De juiste rig voor het vissen met wafters..


ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

21-07-2008 08:31

Collega's,

Normaal gesproken lood ik mijn pop-up zo uit dat deze zich gedraagd als een wafter maar deze keer ga ik de *wafters* zelf proberen. Zelf denk ik dat ik ga vissen met camo skin die ik voor een gedeelte strip i.c.m. een longshank en een korte hair. heeft een van jullie al ervaringen met het vissen met wafters zo ja, met welke onderlijn heb jij de beste ervaringen?

*wafter* = geen zinkende boilie en geen pop-up maar een boilie die net onder het gewicht van de haak blijft zweven.

Gr,
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-07-2008 11:55

Ben zelf ook met wafters bezig, hellaas ben ik tot de conclusie gekomen dat je vaak een grote haak nodig hebt.
Maar de oplossing is simpel.

Pak de kern van een leadcore leader knip die af op de lengte die je nodig hebt.
Prik een gaatje met je boilie naald in de wafter en steek het stukje lood erin, herhaal deze stap tot dat die heel mooi langzaam zinkt.
Bij een grotere haak 6 tot 4 zal die vaak al van zich zelf zinken en is een simpele onderlijn met een korte hair al voldoende.

Afbeelding
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-07-2008 12:29

Kenny, wilde dit stuk nog eens nalezen in de Spiegel. Maar wat is het voordeel hiervan, dat het haakaas zicht hetzelfde gedraagd als het andere aas?

En waarom niet minder kurk erin doen dan, ipv lood erin te doen?
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

21-07-2008 16:44

Kenny,...zinkt deze wafter niet onder het gewicht van de haak dan? waarom dat lood? anders zou het toch een pop-up zijn?
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-07-2008 17:01

Ruben hellaas kwam ik er achter dat sommige wafters niet zinken door een haak, vooral al het een kleinere haak is en groter aas.

Coen dat is één van de voordelen.
Voor de rest kan je hem net even iets strakker op de bodem aanbieden en is het gewicht minder dus kan minder opvallen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-07-2008 18:27

Ja dat zag je ook goed bij die Korda dvd's. Pop-up negeren ze eigenlijk. Daarom zat ik ook aan wafters te denken. Haak is ook meteen verborgen. Krijg je soort shot-on-the-hook. Deze zit ook zo dicht bij de bodem.

Dat bedoelen ze dan ook met perfect uitgebalanseerd aas?
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

21-07-2008 20:53

en als we er nou een shot on hook rig van maken? dus alleen een klein loodje net achter het weerhaakje? dat houd m ook "tegen" de bodem en door de verzwaarde punt een nog snellere prikker?
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-07-2008 21:22

Kan ook zeker hoor, maar waarom de haking belemeren door extra loodje als je ook looddraad in de wafter kan steken ;)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

22-07-2008 00:21

als je het lood in de wafter steekt dan verzwaar je punt niet...dus heeft dat weinig met draaien te maken...ik ga deze proberen i.c.m. een long shank...goed idee of andere suggestie?

trusteeee
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-07-2008 01:05

Even tot de goede orde..

Kenny jij hebt het telkens over popups die je zo uitlood dat de popup een natuurlijk/uitgebalanceerd aasje wordt. Dus dit zijn popups die jij als "wafters" vist. en niet wafters met een stukje loodkern in de boilie. Dus wat er door jou wordt beschreven heeft weinig nut. alleen als het een popup is.

Een wafter is inderdaad een aasje die zich gedraagd als de omliggende aasjes bij je haak. Het mooiste is als zo'n wafter zinkt op de haak. Je belanceert hem als ware uit ..

Je kan een "wafter" ( wat een irritant woord!) net zoals anders vissen. Dat maakt niet uit. Gewoon het onderlijntje gebruiken die je altijd voor deze situatie hebt gebruik.

Shot on the hook kan je ook gewoon gebruiken. Is gewoon een onderlijn.. Met een uitgebalanceerde boilie (Wafter :wink: ) kan je op elke manier vissen. Hij belemmert het prikken niet dat loodje. Tijdens het prikken zou het loodje doodeenvoudig naar boven langs de steel schuiven. Dus je belemmert er niets mee.

Ruben,

Het onderlijntje wat je vist is ook totaal anders op elk water. Shot on the hook gebruiken? Waarom? Kennen de vissen de klappen van de zweep of niet?! Anders doen als andere is vaak de makkelijkste oplossing. Dat kan je zoeken in allerlei dingen.

Ik zou in de tijd van het jaar geen longshank gebruiken en vooral niet in combinatie met een lange onderlijn. Of je moet je hair heel wat verlengen. Houdt je onderlijn zo kort mogelijk, zolang de omstandigheden dit toe laten.

Ik zou hem gewoon op de volgende manier vissen:
(harde bodem/redelijk hard): onderlijntje van tussen de 8-15 cm. Pak bijvoorbeeld een Fox SCC (goed draaiende haak). De haaksteel kan je iets verlengen met wat krimpkous. Deze kan je eventueel nog als Line Aligner vissen( je laat de onderlijn eerder uit de krimpkous komen). Houd tussen onderkant haak en boilie ongeveer 1-1,5cm.

