Het leed dat toplood heet...


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-11-2009 14:16

Al jaren lang ben ik op zoek naar goed toplood, ik start dit topic om mijn ervaringen met toplood met jullie te delen en om jullie ervaringen en meningen te horen.

Laat ik beginnen te definieren wat ik versta onder goed toplood:

-Moet visvriendelijk zijn, d.w.z. het moet loskomen van de lijn zodra het ergens vast komt te zitten.
-Moet goed glijden op de lijn.
-Moet makkelijk op de lijn te monteren zijn, het liefst met 1 hand.
-Moet de juiste vorm hebben, zodat het de lijn dicht tegen de bodem houdt.
-Bij voorkeur gecoat.
-Mag niet zomaar spontaan van de lijn af vallen bij het binnendraaien.

Zoals je ziet een hele waslijst maar wel allemaal belangrijke punten in mijn ogen.

Wat is er te koop:

Fox downrigger backlead:

Fraai uitziend toplood, per 3 verpakt in een luxe doosje, verkrijgbaar in verschillenden gewichten.

Afbeelding

Voordelen:
-Eenvoudig te monteren.
-Visvriendelijk
-Gecoat

Nadelen:
-Valt regelmatig spontaan van de lijn af met binnendraaien.
-De lijnclip slijt in waardoor het lood niet meer glijd.
-Vrij prijzig

Korda Intelligent backlead:

Verpakt per 3 en verkrijgbaar in verschillenden

Afbeelding

Voordelen:
-Eenvoudig met 1 hand te monteren.
-Gecoat
-Redelijk betaalbaar
-Verschillende gewichten verkrijgbaar (1/2oz, 1oz en 1,5oz)

Nadelen:
-Lijnclip slijt (snel) in waardoor het lood voor geen meter meer glijd.
-Bij de nieuwe modellen schiet de lijnclip veel te makkelijk uit de sleeve waardoor je deze eigenlijk vast moet lijmen en zo de visvriendelijkheid teniet doet.
-Valt soms van de lijn af tijdens het binnendraaien.
-Model is wat aan de lange kant waardoor de lijn niet heel dicht tegen de bodem loopt.

Merkloos el cheapo toplood:

Vaak liggen deze met honderden in een grote bak voor een euro per stuk ofzo.
Let op, hiervan bestaan een hoop varianten maar ze komen eigenlijk een beetje op hetzelfde neer.

Afbeelding

Voordelen:
-Goedkoop.
-Glijd (in het begin) redelijk.
-Valt niet van de lijn af.
-Visvriendelijk.

Nadelen:
-Lastig te monteren.
-Zwarte verf laat op een gegeven moment los.
-Voor veel situatie's te licht.
-Vrij lang model waardoor de lijn vrij hoog van de bodem af loopt.

Fox captive backlead:

Eureka! Een toplood aan een touwtje waardoor je 'm nooit kwijt raakt! Bovendien: een ijzeren clip waardoor hij goed glijd!
Is dit dan het toplood waar ik jaren naar op zoek was?
Voor sommige situatie's: Ja! Voor een hoop andere situatie's: Nee. :(

Afbeelding

Voordelen:
-Aan een touwtje dus nooit meer kwijt.
-Ijzeren lijnclip dat we allemaal wel kennen van de MKII swinger van Fox waardoor het loodje goed glijd.
-Lekker zwaar.
-Gecoat.

Nadelen:
-Touwtje blijkt te kort, vooral als het onder de kant meteen diep is maakt de lijn een te grote hoek. (knik)
-Zeer prijzig.
-Touwtje valt heel erg op, ook in het water, nadelig als je een tweede montage in de buurt van de lijn van de andere hengel wilt leggen.
-Erg duur, of had ik dat al gezegd? :D

Rig Marole freefall backlead:

Afbeelding

Recentelijk ontdekt, een low profile toploodje met een ijzeren beugeltje (!!), precies wat ik zocht!. Jammer genoeg niet gecoat. :(

Voordelen:
-Ijzeren beugeltje zodat het goed glijd. (in de praktijk viel dit erg tegen)
-Goed model, houdt de lijn dicht tegen de bodem.

