Lossers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

30-09-2009 13:14

Ik word er gek van , op een bepaald water met een behoorlijke dressuur waar ik dit jaar nu regelmatig vis heb ik tot 2 weken terug goed gevangen en zelden tot niets gelost.

Nu laatste 3 sessies heb ik 6 van de 8 runs gelost !! ik heb me rigs langer en korter gemaakt , de hair langer en korter gemaakt ... lood van 45 tot 85 gram geprobeerd (stilstaand water) ... nou vis ik meestal met redelijk kleine haken maatje 8 maar heb hier in het verleden ook nooit problemen mee gehad. Inmiddels ook op maatje 6 gewoon gelost ... meeste met mais, maar ook op snowman 20/15 ... gemiddels 1cm tussen haak en aas maar ook al iets korter en iets langer geprobeerd

Soms hengel oppakken 2 tikken en los .. soms na een minuut of wat schiet die los en laatst ook gewoon nadat die uitgedrild was vlak onder het net :evil:

Zie en hoor dit trouwens ook wel regelmatig bij andere vissers daar, maar zijn er toch ook die eigenlijk alles aan de kant halen en zo goed als niets anders doen als ik, vannacht heeft me maat er na 1 verspelen toch nog 2 op de kant gekregen, beide vissen waren al los van de haak toen ze op de mat lagen !!??

Wat denken jullie ??? hier enkele rigs waar ik vissen mee verspeeld heb, wat is hier mis mee ???

Afbeelding
Dennis Timmerman
Berichten: 82
Lid geworden op: 30-09-2009 11:26

30-09-2009 16:59

verzwaar je onderlijn is met putty het kan wezen dat de onderlijn in een boog op de bodem staat waarddoor je vissen vals kunt prikken.

anders weet ik het ook niet
Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

30-09-2009 17:40

misschien trap ik een open deur in, maar heb je ook gecheckt of je haken nog scherp zijn.

rigs zien er verder prima uit, en zoals gezegd, misschien putty of pva gebruiken om de onderlijn te strekken.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

30-09-2009 17:56

Haken zijn uiteraard vlijmscherp, helemaal nieuw zelfs ... zal de putty volgende keer proberen alhoewel ik toch ook niet geloof 6x in 3 sessies een vis vals gehaakt te hebben :cry:
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

30-09-2009 19:25

Misschien een lood gebruiken van 110 gram met een recoilrig ( elastiek dus) proberen als het een stukje negatieve conditionering is
zou je ze hiermee wel om de tuin moeten kunnen leiden.

Of ligt er rotzooi op de bodem (bladeren) wat de inhaking belemmert?
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

30-09-2009 22:13

Dag Paul,misschien draait de haak wel goed maar in een te scherpe hoek en pikt ie zo velletjes ipv vlees.Afgeschermde klauwhaak met lange gebogen krimpkous haakt laat,maar wel vol in het vlees,misschien is dit iets om te proberen.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

30-09-2009 22:17

Ik zou van de bovenste rig de krimpkous verder doorbuigen.sorry zie ze net pas.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-11-2009 16:10

Paul van Rhoon,

Dat velen nog niet het ware probleem hebben genoemd.... :roll:

Verlengen die hair!!! Laat gerust 3cm tussen bovenkant aas en onderkant haakbocht, en uiteraard de hair zeer (hairbraid) soepel; belangrijk.

En wat loodgewichten betreft: Dit heeft alleen effect als je extreem afwijkt, dus bijvoorbeeld 10gr vrijschuivend of 180gr vastlood...

