het puntje op de i


Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

26-01-2010 23:09

Ik gebruik het liefst geen ringetjes. Als er witvis met je boilie gaat spelen kan het ringetje naar het oog van de haak schuiven, dat zou tijdens een opname door de karper misschien het inhaken kunnen verslechteren. Vast zetten met een stukje silicone is dan beter. Na het inhaken is het juist wel belangrijk dat je hair langer kan worden, doordat het ringetje of het stukje slang naar het oog schuift. Anders kan de boilie tussen de haak en de bek gaan wrikken met een losser tot gevolg.

Verder comoufleer ik in nederland nooit mijn rig. Ik vis korte nachten en het water is hier overal troebel dus die beesten zien toch niet veel.
blub blub
K. van den Herik

27-01-2010 07:34

OK Bartje, rivier was ik ff een beetje uit het oog verloren.

Of ik bewust met scherpe haken zal vissen? Pffff moeilijke stap hahahaha.

Wie eens iets anders wil proberen in geval kopvoorns? Stoppen met vissen en voeren. Vaak zwemt de school na een uurtje verder.
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

27-01-2010 16:36

je moet t ringetje ook aan je hairlijn laten zitten :wink:
en zorgen dat deze de haakpunt ook niet kan berijken ! ..
haakpunt moet altyd schoon blijven! daarom zul je mij nooit zien vissen met haken van fuzz :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

27-01-2010 21:40

Het is mij opgevallen dat de haken nog makkelijker / beter aan je nagel blijven hangen als je op de juiste manier de haakpunt nog scherper vijlt met zo'n diamantvijltje. Iemand anders ervaring met dit fenomeen?
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

28-01-2010 22:18

Ik heb het idd eens ervaren .. maar vergeet niet is dat de meeste haken teenwoordig uit een legering bestaat met vezeltjes er in ....
en door zelf te slijpen word de haak punt wel scherper maar ook veel gevoelliger om bot te worden.

Persoonlijk kies ik bij een botte haak om meteen de onderlijn te vervangen.
Maar je moet natuurlijk doen waar je zelf vertrouwen in hebt!
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-01-2010 22:44

Roburt,

Ik denk dat de opname heel veel te maken heeft met de inhaking!
In mijn situatie vis ik met een hele korte onderlijn (7 a 8cm ongeveer) en inlinelood. Verder fixeer ik de hair met bungytube van PB (hele dunne en fijne siliconetube) en vis ik in 9 van de 10 gevallen shot on the hook. Door de korte onderlijn zal ook de hair korter moeten zijn omdat anders de haak niet ver genoeg de bek in zal gaan bij opname van het aas.
Even een beredenatie van de redenen waarom ik hem zo vis:
Bij opname van het aas zal de haak de bek binnen gaan. Door de korte onderlijn zal de haak echter niet heel ver naar binnen gaan. Na opname van het aas zal de karper uit reflex zijn bek sluiten (kijk maar naar de onderwater DVD's). Dit is het moment waarop ik de vis wil haken omdat het een oncontroleerbaar onderdeel is van de aasopname. Door de semi-gefixeerde hair zal de haak op de juiste manier naar binnen gaan en door de shot on the hook zal de haakpunt naar beneden gaan staan waardoor bij het sluiten van de bak de kans op inhaking midden in de onderlip zo groot als mogelijk is.
Goed, vis sluit zijn bek, beweegt en haakt zich op het lood. Die eerste inhaking is denk ik nooit tot over de weerhaak.
Nu komt deel 2 van het verhaal en eigenlijk zijn hier grofweg 3 opties die elkaar niet uitsluiten en soms ook samen voorkomen.
1): Kopschudden en het lood gebruiken om de haak eruit te werken --> remedie: lood moet direct loskomen na eerste prik
2) Omhoog komen en "spugen" waardoor bij groot aas er grote krachten op de lichtjes vastzittende haakpunt komen --> remedie: rubbertje die hair fixeert moet richting haakoog schuiven bij het spugen, zodat de kans op het eruit wippen van de haak geminimaliseerd wordt!
3) Vis schud amper met zijn kop en kiest zonder spugen het hazenpad --> Remedie: niet nodig. Loskomen van het lood helpt iets.



