Nieuwe Korda Haak


robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

01-06-2008 12:24

Meestal draaien haken waarvan het oog of de steel serieus naar binnen staan sneller en agressiever met een gewone knooploze dan met gebogen krimpkous... Soms alleen met heel dun en soepel onderlijn materiaal niet. Gelul is dat je de controle over waar je de vis prikt verliest, of je moet ze echt extreem kort vissen. Meestal doet een stukje krimpkous op dat soort haken de haak juist minder snel draaien, maar wel altijd pas bij het uiteinde van de lip, behalve als je een heel kort stukje gebruikt, of een korte line aligner.

Als die haak lijkt op die fox ssc, dan draait ie als een tierelier zonder krimpkous, zeker als je het goede vertrekpunt van de hair opzoekt.

Gr. robert 8)
8)
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

01-06-2008 15:25

Kenny Willems schreef:Robin als de Fox ssc bij jou uitbuigt gaat die Korda het zeker ook doen :wink:


We zullen zien Kenny, hoop het niet in ieder geval! Anders maar weer terug op de oude vertrouwde drennan continental boilieankers in maat 2, die buigen zeker niet... :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-06-2008 21:54

Robert,

Dat zou best wel eens kunnen, het is zo'n gewoonte geworden een stuk van die shrinktube erop te vrotten dat ik eigenlijk nauwelijks meer kijk wat zo'n haak nou eigenlijk doet zonder. :oops:

Terwijl ik toch plenty vissen ving met slechts een knotless knot zonder die shrinktube voordat het mode werd alles van een stuk van die gebogen zooi te voorzien.

Wat is volgens jou bij deze haak het goede vertrekpunt van de hair, is dat zo'n beetje in de bocht of toch wel verder naar het oog?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

03-06-2008 19:25

robert de jong schreef:Als die haak lijkt op die fox ssc, dan draait ie als een tierelier zonder krimpkous, zeker als je het goede vertrekpunt van de hair opzoekt.

Gr. robert 8)


Wordt ik toch weer op het juiste moment gecorrigeerd :lol:
Heb net vanmiddag een pakje FOX ssc gekocht, vanmiddag een paar onderlijntjes gemaakt, standaard met krimp spul. Blijkt het toch niet nodig te zijn (integendeel zelfs).:wink:

Dankjewel,
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-06-2008 09:25

roderik franken schreef:Ik hoorde vandaag in de viswinkel een verhaal over korda dat ze een maand of 5 geen haken gaan uitleveren, omdat ze een levering met slecht metaal voor hun haken hadden gehad. Klopt dat?


Klopt, zei mijn shop ook.
Heb zelf het `genoegen`gehad om het mee te maken.Een Korda Wide Gape maat 6 harstikke opengebogen.Had een run,`hengel op gepakt en na 3 a 4 sec een losser en zonder te komen vast te hangen binnen gehaalt.Al had ie vast gehangen dan mag het nooit mogen gebeuren , is me nog nooit overkomen met een Fox Arma point en zelfs als ik daarmee kom vast te hangen en trek hem met al me kracht los nog nooit opengebogen !!! ( ik vis trouwens met Ultima powercarp )
Mijn winkelier heeft de rig teruggestuurd naar Korda voor uitleg en wellicht een vergoeding.
Het zure aan het hele verhaal is dat het ook me enigste run was van een 24-uur sessie.Maar me winkelier had al meerdere meldingen gekregen van klanten waarbij de haken van Korda waren opengebogen.Een maatje van me precies hetzelfde overkomen met een wide gape maat 10. Heb al me Korda haken ritiueel meteen in een vuilnis bak geflikkerd.
KORDA BEDANKT !!!
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2008 11:53

Beetje kort door de bocht vriend.

Als een haak toevallig net prikt in een stuk kraakbeen kan de punt niet binnendringen en komt alle kracht op de bocht te staan.

Ik kan je garanderen dat dan vrijwel alle karperhaken open zullen buigen.

Test het zelf maar eens, zet de haakpunt ergens tegenaan waar die niet in kan dringen en trek maar eens flink.

Het verhaal van slecht metaal was na de eerste serie widegape's, de tweede serie was slechte kwaliteit, daarna zijn de haken een tijd niet leverbaar meer geweest.

Toen ze daarna weer leverbaar waren was het probleem verholpen.

