Foto van je rig topic deel 2


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor de Waard
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-06-2010 21:45
Locatie: Sleeuwijk

27-01-2012 19:31

Eus, hij zit inderdaad vrij dicht bij de haak, ik zet hem meestal iets verder van de haak af.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-01-2012 19:48

Hou er zelf van het eind van het soepele gedeelte 4cm aan om mijn loodje te plaatsen (indraai effect) bij dit systeem. Daar een karper boven de bodem zijn aas opzuigt lijkt me het effect bij dit systeem dat de haak hier lastig in de bek komt. Dat lijkt me toch de bedoeling, niet??

Wat het gewicht aangaat bij een bananenrig lijkt me het een prima combinatie, hier .............

Blijft leuk om je laatste 10 tot 20 cm hier zo uitgebreid op tafel neer te liggen :wink:

Peter
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

28-01-2012 14:33

he victor, ik vis zo goed als hetzelfde. de loodhagel pak ik iets lichter en ook iets verder van de haak. ik vind het echt een toprig en heel simpel te maken. @pj otte, wat bedoel je met lastig in de bek? er word toch ook vis gevangen op een superstijve fluo onderlijn en ik denk dat dit lastiger in de bek gaat als deze rig. maar ik denk als de karper deze rig opzuigt dat hij deze gewoon laat liggen, omdat de boilie moeilijker naar binnen gaat en te zwaar is (dressuur water dan). loodhagel iets lichter en een cm of 4 van de haak gaat dit volgens mij oplossen.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

29-01-2012 20:25

Eus, u zij dat de lijn verzwakt, hoedatzo? Want je knijpt het loodje toch om de lijn heen?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-01-2012 20:31

De lijn wordt afgekneld, daar wordt het echt niet beter van. Als het nog eens een harde loodhagel is wordt het allemaal nog wat erger.

Er bestaan veul mooiere oplossingen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-01-2012 20:46

Verzwakken bij nylon geloof ik direct. Beschadigen van gevlochten lijn als N-Trap. Geloof ik weer geen snars van. Trekkrecht vermindert niet daardoor. Proefondervindelijk dan hè, geen aanname..

Dan zou ik evengoed het lusje van de rig met een 8 lus en geen standaard lusje knopen. Een zwaar loodje op een centimeter van de haak is kut ja. Niemand meer doen. Al helemaal niet met bottombaits..

laat dat maar aan mij over...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-01-2012 21:25

Sven, kan me uit vroegere tijden herinneren dat silkworm van Kryston het niet prettig vond, zo'n loodje.

Wat is de gedachte om het loodje zo dicht op de haak te vissen dan?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-02-2012 09:05

Heel simpel Eus,

Het naar beneden krijgen van de haak, zo snel mogelijk. Of het daadwerkelijk zo is durf ik niet in 100% van de gevallen te zeggen, maar heb de voorgaande twee jaren flink overgelood met zinkend aas gevist en de enige losser die ik heb gehad was op een onderlijn zonder. betrof ook een hele kleine vis, formaat wat je niet snel vangt daar zeg maar.

Dus of het 'geen lood' nu de oorzaak is geweest, of de lengte van de onderlijn in combinatie met de grootte van de vis kan ik niet zeggen. Het loodje mag overigens wel een gram of 2 zijn, en ook tot 3-4 cm van de haak hoor. Heb nooit het idee dat het me aanbeten scheelde, het aantal gevangen vissen daarentegen ;)

Nogmaals, het is allemaal puur persoonlijk maar ik heb altijd al gedacht en voor mezelf bewezen dat ik lompheid van een onderlijn ook in het voordeel kan gebruiken ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-02-2012 17:26

Maar waarom dan zo dicht op de haak en niet een paar cm verder?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-02-2012 17:43

Gevoelskwestie denk ik Eus.. Geen idee.. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.. Vis dan ook altijd wel met een vrij lange hair, misschien daarom?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

12-02-2012 17:42

Hier 3 van mijn favorieten :)

Afbeelding

Afbeelding
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

12-02-2012 19:30

niek,
bij je bovenste 2 rigs. zijn dat van die verzwaarde stopjes van korda? of hoe je die dingen ook noemt.... :wink:
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

12-02-2012 20:30

Klopt, ookwel Sinkers of "Tungsten Hooklink Weights" genaamt.. dit is de Weed green large versie :) Lijken me beter of een knijploodje enkel komen ze nogal duur, 3.30€ voor 9 van die prutskes...

Heb ik verder gebruikt:

- Anti tangle sleeves van PB, deze komen over de speed swivels geen (handig systeempje)
- Korda wide gape maatje 6
- PB Jelly weed en gravel
- Piet Vogel fluorcarbon
- Beetje kneedbaar lood over de knoop van de combi rig

Totale lengte van men rig is meestal tussen de 18 en 24 cm, deze op foto 22cm. Sommige van jullie zullen dit mss nogal lang vinden maar het werkt best goed imo

Mocht iemand bedenkingen, tips of wat dan ook hebben omtrent de rigs dan hoor ik het graag ;)
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

12-02-2012 22:59

Persoonlijk zou ik gebruik maken van line aligner.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

13-02-2012 10:36

zou dit de priking ten goede komen denk je? of maakt dat niet veel verschil in vergelijking met de krimpkousjes..
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

13-02-2012 11:02

Rigs zijn goed zo Niek, line alligner zal geen significant voordeel betekenen ten opzichte van de huidige setup.
Ik vis mijn rigjes net hetzelfde, ziet er goed uit! :wink:

Vooral de onderste werkt als een tiet op een schone bodem he! :wink:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

14-02-2012 01:55

Wie gebruikt dit dan?

