm van een kogel en dat is een ronde vorm :lol:
Jou lood is meer plat van vorm en zal eerder verschuiven op een zandbodem,dit heb ik al zo vaak ondervonden en daarmee zit je met 2 problemen.

1) Het lood kan makkelijk versleept worden zonder veel druk op de haakpunt.( slecht inhaken)

2) Het blijft niet op de plek liggen waar je wil dat het ligt.

8)
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

05-02-2010 18:22

Armaled verkoopt : Pitballs

Afbeelding
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

05-02-2010 18:34

Leuk bedacht dat lood kenny!

Wel slaan ze daar de plank gewoon mis omdat het alsnog klappert tijdens de dril en er net zoveel speling in zit als bij normaal wartellood, dit omdat de wartel weer aan een extra stukje is bevestigt waardoor er speling ontstaat :cry:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

05-02-2010 18:36

dat probleem los ik altijd op met een stuk krimpkous tussen de wartel en het gebogen ijzer.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

05-02-2010 18:49

slim bedacht kenny!!

Ala danny fairbrass idee :wink:

Wel zou het dan wat minder klapperen,het haakt nog steeds niet direkter in , en volgens mij doet meneer fairbrass dit omdat het kleine stukje ijzer dan niet opvald omdat het een beetje bling bling doet.....en de onderlijn niet om het wartellood slaat tijdens de worp.

Groeten...
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

05-02-2010 19:23

Zo is het roy,

Kenny met het lood wat jij laat ziet schiet je het doel voorbij, omdat je dan weer een groot kantelpunt maakt.

GR Remko
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

05-02-2010 19:38

zoals ik al aangaf ik knip de wartel eraf met kniptangetje eigenlijk bijna altijd ook bij andere vormen die ik in een safetyclip hangt :D ook ik vis het allerliefste met inlinelood :D maar goed soms onder bepaalde omstandigheden of bij harde bekken zoals rivierkarpers meestal hebben(ivm) veelal hard natuurlijk voedsel driehoeksmosselen,kreeft en. enz. maar bij kogellood kijk ik ook altijd voordat ik ze koop dat het ijzertje wat uit het lood komt niet te lang is, want ik wil juist dat zodra ik de wartel afgeknipt heb en het lood in de safetyclip hangt dat ie schuin staat,en niet eens meer kan HANGEN :D
dus dan valt er niks te kantelen gewoon meteen BOEM!!!! :evil: :evil:
........de zoveelstebaits