Ik kan me je frustratie voorstellen en ook dat je het vertrouwen in die haak kwijt bent maar om dit volledig op Korda af te schuiven vind ik niet correct.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-06-2008 12:54

Maat 6 wide gape prikt niet omdat ie zou prikken op het kraakbeen? Zou kunnen ,voor een seconde maar niet als ik een paar seconden daadwerkelijk contact met hem heb en hij lijn pakt. Hij kan niet balanceren net op dat stukje kraakbeen voor een paar seconde terwijl hij hem meetrekt want dan was ie `lager`geschoten en dus gehaakt of naar boven en los gekomen. Sorry, maar dat verhaal geloof ik niet.
En laten we eerlijk zijn, als ik met andere haken vast ben komen hangen en trek met volle kracht met 30 lb gevlochten lijn, 3,25 lb hengels en me slip totaal dicht en hij komt los en de haak totaal niet verbogen is ligt het toch aan de kwaliteit van het materiaal, sorry. Zo denk ik erover vriend.
En kennelijk zijn de problemen bij Korda nog steeds niet over want mijn winkelier had net die nieuwe haken binnen van Korda en dat was geen oud spul.
Fox Armapoints hooks for my !!!
Mvg Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2008 13:27

melvin de boer schreef:Maat 6 wide gape prikt niet omdat ie zou prikken op het kraakbeen?


Prikt niet omdat ie zou prikken? euh?

Over dat kraakbeen zit huid waarin de punt zich een beetje vast kan zetten waardoor deze een paar seconden kan blijven zitten.

Je hoeft me niet te geloven, ik probeer je alleen wat inzicht te geven van wat kan gebeuren.

Kennelijk sta je daar niet voor open.

melvin de boer schreef:En laten we eerlijk zijn, als ik met andere haken vast ben komen hangen en trek met volle kracht met 30 lb gevlochten lijn, 3,25 lb hengels en me slip totaal dicht en hij komt los en de haak totaal niet verbogen is ligt het toch aan de kwaliteit van het materiaal, sorry.


Hoogst waarschijnlijk zal dan de haakpunt zijn ingedrongen en kun je zo hard trekken als je wilt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

04-06-2008 17:03

En laten we eerlijk zijn, als ik met andere haken vast ben komen hangen en trek met volle kracht met 30 lb gevlochten lijn, 3,25 lb hengels


A little knowledge


Rest my case...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2008 17:41

Ooh..ik was dus niet de enige die dit dacht.......
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dennis Toet
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-02-2004 21:00

04-06-2008 18:56

idd mooie combo die 30 lbs gevlochten lijn met 3.25 lbs hengels + slip dicht

moet niet gekker worden !!!!
of zei jouw ''shop'' dat ook dat je dat moet gebruiken
anders geef ik um wel ff een telefoontje :evil:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-06-2008 19:15

Hij zegt toch dat als hij vast zit? :roll: Sommige lezen alleen wat ze willen lezen.....
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-06-2008 19:54

K. van den Herik schreef:Rest my case...


1) je bent nog niet eens begonnen
2) daarmee wilde ik dus duidelijk maken dat sommige haken niet ombuigen ongeacht wat.
3) `of topic` ,sommige mensen houden niet tot het handvat doorgebogen hengels omdat men dat ontverantwoord vind en juist wat extra kracht over wilt hebben en juist met gevlochten lijn en 3,25lb hengels 13 ft hengels vissen omdat men graag zijn lijnen uitvaart op 250 m en niet graag op pitjes vist van 10 bij 10 meter
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-06-2008 19:59

Eus,

Ik sta er zeker voor open maar geloof je gewoon niet. Heb er nog nooit van gehoord en is me de afgelopen 18 jaar nog nooit overkomen daarom geloof ik het niet. Heb het ook nog nooit gelezen in `vak `boekjes, dat je lossers kan krijgen door dit geval.Stel dat het waar is dat zit er wel iets in je redenatie maar ik ga het eens op het internet opzoeken/ uitzoeken. word vervolgt.

Mvg Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-06-2008 22:37

Melvin
Wat Eus hier verteld is toch echt de waarheid en naar mij weten is er wel degelijk over geschreven. Als een haakpunt daar (in het kraakbeen) prikt en de bocht niet goed wordt gevuld trek je iedere haakbocht zonder enige moeite open. Daarom zeg ik ook altijd dat een opengebogen haak tijdens een dril hoeft niet te komen door een slechte haak. Meestal wordt dit veroorzaakt door een niet volledige indringing. Dat kan weer komen door een niet goed werkende rig. Ik zeg hier dus niet dat jouw rig niet goed is want ik ken de situatie niet.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-06-2008 08:43

Ik ben ook van mening dat een uitgebogen haak bijna altijd het resultaat is van een haak die niet goed gevuld was. Wanneer de haak niet goed met vlees gevuld is krijg je veel meer zo'n hefboomeffect op de haakbocht. Een haak die gewoon tot in de bocht gevuld zit trek je volgens mij dus echt niet snel open! Of het nu een Korda longshankje is of een dikke klauwhaak.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

05-06-2008 11:35

In het voorjaar, vorig jaar heb ik de korda wide gape geprobeerd. 1e vis, ik ving hem, maar de haak was uitgebogen. Toen heb ik de haak nog een keer de kans gegeven, maar boog zo weer uit. Het lijkt mij wel erg
toevallig als dit aan mij ligt of de manier waarop de karper gehaakt wordt. Karpers zijn beide gevangen, en zaten op de goede plek gehaakt. Voor mij geen wide gape meer. Oh ja, voor de duidelijkheid, dit was op open water met 2,5 lb hengels en nylon lijn.

