Foto van je rig topic deel 2


Plaats reactie
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 18:00

Hee heb net een onderlijn inelkaar geknoopt, hij is bedoeld om de wat schuwere vissen te vangen. Ik vis op een water waar je soms 1 op een dag vangt en soms niks. Alhoewel mijn vismaat kent iemand en die verteld elke keer dat ie er 10 of meer had in 4 uur tijd. En dan zijn ze ook nog allemaal 22 Pond :S. Maarja, denken jullie dat deze onderlijn goed zal werken. Hij is van de haakbocht tot de wartel 23 Cm en is daarmee behoorlijk lang vergeleken met de onderlijnen waarmee er op dat water gevist word. Ook zit achterop een elastiek, daardoorheen zit de onderlijn dus knapt niet (: Verder zitten er 2 Sinkers op en heb ik de hair apart geknoopt. Natuurlijk gebruik ik ook shrinktube. Als het elastiek uitrekt is de onderlijn zo'n 26 Cm lang. Als ik de haak langs mn hand haal draait de haak elke keer goed om. En blijft hij elke keer in mn hand haken :) Hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Dus denken jullie dat dit gaat? Hoor het wel. Kas
Laatst gewijzigd door Kenny Willems op 24-07-2011 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Samen gevoegd met Foto van je rig topic deel 2 waar het ook thuis hoort.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-06-2011 18:06

Hair is veel te kort. Zeker een klauwhaakje heeft ruimte nodig om iets te doen. Maak hem maar twee keer zo lang..

Handtest vind ik wel vrij representatief, alleen doet het beestje alles onder water..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 18:09

OK, kan de hair zo vervangen thanx voor de tip! Maar heeft de haak zo geen ruimte om te draaien? Want dat doet ie wel zelfs als ik m op de kop etc leg... Kas
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 18:47

Ik laat de hair zo, als ik dan met 15 mm vis i.p.v. 20 zoals nu is de ruimte dan wel genoeg? kas
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

16-06-2011 19:15

Ja waarschijnlijk wel, k probeer zelf altijd minimaal een centimeter er tussen te houden. Of je zorgt voor extenda's, deze zijn er van verschillende merken dat je je hair dmv stoppertjes kan verlengen :wink:

Zelf vind ik de rig vrij lang, maar sommige zweren hier juist ook weer bij. Even kijken dus als je vis hebt, hoe zit deze gehaakt? Vrij diep of heb je veel lossers kan je hem wat korter maken.

Voor de rest ziet hij er vrij best uit, de simpelste rigjes vangen vaak nog het best. Dus ga het niet te ingewikkeld maken!
MVG, Bart Bosch.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 19:43

Bedankt voor de reactie. Dat ik daar nog neit aan had gedacht :S Ik hebde extenda stops. De grootste (: Maar is verder niet moeilijk hoor.. Alleen elastiek :lol: En de rig is lang omdat er veel met korte onderlijnen word gevist. Op de vijver waar ik normaal vis, dacht ik "ik doe eens een lange rig van zo'n 30 cm zonder shrinktube klein haakje 10, en 1 10 mm boilies nou dat was een avontuur (:" Dus dacht misschien kan ik dat hier ook doen . Maarja tips zijn altijd welkom ik zet er zo wel een foto op hoe hij eruit ziet met stop. oordeel dan nog eens als je wilt (: Kas
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 20:01

Hier met extenda stop:

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij wel verbaast is dat ik met een langere hair later haak :S Oordeel zelf:

Lange hair:

Afbeelding

Korte hair:

Afbeelding

Dit is bijna elke keer zo, iedergeval 9 van de 10 keer....

Kas :wink:
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

16-06-2011 20:16

Waarom gebruik je eigenlijk een klauwhaak?
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 20:20

Obstakels... Veel takken stenen :S Plantenbakken fontein vogelhuisje etc. Het is een stadswater (: En met een klauwhaak kan je meer kracht zetten. Alhoewel dat niet persee nodig is. Maar als de vis zicht anders helemaal vast zwemt kan het tog handig zijn . Kas
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

16-06-2011 20:24

Ok, dus als de vis vast zit kun je lekker gaan sleuren bedoel je.......

Met die klauwhaak moet je er voor zorgen dat ie niet vast komt te zitten.

Ik zou in dit geval eerder voor een line aligner kiezen dan voor dit gebogen stuk krimpkous.
Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.



