Wel of geen tube op PB Red Ant voorslag ?


Plaats reactie
Gideon van Bavel
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Contacteer:

06-10-2009 23:28

Hallo medevissers,

Ik wilde graag weten of jullie bij een voorslag nog tube gebruiken, en zo ja welke past er nog om deze toch wel forse diameter van Red Ant.
Die van Korda is er zo goed als niet meer omheen te krijgen vind ik :-? , en vraag me ook steeds meer af wat de toegevoegde waarde is van de tube, gezien de dikte van de lijn i.v.m. beschadigen van de vissen.
Als het voor de camouflage is, zat ik aan tungsten tube te denken, of zinkt de Red Ant al genoeg van zichzelf ?
Veel vragen, maar graag een antwoord van jullie.

Groeten,

Gideon.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

07-10-2009 06:51

ik zou de tube achter wegen laten en voor een leadcore leader gaan
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

07-10-2009 07:06

let op voor nog een knoop aka zie http://www.rigsolutions.nl

heb tubes nog niet gemist. Moest ik een tube willen gebruiken dan tungsten spul
Gideon van Bavel
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Contacteer:

07-10-2009 20:17

Remon,

Leadcore is niet toegestaan, dus geen optie.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

08-10-2009 05:32

gebruik dan niks alleen je voorslag hier en daar wat putty er op en klaar ben je
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

09-10-2009 18:38

Gideon, jouw probleem ken ik. Die nieuwe tubes van Korda zijn van binnen smaller geworden om beter te kunnen zinken (minder lucht). Zonder voorslag prima, maar ik krijg Red Ant er ook niet meer doorheen. Wat ik gedaan heb is gewoon naar een hengelsportzaak gaan en het probleem voorleggen. Daar bleken ze een wat minder bekend merk te hebben liggen (ben helaas de naam kwijt) waar Red Ant nog prima doorheen ging. Dus gewoon even vragen.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-10-2009 10:01

Gewoon de tube weglaten en popup loodjes van fox op 10 en 20 cm zetten. Gebruik zelf de Shield van hun. Deze is ook te dik voor tube. Daarnaast als je er nog is leadcore aan knoopt vis je met alweer met nog een knoop (en breekpunt) extra. Niet prettig lijkt mij voor een vis om met leadcore EN voorslag achter zich aan te zwemmen bij lijnbreuk.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-10-2009 11:01

Wat je ook kunt doen is de voorslag van Strategy gebruiken, dat is namelijk exact dezelfde als die van PB en die is in het groen te koop.
Afbeelding

Geheel onderaan de pagina.

http://www.strategycarp.eu/NL/onderlijnmateriaal.html
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

11-10-2009 23:00

Jan Willem Hilverts schreef:Daarnaast als je er nog is leadcore aan knoopt vis je met alweer met nog een knoop (en breekpunt) extra. Niet prettig lijkt mij voor een vis om met leadcore EN voorslag achter zich aan te zwemmen bij lijnbreuk.


Jan Willem, ik begrijp dat je het beste met de vissen voor hebt maar ik zie jouw punt niet. Je hebt het eerst over een breekpunt extra en daarna over een vis die met en voorslag en leadcore rondzwemt. Daarmee zeg je dus dat de knoop hoofdlijn/voorslag het heeft begeven en dat heeft dus niets met de extra knoop van de leadcore van doen. Als die breekt zwemt de vis nl alleen nog met de leadcore rond en dat gebeurt ook als je leadcore direct aan de hoofdlijn knoopt. Het heeft dus niets met die voorslag te maken. Ik heb trouwens weleens een karper gevangen die nog een rig en 1m leadcore bij zich had. De leadcore was opgekruld tot een bolletje. De vis aasde duidelijk gewoon door en ondervond er weinig hinder van. Ik denk dat een lijn breuk icm 15m red ant vervelender is. Dus of je nu Red Ant met een tube over de laatste meter vist of met een stuk leadcore eraan geknoopt, ik denk dat dat qua veiligheid voor de vis niet veel verschil maakt (het blijft even klote, zeg maar).
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

11-10-2009 23:05

[quote="Jan Witter"]Wat je ook kunt doen is de voorslag van Strategy gebruiken, dat is namelijk exact dezelfde als die van PB en die is in het groen te koop.

?????
patrick eversen
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-03-2006 08:22
Locatie: amsterdam

12-10-2009 06:45

heren,

als je de Red Ant neemt en deze doe je door de normale tube trekken met een tubetreader dan gaat dit wel lukken ik heb er namelijk geen problemen mee gehad als ik dit deed.

en anders kun je nog kijken naar de leaders van Berkley deze zijn perfect dun en die knoop je gewoon met een voorslagknoop op je voorslag en het is eigenlijk een leader van tube.

groetjes

patrick
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

12-10-2009 08:42

Maarten,

Wat ik bedoelde is:

Stel, je hebt 15m voorslag van Red Ant. Dat is al 1 knoop op je hoofdlijn. Dan wil jen og eens leadcore bevestigen, weer een knoop. Tijdens de dril schiet per ongeluk, of je krijgt een lijnbreuk, je knoop los van je voorslag op je hoofdlijn. Dan zwemt de vis dus EN met leadcore EN met voorslag. Dat is helemaal NIET bevordelijk. Kan een zeer dodelijk combinatie zijn zelfs.

