Zelfhaaksysteem met dobber


Plaats reactie
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

22-10-2009 14:35

Beste mensen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het vissen met een zelfhaaksysteem en een dobber erboven. Mijn idee is dat een kort stukje lijn recht naar boven vandaag de dag minder vaak voorkomt dan een lang stuk over de bodem en omdat ik de indruk heb dat ook plat op de bodem liggende lijnen soms karper afschrikken, lijkt dat dobbersysteem me bij uitstek geschikt om argwanende vissen om de tuin te leiden. Alleen, mijn eerste ervaringen wijzen zeker niet in die richting en die van een vismaat ook al niet. Zelfs met een rietstengel over de lijn heen op een goeie stek ving ik niks (http://www.sportvisserijnoordwestnederl ... tail&id=96). Zou het kunnen dat dit alleen goed werkt met een ons of twee lood? De weerstand van lijn en slip is normaalgesproken stukken groter dan die van je lood en dat mis je nu in eerste instantie wel. Geeft die rietstengel meerwaarde of is het alleen een hoop onnodig gedoe? Alijn vangt ze tenslotte op Rainbow ook zonder rietstengel (maar wel met twee ons lood). Hoe voorkom je dat je lood bij harde wind gaat bewegen doordat die dobber er aan trekt? Ik hoor graag jullie ideeën!

Vriendelijke groeten,
Richard van den Bos
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

22-10-2009 18:49

een dobber verplaatst 2 ons lood egt niet ! ook met redelijke wind niet
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-10-2009 20:50

2 ons lood?? en daar wil je mee drillen? In het andere geval zou je gebruik moeten maken vaan lijnclip die het lood lost en dat is zeeer onverstandig, tenzij je op je geweten wil hebben dat je je viswater moedwillig vervuild met lood
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

22-10-2009 21:37

Hallo Richard,misschien de top onder water en de lijn strak draaien op de dobber totdat deze ook net onder water komt te staan.Vis je wat verder weg met een harde wind zal je iets van een''buffer''loodje nodig hebben vrees ik om de opwaartse druk van de dobber/lijndruk op te vangen.Ik wilde een dergelijke montage zonder gebruik te maken van een boot gaan gebruiken voor diep water,maar ben noch niet tevreden over het geheel zeker ook om het ea veilig te houden voor de vis.google polarisfloat eens,misschien een leuke.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

22-10-2009 23:21

Ha Frank, die Polaris ziet er inderdaad erg geschikt uit.

Met twee ons lood vissen staat me om meerdere redenen niet aan Martijn maar ik vraag me af of lichter lood zonder verdere weerstand van je slip - dus onder zo'n dobber - wel goed werkt. Ik vis heel vaak met 20 - 50 gram lood en dat gaat prima, maar dan wel met extra weerstand van lijn, swinger en slip.

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen met een zelfhaaksysteem onder een dobber zijn op dressuurwater. Krijg je inderdaad meer beet? Krijg je goeie beten?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-10-2009 21:49

2 ons lood voor die eerste prik is super! 8) Daarna moet die 2 ons overigens wel héél erg rap van de lijn wezen omdat je anders lossers krijgt of de vis het lood gebruikt om je haak te lossen. Tailrubber dus amper over de clip, of inlinelood die meteen los komt (ja, dat kan prima).

Verder geen ervaring met rietstengelvissen. Wel met wasknijpervissen onder de kant (in principe vrijwel hetzelfde).

Ik zal verticaal vissen zeker nog vaker gaan inzetten omdat het absoluut grote voordelen kan hebben denk ik.