PS, verkeerd gelezen, je bedoelde het wel goed!
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 20:33

Verkeerd gelezen? Heb je je bericht ge'edit? Ik ga heel goed met de vis om! Ik zal ook niet aan mn hengel hangen als ik weet dat er een vis aan de lijn zit. En stel dat de vis vast zit, dan leg ik mn hengel in de steunen en wacht ik totdat ie loskomt.En ja dat kan, maar krimpkous voldoet prima (: Naja tog bedakt voor je reactie! Kas :wink:
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

16-06-2011 22:10

Yep ge edit.

Of je krimpkous voldoet weet je niet he, je kunt immers niet zien wat er onder water gebeurd.
dat je er af en toe 1 vangt zegt natuurlijk helemaal niets. :D
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

16-06-2011 22:13

okeoke, das waar. Tog blijf ik bij mn punt :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-06-2011 22:44

Ik zal je snel even uit je droom helpen met die test van je, die zegt namelijk niet zo veel. Naast het punt dat Sven al aangaf, normaal gebeurt alles onder water waardoor je aas al een stuk lichter is, is er nog een groot verschil tussen die vermaarde handpalmtest en de realiteit. Jij trekt je rig van je hand af. "Live" gebeurt het andersom en beweegt de rig zich eerst de andere kant op. Je moet de rig niet van je hand aftrekken maar je lijn stil houden en je hand omhoog bewegen. Nogmaals, dan nog zegt het geen reet want onder water gedragen alle materialen, haak, onderlijn en aas zich heel anders.

En inderdaad, je hair was veel te kort op die eerste en laatste foto. Hou als richtlijn maar 75% van je aaslengte aan. Een bol van 20mm zou dus uitkomen op een hair van zo'n 1.5 cm.

Daarnaast op deze manier je hair knopen is niet slim. Materiaal wordt nat, er kan vuil tussen komen dat de hair belemmert om naar boven te schuiven bij een aanbeet. Geen ruimte om genoeg vlees te pakken, weg vis......
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 16-06-2011 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

16-06-2011 22:46

Ieder zijn ding maar ik zou het er nooit aanknopen, waarom "moeillijk" doen om je hair los te knopen?

-wat is er mis met het door laten lopen van je onderlijnmateriaal (zeker het stripbaar spul)?

-Wat is er mis met een dunne (bv nylon) hair eerst knopen op je haaksteel (als je het onderlijnmateriaal te dik vindt)?

-Wat is er mis met de lengte van/ of die afstand van de bol ten opzichte van die haakbocht?

-Waarom is dit beter dan een doorlopende hair die met een silicone stukje van zo'n paar mm wordt gefixeerd onderin de haakbocht? punt 1; Die daarna ook omhoog kan schuiven waardoor je haak weer meer vrijheid heeft. punt 2; even waarom ik dat zeg, zo kan je hair ook NOOIT richting weerhaak/ haakpunt schuiven. Een plaats namelijk waar ik die bol/ en hair nooit wil hebben tijdens aanbeet/ dril

-Waarom Sven zeg in je eerste reactie direct dat de hair veel te kort is? Waarschijnlijk heb jij daar wel een eigen idee. Leg die eens uit aub. Zelfs 2 keer zo lang?

groet W
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2011 22:49

Ik vis hem liever ook op deze lengte,durf zelfs korter. (Ligt natuurlijk aan het water)
Ligt aan bepaalde omstandigheden bij het water waar je op dat moment vist,en de reactie's/schuwheid van de vis
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

16-06-2011 23:04

is er hier ook meteen antwoord gegeven op de vraag die ik aan jou wilde stellen kas of die hair niet gaat bewegen ;)
en waarom doe je zo moeilijk? ik vis al tijden standaard en heb op dat water nog nooit problemen gehad en amper tot geen lossers

maar toch leuk gevonden alleen zou ik de tips die je hebt gekregen toch meenemen om hem nog een keer opnieuw te knopen :wink: :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

17-06-2011 07:50

Bedankt voor de reactie's. Heb de hair altijd wat korter, heb daar meer vertrouwen in :S. Maar wat jullie zeggen over dat de hair niet kan versvhuiven. Heb wel van ringetjes. Maar dit schuift prima "boven water". En wat er gezegd word over de handtest, eig heb je helemaal gelijk... En Jelmer ik heb t over de FLorisvijver (: En op de vraag of de hair niet beweegd. Hij verschuift heel makkelijk . Maar bij het stoppen na het lood bij het inwerpen dan schuift hij naar het einde van de haakbocht. zoals op de foto. En om de vragen te beantwoorden waarom niet standaard etc. Heb daarmee al gevist maar vang niet tot bijna niks :S Dus vandaar ik probeer een losse hair zo heeft het aas meer vrijheid en word de vis na mijn gevoel minder snel bang. hier heb ik de rig deels van :http://www.korda.co.uk/rigz/?id=6 . Dus ik ben volgens jullie beter uit als ik een lange hair neem, geen losse hair? en een line aligner?