Is een wat ouder topic, maar ik kon het niet laten om te reageren... :D

gr. Benny
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

22-11-2009 01:49

probeer eens een ringetje op de haaksteel waar je hair door loopt, maakt de haakpunt zwaarder waardoor hij perfect haakt

vis er nu een paar jaar mee en bijna geen lossers

lengte maakt niet zo gek veel uit, het liefst vis ik met een cm of 15
Gebruikersavatar
michiel jongste
Berichten: 807
Lid geworden op: 27-03-2008 19:57
Locatie: Delft

22-11-2009 11:45

Ik vind het enige nut van die ringetjes dat die schuift op de haaksteel en als de vis dan het aas uitspuugt de haak niet meevliegt.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

22-11-2009 12:58

misschien een haakmaatje groter proberen, als je vertrouwen had in je onderlijn voor de lossers zou ik er niet teveel aan veranderen.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

22-11-2009 18:43

Benny van de Werfhorst schreef:Dat velen nog niet het ware probleem hebben genoemd...

Als je met een oplossing wil komen moet je eerst weten wat het probleem is... Dus zo gek is dat niet Benny :oops:

Paul, ga nu eerst eens bedenken wat er in de afgelopen periode is veranderd...
K. van den Herik

23-11-2009 07:52

goh, laat mij losser probleem nu juist opgelost zijn door de hair in te korten.

dressuur water 3 sessies 8 aanbeten, of geen dressuur of je doet iets heel goed. Krijg je dus beet ondanks of dankzij je systeem.

Het valse haken zit dichter bij de oplossing dan je denkt.
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

23-11-2009 23:21

Ik heb het hetzelfde probleem. Sinds kort weer begonnen met visssen en gelijk mijn eerste twee vissen los, ik baal als een stekker.

Ook ik vis met een snowman met de boilie tegen de haakbocht. Misschien toeval?! Wel zat ik met lign a ligner te vissen

Deze rig gaat er dus vanaf. Ik ga nu een langere hair met een stukje tube in de haakbocht voor betere draaiing. Wat ik met de lign a ligner ga doen weet ik nog niet, het draait wel altijd lekker vertrouwd in de hand.

Owja, echte tips kan ik dus niet geven. Een langere hair is misschien ook niet logisch, als de haak nu al in het buitenste velletje prikt, dan zal die dalijk helemaal niet meer prikken. Hmm lastig hoor....

En Benny, wat heeft een soepele hair met inhaken te maken? Dat is toch alleen om de karper te misleiden. Ik zie de link niet zo
Gebruikersavatar
Joey David
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-06-2008 10:21
Locatie: Roermond

23-11-2009 23:43

Probeer een systeem waarbij je lood direct na/ door de inhaking vrij over je lijn kan bewegen, dus los komt van je wartel/ kwiklink. Zo kan de vis niet op het gewicht van je lood de haak los ''schudden'' met zijn kop aangezien het een ''dressuur'' water betreft.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-11-2009 00:22

zoals benny al zei hair iets langer.
dit is in 9 van de 10 gevallen wel het euvel.
wat ie erbij vergeet te vertellen is dat het wel afhankelijk is van het formaat haak en formaat bolleke.
nou is dit ook weer moeilijk omdat de haakmaat 8 van merk A een stuk kleiner is dan haak 8 van merk B.
is een aardige gevoels kwestie denk ik.

ik vind persoonlijk wel dat je hair iets aan de dikke kant is waardoor deze ook te stug kan zijn. zeker voor een mais korrel.
knotless is leuk maar niet altijd de beste oplossing.
ook de krimpkous zo op je haak zou ik er gelijk afrossen of goed gebruiken.
heb ooit iets gelezen over een halfslachtige verlenging....
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

24-11-2009 11:03

Hair iets langer kan helpen in een situatie waar de vis de haak iig mee naar binnen zuigt. Neemt de vis het aas voorzichtig dan kies ik liever voor een kortere hair maar dan heel soepel. De theorie achter een langere hair is dat de haak vrijer komt te hangen. Als je de boilie tussen de vingers pakt en de onderlijn strekt dan is het het mooist als de haak dan iets uit 'lijn' valt. Ik heb slechte ervaring met een stukje silicone in de haakbocht wat je nu veel ziet bij fox oa. Maar elk water is anders (ander aasgedrag) dus speel daar op in.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

24-11-2009 12:07

De stelling dat de inhaking te scherp zou kunnen zijn klinkt voor mij wel erg logisch, zowel voor in de bek als achter in de bek zou dit het geval kunnen zijn. Voor mij gaat de lign-a-ligner er dus af.incl alle tubes en shrinks. Ik ga terug naar de knotless knot met dezelfde lengte hair.

