Vertrekpunt van de hair


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 17:34

Ik zie op het forums vaak verschillende rigs. Hierbij zie ik ook verschillende vertrekpunten van de hair.

Sommige laten hem in het midden van de steel gaan. Andere daarintegen onderaan de steel, waar de haak begint. Ook bestaat de optie hem in helemaal onder aan de haak, dus in de bocht te monteren.

Laats genoemde optie gebruik ik meestal. De gedachte erachter is om de punt extra zwaar te maken, waardoor hij dus eerder zou prikken.

Mijn vraag is: Waar laat je de hair vertrekken en waarom doe je dit?

Heb het overigens over bodemaas.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

22-07-2008 17:40

op zelfde hoogte als de haakpunt en boilie 2 cm onder de haakbocht....waarom....???? doe het al 20 jaar zo en heb er nooit problemen mee gehad en heel erg weinig lossers....dus waarom veranderen :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

22-07-2008 17:45

^^ Ik laat mijn hair op deze manier ook vetrekken. Ongeveer tussen de haakpunt en het weerhaakje (alhoewel ik deze dichtknijp). Ik laat alleen +/- 1cm vrij tussen boillie en de haakbocht..

Mitchel
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

22-07-2008 18:12

Door middel van een stukje siliconetube laat ik de hair ook (bijna) onderin de bocht vertrekken. Ook met de reden om de haakpunt te "verzwaren".
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 18:23

Daarom vroeg ik het me af. Ieder gebruikt jullie methode, omdat dit zo aangeleerd is en werkt. Maar zou het niet beter zijn om de haakpunt te verzwaren.

Misschien is het voordeel van jullie montage dat de haak goed kan draaien. Dus dat het minder last heeft van het aas.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

23-07-2008 22:46

ik laat hem ook tussen haakpunt en weerhaak gaan ,
en de boilie 1 cm onder de haak ( in frankrijk hadden we 5 of meer cm )
enne waarom haak verzwaren .. houd het simpel .. geen poespas :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

23-07-2008 23:44

Klopt ook wel, maar ik zocht de gedachte erachter, de techniek. Kijk alle kleine beetjes helpen, ene meer als de andere. Maar baat het niet, schaad het niet verhaal.

Hoopte dat iemand een verklarend antwoord ken geven.

Zelfde met een line-aligner/krimpkous. Is nu toch ook helemaal ingeburgerd.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

24-07-2008 08:19

Hoe snel wil je dat een haak prikt?

Als hij té snel prikt, haak je de vis achterin de bek, en zal de haak door het zachte vlees snijden totdat hij voorin de bek blijft zitten, of hij schiet gewoon los. Vooral met longshanks kan dit een probleem zijn. Eigenlijk moet een haak pas prikken als hij bijna de bek uitglijdt, en niet zodra de onderlijn strak wordt getrokken.

Veel lossers? prikt waarschijnlijk te snel (in het zachte gedeelte). Vis op de mat? Even de prikwond checken.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 12:25

Klopt. Dus het is gewoon experimenteren. Dus niet te lange onderlijnen met snelle prikkers, zoals longshank en benthook. Als hij dan nog te snel prikt de lengte van de hair vergroten of het vertrekpunt van de hair verder van de punt af.

Wat zouden jullie doen, langere hair of ander vertrekpunt? Of zou het verschil zo minimaal zijn. Heb het eigenlijk zo nog niet getest. Iemand wel toevallig?
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

27-07-2008 21:58

ik ken mensen (en dat zijn echt GEEN peppies!) die hun onderlijn maken van technium (zelfde als de hoofdlijn) en die zijn hair recht vanaf de no knot knoop laat vertrekken! geen stukje tube of niets op de haaksteel! alleen wartel en haakje...

