Recoil rig


Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

06-02-2002 09:30

Deze rig gezien op de carp 2002 show??
en wat vond je er van :wink: voor vissen die heel voorzichtig azen is dit de tegebruiken rig (vind ik)ik heb er mijn laatste 9 vissen op gevangen :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

06-02-2002 09:53

Hee Tommy,

Had hem een half jaar terug al gezien via Rick (Warren) ziet er goed uit en heb er maar meteen een paar voor mezelf gemaakt, toch gebruikte ik hem al een paar jaar nml de rekkerrig! En dit is en hopleijk blijft een toprig!

gr Raymond
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-02-2002 10:04

Tommy,

Weet zo niet welke rig je bedoelt. Omschrijf hem eens?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-02-2002 10:25

Mark, op het achterblad van de karperwereld staat die rig wel.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-02-2002 11:22

Douwe,

Zal vanavond eens kijken.

Mark
Tom Boer

06-02-2002 11:40

Beste Mark,

De recoil rig is een soort elastiek rig.

Alleen is de elastiek vervangen door elastische tube.
Je gooit hem minder makkelijk in de knoop.

Alleen denk ik dat de werking veel minder is omdat de tube altijd stugger is dan elastiek.

Groeten,

Tom
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

06-02-2002 14:13

Ik heb deze rig zaterdag bekeken en zoals Tom al zei viel het me op dat deze tube vrij stug is.Door dit feit twijfel ik aan de goede werking van deze rig.
Als de vis de haak in de bek heeft en even achteruit zwemt is het de bedoeling dat door de weerstand van de tube(het oprekken) de vis zicht prikt. Maar wat volgens mij gebeurt is dat het lood eerst zal verplaatst worden alvorens de tube zich oprekt.Het feit dat alles onder water minder gewicht heeft versterkt dit gegeven volgens mij nog.
Wat is dan nog het nut van die tube?
Het systeem werkt volgens mij pas wanneer er extreem zwaar lood gebruikt wordt.Het gebruik hiervan is echter ook niet in alle situaties ideaal.
De wedstrijdelastiek voldoet volgens mij beter daar deze niet zo stug is, al kan je hier dan weer niet mee uitwerpen.

Met niet overtuigde groet,

Steve
Tom Boer

06-02-2002 15:35

Steve,

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die de rig al serieus geprobeerd hebben en ben nog benieuwder hoe die bevallen is.

Zeer zwaar lood (200+ gram) lijkt mij de enige manier om de rig te laten werken.

Maar misschien heb ik het helemaal mis?

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

06-02-2002 19:39

De 'orginele' recoil rig van Frank Warwick is mischien qua elasticiteit wat stug, kan ik niet over oordelen want ik heb hem zelf nog nooit getest, ik maak hem nl. zelf met rig-tubing van KN die superdunne voor het fixeren van de haak, met een supernova kern. Deze rig op deze manier vervaardigd is zeer elastisch en het kost maar weinig kracht/druk om het te laten werken. Heb in het najaar van 2001 hier uitstekende resultaten mee gehad evenals mijn vismaten die 'mijn' verbeterde versie probeerden.
MVG LvDinter.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

06-02-2002 19:41

Ook op bodems met mosselen is deze rig indeaal, vooral als je af een toe alles 2 nachten laat liggen........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-02-2002 22:39

Hier in Zeeland is de rig ook doorgekomen en na wat denken blijkt dat de rig de beste werking zou hebben wanneer:

Het tube volledig is uitgerekt en dat dan pas het lood begint te schuiven. Dus dat de karper het tube volledig uit kan rekken (tot het bijv: Merlin van binnen helemaal strak staat) dan is de rekkerwerking optimaal.

Probleem is dus: bij het gebruik van bijvoorbeeld 90 gram lood is het tube te stug om volledig uit te rekken... Er moet eigenlijk dus meer lood gebruikt worden, maar vissen met 230 gram is (zeker wanneer er gegooid dient te worden) niet aan te raden...

Waar ik naar op zoek ben: een zeer soepel tube! Wie heeft een idee?

M@zzel,

Michiel Pilaar
Arjan van den Berg

07-02-2002 08:39

Beste Michel,

Ook ik zou graag hele soepele tube willen voor deze rig, maar helaas hoe soepel je het ook neemt het zal nooit de werking hebben als die van elastiek.

En ook de elastiekrig is niet in alle gevallen een topper hoor, op 80% van de Nederlandse wateren vang je er geen vis meer door en misschien wel een stuk minder.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2002 14:15

Hallo allemaal

Naar mijn (bescheiden) mening heeft cor monster volledig gelijk!! 3 maal niets is het!! het is geen wonderlijn, maar als nadeel een uiterst dikke onderlijn. Kom niet aan met de rek, op de beurs lagen een aantal van die recoil rigs aan een 120 gr lood(inline). Nu weet eenieder(hoop ik) dat lood meer weegt buiten het water als in het water. Even aan de recoilrig trekken, en na een rek van +/- 2mm verschoof het lood al! :smile: nou dat heeft dan ook een extreme werking!! Commercie heet dat, en verkoopt goed tube(oa van corda). Laat je niets wijsmaken! Het extra gewicht van de tube kan ook geen schuiven(in de bek van de vis) van de boilie veroorzaken. Conclusie? :smile: :smile:

Met vriendelijke groet

Roger
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

09-02-2002 21:10

Hoi Steve,
k'heb er dan toch weer twee vissen mee gevangen :wink: BTW steve ik heb een paar vraagjes over Hombeek?? je kunt me mailen op tommy_de_cleen@hotmail.com
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Pieter de Jongh

09-02-2002 22:13

Hoi tommy, heb jij die vissen ondanks of dankzij je rig gevangen.
Dat zullen we toch nooit weten en daarom kun je met je vangst dus ook niets bewijzen.
Dat gebeurt TE vaak naar mijn idee.

Kritische groeten Pieter
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-02-2002 20:23

Hoi allemaal

iedereen die voorvoerd zou eigenlijk helemaal niet mee mogen doen in een discussie over rigs. Het voeren heeft namelijk een veel groter effect als rigs ooit kan maken. Een voorzichtige vis vangen is bijna onmogelijk.

laat ik je achter met een nieuwe spreuk:

"zo diep denk ik daar niet over na"

met vriendelijke groet

Roger
Arjan van den Berg

13-02-2002 09:22

Dus alleen met instantvissen heeft een zeer complexe rig misschien enig nut. Of anders gezegd kan je met een bepaalde rig soms meer vangen als met een standaard rig?

MvG

Arjan
Dennis Ruijs

14-02-2002 08:58

In het boek van Luc kan je al lezen dat je meer kan gaan vangen als je je rig veranderd.
Hij zegt ook dat je dan niet moet voeren, want dan verdraai je de zaak.

Groeten,

Dennis R.
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

14-02-2002 09:40

Oh niet voeren?? waarom niet!! mijn maat voerde vorig jaar +- 300kg boilies (in het najaar) op een water, en ving 150 vissen (karper :wink: ) ik vind het zelf ook heel belangrijk om te voeren :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Dennis Ruijs

14-02-2002 09:48

Hallo Tommy,

Wat ik wil zeggen is dat je alleen conclusies over je rig kan trekken als je niet voert (en dan nog niet eens altijd).

Als je wel voert veranderd de gehele situatie, als het goed is aast de vis dan met vertrouwen op je aas. Als je instant vist is dat geheel anders.

Voeren is natuurlijk het allerbeste remedie tegen rigdressuur. Maar rigdressuur met een aparte rig doorbreken zonder voor te voeren, dat is pas een kunst.

Groeten,

Dennis R.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-02-2002 08:50

Beste Dennis,

Ik denk ook wel dat Tommy dat weet dat voeren de situatie vaak.... totaal veranderd.


Vr.Gr.

Bertil
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

15-02-2002 12:08

Dennis,
zoals Bertil al zij, veranderd de situatie volledig bij voor voeren.
maar als ik met singel hookbaits vis kan ik een rig testen of ze effectif is, en dat is die recoil rig zeker.
en daarom gebriuk ik ze ook op voorgevoerde steken!! :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-02-2002 13:31

Tommy, beschrijf de effectiviteit van de rig eens en dan bedoel ik de werking niet dat erop gevangen wordt.

Geen bla bla van de tube rekt en door het terugschieten van de haak prikt het dier zich enz.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!