Nadelen:
-Niet echt visvriendelijk, het ijzeren beugeltje komt erg moeilijk vrij als het loodje vast komt te zitten.
-Een mega-gepriegel om op de lijn te bevestigen, helemaal met koude vingers.
-Vrij prijzig (€4,50 voor 2)
- Niet gecoat.

Essential Products toplood

Een low profile toploodje met een siliconen ringetje waardoor het goed moet glijden.

Afbeelding

Gezien bij webshop Het Plashuis, ik heb (nog) geen ervaring met dit toploodje maar het ziet er goed uit.


Graag hoor ik van jullie ervaringen op het gebied van toplood, misschien dat jullie wel het perfecte toploodje hebben gevonden.

Sliding backleads heb ik expres achterwege gelaten omdat die op een andere manier werken en ook in combinatie met normaal toplood te gebruiken zijn. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

22-11-2009 15:08

ik heb bij de captive backleads het touw vervangen voor 55/00 fluor carbonvoorslag !
voordelen van de aangepaste captive back lead :
Voordelen:
-Aan een touwtje dus nooit meer kwijt.
-Ijzeren lijnclip dat we allemaal wel kennen van de MKII swinger van Fox waardoor het loodje goed glijd.
-Lekker zwaar.
-Gecoat.

Nadelen:
-Touwtje blijkt te kort, vooral als het onder de kant meteen diep is maakt de lijn een te grote hoek. (knik)door het touw te vervangen voor fluor carbon voorslag kun je het zo lang maken als je zelf wil
-Zeer prijzig.valt opzich reuze mee als je ziet hoe vaak je de andere toploodjes kwijt raakt
-Touwtje valt heel erg op, ook in het water, nadelig als je een tweede montage in de buurt van de lijn van de andere hengel wilt leggen.als je fluorcarbon voorslag gebruikt valt het niet meer op
-Erg duur, of had ik dat al gezegd?deze is niet meer van toepassing :lol: 8)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-11-2009 15:14

hey top info man hier hebben veel mensen zeker wat aan !

ik wil binnenkort ook voor het eerst toplood gaan gebruiken , en nu zie ik welke er zijn en de voor en nadelen ..

maar als je toplood aan je lijn doet he .. wanneer doe je dat dan als je inligt en dan je clip open en dan loodje eraan zodat ie van de spoel lijn neemt zodat je montage blijft liggen ?
of als je je lijn ''strak'' hebt liggen , loodje eraan en laten zakken ?
of doe je die er al aan voor het ingooien dmv 2 stoppers ofzow ?

mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-11-2009 15:40

Ik gebruik de Solar tackle absailer back lead clips, werken perfect !
Bij de witvis afdeling haal ik de loodjes ervoor :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-11-2009 16:22


Nadelen:
-Touwtje blijkt te kort, vooral als het onder de kant meteen diep is maakt de lijn een te grote hoek. (knik)door het touw te vervangen voor fluor carbon voorslag kun je het zo lang maken als je zelf wil
-Zeer prijzig.valt opzich reuze mee als je ziet hoe vaak je de andere toploodjes kwijt raakt
-Touwtje valt heel erg op, ook in het water, nadelig als je een tweede montage in de buurt van de lijn van de andere hengel wilt leggen.als je fluorcarbon voorslag gebruikt valt het niet meer op
-Erg duur, of had ik dat al gezegd?deze is niet meer van toepassing :lol: 8)
Yannick,

Dat is idd misschien niet zo'n slecht idee, alleen ben ik bang dat het fluorcarbon eerder in de knoop zit dan het standaard gevlochten touwtje?