Zelf vis ik graag met een camo skin onderlijn. Stukje gestript vrij korte hair omdat ik vis met een fox ssc (licht gebogen haaksteel) dus die draait en prikt weer sneller. vis 'm wel met een stukje tube en laat m ter hoogte van de weerhaak vertrekken. Als ik de onderlijn met boilie (meestal tijger) recht naar beneden laat hangen wil ik dat de haakpunt iets schuin naar boven wijst.

hoop dat het vage verhaal duidelijk is ;)
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

28-07-2008 18:18

Hoi

Je moet inderdaad eerst eens checken waar je vissen geprikt zijn en dan pas kan je aanpassingen aanbrengen.
Ik heb dit jaar nog geen lossers gehad en al mijn vissen netjes in het harde gedeelte van de onderlip gehaakt gehad, en we hebben hier thans met voorzichtige beestjes te maken.

Prik je de vis te diep in zijn muil, dan kort je rig wat in.
Heb je veel lossers dan maak je de hair wat langer.

Ikzelf ben vanaf dit jaar ook met de ssc van Fox bezig en deze bevalt mij prima. Klein stukje krimpkous erover met linealigner (door de vorm van de haak hoef ik de krimpkous zelfs niet te buigen) en een hair die standaard vertrekt tegenover de haakpunt.
Heb je te maken met wat voorzichtigere vissen, dan kun je de bol ergens halverwege tegenover de haakpunt en de bocht beneden laten vertrekken. Zo haak je ze ook prima. Als ik de hair echter laat vertrekken knal beneden in de bocht, heb ik wel last van minder goed gehaakte vissen. Wellicht komt dit omdat de haak dan zo snel draait (vanwege het zwaartepunt) in combinatie met de korte rig, dat hij slechts miniem vlees kan pakken. Rig een beetje verlengen kan dan weer helpen, al zijn we dan weer terug bij af vind ik.

Dus ik hou het momenteel op korte rigs 10cm, ssc haakje maat 8, krimpkousje en line aligner, hair die vertrekt tegenover de haakpunt.

De ruimte tussen bol en haakbocht speel ik wel wat mee. Erg handig zijn die korda extenda stops daarvoor... kan niet meer zonder
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

28-07-2008 20:15

Zeker makkelijk! Was laatst nog in de winkel en iemand wilde een kant en klare rig met verstelbare hair. Toen dacht ik al bij me eigen, knoop er zelf één en gebruik die extenda stops.

Kwam nog een artikel van Piet tegen in de spiegel over vertrekpunt van de hair. Hij dat deze nog dichter bij de punt gedaan. Moet dit artikel nog eens nalezen, maar ben er nog niet aan toe gekomen :oops:
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

30-07-2008 14:27

Ik doe normaal gesproken altijd een tubje op de haakbocht vanaf daar vertrekt de hair dan.
Echter heb ik regelmatig een losser gehad.
Denk dat het beter is om in sommige situaties geen tubejes te gebruiken en meteen vanaf de knoop je hair te laten gaan.

Dan heb ik nog een vraagje voor jullie.

Hoe doen jullie het met een pop-up?

Sander.
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

30-07-2008 14:43

Vis zelf eigenlijk nooit met pop-ups, maar daarmee kan je de punt toch niet zwaar mee maken. Als ik heel logisch nadenk dan. Ben zeker geen expert in rigs, maar pop-ups drijven dus is geen extra gewicht.

Heb er nog het één en ander op nagelezen, maar alleen een line-aliner moet het snelste draaien. Met krimkous werkt dit ook, maar dan kan je de gab afsluiten. Hierdoor haakt hij niet te diep. Nogmaals ben er geen expert in.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

30-07-2008 17:58

nou, als je met een pop-up vist en een line aliner is ook vaak overbodig. Als je met of nylon of fluorcarbon (-zelfs met soepel- met een haak die een gebogen haaksteel of oog heeft) vist. de pop-up komt bijv. 2 centimeter van de bodem af en aan welke kant je pop-up ook benaderd wordt hij zal bijna altijd goed inhaken omdat de haak vrij kan ronddraaien.
You fail when you stop trying...
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

31-07-2008 06:00

gewoon een loodje op de haakbocht zetten, met een stukje draad vastklemmen
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

31-07-2008 11:20

Shot on the hook bedoel je?
Plaats reactie