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 12:42

Duidelijk allemaal :) Hebben jullie er veel mee gevist, en leuke resultaten behaalt? Of was er weinig te merken...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-07-2008 14:03

Tino voor de duidelijkheid, door de grote van de haak moest ik hem uitloden door middel van looddraad in de wafter te stoppen, anders dreef die ipv van waften ;)

Coen, heb er een aantal mee gevangen maar om nu te zeggen dit is het wonder.
Waarvoor ik ze gebruik is boven op een partikel bedje of pellets.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 14:48

Ja dat dacht ik ook al :D

Kan het een keer testen, gewoon met kurkkruimels gemaakt? Of het je gewoon readymades gepakt?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-07-2008 15:30

Ik koop ze, te lui om te rekeken ;)

Cc moore heeft een paar mooie Wafters in hun asortiment.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Jan Peter Teerling

22-07-2008 15:35

Kenny door het gaatjes prikken in je boilie voor dat looddraad zal de boilie zich na verloop van tijd makkelijker volzuigen met water met als gevolg dat hij zinkt. Ze gebruiken bij normale pop-ups niks voor niks een stukje floss om de boilie te bevestigen.

Voor een kortere periode (paar uur) zal het looddraad werken, maar waarom dan niet een stukje van de boilie snijden todat de boilie op de haak zinkt? Gaat een stuk sneller, scheelt een hoop gepiel, ziet er niet standaard uit en de attractors lekken ook een stuk beter uit.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-07-2008 15:46

De Wafters van Cc moore zijn hellaas zacht aan de binnenkant daardoor durf ik het aas niet te besnijden ;)
Ik heb op de manier die ik beschreef looddraad in de wafter nog geen enkel probleem ondervonden.
Maar ik kan me zeker er in vinden, en zo vis ik ook veel met andere popups waar ik wel de mogelijkheid heb tot besnijdenis.

Maar misschien kunnen de mensen er iets mee en durfen ze het wel aan hun wafter kleiner te maken met een mesje.

Dynamite die ook wafters maakt heb ik nog niet gebruikt heb niks met dat merk namelijk.
Misschien zijn die wel goed geschikt voor verkleining.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-07-2008 17:37

Zeker slim Jan! Gaat het een keer zo proberen.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

24-07-2008 15:07

ben nu even thuis van-een-week-sessie (jaja douchen kan wel ven lkkr zijn ;-))
eerste nacht gevist met wafter (noem m gewoon zwaffel) en idd zinkt op het gewicht van de haak ziet er perfect uit.
momenteel vis ik voor ulti(geen reclame) en die hebben dyna.. in hun assortiment zitten...ik heb gevist met de spicy chicken (krijg je honger van als je die zak open trekt ;))
deze zijn gerold met kurk en doet z'n werk prima...toch is het water waar ik op vis geen boilie water en ben ik overgestapt naar een altenatief.

viste hem zelf met een ssc (gebruik ik vrijwel altijd!) i.c.m. camo skin en stukje tube op de haaksteel (geen line aliner) vis meestal kort...goed, verder geen aanbeet maar op ene boilie water issie prima in te zetten dat weet ik zeker!

vangseee ik moet (wil) snel terug!
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 00:15

Ja zo moet je het denk ik ook doen. Als je namelijk zo kant en klare pop-up mix hebt die zinkt naar verloop van tijd niet? Zag het gisteren op een dvd. Deden ze langzaam zinkende boilies testen. Na opnieuw ongooien zonk ie gewoon :)
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

30-07-2008 12:31

Een heel klein loodje op de hair onder de boile knijpen kan ook een gewenst resultaat hebben. Het loodje druk ik dan zo dicht mogelijk tegen de boile aan, als het kan zowat in de boilie.

Gr. Lesley
©
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

30-07-2008 16:08

Ik dacht ook leuk CCMoore wafters te kopen, ik vind het eigenlijk meer pop-ups.
ik gebruik ze nu met 0,4 gr. lood op de hair, dan ligt de haak op de bodem en het aas zweeft, maar als deze wat langer in het water ligt zal het aas iets minder drijfkracht krijgen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

30-07-2008 16:18

Daarom lijkt me het ook beter om die wafters zelf te maken met kurk erin. Ligt er natuurlijk aan welke haak je gebruikt.

Gisteren ook nog aparte rig gezien. Popup, met loodje aan de hair. Loodje en haak liggen dan naast de pop-up. Mannen van Fox konden het niet uitleggen hoe het werkte, maar vind. Maarja hun hadden wel meer rare rigs.

Is wat met het benauwde weer he :) Elke avond dvd's kijken, is toch te warm om vroeg naar bed te gaan.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-08-2008 12:51

Juist! Vage rig he :) Ook omdat ze niet konden verklaren hoe hij werkte. Alleen dat het anders is en waarschijnlijk daarom zou werken.

Denk zelf omdat hij dichter bij de bodem zit.
Nick Flip

01-08-2008 12:53

Hoe bedoel je niet weten hoe die werkte?

Nick