lood, soort en gewicht


bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-12-2009 21:28

Nu lees ik hier op het forum dat er veel met zwaar lood gevist wordt. (100 tot 170 gram)

ik vis zelf meestal met heel licht lood van fox, 50 gram, met een swivel, ik doe dit op stromend water en op stilstaand water. voor mij werkt dit uitstekend en vind het niet nodig om met van die enorme bonken te smijten. heb het gevoel dat de vis dit grote lood beter ziet en daarom ook schuwer aast in de buurt van dit lood. alleen als ik bij de stuw vol in de stroming vis gebruik ik zwaarder lood, dan ga ik voor een grippa van korda, 120 tot 160 gram afhankelijk van de stroomsnelheid.

daarom de volgende vragen:

welk loodmerk gebruiken jullie?
welk loodgewicht gebruiken jullie?
inline of met swivel?
stromend water of stilstaand water?


groeten bas
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

25-12-2009 21:31

ik gebruik fox of korda lood.
tussen de 60 en 75 gram.
altijd inline, nog nooit safety clip gebruikt :lol:
op stilstaand water

mvg, antonie
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

25-12-2009 21:37

Bas,

90% van mn visserij op harde wateren.
10% kanaalvisserij

90%= Turflood van AnatomicLeads,inline hooguit 140 gram,swivel kan oplopen tot 240 gram.
Shokka-rig(na de eerste dreun gaat t lood schuiven) op stilstaand water.
10%= Korda-lood,swivellood oplopend naar 200 gram.

Bedenk wel dat je met lood heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kan varieren in "de manier van vissen". Turflood is toppie,niks anders meer voor mij op helder water. :wink:
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

25-12-2009 22:17

ik vis meestal met 90 tot 120 gram op water zonder stroming ik vind het lood van korda een mooie kleur hebben en omdat het compackt is kogellood is ook zeer aan te raden om dezelfde reden alleen met steilaflopende taluuds gebruik ik liever big grippa .wat ik ook altijd probeer is dat als de kans er is inv met helder water en ondiep water is om het lood en de rig zo te verstoppen in het zand dat je niks meer ziet alleen je aas :wink: dat werkt echt verbluffend als ik met bv een recoil rig vis heb ik er altijd minimaal 120 gram aan inline lood gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

25-12-2009 23:27

90% van al mijn visuren is dat met inlinelood van Fox of Korda en dan met een gewicht van tussen de 80 en 120 gram. Wat ik vooral fijn vind aan dit lood is dat het naar mijn gevoel toch wel één van de veiligste soorten lood is dat er bestaat. Dit omdat het een zachte leader heeft waardoor de wartel makkelijk los komt en op die manier het veiligst is voor de vis wanneer er lijnbreuk ontstaat.
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

06-01-2010 15:17

Gebruik zelf lood van fox 35 tot 65 gram.
Meestal gebruik ik toch de tri bomb 35 gram,lekker ligt :)

kan iemand mij vertellen waarom de meesten met zwaarder lood vissen 80-140 gram?
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

06-01-2010 15:23

Ik gebruik ook fox lood, op het kanaal gebruik ik meestal 113 gram of zwaarder.
op stilstaan water gebruik ik rond de 80 gram.
wat harald zei doe ik in de zomer ook wel is als ik de lijn kan uitzwemmen(duiken)

gr
Gewoon genieten
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

06-01-2010 15:32

Ik zelf gebruik vrijwel de volgende 3:

Inline lood (The long Fly) 110 gram
Center point (Lood met een echt vast wartelsysteem), 130 gram
Diplood (kan je je lood mee dippen voor extra attractie), varierend van 80 tot 100 gram

Het meeste gebruik ik de Centerpoint vanwege zijn vaste inhaking. De wartel zit in het midden namelijk, waardoor de vis ALTIJD gewicht heeft, hoe en welke richting die ook opzwemt. Vind dit een groot voordeel t.o.v. inline lood waarbij je altijd een kleine hefboom blijft houden en dus nooit direct op het lood zit.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

06-01-2010 16:23

gebruik altijd boven de 100 gram omdat ik vooral tegen obstakels aan lig en dit soms op afstand is, op de ijssel meestal 250 gram of meer!! vol in de stroming of in de krib wordt ie gewoon mee gesleurd met minder.

heb nu een paar forrest lead op de kop getikt, kijken wat dat gaat doen
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-01-2010 15:47

Had wat vragen gekregen omtrent het loodsoort. Plaats daarom de pb ook maar hier zodat iedereen meteen antwoord heeft.