Groeten Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2009 09:38

En dan 2 ons lood in het milieu bart, en dat bij elke aanbeet, en wij ons maar druk maken om de rotzooi die achtergelaten word door"sommige "karpervissers".
Een loodje van 80gram plus geeft vaak al voldoende druk om niet de baitrunner nodig te hebben, soms is minder druk juist beter 8)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-10-2009 10:53

Martijn,

Als ik deze methode zou toepassen dan zou dat sowieso niet zijn op een water waar ik veel runs krijg. Die wateren zijn in mijn ogen dan namelijk niet zo moeilijk dat dit soort systemen mij een enorm voordeel brengen. Misschien wel voordeel, maar niet dusdanig veel dat het opweegt tegen de nadelen (o.a. milieu, maar ook de kosten van die loodjes en de moeite van het inleggen van het systeem).
Zit je echter voor 1 aanbeet in de 10 sessies omdat er erg weinig vis op een water zwemt bijv. dan is het zeker een goede optie.

Kom je dan bij die 80 gram die jij noemt, dan denk ik dat die in situaties waar je je aanbeten toch wel krijgt zeker wel voldoende kan zijn. Worden de foutmarges echter kleiner dan mis je er in mijn ogen een hoop vis mee!

groeten Bart
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

24-10-2009 16:44

Martijn Nederpel schreef:2 ons lood?? en daar wil je mee drillen? In het andere geval zou je gebruik moeten maken vaan lijnclip die het lood lost en dat is zeeer onverstandig, tenzij je op je geweten wil hebben dat je je viswater moedwillig vervuild met lood

Hallo Martijn,waarom zou je met 200 gr geen vis kunnen drillen,je denkt waarschijnlijk dat de haak uit de bek van de karper zal scheuren maar hoe vis jij dan op een snel stromende rivier of op extreem grote afstanden?
Ik denk dat je in de zomer wanneer de bekken zachter zijn je inderdaad misschien moet oppassen maar ik heb met zware stukken lood tot 275 gr op verschillende rivieren gevist en hierbij nooit problemen ondervonden mbt losschieters,ik kan me zelfs niet herrinderen ooit een losschieter te hebben gehad op de rivier en ik vis hier standaard met lood gewichten van boven de 175 gr!
Wat betreft het opzettelijk verliezen van het lood om de dril te vergemakkelijken ben ik trouwens volledig met je eens hoor dat dit geen optie is en ik vind het ook belachelijk dat er grote namen zijn dit systeem promoten!

Maar de hoofd reden waarom Richard deze topic gestart heeft is,zijn er ook mensen met dezelfde slechte ervaringen ondanks dat ze denken erg dressuur droorbrekend met het dobber systeem bezig te zijn met het met juist het tegenovergestelde resultaat.
Dat de reden hier voor kan zijn het te lichte lood is slechts een suggestie en geen aanname en daarom is de vraag zijn er mensen met de zelfde ervaringen als Richard en ik(ik ben die maat met eveneens slechte ervaringen)en wat kan de reden hier van zijn?

Gr Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2009 17:10

Bart

Zelfs op wateren waar je maar 1 run op 10 sessies krijgt vind ik het eigenlijk not done, heel simpel omdat die wateren vaak door veel vissers bevist worden waardoor je alsnog een redelijke vervuiling krijgt als iedereen op die manier aan de slag gaat. Als het moedwillig verliezen van je lood je enige optie zou zijn kies dan voor een steen of doe het helemaal niet. Let wel loodverlies kan altijd voorkomen, echter beperkt zich dat tot hooguit een paar loodjes per jaar.

Mark
Op bepaalde wateren kan je zeker je vissen afdrillen met zwaar lood, echter in veel gevallern kiezen mensen ervoor om het lood te lossen iets wat ik onverantwoord vind.
De reden waarom het dobbersysteem niet werkt zou je kunne zoeken in het feit dat er ineens iets onnatuurlijks vanaf de bodem omhoog loopt, iets wat de dag ervoor nog niet was, bij een rietkraag zou het miss beter werken, of van te voren een aantal van zulke "markers"op je voerplek leggen. Echter ik denk dat er betere manieren zijn om het een en ander te omzeilen
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

24-10-2009 17:41

Hallo Martijn,
Zowel Richard als ik hebben dit systeem juist toe gepast midden in het riet je zou dan denken dat te midden van alle andere rietstengels dit systeem juist niet als onnatuurlijk ervaren wordt.
Gr Mark
Plaats reactie