Misschien dat ik je idee eens ga proberen. :)


hey top info man hier hebben veel mensen zeker wat aan !

ik wil binnenkort ook voor het eerst toplood gaan gebruiken , en nu zie ik welke er zijn en de voor en nadelen ..

maar als je toplood aan je lijn doet he .. wanneer doe je dat dan als je inligt en dan je clip open en dan loodje eraan zodat ie van de spoel lijn neemt zodat je montage blijft liggen ?
of als je je lijn ''strak'' hebt liggen , loodje eraan en laten zakken ?
of doe je die er al aan voor het ingooien dmv 2 stoppers ofzow ?

mvg jeffrey

Jeffrey,

Ik doe het zo:
Ingooien, lijn strak trekken, beugel open met hand op de spoel, top naar achter terwijl ik wat lijn geef tot ik bij de lijn kan, dan toploodje eraan en aan een strakke lijn zo ver mogelijk laten zakken.
Ik gebruik de Solar tackle absailer back lead clips, werken perfect !
Bij de witvis afdeling haal ik de loodjes ervoor :wink:

Marco,

Nadeel daarvan vind ik dat ze dan zo lang worden zodat de lijn wat te ver boven de bodem loopt.

Heb je geen last van inslijten met deze clips?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

22-11-2009 16:36

Je vergeet de beste die er is Armaled BALLDOG BACKLEADS, die zijn ronde ballen loodjes en ze lopen het beste over de lijnen en het snelts. Alleen geen touwtje maar dat vind ik niet belangrijk. Te koop bij Paddy Den Haag, verdeler is de Carpcollector
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-11-2009 16:42

Inslijten heb nog nooit naar gekeken :o , zal dus wel loslopen, Ik vis overigens met gevlochten, zou dus sneller kunnen inslijten.
Het geheel is wel redelijk lang, maar als je op zo'n 80-100 meter ligt te vissen maakt dat verschil ook niet meer uit.

Heb behoorlijk wat verschillende types gebruikt, OOK de captive backlead, maar die dingen laten of te vroeg los, of helemaal niet..... Probleem van de standaard lijn heb ik ook al eens verlengd met Amnesia :wink: , maar de clip zat of weer te los of weer te strak.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

22-11-2009 16:46

Ja klopt die van Armaled die werken het beste nooit geen problemen mee.
Overal online tekoop ,ook het lood van armaled is goed.
Wat betreft plashuis lood die is nu 6 weken op vakantie heb je niet veel aan.
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

22-11-2009 16:48

Yannick,

Dat is idd misschien niet zo'n slecht idee, alleen ben ik bang dat het fluorcarbon eerder in de knoop zit dan het standaard gevlochten touwtje?

Misschien dat ik je idee eens ga proberen. :)
........................................................................................................

nog geen last van gehad is aardig stijf he dat fluorcarbon.ik heb het van het merk strategy.

mvg yannick
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-11-2009 17:20

Marco,

Misschien dat dat voor jou niet heel veel uitmaakt maar als ik op mijn manier vis wil ik alles echt perfect hebben en daar hoort dan ook bij dat de lijn zo dicht mogelijk tegen de bodem aan wordt vastgepint. (ik ben een zeikerd hoor :))

Op afstanden van 100m of meer zal dat idd niet zoveel meer uitmaken maar dat soort afstanden vis ik niet zo heel vaak. ;)

Evengoed bedankt voor je input.

Yannick,

Tnx, ik ga het eens proberen.

Andre den Heijer schreef:Je vergeet de beste die er is Armaled BALLDOG BACKLEADS, die zijn ronde ballen loodjes en ze lopen het beste over de lijnen en het snelts. Alleen geen touwtje maar dat vind ik niet belangrijk. Te koop bij Paddy Den Haag, verdeler is de Carpcollector


Andre,

Die heb ik ooit weleens gehad en die waren idd niet slecht, vielen ook niet zomaar van de lijn af zoals andere toploodjes wel doen.
Aangezien ik ze nooit meer in de winkels heb gezien dacht ik dat ze niet meer gemaakt werden eigenlijk.

