Rig rutbeek.


Plaats reactie
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

01-08-2008 17:39

Nu ga ik dit jaar voor het eerst weer vissen :o
Omdat ik er even genoeg van had omdat ik vorig jaar niks ving,en ook weinig tijd had.
Maar nu ga ik maandag in of dinsdag naar het rutbeek en wil ik het weer eens gaan proberen.
ik leg de hengels op een stek van 2 a 4 meter diepte.
En niet al te ver uit de kant.
Het water is er ook modderig (en om zommige stukken weer ineens niet.)
Ik wil met mais of boillie gaan vissen,en geen voerstek (die maak ik terplekke)
dus nu zoek ik hier een ideale rig voor,maar omdat ik er een jaar niet meer ben geweest weet ik niet wat het beste is.

iemand een idee?
alvast bedankt!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-08-2008 19:17

Oké, om nou echt te vertellen wat je nou precies wel en niet moet doen zal ik toch een poging wagen. Je zegt dat de bodem vrij zacht is en soms ook hard, ga je hiervoor een bodemonderzoek doen of kwak je je rig gewoon op een op het oog aantrekkelijk stek? Ik ga er even van uit dat dit het geval is.

Ten eerste zou ik gewoon een soepele gevlochten onderlijn gebruiken. Je ligt niet ver uit de kant en de bodem is zacht. De onderlijn zal de structuur van de bodem aannemen en geen gekke wendingen aannemen zoals een combi-rig zal doen (tenzij je een scharnierpunt maakt bij de wartel).

Verder zou ik gaan voor niet al te zwaar lood 50-70 gram afhankelijk van de werkelijke afstand. Ook zou ik zeker gebruik maken van de lead-clip en een peervormige stuk lood aangezien dit beter uit de bodem te trekken valt.

Maak de onderlijn niet al te kort zodat deze niet te ver in de bodem terecht komt. Denk hierbij aan minimaal 15cm van haak tot wartel.

Verder zou je kunnen denken aan een pop-up, maar dit is zeker niet noodzakelijk.

Veel succes,

Mitchel
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

01-08-2008 19:28

okj bedankt.:)
ja ik kan eventueel even gaan duiken omtekijken hoe en wat.
verder dus gewoon een "standaard onderlijn van ong.18 cm
met skrink tube voor een beter inhaking),lood 50 gram denk ik het best,met fox safety lead clips? (heb ik nog)
Denk mais als aas,om even weer beetje het gevoel te krijgen.
ga dan later in de week wel met boilies vissen.

en hoe zit dat met swingers.? ik heb fox micro swingers,moet ik dan het gewicht ver naar de klip toeschuiven of er juist van af?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

01-08-2008 19:35

Over het algemeen geldt, hoe lichter de swinger hoe minder weerstand voor de vis en ook een betere beet indicatie. Aangezien je redelijk dichtbij vis, zal ik deze zo licht mogelijk maken. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de weersituatie. Probeer iig. zo licht mogelijk te vissen (dus het gewicht ver van de clip af schruiven, helemaal richting de pieper indien mogelijk).

Wat je ook zou kunnen doen is een tweetal (drietal) goedkope hangertjes van ultimate halen. Kosten geloof ik 2 a 3 eurootjes de stuk en vind ik zelf ideaal voor de meesten omstandigheden.

Een standaard onderlijn is prima hoor, houdt het gewoon lekker simpel. Shrink tube is idd. aan te raden. Ook de fox safety clip is prima hoor. Vergeet niet wat sinking tube te gebruiken en eventueel een flying back-lead en/of toplood om de boel aan de bodem te houden (ook hier geldt weer als de omstandigheden het toelaten).

Als je weinig brasem/zeelt op de stek heb, is het gewoon prima te doen met wat mais. Of je kan varieren per hengel en kijken wat de beste resultaten leveren. Eventueel kun je ook een tijgernootje of i.d. gebruiken.

Mitchel
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

01-08-2008 22:59

Toen me pa er nog viste dee die het altijd met gekookte aardappelen,en heeft er dikke vis mee op de kant gehaalt. :o
maar dit vind ik niet fijn omdat het er snel af valt,dus ik houw het idd bij mais.
ik laat nog wel van me weten als ik wat gevangen heb zondag/of maandag;)
Bedankt nog :)
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

06-08-2008 07:23

er is geen speciale rig voor het rutbeek. vis er al 15 jaar en er is geen wonder-rig.. gewoon vissen je uren draaien. dat is de oplossing. ik ga er zondag heen waarschijnlijk.


succes:wink:


nog wat gevangen trouwens??
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

07-08-2008 12:00

nog niet bij rutbeek geweest,maar maak je er ook altijd een voerplek?,of gewoon gaan zitten en vissen(ik weet de stukken waar het dieper wordt en waar de zandbanken liggen,).
Plaats reactie