Afbeelding

Ik vis er nu 1.5 jaar mee en moet zeggen dat het wel bevalt....
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

14-02-2012 16:30

Niek

Dit klinkt blond, dat rubber schuif je toch over je haak heen en dan het ringentje er achter om bv aan een popup te maken toch?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

14-02-2012 18:49

In beginsel deed ik het zo,

Afbeelding

Later liet ik het rubbertje wat het dichtst bij de krimpkous zit weg en schoof ik het andere rubbertje vanaf de punt gezien tot net na de eerste bocht...Voor mijn gevoel draait de haak zo mooier in.
Tegen argument kan zijn dat het makkelijker in de knoop kan raken maar dat heb ik tot op heden nog nooit gehad. Dan moet ik er natuurlijk wel bijzeggen dat ik in 90% van de gevallen uitvaar.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

17-02-2012 12:25

Onder standaard omstandigheden gaat de bedoeling bij mij op deze wijze onderwater:

Afbeelding


Matriaal:
Carp'R'us safety clipje ( Had ik nog liggen, gaan vervangen worden door PB Hit&Run)
Afgeknipt Korda Tailrubber ( Idem)
PB Chameleon 15LB
Korda Wide Gape
Korda shrinktube
Korda Silicon tube ( hair aligner)
Korda swivel
Free Fall leader
Fox Wartelloodje

Afhankelijk van de situatie een lood hageltje enkele cm's van de haak.
Beetje variëren met de hair gebeurt uiteraard ook wel eens.

De groenten.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

17-02-2012 13:36

Philip, die leadclip lijkt me geen aanrader, de vis heeft wel heel veel bewegingsruimte voor hij het gewicht van het lood zal voelen...
Of heb ik het nu mis?
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

17-02-2012 13:55

Deze leadclip gebruikte ik al lang voor het hit&run systeem van PB uit was omdat deze een mooie uitsparing heeft aan de zijkant waar ik mijn leader langs kan leggen. Op de foto heb ik hem er niet op, maar standaard komt er nog een plastic ringetje bij die je leadclip ''vergrendeld'' waardoor hij niet los zal komen. Ik heb zelf ook de voorkeur naar het PB systeem, heb enkel sinds augustus niet meer gevist en deze kwam pas in september bij mijn lokale hengelsport winkel.

Wat bedoel je precies met de hoeveelheid bewegingsruimte?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

17-02-2012 14:03

Ik snap het systeem niet helemaal hoe u het uitlegt, maar wat ik wil bedoelen is het volgende:

Als de vis nu de haak opneemt, en hij beweegt zijn kop omhoog, dan zal de leadclip eerst rechtop komen te staan op het grote boogje, dan moet de wartel omhoog getrokken worden en dan pas voelt de vis het loodgewicht...
Nadeel is dan nog dat de vis het lood van de lichtste kant optilt...
Ook de soepele onderlijn zal de snelheid van de inhaking niet ten goede komen in mijn ogen...

Nu, het is misschien een beetje overdreven paranoia van mij, maar die fractie van een seconde waarbij de leadclip zich zal oprichten, geeft de vis enkel meer tijd om te ontdekken dat er iets mis is met de boilie die hij nu in zijn mond heeft.
Deze setup zal altijd later haken dan een gewoon safety systeem door die grote boog aan de clip in mijn ogen.

Het kan allemaal een beetje overdreven zijn, maar ik vind dat de vis altijd zo snel mogelijk de prik moet voelen, dit omdat je hem anders meer tijd geeft om te voelen dat hij een rig in zijn bek heeft...
Vandaar vis ik ook zeer vaak (zo goed als altijd) VEILIG inline, haakt veel sneller en de vis raakt het lood van de zware kant eerst...

Groeten
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

17-02-2012 14:11

Het lood van de lichtste kant optillen vind ik inderdaad een beetje paranoia :lol: Nu heb ik ook wel platter en ronder wartellood in mijn bezit, deze FOX lag toevallig binnen handbereik .. De rest kan ik me in vinden. De PB leadclips werken ook met een traditionele clip ( dus zonder die gekke '' tweede'' lus) en hierdoor haak je vermoedelijk inderdaad sneller, vandaar dat deze mijn volgende clips worden.

Verder vis ik met onderlijnen van max 12-15cm, liefst korter.. Vaak met op 1/3 van de haak een flinke loodkogel voor de inhaking. Ik heb niet het idee dat ik minder haak dan mijn maatjes. Ik voel me gewoon vertrouwd bij deze laatste meter.

PS: Volgens mij had je die delkim gewoon een beetje boos gemaakt :lol: .. Ik heb ze vorig seizoen genoeg gebruikt en nog altijd heeft de blauwe geen enkele moeite met opstarten haha!
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-02-2012 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quotes vewijderd.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

17-02-2012 14:25

Ieder zijn benadering tot het vissen he ;) beter een beetje té paranoia als te laks ;)
Persoonlijk denk ik wel dat het een invloed heeft, niet uit napraten, maar uit testen... Neem maar eens een haak op onder water met dit soort lood aan een safety clip, of dezelfde soort lood inline, dus met de wartel in de zware kant, er is echt wel een waarneembaar verschil hoor ;)

Des te beter met de delkims! Zou wel eens kunnen dat ik ze boos had gemaakt, moeten te veel werken bij mij 8)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o