Groeten Bas
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

29-01-2010 11:23

2) Omhoog komen en "spugen" waardoor bij groot aas er grote krachten op de lichtjes vastzittende haakpunt komen --> remedie: rubbertje die hair fixeert moet richting haakoog schuiven bij het spugen, zodat de kans op het eruit wippen van de haak geminimaliseerd wordt!


Het schuiven van het rubbertje op je haaksteel duurt toch veel te lang? :roll: Dat uit spugen gebeurt zo snel. Of denken julie hier anders over?
Carpfishing is a lifestyle
bart winkk
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2010 12:26

29-01-2010 14:32

Ik zou dan voor een ringetje gaan dan gaat die wel richting je haak oog :wink:

Mvg
K. van den Herik

29-01-2010 14:51

ik weet nog van die mooie tekeningen:

haak in de bek, vis spuugt bol vliegt voorbij de haak en hamert de haak nog dieper in het vlees.

zonder ringetje en soepele hair in theorie no probleem, mits hair niet te kort of te stijf
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2010 15:07

Mooi antwoord Bart!
Ik ben niet echt in de stemming, maar vind het een antwoord schuldig..

Tuurlijk heeft opname invloed op de inhaking.. Maar ik denk dat verlenging haak (bent hook, line aligner of de shot on the hook bijvoorbeeld, veel meer invloed hebben op indraaien en inhaking. Een ringetje wat de draai eigenschappen van mijn haak negatief beinvloed, laat ik liever weg.

Dan kunnen we opperen om de hair met een stukje krimpkous te bevestigen.
In mijn ogen vervang je het ene kwade voor het andere. Beiden houden de haakpunt omhoog en geven de boilie meer invloed op de haak. Je geeft zelf aan the shot on the hook te gebruiken. waarschijnlijk om dat effect te compenceren, of in ieder geval je haakpunt naarbeneden te dwingen. Het gewenste, lijkt mij bij een opnamesituatie. Tenminste bij mij wel, tegenwoordig probeer ik ze zo snel mogelijk te haken...

Beide toepassingen hebben naar mijn idee meer tegen dan meezitten.
Kijk ik naar de praktijk! Veroorzaken dergelijke toepassingen meer losschieters en minder runs. Ik weet het...een gewaagde uitspraak..maar ik durf hem neet te tikken gebaseerd op ervaring... 8)

Voordelen ervan... Ik kan er maar 1 verzinnen. Het houd de hair netjes tegen de haak bij het gebruik van longshanks, bent hooks en afleidingen daarvan. Of het een voordeel is mag je ook afvragen, ok de haak staat in een mooi opnamepositie, maar zodra de vis het roer overneemt middels boilie, gaan diezelfde eigenschappen tegenwerken.

Quote
1): Kopschudden en het lood gebruiken om de haak eruit te werken --> remedie: lood moet direct loskomen na eerste prik
2) Omhoog komen en "spugen" waardoor bij groot aas er grote krachten op de lichtjes vastzittende haakpunt komen --> remedie: rubbertje die hair fixeert moet richting haakoog schuiven bij het spugen, zodat de kans op het eruit wippen van de haak geminimaliseerd wordt!
3) Vis schud amper met zijn kop en kiest zonder spugen het hazenpad --> Remedie: niet nodig. Loskomen van het lood helpt iets.
Quote

Bovenstaande situatieschetsen zijn redenen waarom ik graag met de chod vis, waarbij ik een buffertje heb gecreeerd tegen het lood.

Ik lees graag je reactie Bsart, mooi geschoten!

Vriendelijke groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2010 15:15

Ja ja, anti eject.... :lol:
Zou mooi zijn als mijn boilie mijn haak erin kon timmeren :lol: 8)

Ik heb ineens meer zin... :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
K. van den Herik

29-01-2010 15:27

even voor het idee

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2010 15:37

Ja mooi hé. En bij een gevangen vis altijd roepen: Zie je, hij is naar achteren geschoven.

Ja en... :lol:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-01-2010 12:17

Hm Hm Hm,

In het geval van Klaas zijn foto, lijkt mij de kans dat de haak alsnog lost door verkeerde belasting van de haak. We doen niet voor niets moeite om onze lijn aan de binnenkant van de haak uit te laten komen toch?

Het grappige van dit soort stellingen vind ik altijd dat het zo verschrikkelijk logisch klinkt dat je er (bijna) in mee dreigt te gaan tot de volgende heldere ziel komt en een goed verhaal over de andere kant weet te vertellen. Wat is de waarheid op het einde van de dag.