Bij centerpoint gaat de wartel in het midden van het lood. Hierdoor heb je een directe tegenhang t.o.v. inline. Bij inline heb je eerst nog altijd een klein stukje wat omhoog getild wordt voordat je het volle gewicht hebt. Met een systeem als dit weer niet. Zie voorbeeld:

AfbeeldingAfbeelding

Je wartel zit in het midden. Door de draaibaarheid is die flexibel, dus welke kant de vis ook opzwemt nu, je hebt altijd een volledig gewicht voor nog betere inhaking. Eerder werd dat altijd gezegd met/over inline lood, maar zowel inline als wartel heeft altijd speling voor je op het volledige geiwcht zit. De vis voelt dus sneller dat het mis is. Met een directe tegenhang niet.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

13-01-2010 16:04

JW,

Ik heb ze vd week besteld. Ben benieuwd wat het gaat brengen.....

Alleen de manier van veilig gebruik ervan ontbreekt me nog...... Het kan voorzich spreken maar ik heb t nog niet gezien. :P

Groeten!
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

13-01-2010 17:05

Jan Willem Hilverts schreef:Had wat vragen gekregen omtrent het loodsoort. Plaats daarom de pb ook maar hier zodat iedereen meteen antwoord heeft.

Bij centerpoint gaat de wartel in het midden van het lood. Hierdoor heb je een directe tegenhang t.o.v. inline. Bij inline heb je eerst nog altijd een klein stukje wat omhoog getild wordt voordat je het volle gewicht hebt. Met een systeem als dit weer niet. Zie voorbeeld:

AfbeeldingAfbeelding

Je wartel zit in het midden. Door de draaibaarheid is die flexibel, dus welke kant de vis ook opzwemt nu, je hebt altijd een volledig gewicht voor nog betere inhaking. Eerder werd dat altijd gezegd met/over inline lood, maar zowel inline als wartel heeft altijd speling voor je op het volledige geiwcht zit. De vis voelt dus sneller dat het mis is. Met een directe tegenhang niet.


Appart, nog nooit tegengekomen! Van wat voor merk is dit lood? Armaled toevallig?
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

13-01-2010 17:24

mooie lood jan willem

ben ook wel benieuwd van welke firma dit is
ziet er egt top uit
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

13-01-2010 17:26

Het is van Redlabelbaits. Ziet er zo goed uit, maar jammer dat het niet in de camouflage van een zandkleur is.
Wel een goed systeem...
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

13-01-2010 17:50

Het is van Redlabelbaits. Ziet er zo goed uit, maar jammer dat het niet in de camouflage van een zandkleur is.
Wel een goed systeem...

wie zegt dat ze zijn er ook al in het bruin andere kleuren word ook al aan gewerkt het bruin is te vergelijken met turf kleur...

mvg Rene kerkdijk
Christian Poortvliet
Berichten: 280
Lid geworden op: 22-03-2008 20:42

13-01-2010 17:58

Oké, dat wist ik niet.
Kan het op de site trouwens ook niet terug vinden..
Als ze er in de toekomst in andere kleuren komen, plaats ik wellicht een bestelling..
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

13-01-2010 18:24

Kan het op de site trouwens ook niet terug vinden..

Word aan gewerkt toch J-W :lol:

mvg Rene kerkdijk
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

13-01-2010 18:45

Rene,

Ik verwacht t pakketje met loden ieder moment binnen.
Theoretisch zal het werken,practisch ook.

Maar hoe bevestig je het e.e.a zo dat de karper bij lijnbreuk het lood kwijtkan?

Groeten
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

13-01-2010 19:57

Ben ik dan de enigste die zich druk maakt om de veiligheid als t minder fraai gaat? :roll:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-01-2010 20:05

Koen,

Zodra de vis vast komt zitten, of je verspilt wat, of je zit zelf vast, dan scheurt de rubber uit. Indien de rubber niet scheurt, breekt het bovenste stuk af omdat dit van zachter materiaal is. Zorgvuldig getest! Klik anders HIER voor meer informatie. Staat een kleine review van onder andere andere gebruikers en meer tekst en uitleg erover.

Zal wel een paar voorbeeld foto's maken.

Zodra je het in je handen hebt, zal je het meteen zien. Aan alles is gedacht. Veiligheid staat voorop. Niet alleen dat. Ook het milieu! Het is het eerste lood in Nederland met een coating die bescherming biedt. Het lood is namelijk ingekapseld in een coating die je nooit stuk gooit. Dus nu krijg je nooit grijze loden meer zoals met de bekende merken met die geverfde coating. Als je die over een mosselbank haalt, is de coating eraf. Nu dus niet meer! Verspil je dus niks, heb je ook nog is lood dat de rest van je leven meegaat :)

Daarnaast neemt ook het lood, dus niet alleen het diplood, maar elk lood, elke vloeibare vorm op. Eindelijk eens lood met meerdere functies dan alleen ingooien! Bied bescherming aan de natuur bij verspelen, want geloof me, het gaat niet nog 10 jaar duren voor het bestaande lood verboden wordt met de steeds strengere milieuregels!

