Rig evolutie


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-01-2010 23:52

Ik ben sinds kort weer serieus begonnen met karpervissen (na ongeveer 15 jaar) en zie o.a. op het forum dat er een hele nieuwe generatie karpervissers bij is gekomen.
Misschien wel eens leuk om daarom te vertellen hoe de boilievisserij er in het begin uitzag. Mijn vismaat en ik zaten denk ik bij de eerste boilievissers in Nederland, zo rond 1982.
Hoe visten we toen? Materiaal was er niet, dus alleen een nylon hoofdlijn met een grote haak, maat 1 of maat 2. Op de hoofdlijn een loodstopper en een licht wartelloodje (7-15 gram) op een zijlijntje van ongeveer 10 cm.
Boilie op de haaksteel (side hooking). De haar was ons toen nog niet bekend. Alufolie als waker.
Zo vingen wij toen onze karpers, had ik toen maar geweten wat we nou weten! Toch was het een prachtige tijd om mee te maken, zomaar ineens een nieuwe manier van vissen.

Een zeer groot verschil met de karpervisserij van tegenwoordig!

Natuurlijk vis ik nou ook met de nieuwste? loodsystemen en is de uitdaging weer terug!

Groet,

Hilco
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

27-01-2010 00:54

leuk net opgezette topic, maar waar moet deze heen gaan.

karpervissen, hoe deden we dit vroeger vergeleken met nu, of!!!!! anders!!!!??.

ben wel benieuwd hoor over hoe ze het deden in jullie tijd want veel gevallen en methodes komen langzaam terug uit vroeger en lang niet alles is uitgwerkt. vaak vangen de oudere garde met de oudere stijl meer vis, zo heb en ervaar ik het. niet dat wij niet voldoende vangen maar zij vangen gewoon wat sneller en eerder vaak, leuk om te zien. en je leert er vaak ook nog wat van als je even een gesprekje aan gaat vandaar.

brandt maar eens los en vertel mij of hier er maar eens meer over.

mvg; jan
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-01-2010 01:12

Een voorbeeldje wat zou kunnen:

Freelining, met een (eventueel) uitgebalanceerde haak, voldoende slack geven aan de hoofdlijn, geen waker, alleen naar de lijn kijken en bij de minste beweging van de lijn aanslaan. Kan natuurlijk alleen bij windstil weer en op korte afstand.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

27-01-2010 08:31

my way of fishing!! dit vindt ik de leukste manier. weinig spullen bij en veel stekken afgaan.
Plaats reactie