het puntje op de i


K. van den Herik

05-02-2010 14:08

Is een foto waarop te zien is dat wanner de haakput vastzit, de soepelel hair zorgt dat de bol voorbij de haak schiet en dat de haak dus niet draait en los komt door de bol.

Laat de ss nu 1 van de allerbeste haken zijn waar ik mee heb gevist. Ik heb nog een paar 8 en een enkele 10. Helaas is het materiaal wat zacht.

In mijn tijd, voor de la, viste ik ze trouwens met een palomar, dan de hair terug door het oog en klaar, niks toeters en bellen. De knoop iets naar voor en klaar.
Later ben ik gaan vissen met het zelfde maar dan de hair 1 slag om de haak.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-02-2010 16:24

PB stand zeg je Bart. Stoer...
Ik weet niet of ik deze discussie durf te voeren met alle pb gasten. Maar ik ben wel overtuigd van mijn zaken.....
Ik twijfelde even om naar je toe te reizen, maar is echt niks voor mij zo'n beurs. Zoveel bla bla gasten dat ik me eraan iriteer... wat uiteindelijk geen leuke dag voor me is...
Misschien dat je collega's van PB hier in willen haken. Ik beloof dat ik het netjes hou.

Van Piet heb ik overigens ooit eens een testrolletje Jelly Wire gekregen. Ik heb hem toendertijd antwoord gegeven wat ik er van vond, maar heb nooit antwoord terug gekregen.

OK ok, ik ben wel een beetje jaloers...

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

05-02-2010 19:10

je moet mee vissen waar je achterstaat! .. sommigen zeggen uh wat een veelste kort klote hairtjuh! en vervolgens zeten ze een D-rig op de foto!...... :-? :-? :-?
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-02-2010 14:02

Haha Robert,

Valt reuze mee hoe stoer dat is :D
PB staat hier ook helemaal buiten hoor, was enkel om aan te geven waar je mij kon vinden op de beurs. Anders is het ook zo zoeken tussen die 5000 mensen :D

Groeten Bart
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

08-02-2010 20:16

@ Bart, Ben je niet bang dat je met dergelijke korte rigs de 'zemmende' karper niet goed haakt omdat de rig tekort is ondanks je shot on the hook, pb rubbertje, en verlengde haaksteel.? Verder vroeg ik mij af welke invloed aasgrootte op jou theorie heeft.

Groet.
Theo
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-02-2010 10:43

Theo,

Je bedoelt met zwemmende vissen denk ik vissen die in redelijk tempo over het aas heenkomen, kop naar beneden gooien en in één beweging het aas oppakken en doorzwemmen?

Goede gedachte en ik ben het met je eens dat hier een risico in zit.
Maar (er is altijd een maar natuurlijk :) ) ik denk dat een vis in de meeste gevallen bij opname van het aas toch met zijn bek tot dicht bij de bodem komt waardoor het in feite niks anders is dan een minder snel zwemmende of enkel licht bewegende vis. Door zijn snelheid is hij denk ik zelfs nog makkelijker te haken!
Belangrijk is wel dat de vis dan inderdaad richting bodem gaat om het aas op te nemen. Ik heb op wateren waar ik vis enkele malen aasopname gezien en onder andere ook met dergelijke snelzwemmende vissen. In alle gevallen gingen de vissen van half water (is niet zo diep) naar de bodem en werden meteen geprikt.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat er wateren zijn waar de vissen het aas vanaf een afstand aanzuigen/opzuigen (schijnt op Rainbow zo te zijn bijvoorbeeld) en dan met je met dergelijke korte rigjes natuurlijk wel de sjaak..
Het is natuurlijk ook geen zwart of wit en tussen kort en lang zit een enorm grijs gebied. Soms kan 1 of 2 centimeter het verschil zijn tussen vangen of verspelen (of niet haken) en daar kom je toch alleen in de praktijk achter!


Wat betreft de relatie tussen aasgrootte en "theorie".
Even beginnen met het inhakingsaspect.
Over het algemeen geldt: hoe groter het aas hoe meer het van invloed is op het inhaken van je rig wanneer de overige factoren gelijk blijven. "Normaal" gesproken los je dit dan op door een langere hair te gebruiken en eventueel een grotere haak.
Probleem bij korte onderlijnen is echter dat het verlengen van de hair niet echt mogelijk is omdat bij opname van het aas de haak dan niet ver genoeg de bek in gaat en als het ware buiten de bek blijft hangen. Kortom, je zit aardig vast aan een korte hair. Voor de inhaking is dit natuurlijk niet bevorderlijk, maar dit los je op door je haak extreem agressief te laten draaien met je shot on the hook en je verlengde haaksteel (en natuurlijk haak met rechte punt).
Vaak kies ik er ook voor om een maatje groter te gaan met mijn haak (van 8 naar 6) om zo de korte hair ook enigszins de compenseren.

Goed, is de vis eenmaal geprikt dan krijgen we nog een onderdeel waarin grootte van het aas verschil maakt. Gaat de vis namelijk spugen dan zal een groot aasje meer kracht op de haak uitoefenen met dus grotere kans om te lossen. Bij groot aas is het dus nóg belangrijker dat je hair niet te gefixeerd zit op de haaksteel zodat deze bij het spugen meteen richting haakoog schuift.

Groeten Bart
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

10-02-2010 19:12

Bart,even over jouw laatste alinea.Als de hair de haak helemaal niet raakt waar komt de kracht op het puntje,na de eerste lichte prik,dan te staan?Volgens mij alleen maar in de goede richting.Er is een heel oud riggie wat uitgaat van dit principe en dat is een interessant ding in mijn ogen...Ik heb hem alleen gevist met erg zware /grote boilies.Slaat de hair tijdens het gooien om de haaksteel werkt het niet meer nieuwschierige brasems zijn ook niet bevorderlijk.Zo'n beest spoelt nogal eens....ik hoef em niet.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

17-02-2010 22:20

kun je welmeteen testen of alles de goede kant in draait! :wink:
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

17-02-2010 22:35

Frank,

Volgens mij snap ik waar je heen wilt, maar zou je het voor de duidelijkheid nog wat nader willen omschrijven?
Reageren op iets wat ik half snap is niet echt zinvol namelijk :D

Groeten Bart