Paddy had de laatste keer dat ik er was nog 1 setje hangen maar dat waren hele zware.

henk plasman schreef:Ja klopt die van Armaled die werken het beste nooit geen problemen mee.
Overal online tekoop ,ook het lood van armaled is goed.
Wat betreft plashuis lood die is nu 6 weken op vakantie heb je niet veel aan.


Bedankt voor de tip van Plashuis, ik stond op het punt ze te bestellen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

22-11-2009 22:44

Winkel in voorhout heeft die van armaled wel in drie gewichten,haal er ook mijn lood van armaled.
Volgens mij doet hij ook opsturen maar weet niet zeker.
K. van den Herik

23-11-2009 07:16

Het glijden van het loodje heeft niet zo heel veel van doen met het materiaal. De hoek tussen eind- en beginpunt is veel belangrijker.

Afbeelding

Bind aan de overkant van het kanaal maar eens je lijn vast (met een haring) en wedden dat je toplood de overkant haalt?

Een los bevestigdingetje na keuze. Keer 2 handen gebruiken vind in niet zo erg, een klein stukje nylon en een simpel wartelloodje.

De eerste is meestal 1 van een euro. Die ben je zeker kwijt na een eventuele lijnbruk. Alle andere dingen die ik gezien heb kunnen ergens blijven steken.

Die dingen met een touwtje werken alleen zo recht mogelijk onder je top , hoe groter je de hoek gaat worden hoe groter de kans op een zweepje: toplood wordt toblood terwijl deze bezig is een slag of 6 om je hoofdlijn te maken .

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

23-11-2009 18:39

he eus , ik heb mede dankzij dit topic de fox downriggers gehaald ..
ben benieuwd of het gaat werken icm mijn heli rig en een overgelode popup rig !

tnx ! owja ik heb de 43 grams geloof ik die andere leken me te licht
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-11-2009 19:03

Klaas,

Het materiaal van de clip is aanvankelijk misschien nog niet zo heel belangrijk, hoewel ik denk dat (glad) metaal minder wrijving heeft en dus beter zal glijden, als de plastic clip eenmaal is ingesleten is het rap gedaan met het glijden.

Hoe zwaarder het loodje, hoe eerder de clip zal inslijten.

Ik heb het zelfs met een Korda loodje gepresteerd het clipje finaal doormidden te snijden -- ongelogen!

Voor wat betreft de hoek waaronder je het loodje laat glijden heb je denk ik deels gelijk, met mijn rig op 150m+ kreeg ik het toploodje nog steeds niet veel verder dan een meter of 20-25 uit de kant. (Hengeltop zo hoog mogelijk)

Wellicht als ik de lijn snaarstrak zou kunnen opspannen dat het beter gaat.

Op het KK is de vaargeul natuurlijk ver genoeg dus in de meeste gevallen niet veel meer dan een meter of 15-20.

Jeffrey,

Leuk dat ik je heb kunnen inspireren eens wat te proberen, ik hoop dat jij meer geluk zult hebben als mijn vismaat met deze loodjes, hij raakt ze nl. achter elkaar kwijt.

Verder is het wel een fijn loodje dat goed glijd.

Laat ons je ervaringen ermee weten. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

24-11-2009 08:17

heb nog zo'n fox loodje gerecupereerd, samen met 75 meter nylon 30/100 (wit) en een vast lood montage, letterlijk, inclusief vast gemonteerde slider ( Mark H. vandaar.)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

24-11-2009 13:26

Tip: Kijk goed hoe het lood aan het ringetje zit bevestigd. Bij die ronde ballen van armaled was dit erg slecht. Vaak viel de bal lood in het water en hing het ringetje nog in de lijn.

