Lossers op Ashima 887


Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

12-08-2008 13:28

Helaas, gisteren geblankt.
Vandaag maar weer is even testen!

@ van den Herik,
Ik vroeg me dat inderdaad ook af nadat ik mijn reactie al had gepost... mijn lood is toch het zwaarste gedeelte van de montage en zal dus ook als eerst zakken. Dus ik snap ook niet zo goed het dan kan dat deze toch steeds tegen het stuitje zou liggen.
Vergeef me als ik hier een domme vraag stel ik heb niet zoveel feeling voor natuurkundige aspecten.

Gr. Jochem
K. van den Herik

12-08-2008 14:04

dingen die je niet vertrouwd moet je eens zelf proberen.

Lood raakt het water. Bol en onderlijn volgen. Door de wrijving van de bol schuift het lood op tot tegen de stopper. Gebeurd zelfs al in de vlucht en pas echt machtig wordt het met een stringertje. Schuift je stuitje ook nog op. Tenzij deze te strak zit en je dus alsnog in de top 5 staat( die van meest visonvriendelijke systeempjes)

Door op tijd de worp af te remmen en druk op de lijn te houden kan je dit min of meer voorkomen, je ligt dan minimaal de diepte van het water dichterbij dan je denkt. Terwijl in veel gevallen je lood toch tegen de stopper ligt. Je vist dan dus met een langere onderlijn dan je denkt. Of dat erg is? Tja op het moment dat je vis in de bovenlip gaat haken zou ik eens achter de oortjes krabben.

Leuk hoor helder water, boot en emmer zonder deksel.

Tip 1)

Vis gerust eens met zo'n ringetje over je bead geschoven. FF proberen hoe strak het moet om net los te komen bij een aanbeet. Het lood in de bagger zorgt voor een extra goede inhaking.
Gebruikersavatar
Remi Drijver
Berichten: 19
Lid geworden op: 05-08-2008 18:43

12-08-2008 14:28

is dat niet in dordrecht? klokkelaar?

mvg remi
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2008 17:16

klaas, op dieper dan 1meter water heb je een punt. Echter als je je lijn strakdraait kan je het makkelijk teniet doen. Als je het echt zeker wil weten zet je je lood vast met een stukkie pva.
Dat die bead blijft zitten op de wartel is mijn inziens geen probleem zolang het stuitje dat gevromd word door een kraal maar op schuift. Net zo veilig als bijv een helicopter systeem.
Juist de clips hebben veel gokwerk nodig. Rubber te los en je verpeeld lood om het leven( niet echt goed voor het milieu) rubber te vast en het lood komt nooit meer los. Kennis van de materialen is natuurlijk wel belangrijk, maar geld dat niet voor alles? Zelfs het meest vusveilige systeem word door een kluns vernaderd in een moordwapen
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

12-08-2008 20:24

zeker vervelend die losn##iers,

Wat ik heb geleerd van ronny de grote is dat je onderlijn een cm of tien moet zijn. Waarom? Zodat hij in de onderkant van de bek haakt. Dit is het hardste stuk van de bek.
De haken die je gebruikt zijn niet mijn favoriet. Niet zozeer het merk maar de vorm. Als ik tegen obstakels vis gebruik ik altijd klauwhaken. Die pakken veel vlees. Dan kan je al aardig kracht gaan zetten.
Je schrijft dat je achter je hengels zit, nou weet ik niet hoe ik dat moet opvatten. Ik weet wel dat als je bij iedere beet gelijk aanhaald en zo de vis geen kans geeft te acceleren je ook al meer kans hebt de vissen uit de takken te houden.

En ik zou toch echt voor vastlood gaan en dan een gram of 100 of meer als dat kan. (Ik heb op de rivier gevist met 250 grammen maar dat daarbuiten.) Dan is de haak gezet en kan je lekker strak vissen.

Dus klauwhaken voor veel vlees, tien cm onderlijn om inhaking in de onderkant van de bek te bewerkstelligen, achter je hengels blijven om te kunnen blocken en zwaarder lood om strakker te kunnen vissen.

Ow en zorgen dat je lijn zo recht mogelijk naar je hengel loopt, (dus ook geen toplood gebruiken, dan maar je hengeltoppen een eind het water in als het moet)

Succes
Jan Peter Teerling

12-08-2008 23:09

Tja als Ronny dat al zegt zal het inderdaad wel zo moeten. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren. Zal dan ook wel puur mazzel zijn dat ik ze altijd in het onderlipje ram.

De 887 is geen klauwhaakje? :o
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-08-2008 00:29

Jan Peter Teerling schreef:De 887 is geen klauwhaakje? :o


Neen is geen klauwhaak, klauwhaak is een haak met naar binnen gebogen haak punt en vaak ook de haak oog.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 09:54

Ronny heet niet voor niets den groote, niet omdat hij nou zo lang was.

Wat is jouw onderlijn lengte Jan Peter?

Op de foto staat een klauwhaak.
Bijlagen
b_1875.jpg
(15.53 KiB) 572 keer gedownload
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2008 10:10

Ik wil je niet achtervolgen maar een achternaam krijg je daar hoef je niks voor te doen.

Op zich is de 887 inderdaad geen klauwhaak.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Peter Teerling

13-08-2008 16:24

Was even in de war met een ander model van Ashima.

Mijn onderlijnen? Van 4 tot 100 cm en alles daar tussenin.

Ik ben richting Ganges mss drijft dr ook nog wel 'n R in tussen al dat as van die hindoe's.. :D
martijn van zanten
Berichten: 71
Lid geworden op: 12-08-2008 16:44

13-08-2008 16:26

ow ken je mijn was ook ff meenemen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2008 16:38

Was?? oh ja ik snap het, een verassing is hij was. 8) :lol: :lol:
Vissen is een hobby, geen religie!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-08-2008 20:40

Met maat 6 gaan vissen ipv maat 8.

Succes
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Jochem van de Kamp
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-07-2008 00:09

17-08-2008 10:56

2 vis sessies verder en 2 maal geblankt.
Dus geen echte oplossing kunnen testen, vandaag ga ik het weer proberen.
Met een combilink rig + leadclip system en de chod rig met een 6 cm soepele onderlijn.

Als de lossers aan blijven houden dan gaat het gewicht naar 100 gram, mocht dat ook niet werken een andere haak.