beste haken


het beste merk haken

korda
131
42%
jrc
5
2%
ultimate
1
0%
fox
41
13%
pb
35
11%
anders namelijk....
99
32%
 
Totaal aantal stemmen: 312
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2011 16:44

klaas,vis je altijd met deze haak groote ? neem aan dat dit een 4 is ? probeer eens een curv 8,penetreert naar mijn idee veel sneller in de lip en ook dieper.wat is je exacte probleem overigens ? deze rig van de foto draait in als een gek,daar hoef ik hem niet voor over mijn hand te trekken.mischien zit daar wel 1 van de problemen.een te snel indraaiende haak kan ook verkeerd prikken,dit in samenwerking uiteraard met het aasgedrag van de vis.wat is je voertechniek etcetra ?

mvg Rik
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

12-01-2011 16:57

Er zijn natuurlijk dik- en dundradige haken.
Mij is het overkomen dat een karper een 'heavy duty'-haak uit wist te buigen.
Het was wel een heftige dril op een rivier.
Alle zeilen moesten bijgezet worden, en er stond geen eens wind :lol:
Op een gegeven moment moest ik het hogerop zoeken op de krib om de vis niet te verspelen aan de basalt-blokken.
Tja...en zoals Klaas al schreef, dan ga je van boven af drillen waardoor de haak te zwaar belast werd.
Op het eind van de dril zak ik vaak op mijn hurken (waar zitten die trouwens).
Als de situatie het tenminste toe laat.

met zeilende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

13-01-2011 07:51

zeg ik verschillende haken

korda ls 10, 8, 6
gamakatsu ls, 6 . Overigens nu voor het eerst
curve 6
pb ss 4,6 en 8
gamakatsu spececilist 6 en 8
887 mt 6 en 8

Nee niet achter elkaar, in de loop van 10 jaar op ste 1 en de andere stek de afgelopen 2 seizoenen


O ja de dril duurt geen 6 seconden, een gemiddelde seksuele ervaring van een 18 jarige zeg maar.

Voeren: zeg ik liever niet maar wijzigingen maakte niet zoveel of eigen lijk niks.

Er zijn 2 constanten btw

toplood en de vis moet heel even iets en mag zeker in die 5 seconden niets.



Afbeelding
chod spul systeem ook al de schuld gegeven, was echter niet van invloed


BTW 2

Er kan nog een gemene delers zijn, maar dan gaat een andere theorie spaak. Het spul ligt in en tussen het blad. Geval 1: dat groene kaneblad, geval 2 afgezonken eikenblad
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2011 11:44

ik meen dat je bedoeld met kaneblad die grone plompenbladen ? en je visserij bestaat dus uit snel bij de hengel zijn en het blokken van de vis alvorens die door alle plompenbladen heen zwemt en zich vastzwemt ?

bij de visserij "blokken" vallen bij mij al per direct alle longshank haken af die er zijn.deze haken gaan bij te veel druk "snijden" in de bek bij een verkeerde inhaking.de steel is te lang waardoor er te veel druk op de haakpunt cq bocht komt te staan.oftewel de haak breekt uit of scheurt/snijd door de mond en verliest zijn grip.wat tot gevolg een losser geeft.
op de foto van je eerste rig vind ik je hair wat aan de korte kant,een gevoel die bij mij opspeelt is dat de vis te diep in de bek gehaakt word en daar niet voldoende vlees kan prikken. wat dus ook het gevolg is van een los schieter of een 2de inhaking waardoor je de vis wel dichter bij het kraakbeen inhaaakt.bij deze visserij geef ik de voorkeur aan een wide gape met rechte punt en korte steel maatje 6. een hair die vanaf haak minimaal 1,5 cm wezen moet of zelfs langer.helemaal afhankelijk van hoe de vis aast en je voertechniek uiteraard.vaak is met het verlengen of inkorten van je hair de problemen al weg die voorkomen namelijk.verder zou ik toplood nooit gebruiken bij een visserij waar je de vissen blokken moet.de beetregistratie vertraagd hiermee enorm,beter zou zijn als je het gaat om de lijnen plat op de bodem te houden voor de vis,je de lijnen uitvaart en cq 4 meter van je rig deze plaatst.

ook zou ik met een losloodsysteem vissen wil je de vis nog sneller blokken.een volledig free running systeem geeft veel sneller een beetregistratie af naar je beetmelders.zora de vis gaat kopschudden krijg je waarschijnlijk al piepen wat met vastlood enorm vertraagt.

ook wel eens aan gedacht om met gevlochten lijn te vissen ? gevlochten lijn snijd tijdens een vis de plompenbladen gewoon door dus hoef je minder te blokken,tevens bevat het geen rek waardoor je dus nog sneller een registratie krijgt.