Daarna heb ik fox captive backleads aangeschaft, en geen prolemen meer met verspelen van (top)lood. Prijs vind ik dan geen nadeel meer! Het enigste nadeel, soms komt het niet goed los en slaat het om je lijn heen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
K. van den Herik

24-11-2009 16:15

Daarna heb ik fox captive backleads aangeschaft, en geen prolemen meer met verspelen van (top)lood. Prijs vind ik dan geen nadeel meer! Het enigste nadeel, soms komt het niet goed los en slaat het om je lijn heen.
Tja dat je dan een karper verspeelt is dan geen erg?

Over nagedacht dat het gemakkelijk lossen van het lood een functie heeft? Bijv. vastzitten tussen stenen?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-11-2009 16:31

Klaas,

De captive backleads zijn degene die aan een touwtje vastzitten, die schiet dus (als het goed is) los van de lijn wanneer je aanslaat.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

24-11-2009 16:51

Juist Eus,

En voor de veiligheid van de vis juist het allerbest, omdat ze na een aabeet niet meer om de lijn zitten. Soms tijdens het aanslaan slaan ze een keer over de lijn, maar dat is snel te verhelpen door een slingertje aan de top te geven. Hierdoor heb ik nog nooit een vis verspeeld.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Niels Haaring
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-03-2008 23:22
Locatie: Westland

24-11-2009 18:26

Eus,

Ik gebruik zelf de toploodjes van Mika.
Deze voldoen aan al je eisen die je aan een toploodje stelt.
Het lood heeft de vorm van die van fox, maar vallen niet van je lijn.
De plastic bevestiging is bij mij nog nooit ingesneden en ik heb alleen toplood verspeeld bij een lijnbreuk, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling.

Ze zijn te koop voor 4,50 euro per twee.

Groeten Niels
K. van den Herik

24-11-2009 21:39

Die dingen met een touwtje werken alleen zo recht mogelijk onder je top , hoe groter je de hoek gaat worden hoe groter de kans op een zweepje: toplood wordt toblood terwijl deze bezig is een slag of 6 om je hoofdlijn te maken .
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-12-2009 14:32

K. van den Herik schreef:Die dingen met een touwtje werken alleen zo recht mogelijk onder je top , hoe groter je de hoek gaat worden hoe groter de kans op een zweepje: toplood wordt toblood terwijl deze bezig is een slag of 6 om je hoofdlijn te maken .


Ik ben het hier helemaal mee eens. Al een paar keer gehad dat mijn lijnn gelukkig door het groene lijntje heen sneed. ECht een groot getob als je alleen ben en een vis eraan heb. Daarnaast gaan ze naar mijn inziens te zwaar open waardoor hij bij elke run voorzichtig gelicht wordt. Ook de zware series waardoor je beet registratie erg hard achteruit gaat.
alex van ginke
Berichten: 9
Lid geworden op: 13-10-2009 16:19

03-12-2009 20:00

misschien het clipje van de captive niet helemaal dicht klappen. maar bijna 'open' zetten dan schoot het toplood al los bij een volle fluiter. nooit geen problemen meer mee gehad sinds dien.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

03-12-2009 20:35

Niet helemaal dichtklappen ?
als je ze dan op je lijn plaatst, laat je het dan direct vallen ? Ook met strakker draaien lost 'ie niet ?
Heb ze gebruikt, maar clip zat of te los, en viel al van de lijn af voordat het lood het water raakte. Of te strak, clipje beetje warm gemaakt in heet water en wat dichter bij elkaar geknepen, en daarna kwam de lijn (bijna) niet meer los.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

04-12-2009 10:35

Hebben wij het over dezelfde fox captive backleads???

Die met het MKII systeem erop???

Nooit problemen met lossen. Ik gebruik ze jaren, en heb hem 1 keertje (zijdelings aanslaan) 1 rondje om de lijn gehad. 1 wipje en hij was eraf. Voor mij geen ander toplood meer dan deze.

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''