Als je dus een voorslag gebruikt die ook nog is zwaar is, zoals bijv, de Shield, dan heb je geen eens tube of leadcore nodig. Je voorslag zinkt. Als je dan op 10 en 20cm een popup loodje doet, hou je de lijn van de schubben af en beschadig je de vis ook niet. Krijg je nu toch per ongeluk lijnbreuk op je hoofdlijn, kan het lood tenmniste nog over de knoop en heeft het maar 1 knoop te gaan ipv 2. Tevens door het gebruiken van die popup loodjes en een slider erboven, houd je sowieso alles op de bodem.

Hoop dat t iets duidelijker nu is?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

13-10-2009 16:26

Jan Willem,

Wat voor loodsysteem gebruik jij dan als je met die popup loodjes op je voorslag vist?
Je hebt het erover dat je lood over de voorslagknoop kan schuiven, maar kan het ook over de popuploodjes heen?
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-10-2009 17:00

Heb het met die fox popup loodjes geprobeerd, deze gingen er gewoon van af op het moment dat het tegen de knoop komt en er druk op staat.

Verder gebruik ik altijd inlinelood. Vis zelden met wartellood. Daarnaast kan je ook knijploodjes gebruiken, werkt nog veiliger! Deze springen eraf zodra het lood er tegenaan "knalt". Knijploodjes kan je namelijk niet muurvast knijpen, dus zullen altijd gaan schuiven met de tijd. Dus ook bij lijnbreuk zal dit schuiven met als gevolg dat het gat groter wordt en eraf valt. Mijn ervaring althans.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

15-10-2009 09:49

Tube van MAD gaat er makkelijk op. Dus dat is een optie mocht je toch een stukkie erop willen.
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

18-10-2009 09:17

Wel een goeie topic, maar zijn er ook vissers die zonder de pop up loodjes ervaring hebben met het drillen van vis aan Red Ant of Shield?
Ik vraag me af of die vrij dikke lijnen toch nog de vis beschadigen. Nu vis ik zelf inderdaad ook met Shield voorslag en leadcore leader. Weliswaar met inline lood dat makkelijk over de knopen kan schuiven. maar als ik de leader achterwege kan laten is dat nog beter. Inderdaad minder knopen.

Vraag 2: Zijn er mensen die ervaring hebben met het camoufleren van red ant of shield. Een zwarte watervaste viltstift vind ik namelijk onvoldoende.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

19-10-2009 00:27

Peter,

vis al een paar jaar met red ant en gebruik nooit tube. Ik heb ook nooit gemerkt dat de vis op enige manier beschadigd was, zoveel verschil tussen een voorslag van 55/00 een een tube van 75//00 zit er natuurlijk ook niet. Verder zinkt red ant, dus als je de lijn niet te strak vist loopt deze gewoon mooi over de bodem. Camoufleren kan, maar ik heb het nooit gedaan. Ik heb er ook ook op zwaar dressuurwater mee gevist en er gewoon vis mee gevangen. Maar of het niet camoufleren me minder vis heeft opgeleverd weet ik natuurlijk niet.

groet Frank
K. van den Herik

19-10-2009 08:18

Beste JW,

Bij pech bestaat er geen groter moordenaarswapens De loodjes springen er niet altijd ( of omdraaien)af.

De witte gooi je het best weg, die zie je op een meter diep oplichten. De groen gaat best.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

20-10-2009 14:28

Beste Klaas,

Dit klopt, daarom heb ik het later in hetzelfde bericht over knijploodjes.

Op een dikkere lijn, in dit geval Shield, zullen deze er bij druk wel afspringen. Mits je ze niet te dicht knijpt. Door de dikte v/d lijn kan je ze niet geheel achterin het loodje krijgen, waardoor je ze dus ook nooit helemaal vast hebt op de lijn.

In dit geval is het vele malen vriendelijker en beter in te zetten dan de loodjes die ik eerder aanhaalde! Bedankt voor het corrigeren daar van
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
K. van den Herik

20-10-2009 14:56

JW,

1 loodje is niet zo n probleem, meerdere loodjes komen tegen elkaar en gaan ahw opstropen.

Knijploodje heeft nog een gevaar: lijnbreuk door lij n beschadiging

Er is een aardige spreuk van de Baets...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2009 10:12

Snag Safe van Kryston lijkt me wel veilig om een voorslag te verzwaren. Komt al bij relatief lichte druk los van de lijn. Gebruik het wel eens ter verzwaring van m'n onderlijn en na een run is het steevast verdwenen. Nadeel is mogelijkerwijs wel dat het een stevige worp al niet overleeft. Maar als je uitvaart of op korte afstand vist is het wellicht een optie.
Ik weet het ook allemaal niet...
Plaats reactie