Mvg

Kas
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

17-06-2011 07:56

Btw de vissen die daar zemmen zijn van ongeveer12 tot 22 Pond (: Misschien had ik dat er bij moeten vertelln, of is die informatie overbodig om je rig te knopen? Kas
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

17-06-2011 09:25

kas volgens mij heb je het deels verkeerd begrepen of ik natuurlijk, :wink: maar volgens mij vertelden hun dat ze het juist niet goed vinden dat die hair zoveel schuift en dat de hair naar de plek van de weerhaak kan schuiven waardoor de haak niet meer goed prikt. en hoe kun je vertrouwen hebben opgebouwd in iets terwijl je nog maar heel kort je eigen onderlijnen knoopt, want je zegt dat je het altijd wat korter hebt. nogmaals is geen kritiek en ook niet negatief bedoeld kas :wink: :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-06-2011 09:48

Waarom ik de hair langer wil en zeker bij deze verhoudingen?

Een vis zwemt na opname ( kijk eens onderwaterbeelden ;) ) heel vaak weg met de muil dicht en het aas naar achteren. Haakje mag al zijn werk doen voordat het aas ergens klem komt te zitten. Puur speculatief aangezien ik niet in het beestje zijn bek kan kijken maar goed, voor mij werkt het prima..

Kas,

Je hebt het over:

Kas Feenema schreef:Heb de hair altijd wat korter, heb daar meer vertrouwen in


Waarom dan vragen? Aan je andere topic over het wier te zien valt er nog wel een beetje vertrouwen op te krikken ;) Geeft niks, maar je vist met twee hengels neem ik aan. Kun je best wat aanmorrelen:

- Zolang je de rest hetzelfde houdt kun je bijvoorbeeld een lange en een kortere hair vissen
- Of je lengte van de onderlijn aanpassen en de rest hetzelfde

Moet je wel je aanbeten krijgen natuurlijk anders wordt je nog geen steek wijzer..

Kas Feenema schreef:Dus vandaar ik probeer een losse hair zo heeft het aas meer vrijheid


Door die hair zo in te perken qua lengte mis je die vrijheid juist weer in mijn ogen. Een kortere hair vissen kan ook soms wel, maar dan liever met een wat groter haakje.

Kas Feenema schreef:of is die informatie overbodig om je rig te knopen


Neen, in het geheel niet. Haakgrootte vind ik ook belangrijk, pas ik persoonlijk aan op de te verwachten grootte..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

17-06-2011 15:33

@Jelmer, nee maar de kant en klaar onderlijnen hebben ook een korte hair (:

@ Sven, Je hebt gelijk. eigg meerdere. maar ik dacht er anders over. Nu je het allemaal heb uitgelegd snap ik wat je bedoeld (: Van mij mag hij op slot. Bedankt voor alle hulp! :wink: Kas
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

17-06-2011 16:47

ik zie vaak onderlijnen voor bodem aas met een erg korte hair. ik denk dan waarom? eerst viste ik ook met een korte hair warom weet ik niet. maar nu vis ik vaak met 2 cm (of meer) ruimte tussen de onderkant van het aas en de haakbocht :) ik heb het gevoel dat bij een te korte hair het aas de haak belemmert te draaien omdat het in de weg zit. en bij een lange hair niet. bovendien denk ik dat een karper het aas toch wel diep genoeg naar binnen zuigt. integendeel tot brasem. ik denk dat brasem het aas een stuk minder ver naar binnen zuigt. sinsdien ik met een langere hair vis vang ik minder brasem :D
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

19-06-2011 19:58

Hij werkt gewoon:

Afbeelding

Kas :wink:
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

19-06-2011 21:41

mag ik een gokje doen waar dat is ?? :P
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten