Recoil rig


Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

18-02-2002 18:26

Zelf heb ik er ook al mee gevist hoor! En al redelijk goed gevangen. Maar na wat overdenken bleek dat de rig geen meerwaarde gaf. Het lood was immers maar 70 gram, en er werd met weerhaak gevist...

Maar goed, ieder z'n meug!

Succes,

Michiel Pilaar
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-02-2002 00:03

Een wartel vastlijmen met tweecomponentenlijm op een steen kan ook een optie zijn, zag het net in het oude boek van de Indiaan.

Henri

De terugdeins-rig? Wat een naam.......
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Hans-Peter van Ee

19-02-2002 12:19

Heren

Goh....wat een nieuwe rig al niet teweeg kan brengen.

Aan verschillende rigs zijn de afgelopen jaren wat vangsten toegeschreven, met enkel en alleen de reden om geld uit onze karper-beurs te kloppen.
Hinge-link (of is het trigga-rig?), rekker-rig, combi-rig en nu een recoil-rig, zeg maar een verbeterde versie van de rekkerrig.
Wat mij elke keer dan weer opvalt is dat de hele karpervissende meute er achteraan huppelt.
Zelf zie ik niet zoveel verschil in al die rigs, het blijft een kale haak aan een stukkie lijn.
Zo ervaart de karper het vast ook, want wanneer een karper echt voorzichtig aast is deze vis gewoon niet te vangen.
Ja, Frank Warwick houdt een stukje Engelse foklore in stand.

Ook al zou men niet voeren en instant te werk gaan met deze recoil-rig, dan is en blijft het toch zo, dat de plaats waar het aas wordt aangeboden, de belanrijkste oorzaak zal zijn of er gevangen wordt of niet??

met simpele groet

HPE
Tom Boer

19-02-2002 12:37

Hans-Peter,

De recoil rig is GEEN verbeterde versie van de wonderlijn.
Het komt er zelfs niet in de buurt, zoals Edwin en anderen hebben beschreven dient het een ander doel. De één zegt druk houden tijdens de dril, de ander kent er wonderlijn effecten aan toe.

En waarom is een trigger of een combi rig handig voor de commercie??
Weet jij dat amnesia bijna niks kost?? En veel van de door jouw genoemde rigs maken gebruik van amnesia.

Voor de commercie zou het veel beter zijn om iedereen met snake-bite en soepele onderlijnen te laten vissen.

Groeten,

Tom
Hans-Peter van Ee

19-02-2002 14:02

Tom

Er zit weldegelijk een commerciele kant aan want Gardner-Tackle en P en B product hebben ze compleet in het assortiment, en heb je de prijzen wel eens gezien die daar aan vast hangen??

Als ik er een onderlijn aanknoop zonder boilie zal ik niets vangen, maar knoop ik enkel een haak met een boilie aan de hoofdlijn dan vang ik wel.
Dus wat is het belang van een onderlijn....

Voor mij wordt het belang van een onderlijn gewoon uit zijn verband gerukt.
Zeker hier in Nederland waar de meeste wateren niet aan zware dressuur onderhevig zijn.
Maar oké dan rekenen we de Zwaan dan maar tot een water met gedresseerde karpers.
Zelf zat ik er in het voorjaar en de vis die ik wist te vangen, kwam gewoon op een simpele onderlijn.
Ook weet ik dat 'de Gouwe' daar vorig jaar tweemaal werd gevangen en dat sinds anderhalf jaar.
En ook hier was een simpele onderlijn de oorzaak dat een webmaster deze mooie vis mocht koesteren.

Aas blijkt een veel betere dressuur-doorbreker, dan één of andere zogenaamde ingenieuze onderlijn.

Vangsten vallen niet op te hangen aan een onderlijn, het zijn een aantal factoren bijelkaar.

Een onderlijn is in mijn ogen veel minder belangrijk dan bijvoorbeeld aas of de te bevissen plek onder water.

Het is ook veel belangrijker dat de haak goed scherp is en niet van welk materiaal de onderlijn is.

Zelf vind ik het gewoon echt belachelijk dat mensen wijs wordt gemaakt dat onderlijntje A beter vangt dan B en vooral dat merk, dat is minstens net zo belangrijk.

De kant en klare onderlijntjes creeëren ook alleen maar een dom type karpervisser;

Een visser vangt een karper maar weet eigenlijk niet eens waarom!!!
Ja, hij denkt de onderlijn maar hoe de werking is onder water, geen idee, of was het toch de plek en boilie die als hoofdverantwoordlijke aangewezen konden worden?

Gewoon te gek voor woorden....

met fronsende groet

HPE


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-19 14:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-02-2002 19:05

Hoi Hpe,

alweer met je eens.... vangen of niet vangen ligt in mijn visie maar in hoogstens 10% van de gevallen aan de rig. Het is de plaats en het vertrouwen die de vis ten dage legt die hem doet haken.

En als je het mij vraagt is het aantal azende karpers op de stek ten tijde dat ee vis gehaakt wordt helemaal van cruciaal belang!!!!!Met vertrouwde groet,

laurens
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

20-02-2002 11:36

Als dan toch iedereen zijn mening geeft, doe ik ook gezellig mee...

Recoilrig? Heb ik 2 jaar geleden al mee getest. Heb er nooit iets mee gevangen! Dat is trouwens evenveel als met de rekkerrig... Ik kan ook heel weinig voordelen bedenken die zo'n rig zou kunnen opleveren. Of je moet met mega zwaar lood gaan vissen. Nee, geef mij dan maar een rig die zo natuurlijk mogelijk reageert in het water. Een "echte" triggerrig zou wel meer vissen op kunnen leveren. Een "echte" triggerrig zou een rig zijn die zodra het aas wordt opgezogen en de vis wegzwemt de haak een stukje terug zou moeten schieten. Hoe je zo'n rig in elkaar moeten knopen? Ondanks dat ik er deze winter aardig wat uurtjes in gestoken heb ben heb ik nooit een werkende rig kunnen fabriceren. Mensen met ideeën?!?!?! Een combirig (laatste stukje soepel) heeft voorlopig absoluut mijn voorkeur. De onderlijn strekt zich mooi over de bodem en het laatste stukje reageert vrij natuurlijk op eventueel blazen, zuigen en wapperen met hun vinnen. Daarbij komt dat elke "superrig" slecht goed werkt voor zolang het duurt. Als iedereen er mee gaat vissen ben je het (kleine) voordeel al weer kwijt en kan je net zo goed met een standaardrig aan de slag. Verder ben ik er van overtuigd dat HPE gelijk heeft over het belang van een rig. Aas en stek zijn veel belangrijker! Een rig moet natuurlijk wel naar behoren werken, maar werkt geheel in dienst van je aas. Het is je aas en de stek die de vis moeten overtuigen om te eten, niet de rig! Hoe onopvallender je rig is des te beter. Ik heb bij oppervlakte vis te vaak gezien dat vissen zich af lieten schrikken door dikke lijnen en (te) grote haken. Onder water zal dit niet veel schelen denk ik.
Hoe het soms toch verbluffende resultaat van "wonderrigs" verklaart kan worden? Denk dat gezocht moet worden in het afwijkende i.p.v. het wonderlijke!

Maarja, dit alles is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening...

Gr. Martijn
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

20-02-2002 11:51

Ok nog één keer!! :wink: en ik hoop dat er geen gezeik van komt!!
Wat iedereen in deze (bitsige)discussie vergeet is het volgende.
de reciol rig is te vissen met 3oz en minder en zal optimaal werken, mits, je het volgende aanpast: je zult je slip wat strakker moeten zetten en je swinger in volle gewicht aan je lijn moeten hangen.
Nu heb je dus meerdere factoren waarom de tube zal gaan rekken.
1, het lood, 2 je swinger, 3 je slip en 4 de weerstand van je lijn in het water en dan maar niet te spreken over het gebruik van toplood.

Zodra je een aanbeet krijgt zullen al die factoren er voor zorgen dat je tube uitrekt.
Je haak is het uiteinde en alles wat daat tussen zit is tegendruk.
Dus niemand maar dan ook niemand maakt mij wijs dat er wel 200gr of meer nodig is om de tube te laten rekken.
Hiermee bevestig ik dus dat alles wat die (anti recoilrig) posters beweren (dus dat de recoil rig) niet zou rekken klinklare BULLSHIT is..... :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tommy de Cleen op 2002-02-20 11:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-02-2002 12:19

Tommy, op het gevaar af om voor gek versleten te worden heb ik toch nog een paar vraagjes.

Jij zegt dat niemand maar dan ook niemand jou wijs kan maken dat er meer dan 200 gram tegendruk nodig is om de tube te laten rekken.
Hoeveel tegendruk denk jij op te wekken met al die maatregelen die jij treft?

Het inzetten van speciale? rigs is alleen nodig is op negatief beïnvloed water.
Niet moeilijker doen dan nodig is niet waar?

Wanneer een karper enige tegenstand ontmoet spugt hij het aas weer uit of niet soms?
Hierin ligt de kracht van het freelinen, penvissen of van het vissen met licht schuiflood is het niet?

Dus op 3 ounce lood rekt de tube uit?
Mocht dat niet het geval zijn dan rekt het gewicht samen met de weerstand van de lijn hem wel uit?
Mocht er dan nog niet voldoende weerstand opgebouwd zijn dan rekt het toplood hem uit?
Vervolgens rekt de extra weerstand van de de waker hem uit?
En dan aan het eind nog eens de slip.
Los van het gegeven van een bocht in de lijn de van de aanwezige rek in de lijn.

Hoe groot acht jij de kans aanwezig dat een vis zolang het aas in de bek houdt?

In mijn bescheiden mening is het een feit dat je de weerstand DIRECT moet opbouwen anders is het over.

Ik wens jou nog heel veel vis toe met of zonder recoil vergis je niet hoor ik ben geen tegenstander van die rig.
Maar wel sceptisch t.a.v. de argumenten.

met een rekbare groet.
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

20-02-2002 12:20

:razz:, Beste Tommy,

Als je deze laatste info direct had vermeld had je deze "bitsige?" discussie uit de weg kunnen gaan, persoonlijk houdt ik wel van een goede discussie!
Maar goed de recoilrig is- mits gevist met strakopgespannen lijn en zware waker en evt. toplood dus goed inzetbaar zonder dat je meteen met 200gr. lood hoeft te vissen.
In mijn ogen dus een rig die niet op elk water toepasbaar is, nl;
*vissen kunnen schrikachtig zijn van strakke lijnen, zeker wanneer er sprake is van zware bevissing.
*toplood gebruiken bij obstakels en (grind)richels/mosselbanken valt mi.af te raden ivm beschadigen van de hoofdlijn.

Toch weet ik een water waar ik 'em eens kan uitproberen en zal dat dan ook zeker doen.
Mocht de vangst door hetgebruik van de recoilrig verbeteren zal ik het je laten weten!

Vriendelijke groet,
Walter :grin:.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

20-02-2002 22:36

Pfffffffff, wat een gezeik!

Deze rig brengt gewoon karper op de kant mits juist gevist, wat ik al zei een aangepaste rekkerig die je minder snel in de war gooit! En de werking van de rekkerrig is al duizend maal beschreven dus waaron toch deze hete discussie???? Het mooie van de recoil is ook nog dat je makkelijker pop-up kunt vissen hiebij moet ik wel eerlijk vermelden dat ik dat nog moet proberen maar weet zeker dat het werkt want dan is het weer een soort trigger rig...multifunctioneel dus! Mooi toch dat dat allemaal op de markt komt!!!!! En of je hem nou koopt zelf maakt of helemaal niet gebruikt dat maat dan toch allemaal niet uit, laten we gewoon iedereen zijn eigen gedachten hebben over dit soort rigs, en neem maar van mij aan dat ze werken!!! En als je het niet van me aan wilt nemen ook prima maar vergeet niet dat je jezelf dan tekort doet naar mijn idee..let wel; op de circuitwateren want op de open wateren hoef je niet echt moeilijk te doen, alhoewel vergis je niet in alleen al het feit dat je deze rig never nooit in de war gooit krijgt de recoil weer een functie extra, toch zeeeeer belangrijk en meteen weer en dikke plus lijkt mij!
Zo en nou niet meer zo mierenneukerRIG met zij allen he!

gr RAY
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

21-02-2002 09:15

Beste Boarders,

Mag ik u allen verwijzen naar blz.223 van het onlangs uitgekomen "Tegen de stroom in" waarin Alijn zig uitlaat over metname deze recoilrig.(andere rigs en systemen)Leest u dat eens goed door en dan is het volgens mij zeer duidelijk.

MVG "GRUM"
Hans-Peter van Ee

21-02-2002 18:01

Raymond

Waarom vind jij het gezeik als anderen de 'extra' werking van deze rig in twijfel trekken?

Jij kan wel beweren dat jij goed vangt met de recoil-rig, maar dat doet een ander met een simpele onderlijn, en vast en zeker ook op de wateren waar jij vist.

Waarom is het zo dat ik het afgelopen seizoen al twee gevallen ken, van zeer moeilijk vangbaar geachte vissen, die gewoon gevangen werden met simpele onderlijnen...
En de mannen met hun 'zogenaamde' variatie's die keken toe....

Leg mij maar eens de echte verschillen uit tussen al die onderlijnen.
De overéénkomsten zie ik wel, en als ze die niet bezitten dan zullen al die 'twijfelachtige' onderlijnen niets vangen.

Als een vis door dressuur niet wegzwemt of zich opricht met het haak-aas in de bek, dan kijkt iedereen die met vast en zwaar lood vist op zijn neus.
Recoil-rig of niet....

met zeikende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-21 18:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

21-02-2002 21:03

Beste raymond

zoals je misschien weet(en anders weet je het nu) vis ik zowat alleen maar op zogenaamde "circuitwateren". Op dat soort wateren brengt een onderlijn vrijwel niets!! Brengt een onderlijn je wel iets extra's, dan is er of iets aan de hand met de aasopname/aasbehandeling waarop jouw rig perfect inspeeld, of je vist niet op een circuitwater.

Na enkele verschillende "circuitwateren" bevist te hebben kan ik over die wateren alleen maar zeggen dat een bijzonder soort rig absoluut geen voordeel brengt. en ik heb ze allemaal gemaakt, inclusief enkele zeer byzarre.

Er waren echter wel enkele andere dingen die de vangsten gevoelig opschroefden. en die vangsten kwamen dan op maakt niet uit welke ondelijn.

Dus Raymond daag ik je uit om op de meest platgezeten plek van een "circuitwater" te gaan zitten met je "beste" onderlijn, zonder voorvoeren. Ik wens je een fijne "wacht", en dat zal het worden!!

Jammer genoeg heb ik dat boek van alijn nog niet, maar ik vermoedt dat alijn wel gevist heeft met extreem zwaar lood. Vissend met extreem zwaar lood en een simpel onderlijntje moet iedere rig op "dressuurwater" goed zijn MITS je daar "last" hebt van topknikken en lijnlopers zonder doorzettende runs.

mvg

Roger Feijen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-02-2002 02:39

Beste roger en hans,

Begrijp jullie stelling ook volkomen en met dat gezeik bedoelde ik de hele discussie in het algemeen, laten we ieder nou gewoon in zijn waarde laten en zeker mbt rigs! Dat is toch iets superpersoonlijks net als de hele karpervissrij trouwens!

Voel het gewoon aan en speel in op de situatie en bepaal adh daarvan je rigkeuze.

Groetjes mannen,

en niet al te serieus worden he tis maar een hobby!
Hans-Peter van Ee

22-02-2002 10:01

Raymond

Uiteraard respecteer ik jouw mening wat betreft de recoil-rig, maar dat ik mijn twijfels heb over de werking en het effect, is ook mijn goed recht.

Vertel mij eens mat meer details.

1, Welke haak gebruik jij bij deze rig en waarom?

2. Moet de haak kantelen of haakt deze rig op een andere manier in?

3. En wat is of waar ligt de graadmeter om de functionaliteit van deze rig en hoe is dat af te meten?

met vragende groet

HPE
Thijs Schilderman
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00
Locatie: lelystad

22-02-2002 11:23

Dag Raymond,
Je hebt groot gelijk man wat maakt het nu uit of je een onderlijn koopt of zelf knoopt.
Ik kocht op de beurs een recoiltje van frank en ik knoop hem de volgende dag eraan en binnen een half uur eerste vis van het jaar.
Kwam het door de onderlijn?
Ik weet het niet maar ik weet wel dat ik een hoop lol had en m'n eerste vis :smile:

MZL
Hans-Peter van Ee

22-02-2002 14:55

Heren

Het is natuurlijk zo dat iedereen zelf bepaald met welke onderlijn hij zelf wil vissen.
Er zijn binnen deze discussie mensen die er zelfs al menig vis mee hebben gevangen.
Van mij mogen jullie dat, en jullie mogen zelfs jullie vangsten er aan ophangen, geen probleem.

Wel heb ik dan een verzoek aan de ervaren recoil-rigvissers.
Er is nog een topic geopend met recoil2.
Bas Hofkens heeft een specifieke vraag over het te grbuiken materiaal.
Zou het misschien mogelijk zijn dat jullie hem helpen met zijn vraag??

met bedankende groet

HPE






<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-22 14:56 ]</font>
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

22-02-2002 17:08

Tommy,

Are you a bailiff in France yet?
Saw your ad in Carpworld 133 :eek:

Gr. Raymon
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

23-02-2002 22:52

Hoi HPE,

Okee daar komt ie dan,

Mijn ervaring; ik heb het nu over de rekkerig maar dat komt omdat ik die dus al een aantal jaren su6 vol gebruik en de recoil nog echt moet gaan testen maar wel al weet dat het allemaal op hetzelfde neerkomt!!!!!!
Vraag 1. Fang hook NASH, schiet als een pijl en zo moet je de haking ook zien en daarom vis ik deze rig nooit meer met een klauwhaak (heb ik wel gedaan en ging ook wel maar een rechte punt komt beter tot zijn recht in dit geval.)

2. Kantelen gebeurt niet als de boilie los gelaten wordt nadat de karper een vreemde weerstand heeft opgebouwd dmv het elastiek, hij laat de boilie los uit de bekholte of nog mooier tussen de keeltanden vandaan, de haak schiet naar voren en in het vlees voorin de bek, gelukkig vaak onderin, want hier schuilt een klein nadeel van deze rig het kan wel eens voorkomen dat ie niet lekker zit gehaakt.

Tweede mogelijkheid; Gaat de vis nu eerst zwemmen en schrikt dan van de vreemde weerstand en vlucht eerst weg met het aas nog in de bek wat vaak ook gebeurt en laat dan pas los, tja dan haakt ie zich wel op de conventionele toer. Het kan dus twee kanten op met deze rig! Het belangrijkste is de karper aan het schrikken te maken.

3. Beetje onduidelijke vraag maar de functionaliteit ligt hem hier in dat je een verassing effect creeert, de vis pakt de boilie zwemt een stukje en voelt niet direct een grote weerstand in een keer zoals een stuk lood waardoor het duidelijk is dat hij het zakie tijdig moet uitspugen, nee het is een gevoel dat langzaam aan opbouwt en dat is nieuw (dit alles gebeurt nat. wel in seconde werk he!) en opeens wil de vis wel van het aas af omdat het hem teveel wordt die weerstand en laat het los en dan schiet de haak als afgeschoten door een boog voorin de bek.
Het klinkt allemaal nat. erg mooi zoals ik het hier neerzet en heb nooit in de bek kunnen kijken van een karper of het daadwerkelijk zo gaat dus het blijft theorie! Maar ik denk dat we het hier in moeten zoeken…en alles draait vooral om het laten schrikken van de vis, dan pas functioneerd ie zoals ie bedoelt is, en nat. haak je ook veel karpers op een normale manier met deze rig omdat dat ook kan, ze pakken het gewoon op gaan zwemmen en worden geprikt.

Materiaal;
Recoil;
-Warteltjes groot en klein, 8cm rekbaar tube (behoorlijk soepel), 10 cm 25lbs quickzilver, 5 cm 20lbs amnesia, fang hook nr 6 of 4.
-knoop de boel als een triggerrig maar schuif de tube wel eerst over de quickzilver heen voordat je hem dichtknoopt, tube omhoog drukken, knopen en weer terug laten glijden en over de kleinere wartel trekken, de quickzilver hoopt zich vanzelf op. Klaar is kees.
Beter kan ik en wil ik het ook niet uitleggen.