Met de longshank X eigenlijk nog geen problemen.

Even voor de duidelijkheid: Dit zijn mijn ervaringen en daar wou ik het graag bij laten.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

05-06-2008 18:51

Precies, met andere haken van Korda heb ik eigenlijk nog geen problemen gehad .Alleen met de Wide Gape heb ik problemen gehad en bepaalde klachten over gehoord.
Maar sorry,noem me eigenwijs maar ik krijg het maar niet in mijn kop dat een haak zo makkelijk ombuigt door het kraakbeen.
Vis nu 18 jaar en nog NOOIT is een haak me omgebogen en nu ik een ander merk uitprobeer wel dus heb geen vertrouwen meer in Korda haken en daar draait het toch om.
Maar voor jullie mister Fairbass ,COME ON freaks, Korda PVA-range is wel een toppertje. :wink:
Maar goed ,ieder zijn eigen mening, dat is het mooie aan vissen toch?

Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-06-2008 21:22

Melvin,

Ieder z'n ding, persoonlijk heb ik nog nooit een widegape open getrokken, wel andere haken waaronder zelfs een continental boilie hook en dat was nog niet eens zo'n brute dril.

Het punt is dat als de punt niet volledig is ingedrongen tot aan de bocht is iedere haak zwak.

Ik wil alleen maar zeggen dat het niet puur aan de haak hoeft te liggen, er spelen veel meer dingen mee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-06-2008 21:29

Melvin,

Twee mogelijkheden. De haak buigt dan uit of hij knapt. Gegarandeerd! Wat hangt verder van de tempering van het staal af.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
simon bregman
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-11-2006 12:14

12-06-2008 15:49

blijft deze nieuwe korda haak wel langer scherp, ik gebruik nu de fox arma point ssc, en heb op deze haak niets aan te merken, behalve dat deze snel bot wordt, als het bij deze haak niet het geval is stap ik zo snel mogelijk over

gr. simon
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

14-06-2008 10:28

Deze nieuwe haken zijn teflon gecoat. Normaal gesproken blijven deze haken iets scherper (denk aan de Gamakatsu Super Hook, teflon gecoat). Maar ik hen gehoord dat bij deze haken, als je ze gebruikt in combinatie met krimpkous, de teflon coating loslaat zodra het in aanraking komt met kokend water.

Let op, geen eigen ervaring, heb de haken nog niet in handen gehad. Is er iemand die ze al heeft, en dit kan bevestigen c.q. ontkrachten?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2008 10:44

Ik heb afgelopen week deze haak uitgetest op een knollentuin (Eemhof).

De rig was ong.15cm super natural, knotless knot zonder krimpkous, rubbertje op de steel om de hair op z'n plek te houden, 1cm tussen boilie en bocht, gevist met een 3oz inline lood. haak maat 8.

De score: 3 lossers op 4 runs. :cry:

Ik haakte de vissen wel heel dicht onder de kant en de vissen waren erg agressief maar ik vind het geen beste score, wellicht dat enige aanpassing wat verbetering zou brengen maar ik laat ze voorlopig even in het zakje zitten.

Met de Fox ssc maat 9 had ik al soortgelijke ervaringen. (wel met krimpkous)

Mijn "standaard" semistiffrig ving alles wat ik haakte, op 1 vis na die door een tak zwom.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

14-06-2008 13:27

Eus,

misschien wel een krimpkousje om het draaiend effect nog meer te verbeteren?

kun je een van die haken eens in kokend water hangen? Kijken wat die teflon coating doet?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-06-2008 16:22

Draaien doet wel hoor.

Ik denk persoonlijk dat bij deze haak, zeker in de kleine maten, de gape, dus de opening tussen de haakpunt en het oog te klein is om fatsoenlijk vlees te kunnen pakken.

Wellicht dat het verlengen van de onderlijn iets verbetering had gebracht zodat de haak iets langer de tijd krijgt om in de juiste positie te komen voordat de dreun van het lood komt.

Met krimpkous maak je de gape in principe alleen nog maar kleiner, niet echt aan te raden lijkt me, bovendien is deze haak ontwikkeld om te gebruiken zonder krimpkous.

Ik heb deze haak nog niet in het kokende water gehad, wel de longshank-x en de widegape maar daarbij blijft de teflon coating wel gewoon zitten naar mijn idee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."