Foto van je rig topic deel 2


Plaats reactie
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

15-01-2012 11:45

oke oke nou allemaal bedankt hier kan ik wel mee verder
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

17-01-2012 20:34

hahaa, dit komt over als, het zal allemaal wel :P het boeit me toch nix haha..
Ik zal zo mijn rigjes even erop zetten,, met de tips die jullie een tijdje geleden allemaal hebben gegeven,,
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

17-01-2012 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Hier ff een foto van mijn rig

Strategy intense.. (hiervoor gebruikte ik nooit onderlijn materiaal als jellywire maar gewoon gevlochten lijn)
Gamakatsu Teflon haken maatje 8 of 6
Putty
Hook tubing
en een PB of fox line aligner
Maar ik gebruik ook vaak krimpkous

Heb iemand op of aanmerkingen of misschien dingen of tips om hem te verbeteren,,
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

17-01-2012 21:49

ik zet mijn putty ( of in mijn geval een loodhangeltje) altijd waar de coating overgaat in soepele gevlochten draad. bij mij is dit ongeveer een 3cm van de haak. ik denk dat dit de haakpunt naar beneden trekt bij opname van het aas. maar dit is puur een persoonlijke mening, als je vis vangt op die rig moet je daar gewoon mee blijven vissen en niets aan veranderen.
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

17-01-2012 22:16

Ja dat dacht ik ook maar ik krijg in het verleden een tip om het juist in het midden te doen,, omdat de onderlijn dat platter en in een bocht op de bodem komt te liggen, en ehhm het soepele gedeelte is bij mijn meestal rond de 2,5 cm, maar door de aligner is het stukje ook kleiner geworden.. Ik ben ook nog maar een beginnende visser,, en ik pak het meeste op van verhalen en tips van anderen,, vandaar dat ik altijd door vraag en niet zo zeker ben over m'n laatste meter..
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-01-2012 00:42

Nou Danny, jij vraagt om op of aanmerkingen over jouw geplaatste rig.

Ik persoonlijk zal de haak vervangen voor een ander type, een wide gape bijvoorbeeld, want met het door jouw gebruikte aligner in combinatie met deze haak zal de inhaking verkleinen. Verder geen aanmerkingen over je rig.
Desalnietemin zal ook deze rig vis haken.

Maarre ga eens aan de LS haken, ik ben er gek op.

Groeten, Peter
Gerrit Hees

18-01-2012 01:18

Ben ik het niet mee eens Peter. Deze haakt prikt wat sneller omdat hij een rechte punt heeft een klauwhaak iets later, haakt hij te diep of te veel in de mondhoeken is het kwestie van de hair verlengen of de rig wat inkorten. Kan hier niet zien hoe lang de rig is of hoeveel ruimte er tussen aas en haakbocht zit. Een LS adviseren? Je vissituatie moet hier naar zijn.. Zijn er obstakels? waterplanten? Hebben de vissen een zachte of harde bek? Vis zelf graag ook met een LS zeker in de winter omdat dan de bekken wat harder zijn op de wateren waar ik vis. Maar ik kan met een semi LS hetzelfde bereiken als met een LS dmv krimpkous dus opzich zijn LS niet nodig.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-01-2012 02:30

In ZIJN gebouwde rig zal een een wide gape sneller haken. Uiteraard zal een haak met een rechte punt sneller haken, maar dat heeft alles te maken hoe je dus je rigje bouwt. Kort stelige haken kun je ombouwen tot langstelige, kost je alleen krimpkous!!
En ja, met de LS heb je iets meer het hefboom effect.

Zorg nou gewoon dat je de karper met beleid drilt, dan hebben we ook geen problemen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-01-2012 13:53

Peter van Loo schreef:In ZIJN gebouwde rig zal een een wide gape sneller haken.


Situaties, situaties....

Niet altijd, soms wel, soms niet. Die kant en klare aligners werkten voor mij altijd het best met dat type haak en niet met een WideGape.. Puur persoonlijke ervaring Peter, opdringen heeft geen zin.