Gebruik deze rig alleen als het nodig is en je twijfel aanbeten krijgt, wedden dat ie nu wel doorloopt!

God god het lijkt wel alsof ik voor een klas pubers uitleg hoe je een condoom omdoet ha ha!

Su6
Vr gr RAY
Hans-Peter van Ee

24-02-2002 10:00

Raymond

Bedankt voor jouw uitleg inzake de recoil-rig en de werking volgens jouw.
Nu is vraag drie natuurlijk alleen te beantwoorden door het plaatsen van een onderwater-camera.....

En dan nog heb je geen zicht op wat er in de bek precies gebeurd, maar als het beter vangt dan een ander, dan heb jij een jouw doel bereikt.

Verder heb ik nog een vraag, excuus voor mijn puberaal gedrag: Heb jij deze rig ook ingezet op Busloo en had dat resultaat??

met vragende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-24 12:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2002 11:42

Nog een kostenbesparende tip.
De Nash Fang Hook is exact dezelfde als de Ashima C 420 met dit verschil dat de Ashima behoorlijk goedkoper is.
Vist je met de Nash Specialist Carp 1 serie bekijk dan de Ashima C 410 eens.

En dat telt niet alleen voor de Nash serie.

Zoveel hakenfabrikanten zijn er niet, een logo is zo in een zakje gedaan.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

24-02-2002 16:42

Hoi Hans,

ik merkte geen verschil met de rest van de rigs op Busloo omdat dit water niet zo'n danige stressput is als menigeen denkt, een goed hakende rig volstaat en ze moeten het gewoon doen dat werkt daar het allerbest.
Nogmaals vis een rig daar waar nodig is en hou het simpel. Heb paar winters terug een moelijke slotgracht bevist en kon zelfs op een voerplek tussen de takken jungle maar weinig vis verleiden, viste met slappe lijnen en gewone onderlijnen en kreeg trage oplopers (de lijn strekt en bleef strak staan wat inhoud dat ze het lood gewoon verplaatste anders zijn het lijnzwemmers) maar geen doorlopende runs, ik opperde na Alijn's boek de rekkerrig in te zetten en weldra pakte ik in 4 verschillende weken (beviste de stek niet constant, ook door ijsvorming)16 karpers tussen de 14 en 23 p. en 6 giga brasems en 3 zeelten wat ook hele moeilijke klanten waren daar en zeker in de winter!

Ik heb de rig nu gewoon bij me en zet hem in waar ik denk dat het -echt- nodig is en pak anders een stiff (gooi je niet zo makkelijk in de war) of een snakebite simpel geknoopt.

Het is net als met de 25 euro voor een kilo boilies, staar je er niet op blind want vis je deze net als ingewikkelde rigs op een verkeerde manier en op een plek waar een karper zich helemaal niet prettig voelt of helemaal niet verschijnt dan blijft je sessie net zo goed blanco, nul komma nul, nihilo!

Geef een karpervisser een dure speedboot met fishfinder en de mooiste en duurste pluggen en een BR hengel, dan wil dat toch ook niet zeggen dat hij meteen in een week 3 meters pakt. Het is evident dat het bij alle vistakken om watersense draait en bezit je die niet dan blijven het toevals treffers.
Maar ja toeval bestaat niet zeggen de chinezen..het valt je allemaal toe!

Gelukvogels blijven er altijd rondlopen en je bek valt dan ook ieder seizoen regelmatig open van verbazing als je ziet wat sommige gassies presteren. Maar goed ieder zijn vis gegunt hoor daar niet van,want hoe kun je zelf iets willen dat je een ander niet gunt?

gr RAY
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-02-2002 11:49

Vraagje:

Kan iemand mij vertellen wat de zuigkracht van een karper is? (en nee, daar bedoel ik niets ranzigs mee! :wink: ).
M.a.w, met hoeveel kracht wordt een boilie naar binnen gezogen?

Groet,

Martijn