lossers op de chod rig ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

15-06-2008 11:23

Ben aan het visen op een water met nogal wat bodemwier. Nu wil ik hier een chod rig gaan inzetten. Wat ik me echter afvraag is of de lengte van de eigenlijke rig (zo'n 8cm) niet tot meer lossers leidt aangezien het lood erg dicht bij de haak zit tijdens de dril. Nu zal de inhaking (korte onderlijn met pop-up) vermoedelijk wel optimaal zijn (voor in de bek dus niet het zachte gedeelte) maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-06-2008 11:31

ik gebruikt dit soms.
en dan is het met een onderlijnte van 3cm en een pop-upje.

losser heb ik daar nog niet op gehad !
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-06-2008 19:46

Een optie is om met lichter lood te gaan vissen. Hierdoor zou het onderlijntje sowieso minder gaan wrikken dan bij lood van 180 gram bijvoorbeeld. Voor de rest maakt het toch niet uit dat het onderlijntje "eventueel" naar het lood zal zakken tijdens de dril? Je moet er wel aandenken dat het lood niet meteen directe invloed heeft op het haken van het onderlijntje. De druk wordt als het ware rustig opgebouwd, wat kan leiden tot een schrikreactie bij de vis.

Maar waarom de keuze voor een chodrig? Zonder de chodrig kan je ook goed uit de voeten komen met een normaal loodsysteem. Je kan bijvoorbeeld een wat langere onderlijn nemen en dan met een foampje op de haak de boel ingooien. Nu zou het onderlijntje verticaal gaan staan en langzaam zinken op het wier. En als je dan met een popup erop vist, weet je zeker dat je geen wier aan de haak zou hebben.

8)
~~Dreams can be true.~~
Plaats reactie