Paul, heb jij ondertussen al vooruitgang geboekt?
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

26-11-2009 20:08

Ik heb zelf ook dit probleem gehad ik heb mijn inline lood verwisseld voor een safetyclip met 80 gram er aan en in plaats van een korda kurv shank (beetje zelfde vorm als jij gebruikt) een wide cape van korda en het lossen was voorbij geen aanbeet meet gelost.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

05-12-2009 20:53

michiel jongste schreef:Ik vind het enige nut van die ringetjes dat die schuift op de haaksteel en als de vis dan het aas uitspuugt de haak niet meevliegt.


Jaja... Jij denkt dus dat een karper alleen de boilie uitspuugt? :roll:
Het nut van die ringetjes is nu juist om de haakpunt te verzwaren,dat kan je doen door een ringetje, een siliconetube of een loodhageltje (shot on the hook zoals dat populair heet). De haak kan namelijk alleen vlees pakken als de haakpunt naar beneden is gericht! Of je moet net het geluk hebben dat de onderlijn strekt op het moment dat de karper weg zwemt met gesloten bek!
De kunst is om een onderlijn te maken die altijd in de onderlip haakt, dus niet te ver naar achteren en ook niet te veel voorin. Dit is per water verschillend en volgens mij voor een heel groot deel afhankelijk van het voeren en de negatieve conditionering!

gr. Robin
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

06-12-2009 08:23

paul het zelfde heb ik ook eens meegemaakt wat jij hiervoor beschreef ik ben toen langer gaan vissen met een soepele onderlijn van 23tot 25 cm verder niet zo veel aan de onderlijn gedaan ving ineens heel goed en zaten perfeckt gehaakt in de onderlip ps wat ik ook deed is een pva zakje met kruimels als presentatie zodat de onderlijn mooi gestrekt op de bodem ligt gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

22-12-2009 16:02

Als je met mais vist heb je weinig gewicht waardoor je kantel effect van je haak in de onderlip verergert en zomaar in het wilde weg vlees pakt een 20 mm bal heb wel dat gewicht waardoor je haak goedindraait heb dit ook gehad met 14 mm boilies en haakmaatje 8 even een klein druppelloodje als boilie stopper gebruiken en die een stukje je boilie intrekken en ruim een cm afstand tussen haakbocht en aas
toen stopten de lossers bij mij meteen niks is zo frustrerend als lossers en dan begint het knutselen van allerlei wonder onderlijnen
mark foolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-12-2009 20:09

22-12-2009 16:38

Verleng je hair is naar een cm of 3 kan geen kwaad,ook zou ik geen pva gebruiken dit lost met deze temperaturen bizar slecht op probeer maar is uit onder de kant je zult jezelf verbazen!
Het voer iets meer verspreiden zodat ze verder moeten zwemmen voor meer aas met als gevolg een betere prik kans.
carpe diem
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

23-12-2009 08:57

pak onderlijn 2 met de krimpkous van onderlijn 1 aleen iets verder door buigen
en haal die antitangel tube van je lus af
heb al een paar keer gezien dat er lucht in blijft zitten en dan gaat hij een beetje op de bodem staan in plaats van liggen dit is niet wat je wilt
en gebruik zekker een ring op je haakbocht
in combinatie met een vrij lood systeem dan moet het zekker beter gaan
Gebruikersavatar
Lars Overhof
Berichten: 72
Lid geworden op: 26-10-2009 18:39

25-12-2009 19:58

Die tube is niet nodig,,

een goede knoop en die tube is niet meer nodig en ik zou de onderlijn toch wel iets langer maken misschien nog wat grotere haken heb ik ook gehad maar toen ik eenmaal op de grotere haken zat veel minder verspeelt..

succes ermee!
Only The River Knows
Plaats reactie