KD rig opvolging van D-rig / Snowman . topic


Plaats reactie
marco boll
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-12-2009 11:04

25-12-2009 11:37

even ter opvolging van het topic D-rig / Snowman . verder op de kd rig met een snowman

wat is nog het voordeel van de kd rig ten opzichte van een "gewone" rig met een lange hair ???

ik heb geen ervaring met de kd rig

maar wordt ook dan de haakpunt nog lichter of sla ik die plank nu echt helemaal mis :roll:

ik dacht namelijk dat dat de opzet van de kd rig was/is i.c.m. een pop up- en niet met een grond- of snowman montage
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-12-2009 14:17

het haakoog moet lichter worden bij een kd-rig niet de haakpunt.
ik heb hem ook wel eens gebruikt met een 10 mm pop-up maar na 2 lossers weer aan terug in de box gedaan. dit voorjaar ga ik er wel weer mee expirimenteren. ook met een snowman eraan, je weet maar nooit.

op het moment dat de vis stopt met het inzuigen van voedsel is het de bedoeling dat de haak met de punt naar beneden op de onderkant van de bek van de vis valt. als het punt er ook maar een beetje grip krijgt en de onderlijn wordt strak getrokken door de vis dan haakt hij zich. de kd-rig is dan ook niet bedoelt om om de onderlip heen te draaien en zo te haken. zoals de meeste rigs die gemaakt worden.vandaar dat hij meestal goed werkt op dressuur gevoelige putten.
marco boll
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-12-2009 11:04

26-12-2009 13:03

djw :D
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

03-01-2010 22:39

1 van mijn nummer 1 onderlijnen! ... keep it simple! 8)

Hoe meer er op de onderlijn zit hoemeer er fout kan gaan! :)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-01-2010 14:07

inderdaad een goed onderlijn,en vooral als je van simpel vissen houd,hij is super makkelijk te maken,geen krimpkous nodig,(geen kokend water).
ik vind dit 1 van de beste rigs,mede doordar ik niet zoals veel karpervissers de onderlijn over me hand trekt of die indraait,maar alleen mijn haakaas optil van de grond af,en ik bekijk of de haak soepel naar beneden valt,dit is bij mij het belangrijkste van bodemaas rigs.valt de haak niet naar beneden met het optillen van het haakaas ( hair ) dan gaat deze onderlijn er bij mij niet op,zoals de meesten wel weten is de beste inhaking in de onderkant van de lip,
hoop dat je er wat mee kan,ik heb er namelijk al vele vissen op gevangen,

tight lines
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

08-01-2010 15:56

Hej rik.. waarom als je van simpel vissen houd :)
Ik heb 4 soorte rigs en kan alles knopen als ik dat wil ... en tog kies ik voor de KD ..

Het heeft idd wat je zegt een super werking !
Het grote voordeel van de KD is dat er weinig poespas aanzit.... en mijn motto is en blijft! hoe meer gerommel ringetjes enz enz op een lijn zit hoemeer er fout kan gaan!

Keep It simple
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

09-01-2010 11:18

gemaakt is hij :D

nu het ijs nog even weg :D
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

10-01-2010 14:02

indeed ik zit er ook op te w88... al 3 weken niet kunen voeren op het kanaal....
en even naar een simpel putje wat vissejn in de sneeuw vangen zit er ook niet in nu! je kan hooguit een paar mooie schaatsters aan de haaak slaan :P
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-01-2010 21:40

tomba-- waarom ik zeg als je van simpel vissen houd is dit wat je net zelf ook al aangaf,er zitten weinig poes en pas dingen aan.eigenlijk zit er helemaal niks aan behalve een wartel en een haak,(bij mij nog een beetje putty om het op de bodem te houden dan),maar ik vind dit simpel vissen,dit is nu een onderlijn waar de jeugd wat aan heeft,(ik bedoel dus beginnend karpervisser)
wat je zegt over ringetjes en dergelijke dat er meer fout kan gaan ben ik niet met je eens maar dat is ieder zijn ervaring/mening.
ik vis nooit met meer dan 1 hengel dezelfde rig,en ook nooit altijd met de kd rig,ondanks ik dit wel een top rig vind,mede doordat ik ook met de anti blow out rig vaak vis (met het Ringetje jah)en ik daar mee ook echt super vangsten geboekt heb,en dan ook altijd netjes in de onderlip,vanwege dit ringetje weer het geval--> haak valt super makkelijk naar beneden,volgende feit-->volledige haak mogelijkheid tot inhaken doordat ht ringetje wegschuft bij inhaking van de onderlip,

ontopic-- kd rig werkt goed, is simpel te maken, vangt zijn vis,maar daar entegen niet de enigste rig, beste rig of top rig die vele malen beter werkt dan de andere rigs die ik ook toepas,afhankelijk uitaard van de situatie bodem structuur etc,

vriendelijke groeten,Rik
Gebruikersavatar
tomba verwey
Berichten: 731
Lid geworden op: 17-12-2009 14:05
Locatie: Rijen NB

14-01-2010 09:18

Rik koster schreef:tomba-- waarom ik zeg als je van simpel vissen houd is dit wat je net zelf ook al aangaf,er zitten weinig poes en pas dingen aan.eigenlijk zit er helemaal niks aan behalve een wartel en een haak,(bij mij nog een beetje putty om het op de bodem te houden dan),maar ik vind dit simpel vissen,dit is nu een onderlijn waar de jeugd wat aan heeft,(ik bedoel dus beginnend karpervisser)
wat je zegt over ringetjes en dergelijke dat er meer fout kan gaan ben ik niet met je eens maar dat is ieder zijn ervaring/mening.
ik vis nooit met meer dan 1 hengel dezelfde rig,en ook nooit altijd met de kd rig,ondanks ik dit wel een top rig vind,mede doordat ik ook met de anti blow out rig vaak vis (met het Ringetje jah)en ik daar mee ook echt super vangsten geboekt heb,en dan ook altijd netjes in de onderlip,vanwege dit ringetje weer het geval--> haak valt super makkelijk naar beneden,volgende feit-->volledige haak mogelijkheid tot inhaken doordat ht ringetje wegschuft bij inhaking van de onderlip,

ontopic-- kd rig werkt goed, is simpel te maken, vangt zijn vis,maar daar entegen niet de enigste rig, beste rig of top rig die vele malen beter werkt dan de andere rigs die ik ook toepas,afhankelijk uitaard van de situatie bodem structuur etc,

vriendelijke groeten,Rik


Hej Rik.

Ik bedoelde t ook niet egt in de kwade zin hoor ...
Gisteren met een goede bekende van me (winkelier en ontwikkelaar in karper artiekelen). in een discussie gegaan over aas en over onderlijnen ... hij zegt gewoon hardop dat 9 van de 10dingen in b.v. een dvd gezegd worden uit comercieel oogpunt ... en als ik kijk hoe die mannen zelf vissen! simpeler kan het niet!

Mijn mening is dat er veel ste veel comercieel gekeken word! sommigen betalen 10 euro meer voor een flesje ananas flaver dan voor een bananen flaver! net of n vis het verschil weet ! die heeft nognooit n banaan op...of n ananas! wel kan het liggen aan d oplos basis! dat ze dat opmerken ....

En zo is dat met onderlijnen ook .... en met lood enz enz .
8)
http://www.hengelsportfauna.nl
Als ze me missen ben ik vissen!
Plaats reactie