Wat betreft die putty. Een iets dikker blobje op de scheiding, een kleiner halverwege het gecoate deel. En laat het maar je onderlijn 'Nice en Straight' te stomen, die woorden komen van een dikke brildragende Engelsman die ze liever nice 'n straight het rectum in heeft 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

18-01-2012 16:11

Interessant, De onderlijn is trouwens +- 15 cm .. ik zal het eens gaan proberen op een water met veel vis bestand,, eens kijken hoe die haken nou prikken,, als ik bijv een WideGape die andere LS en andere gwn deze.. en ik zelf denk trouwens dat als ik die putty op de scheiding knijp dat de haak sneller indraait dus dat ga ik ook maar eens proberen..
Dankje voor de tips..
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-01-2012 18:01

Als je met zo'n kant en klare PB line aligner vist mag je wel een razend prikkende korte onderlijn gebruiken want wat wordt je rig daar hopeloos lomp van zeg.

Ik denk dat er weinig vissen zullen zijn die dat geheel lang in de bek zullen houden. Een stukje krimpkous is dan toch al een heel stuk subtieler.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-01-2012 12:55

Danny Kwakman schreef:hahaa, dit komt over als, het zal allemaal wel :P het boeit me toch nix haha..
Ik zal zo mijn rigjes even erop zetten,, met de tips die jullie een tijdje geleden allemaal hebben gegeven,,


zeker niet danny ik heb aan sommige tips echt wel wat. alleen iederen heeft zijn mening en zijn eigen ding. ik neem de tios wel mee maar ga zie niet zo maar overnemen zonder dat ik het allemaal eerst een keer gezien en geknoopt hebt daarna zal blijken wat mijn voorkeur heeft
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-01-2012 12:22

Eus Molewijk schreef:Als je met zo'n kant en klare PB line aligner vist mag je wel een razend prikkende korte onderlijn gebruiken want wat wordt je rig daar hopeloos lomp van zeg.

Ik denk dat er weinig vissen zullen zijn die dat geheel lang in de bek zullen houden. Een stukje krimpkous is dan toch al een heel stuk subtieler.


Maar is subtiliteit altijd beter?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-01-2012 13:18

Voor mij wel Daaf. Ik denk dat een verfijnd rigje dat pas laat wordt gedetecteerd in de bek een grotere kans van slagen heeft.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-01-2012 15:24

eus,

vis je ook met kleinere haken dan?

ik vis zelf namelijk rond maatje 10.. zie veel mensen met 8 vissen maar ik denk namelijk dat een klein haakje beter is
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

21-01-2012 16:23

@Stefan,
Dat ligt er natuurlijk ook aan of je op grote wateren vist , of kleine wateren met een kleiner vis bestand.. ik bedoel met kleinere vissen..
of zie ik dat verkeerd?
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-01-2012 16:47

stefan broks schreef:eus,

vis je ook met kleinere haken dan?

ik vis zelf namelijk rond maatje 10.. zie veel mensen met 8 vissen maar ik denk namelijk dat een klein haakje beter is


Zo klein mogelijk maar ik pas mijn haakmaat aan aan de vissen die ik verwacht te gaan vangen. Grote vissen> grote(re) haken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-01-2012 19:14

ik denk dat bij de keuze van de haak zeker ook van groot belang is in welke conditie de bekken van de vissen verkeren, ik doel hierbij op de hardheid hiervan.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-01-2012 20:15

eus,

denk je dat je met een 10 minder grote vissen kan haken? of lossen..(zou de kans groter zijn?)
mijn gedachte achter haakmaatje 10 was dat deze haak vaak vol vleespakt en gewoon mooi blijft zitten. mijn maatje vis groter maatje 6 en krijgt meer lossers als mij

ik vis zelf zoals ik al zei graag met maatje 8 of 10, voor mijn gevoel lijkt het beter en omdat ik al redelijklang met maatje 8 a 10 vis vind ik 6 aan de grote kant.

zou ik mogen weten eus welke maat jij maximaal gebruik bij vissen tot 20 kilo? en welke haakmaat je hier dan weer niet geschikt voor vind.

en danny ik vis op groot water met veel kleine vis en op klein water met dikke vissen van 20+

ik denk dat je dus beter eus zijn tactiek kan toepassen en het aanpassen op de grote van de vis.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-01-2012 21:29

Stefan,

Zie het zo: Een haakje maat 4 in de bek van een visje van 2 kilo is nogal groot. Die zelfde haak in de bek van een vis van 20 kilo is ineens helemaal niet meer zo groot.
Het is meer in verhouding zeg maar.