M.v.g Ricardo
K. van den Herik

13-01-2011 13:06

bij de visserij "blokken" vallen bij mij al per direct alle longshank haken af die er zijn.deze haken gaan bij te veel druk "snijden" in de bek bij een verkeerde inhaking.de steel is te lang waardoor er te veel druk op de haakpunt cq bocht komt te staan.oftewel de haak breekt uit of scheurt/snijd door de mond en verliest zijn grip.wat tot gevolg een losser geeft.


Praktijk wijst anders uit, sorry en pas sinds de eerste echt LdB haken met klein oog. en daarvoor de o shaunessey's.

Soms heb je geen keus Rik ook niet qua toplood, sorry.


Plompen zijn niet het probleem verder hoor. De paaltjes verderop wel.

Verder trek ik gerust wel een natte zakdoek over een sloot, ZONDER door de slip te draaien.... hahaha

Gevlochten lijn hielp ook niets.

Probleem is niet het uitbuigen sec, maar 10 keer niet en dan ineens een paar keer wel.

Een duim tussen onderkant bocht en bovenkant bol moet genoeg zijn, vergeet niet dat deze haak bijna recht staat.

En weet je wat probleem 2 is? Beide wateren krijg je maar een paar kansen per jaar.

Van te diep haken ben ik afgestapt. Voor in de lip, gok ik.

O ja leuk in deze: samen met Ronald van Bruggen 1 van de stekken bevist. Zelfde aas. Ik krijg een paar piepen en alles loopt strak, resultaat 8 vissen. Ronald idem alleen de boel loopt niet strak en geen vis.

Dankzij of ondanks? Ronald vroeg eerst of ik gek was met mijn longskhanks... duuuh

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2011 18:09

@ klaas.

wat is het natuurlijke voedsel van de vis in jouw water ? veel watervlooien in de zomer ? mossels ? kreeftjes ?

er zijn momenten op sommige wateren dat de vissen spontaan overgaan op "zacht" natuurlijk voedsel.bedenk hier dan de haak keuze bij waarvan jij denkt dat die het "meeste" vlees pikt.de bekken kunnen spontaan zachter worden.haakkeuze ?uiteraard sneller naar een maatje 4 of zelfs 2 grijpen ipv een maatje 8 of 6.

wanneer en hoe en wat krijg je lossers ? denk daarbij zelf goed na over ,het aasgedrag van de vis,en het natuurlijke voedsel aanbod op dat moment voor de vis.de aanzwemroute,

zit er wier ? in wier zitten allerlei slakjes als natuurlijk voedsel,word hun bek hier hard van ? kreeft verliest vaak in de zomer hun harde schild voor een nieuwe laag,die laag is op het moment van vervellen zeer zacht.en de karper kan spontaan in een week tijd zachtere bekken krijgen.

conclusie ?
denk logisch na over de momenten dat het fout gaat.schrijf het op desnoods.haal eens een emmer water omhoog en kijk wat er in zwemt.het zijn die kleine dingen die het hem doen. hou je niet vast aan een bepaalde rig/hair lengte.durf te zoeken naar de oplossing als het fout gaat.verleng die hair gewoon eens met nog een cm.

nog een conclusie ? het blijft karper vissen,het blijft gissen naar de 100 procent werkende rig,de pest is dat die niet bestaat omdat het afhankelijk is of een vis met een lepel een vork of mes eet.agh agh als je er maar plezier aan heb klaas.dat blijft het belangrijkst !
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

13-01-2011 18:40

sorry klaas,misschien al aangehaald maar ik had geen zin om alle 6 de pagina´s te lezen.
Heb je al eens inline lood op die plek geprobeerd?...prikt directer waardoor ik het gevoel hebt dat de haak zich gelijk beter kan zetten en dus meer vlees (in het midden onderin jeweetwel)pakt en minder kans heeft tijdens het drillen om te bewegen in de lip en uit te byuigen
"wind op de kant is karper op het land"
K. van den Herik

14-01-2011 08:29

ja ray. Viste tot voor kort alleen maar inliners.


Rik

week van 27-10- 8 stuks vangen , 6-11 2 kwijt zie laatste foto... Water 9 graden of minder.

Zoals gezegd: dressuur. Eerst vangen en dan ineens rare lossers en uitbuigers.

Als een ander niks vang, doe ik het dan goed of slecht?