Ik weet het niet en jullie, ben ik bang, ook niet :-).
Alleen een reproduceerbare test zou uitkomst kunnen bieden maar hoe gaan we dat doen?
Zelfde vis, Zelfde omstandigheden, zefde gedrag ........ kansloos.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

30-01-2010 17:10

Ja, maar is het niet lachen Mark.
Iets wat helemaal gesetteld is in karperland. Ik bedoel, wie gebruikt ze niet....
En dan is er niemand in karperland die me van het tegenovergestelde kan/wil overtuigen.

Voor de duidelijkheid, ik zet dit niet neer om zomaar iets aan de tand te voelen. Dit is mijn mening, gebaseerd op mijn ervaring.

Ik ben best wel meegaand hoor. Ik ben vaak makkelijk te overtuigen....? 8)

Daarnaast geef ik toe dat ik een setje hele mooie haken heb waar ik me niet goed raad mee weet zonder ringetje of rubbertje....
Wat gaan we dan doen?
Ik ben de naam kwijt van bedoelde rig, KC rig of zo. Waarbij de bol uitgebalanceerd hoog op de haaksteel bevestigd zit. Haak kan achterstevoren de bek in gaan..denk ik.. Maar bij straktrekken van onderlijn moet die wel gelijk goeddraaien omdat druk op de juiste plekken wordt toegepast. Berichten zijn goed, tenminste, terwijl ik het zeg denk ik aan de korda dvd's. Die prijzen ook bovengenoemde ringetjes en rubbertjes aan....

Wat gaan we met een (afleiding) bent hook doen als we geen ringetje of stukje krimpkous willen gebruiken?
Discussie wel of niet bent hook gebruiken is nu niet gewenst, ik voel het liever zelf aan de tand, lees er al jaren over. Nou ga ik het zelf eens testen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

30-01-2010 17:52

Altijd leuk! :D

Als ik het allemaal goed begrijp heb ik precies de tegenovergestelde ervaringen van Robert. Hieronder een voorbeeld van hoe mijn rigs er het laatste jaar voornamelijk hebben uitgezien. (wat vertrekpunt van de hair betreft)

Afbeelding

Dit draait zeer agressief in bij het strekken van de onderlijn, mijn ervaring is dat krimpkous hierbij noodzakelijk is, omdat de karper anders veel te diep wordt gehaakt. Krimpkous zorgt ervoor dat de haak pas draait wanneer het krimpkous buiten de bek van de karper komt. Vaak wordt er beweerd dat de haak hierdoor sneller of agressiever gaat draaien. Dit is gewoon niet waar, in mijn ogen (laat in het genuanceerd brengen)

Wanneer een karper spuugt en dus niet beweegt, dan maakt het weinig uit waar het vertrekpunt van de hair zit. Boilie en haak vliegen gewoon de bek uit.

Mijn ervaring met het vertrekpunt van de hair vanaf de haaksteel is dat de druk van de boilie (gewicht) op de verkeerde plek van de haak komt. Dit resulteert (ervaring) in halve aanbeten, veel lossers en hakingen in zijkant van de bok of andere rare plekken. Haking in de onderlip is dan echt toeval.

Een pop-up is een ander verhaal. Deze zinkt niet, maar drijft en trekt zodoende een bepaald deel van de haak omhoog. Hierbij laat ik de hair, of het D-dingetje wel vanaf de haaksteel vertrekken --> steel omhoog, punt naar beneden.

En Robert, met de KC rig bedoel je de KD rig neem ik aan? De werking van (bijna) alle rigs is gebaseerd op het strekken van de onderlijn. (En een paniek reactie van de karper) Ik heb nog geen rig gevonden welke ook werkt bij stil liggende karper. Wel is het mogelijk (vooral met pop-ups) de boel op scherp te zetten, zodat er minimale beweging van de karper nodig is. Op dit gebied wil ik dit seizoen nog wat dingetjes proberen.

Ik post dit niet om gelijk te krijgen of iets dergelijk, ik geef graag mijn visie hierop aangezien ik hier veel mee bezig ben geweest en ik dit heel belangrijk vind aan mijn rigs.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

30-01-2010 23:27

rigs zien er netjes uit! :lol:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-02-2010 21:06

Ok Mannen,

Ik was even uit de running maar I'll try to shoot again!

Robert,

Om te beginnen: alles wat ik neerzet is ook niet uit mijn duim gezogen. Alles berust op eigen ervaring en discussies die ik met anderen heb gehad over hun ervaringen. Leuke hierbij is natuurlijk dat niemand geheel gelijk heeft en er meer wegen naar Rome leiden. Alleen door meningen te blijven uiten zullen we (tijdelijk) de waarheid kunnen benaderen of in ieder geval in de praktijk het maximale rendement halen.

Ik zal nu eerst terugkomen op het voornaamste punt wat jij aanhaalt en dat is dat “iets” (knoopje, ringetje, krimpkous, tube etc) op de haaksteel negatieve invloed heeft op het draaien van de haak. Dit komt volgens jou dan doordat het aas het draaiend vermogen van de haak beperkt. Het zal ook wel saai zijn als ik het hier mee eens ben dus het komt goed uit dat ik er een andere mening over heb :)
Het is echter lastig om tegen jouw mening in te gaan en daarom zal ik proberen aan de hand van mijn visie op het geheel te laten zien dat ik denk dat het rubbertje niet in je nadeel en misschien zelfs in je voordeel werkt.

Laten weer even teruggaan naar het gedrag van de karper, het uitgangspunt voor alles wat je aan keuzes moet maken binnen het karpervissen. Natuurlijk voor zover wij weten hoe dit in elkaar zit.
Leuke hierbij is overigens dat we hetzelfde uitgangspunt hebben, namelijk de karper zo snel mogelijk haken. In mijn ogen is het eerste moment dat je een vis kan haken het moment dat de vis zijn bek sluit na aasopname. Zoals reeds aangehaald is dit sluiten een reflex en dus oncontroleerbaar.
Om een vis te haken waar je hem wil haken, namelijk midden in de onderlip, zal gedurende dit sluitmoment de haakpunt zich daar ook moeten bevinden.
In mijn geval probeer ik dat door middel van een aantal zaken te bereiken.
1) Ik fixeer de hair door middel van dat hele zachte stukje siliconetube op de haaksteel ter hoogte van de “overkant” van de punt. Ik gebruik overigens vrijwel altijd een semi-longshank. Dit fixeren heeft als gevolg dat mijn haak in de juist positie naar binnen zal gaan. Deze juiste positie is met de bocht richting “keel” en met de haak redelijk horizontaal (de haak zal immers de boilie volgen naar binnen toe).
2) Nu komt deel 2 van het “plan”. Om de vis op de juiste plek te prikken zal de haak ook nog met de punt naar beneden moeten staan en wel zo recht mogelijk. Voor dit laatste gebruik ik een tweetal zaken
- Verlengde haaksteel dmv krimpkous: Ik verleng de haaksteel zodat deze zeer snel draait (namelijk bij de geringste beweging van de vis). Je creëert als het ware een extreme longshank maar zonder de negatieve effecten ervan. Dit gecombineerd met:
- De shot on the hook. Door de zware haakpunt zal de haak na opname zoveel mogelijk met de punt naar beneden staan en zeer snel vlees pakken wanneer de vis zijn bek sluit en/of beweegt.

Goed dit was de uitleg maar ik heb het idee dat we nog een beetje langs elkaar heen praten.
Ik denk dat dit voornamelijk komt door wat je zei over dat de karper het roer overneemt met de boilie. In mijn ogen heeft de vis de kans niet om dit te doen omdat het enige moment dat hij dit kan doen in mijn situatie NA de prik plaats zal vinden! (mooie illustratie trouwens Klaas, want dat bedoelde ik! Het rubbertje lijkt enkel wat dik.. haha!)
Immers de inhaking vindt plaats rondom het reflexmoment, iets wat hij niet kan controleren en automatisch volgt op inname van het aas!
Daar komt bij dat ik er van overtuigd ben dat wanneer een vis het aas uitspuugt je deze vis nooit gecontroleerd kan haken. Hooguit zal de haak per ongeluk een keer blijven hangen, maar dit is niet mijn uitgangspunt.
Per ongeluk gehaakte vissen geven in mijn ogen teveel kans op slecht gehaakte vissen (mondhoekjes) en dus teveel kans op schade!!

Wat overigens wel van enorm groot belang is om te vermelden is het volgende:

Mijn aanpak geldt enkel en alleen met zeer korte onderlijnen (6/7/8 cm) wat tot gevolg heeft dat er ook een korte hair gebruikt moet worden. Die geringe lengte zorgt (zoals reeds aangehaald) dan ook weer voor de juiste “diepte” van haak in de bek om tijdens het sluiten/eerste beweging vlees te pakken.

Dit brengt mij bij wat Herman aanhaalde. Als ik zijn rig zie dan vind ik die geheel niet verkeerd, al denk ik persoonlijk dat nog wat “scherper” kan mits gevist op harde bodem. Ik zou hem zelf dan dus iets korter vissen (lijkt mij dat hij nu zo’n 12 a 13cm is?)
Door het vertrekpunt van de hair maak je de haakpunt zwaarder waardoor deze eerder naar de onderlip zal gaan. Het negatieve effect hiervan los je grotendeels op door de langere hair. Ik zeg bewuste grotendeels omdat ik denk dat bij een niet zo’n harde eerste prik het vertrekpunt van de hair, bij het uitspugen (vis is dan al wel licht gehaakt!!) van het aas, weer in je nadeel gaat werken.

Nog even wat je zei over de werking van krimpkous. Je hebt hierin denk ik deels gelijk en het berust vooral op ander gebruik van termen. Je standpunt dat de haak pas draait wanneer de krimp de bek verlaat is correct. Verleng je dus je haaksteel (recht door laten lopen) dan zal de haak sneller draaien en dus dieper haken (mits hij niet diep kan door een korte onderlijn…).
Belangrijk is dat sneller hierin concreet betekent eerder in tijd en niet zo zeer in km/u om het maar zo te stellen.
Scherm je de haakpunt af door hem af te buigen dan zal de haakpunt pas op het laatst vlees kunnen pakken waardoor je hem als het ware vertraagd (in tijd dus weer). Iets wat essentieel is wanneer je met langere onderlijnen vist. De kans op te diep haken (en dus scheuren) is anders te groot zoals je terecht aangaf.
Zoals jij hem vist vind ik het een mooie combi voor jouw lengte onderlijn en type haak. Half afgeschermd zodat de semi-longshank in combinatie met de 12 -13cm lange onderlijn niet te diep maar wel op tijd haakt en zo door de verzwaarde haakpunt ook nog eens mooi in de onderlip verdwijnt.

Pfoe dit wordt wel heel erg lang al maar ik wil nog even reageren op het Chod verhaal van Robert.
Ik vind de Chod ook echt heel gaaf en gebruik hem inmiddels ook regelmatig. Het is inderdaad (deels) een oplossing voor het kopschud-probleem.
Het enige waarom ik hem niet altijd inzet is het feit dat ik ook groot fan ben van de “eerste prik” bij het gebruik van bijvoorbeeld zwaar inlinelood. Ik denk namelijk dat die eerste prik bij een chod rig te miniem is waardoor de vis (ondanks dat ik het principe van constante druk ken) alsnog met kopschudden de (te) licht geprikte haak uit zijn bek kan werken.

Pfoe dit was hem voor even. Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groeten Bart
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-02-2010 00:59

Ah Bart,

leuk om te lezen dat je visie bijna geheel met mijne overeen komt, op hier en daar misschien een klein detail na. Maar een kleinigheidje houd je toch!

De foto was puur ter illustratie van het vertrekpunt van de hair, deze foto was voor handen. Wat lengte van rig en hair betreft ben ik het met je eens.

Je bent een van de weinige die mijn visie heeft en je verwoord het ook nog eens goed. Top!

Nu nog een niet uitspuugbare rig vinden waarvoor de karper niet hoeft te bewegen om gehaakt te worden :D
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

03-02-2010 08:04

Bart,

Al eens met frighteners aan de gang gegaan?

Ik vis te weinig op wateren waar ik al eens een beet durf te verklooien door iets te proberen. Maar deze staat bij mij op de nominatie.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

03-02-2010 10:35

Hoi Bart,

Dat heb je inderdaad goed duidelijk uitgelegd! Ook mijn onderlijnen zijn volgens het zelfde idee gemaakt, maar toch met wat belangrijke verschillen.
Verleng je met krimpkous alleen de haaksteel, of scherm je de punt ook nog af zoals Herman doet? Wat betreft vertrekpunt van de hair heb ik je wat tips ge-PB't. 8)

Herman,

Inderdaad een aggressief draaiende onderlijn. Wat betreft die krimpkous, die kun je wel weglaten, maar dan alléén bij onderlijnen van 7 cm en korter (inclusief wartel en haak). Zo haakt deze nog sneller, maar vanwege de korte lengte toch niet te diep. In dat geval zou ik wel je hair wat korter maken.
Verder is jouw denkwijze en mijn ervaringen met gebruik van boilies of popups (of gewicht van het aas) hetzelfde! :wink:
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-02-2010 13:29

Herman,

Pas op hè, die details kunnen nou juist het verschil maken! HAHA

Martijn,

Zoals ook al via PB maar denk wel interessant voor meer mensen:

Krimpkous:

Even een belangrijk onderscheid:
Verlengen = haaksteel langer maken met krimp
Afschermen = Haakpunt afschermen met krimp door krimp te buigen zodat wanneer je de haakpunt doortrekt hij "tegen" de krimp aankomt.
Een lang stuk krimpkous is dus niet per definitie verlengen.
Verlengde haaksteel haakt eerder en afgeschermde later. Als ik zo kort vis verleng ik dus altijd de haaksteel om zo vroeg mogelijk te prikken. Afschermen werkt enkel tegen je omdat je het prikmoment vertraagd. En dat wil je juist niet omdat er door de korte onderlijn helemaal geen mogelijkheid is tot diep haken!


Klaas,

Ik ben bezig met de "trektouwtje rig". HAHA! Nee onzin, maar je hebt een goed punt, heb ik zelf ook al veel over gedacht. Het liefst zou ik een bom laten ontploffen direct na opname van het haakaas....

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-02-2010 10:51

Heel mooi geschoten Bas!

Als ik het goed begrijp...
Gebruik je dergelijk krimpkous om niet te diep te haken en om de haak in de juiste positie de bek in te laten gaan.
Wat mij persoonlijk niet lekker zit in deze, is dat ik geen vertraging wil. Ik wil directe inhaking bij opname.
Mijn onderlijnen zijn zo kort dat ik geen vertraging nodig heb.
Ik snap overigens niet dat mensen een inhaking willen vertragen. Betekend meer kans op detectie en afkeur, wat als gevolg heeft dat het aas wordt uitgespuugd. Daarin wil ik de vis voor zijn en al een prik hebben laten plaatsvinden.
Wat mij betreft neemt de vis de roer over van je haakgedragingen op het moment dat de haakaas beweegt richting bek. Niet in de bek. Eenmaal in de bek is het juist de verlenging haaksteel die het werk doet door strekking onderlijn. Naar mijn idee vertraag je een gewenste resultaat. Betreffende is bij mij niet gewenst.

Ik denk dat we het in grote lijnen eens zijn, echter zijn jou onderlijnen langer dan de mijne waardoor je het bovenstaande nodig hebt, waardoor wij het oneens zijn over haakgedragingen op het critieke moment. In jou geachten (denk ik, van wat ik lees) ga je uit van het moment dat een karper zijn bek sluit. Ik ga echter uit van het moment dat er beweging komt in je bol door opzuiging.
In mijn gedachte, hoe korter de onderlijn en zo snel mogelijke indraaing van de haak, des de effectiever.

By the way, vind ik dit echt een vette discussie wat we hier hebben... en lees graag je antwoord Bart.
Misschien moeten wij eens onder het genot van een biertje en een rigbox discuseren. Lijkt me wel wat...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-02-2010 12:15

Robert,

Ik stap nu in de auto richting Zwolle dus helaas geen tijd om echt te reageren.
Voor wat Rigtalk dit weekend op Carp kun je me zaterdag vinden bij de PB-Products stand en zondag bij de KSN!

Groeten Bart
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

05-02-2010 13:23

hahahha hey klaas die rig met die oranje boillie is toch niet echt een rig waar jij mee vist?? :o :o KORTE HAIR GEEN KRIMPKOUSJE vieze simpele glimmende gore longshankhaak enz. enz,. sorry hoor maar ik neem aan dat je dit alleen maar als voorbeeldje nam :D
........de zoveelstebaits