Nu ben ik met je eens dat een haakje maat 8 die goed gevuld is niet snel zal lossen. Met de onderlip van vissen tot een kilo of 10 zal dit haakje goed gevuld worden.
Een grotere vis heeft grotere lippen en deze lippen zouden misschien best eens een haak maat 6 helemaal kunnen vullen.

Waar denk je dat je meer kracht op kan zetten, op een volledig gevulde maat 8 of een volledig gevulde maat 6?

Met welke maat haak ik vis hangt sterk af van welk type ik gebruik, sommige modellen vallen een stuk groter dan andere. Bovendien wil ik met een pop-up vaak een grotere haak te gebruiken dan met een bodemaas omdat de pop-up het gewicht van de haak opheft.

Maar groter dan een maat 6 gebruik ik zelden, graag zo subtiel als mogelijk en zo grof als nodig.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

22-01-2012 11:07

Ik vis eigelijk standaard met maatje 8, niet te klein maar ook niet te groot, persoonlijk kijk ik altijd naar hoe groot het aas is/wordt onder de hair.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2012 10:41

Eus Molewijk schreef:Als je met zo'n kant en klare PB line aligner vist mag je wel een razend prikkende korte onderlijn gebruiken want wat wordt je rig daar hopeloos lomp van zeg.

Ik denk dat er weinig vissen zullen zijn die dat geheel lang in de bek zullen houden. Een stukje krimpkous is dan toch al een heel stuk subtieler.


Zou dat ook weer met het te verwachten formaat van de vissen te maken kunnen hebben? Ik bedoel, een kleine vissenbek is gauw gevuld. Zie hieronder:

Daaf Wolters schreef:
Maar is subtiliteit altijd beter?


Kan ook tegen je werken, vooral als je last hebt van bijvangsten. Het is altijd zoeken naar de op dat moment beste combinatie, maar mocht ik veel last hebben van platten die op je aas hameren, dan kun je met een stukje lopmheid EN kleinere karper ontwijken EN brasems.

Afgelopen jaar in de paar schaarse situaties dat ik samen viste toch wel duidelijk geworden hoor..

Kunst is het veroorzaken van situaties waarbij de haak niet lang in de bek hoeft te zijn. Zwemmen tijdens het azen is daar één ding van. Blaffende honden bijten niet, liggende vissen vang je niet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-01-2012 15:54

Heel goed punt Sven, ik vis meestal simpele rigs, en zo subtiel mogelijk, ook op moeilijkere wateren, waar sommigen met van die high-tech dingen aankomen...
Ik heb ondervonden dat de vissers die aan kwamen draven met rigs die compleet uit verhouding waren, grote haken met kleine boilies en dergelijke, vaak de grootste zeugen vingen, verbazingwekkend eigenlijk.
Wat ik ook mocht vaststellen is dat ik bijna altijd de kleinere vissen ving, maar elke vis die ik ving was er eentje die zelden gevangen werd...
Natuurlijk moet je dan afwegen wat je liever hebt, maar ik kreeg voldoening genoeg door kleinere visjes te vangen die er niet vaak uitkomen :wink:
Voor mij dus zo subtiel mogelijk, maar wel zo sterk als nodig voor de vereiste situatie. Een brasem=teken dat de vis het aas lust en dat er activiteit op de stek is, een zeelt=vaak teken dat de rig subtiel genoeg is, een karper=voldoening :lol:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23-01-2012 16:08

rob craeninckx schreef:Een brasem=teken dat de vis het aas lust en dat er activiteit op de stek is, een zeelt=vaak teken dat de rig subtiel genoeg is, een karper=voldoening :lol:

Prachtig bedacht Rob! best herkenbaar ook wel ;-)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-01-2012 16:14

Edward van Berkum schreef:Prachtig bedacht Rob! best herkenbaar ook wel ;-)


Zo heb ik het in mijn eigen hoofd geplant om met al die bijvangsten om te kunnen Edward :lol:
Het is gewoon inderdaad een theorie die zeer vaak klopt, ik baal dus nooit van een zeelt, en niet alleen omdat het zo een prachtige vis is :) als je een zeelt in de onderlip kan haken, wees dan maar zeker dat dezelfde rig in dezelfde situatie dit bij een karper ook kan ;)
En brasems, dat is dan wel weer ontgoocheling, maarja... :lol:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o