@ Christian,

Het is in bruin verkrijgbaar en binnenkort hopen we het ook in andere kleuren te hebben. Het ander lood heeft wel diverse kleuren, ook voor zandbodems. IS een fout in de website waardoor het niet meegekomen is.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

13-01-2010 23:20

JW,

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb onlangs contact gehad met Rene ivm strubbelingen met de bestelling(uitverkocht lood :P )
Rene heeft het zo goed mogelijk op proberen te lossen,mijn petje af voor de oplossing en service, daar mag menig internetwinkel een voorbeeld aan nemen! :wink:

Goed bezig die mannen bij RLB!

Groeten 8)
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

14-01-2010 15:54

prachtig lood hoor van redlabel
en ga t zekker proberen
maar ik vind het wel aan de prijs hoor
dus zal nooit mijn standaart lood gaan worden

maar nog maals de theorie er achter klopt wel 100%
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

14-01-2010 16:17

Das wel grappig..

Iedereen vind lood duur.. Nog leuker nieuws voor je.. De bekende merken hebben al aangekondigd dat het lood NOG duurder wordt.

Wat is goedkoper? Duurzaam lood, of lood dat je na 3 x over een mosselbank gehaald te hebben weg kan gooien omdat de coating eraf is en dus niet meer gecamoufleerd is?

Tegenwoordig betaal je voor elk type lood tussen de 2 en 3 euro. Dus net zo duur allemaal. Maar uiteindelijk is het niet de prijs waar je naar moet kijken. Mijn persoonlijke mening. Maar de werking en de bescherming ervan in zowel je visserij als de habitat van de karper! En de duurzaamheid.

Je koopt een lood, betaald 2 euro, maar gooit die tegen de stenen of haalt die over de mosselen, dan is die helemaal geschuurd en de coating weg. Voor 40 cent meer heb je lood wat daar geen probleem mee heeft. Die coating is immers niet kapot te krijgen en biedt daardoor ook bescherming aan de natuur. Dus wat is dan uiteindelijk goedkoper? Lood dat je hele leven meegaat tot je het verspeelt, of lood dat na 1 mosselbank open gereet is en geen coating meer bevat?

Jij mag het mji vertellen wat dan goedkoper is.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

14-01-2010 16:47

Misschien ook eens denken aan safety systemen waar de rig lost en niet je lood?????

maar ik hou me er verder buiten ik ben dom dus ja misschien een tipje verder is het indd waar wat j-w aanhaalt nu zullen krassen om mijn conventionele lood me aan men r....... roesten....
Wat me wel wat doet is als een lood bij impact op een kant bv kanaal of op stenen geheel krom en gedeukt is en daardoor of geen coating meer bevat en ten tweede ook niet meer precies gooit en ja dat heb je met dit lood dus niet meer.......

Wat een ieder verder van wil maken vind ik prima maar wil er verder door mijn gekleurdheid niet op ingaan.

Mvg Rene kerkdijk

@ koen ze zijn onderweg
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

15-01-2010 01:22

Jan Willem Hilverts schreef:Tegenwoordig betaal je voor elk type lood tussen de 2 en 3 euro. Dus net zo duur allemaal.

Je koopt een lood, betaald 2 euro..................haalt die over de mosselen, dan is die helemaal geschuurd en de coating weg. Voor 40 cent meer heb je lood wat daar geen probleem mee heeft.

Jij mag het mji vertellen wat dan goedkoper is.


koop een potje verf..... :o kun je je lood ook nog eens elke week een ander kleurtje geven, en naar eigen inzicht (lees bodemkleur) :wink:

ik vind het mooi dat er steeds weer nieuwe dingen worden bedacht, en wie het wil gebruiken moet het zelf weten. ieder zijn smaak.
ik vind hier alleen het nadeel aan zitten dat je onderlijn niet mooi op de bodem ligt. ook weet ik niet zo goed of deze vorm wel fijn genoeg werp t.o.v. een "recht" inlinelood. de theorie van het inhaken met volle kracht vind ik hierin wel goed in de praktijk overgebracht. chapeau voor de ontwerper!!

hoe zit die onderlijn nou eigenlijk vast aan de wartel?? is dat aan hetzelfde oog als waar de hoofdlijn aan vastzit, of aan het oog wat in het lood wordt gedrukt??? kan het niet zo goed zien op de foto