Onderlijn materiaal


Plaats reactie
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

21-05-2008 20:24

Beste Karpervissers,

Ik zat te kijken naar wat materiaal voor het gebruiken als onderlijn. Het betreft hier om materiaal voor het maken van een soepele onderlijn..

Ik gebruik normaliter gewoon groen/bruin onderlijn materiaal. Is transparant te vergelijken met fluor carbon? En wat zijn jullie ervaringen met fluor carbon.. is het de moeite waard of nauwlijks of niet van toegevoegde waarde?

Verder onderlijntjes met coating.. combi-rigs geloof ik? Is dit type onderlijn beter dan de normale soepele onderlijn.. of is het goed voor pop-ups?

Tot slot shrinking tube.. een klein stukje bij de knoop + oog en over de onderlijn zelf, zodat het een kleine hoek vormt voor de inhaking? Plus eventueel nog een klein stukje om de hair netjes te houden.. Klopt dit?

Alle info is welkom, zodat ik binnenkort even de hengelzaak een bezoekje kan geven om vervolgens wat dingetjes te proberen :P

Ik houd me bij deze dus aanbevolen!
Laatst gewijzigd door Mitchel van der Linden op 21-05-2008 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

21-05-2008 21:31

Je topic heet Voorslag lijn en je wilt het gebruiken voor je soepele onderlijn. Volgens mij is Red Ant hartstikke stijf. Zeker niet te vergelijken met fluorocarbon.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-05-2008 22:17

Zeker niet soepel. Maar Red Ant is wel een prima schuurvaste voorslag. Fluorcarbon is weinig slijtvast. Als het om voorslag gaat is dat niet de beste. Als onderlijnmateriaal in de grotere diameters wel te gebruiken voor rigs. Hoewel ik inmiddels ervan afgestapt ben vanwege de beperkte toegevoegde waarde.

Combi materiaal is voor combi rigs. Het stijve deel brengt tenminste anti-tangle eigenschappen.

Met krimpkous kun van alles doen. Standaard line-aligner is een 0.5 cm voorbij het haakoog en dan aan de binnenzijde met een naald de lijn doorsteken. Variant is tegenwoordig iets langer nemen en rond naar binnen afbuigen. Dit gaat vrij goed door er een stukje dik rond nylon bij in te binden. Maar stijve krimpkous kan zonder.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

21-05-2008 22:20

Ik denk dat ik de verkeerde begrip gebruikt heb... ik bedoel dus geen voorslag lijn, maar onderlijn. Dus fluor carbon heeft weinig toegevoegde waarde als onderlijn, maar Red Ant is prima te gebruiken, hoewel het vrij stijf is?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-05-2008 22:25

Red Ant zou je kunnen gebruiken. Maar wat streef je precies na? Je praat ook over combi materiaal. Een combi rig kan je binden van combi materiaal of dik stijf nylon. Standaard is Amnesia in een dikkere maat. Maar er is stijver materiaal, zoals Red Ant.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-05-2008 22:26

vrij stijf? noem het maar gerust zeer stijf :P
is niet echt een onderlijnmateriaal om soepel lijntje van te maken

kan je beter chameleon nemen van PB, en voor de combi is green hornet een superlijntje (vind ik)
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

21-05-2008 22:30

Kees Ouwehand schreef:Red Ant zou je kunnen gebruiken. Maar wat streef je precies na? Je praat ook over combi materiaal. Een combi rig kan je binden van combi materiaal of dik stijf nylon. Standaard is Amnesia in een dikkere maat. Maar er is stijver materiaal, zoals Red Ant.

Groet, Kees


Red Ant was bedoeld voor het maken van een andere onderlijn, dan de combi-rig. Maar ik heb de omschrijving op internet niet goed begrepen zie ik, dus zal ik naar een alternatief zoeken. Een groen of bruin lijntje lijkt mij dus geschikt.

Verder heeft fluor carbon dus weinig toegevoegde waarde en zal ik dus niet uitproberen.

Als combi-rig materiaal zal ik de green hornet van PB proberen, aangezien ik daar al een aantal goede berichten over gehoord heb.

Mitchel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-05-2008 22:50

Is maar wat je gewend bent Michiel. 8)

Als je over soepel mono onderlijnmateriaal praat, dan kom je doorgaans niet uit op de grotere diameters. Mijn advies is dan geen fluorcarbon te gebruiken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

21-05-2008 22:50

Als ik het goed begrijp ben je dusopzoek naar een onderlijnmateriaal voor een soepele onderlijn en materiaal voor een combi-rig.

Als soepele (bruine) en zinkend onderlijn materiaal kan je bijvoorbeeld armabraid van pb nemen. Enige nadeel is dat hij verkleurd nadat hij in het water heeft gelegen. Als combi kan je bijvoorbeel korda hybrid nemen. Wat je je eerst eens af moet vragen is op wat voor soort bodem je gaat vissen. Is het water kraak helder en wordt het druk bevist? dan zou fluorcarbon onderlijn materiaal wel degelijk een meer waarde kunnen hebben. Het lijkt mij handig als je wat meer info geeft over je te bevissen water......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-05-2008 22:54

Ah, soepel zinkend gevlochten. Super-Nova van Kryston of Reflex van Fox is meest soepel en medium zinkend. Combi is snake-skin nog de beste standaard.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

21-05-2008 22:57

Thomas Kaslander schreef:Als ik het goed begrijp ben je dusopzoek naar een onderlijnmateriaal voor een soepele onderlijn en materiaal voor een combi-rig.

Als soepele (bruine) en zinkend onderlijn materiaal kan je bijvoorbeeld armabraid van pb nemen. Enige nadeel is dat hij verkleurd nadat hij in het water heeft gelegen. Als combi kan je bijvoorbeel korda hybrid nemen. Wat je je eerst eens af moet vragen is op wat voor soort bodem je gaat vissen. Is het water kraak helder en wordt het druk bevist? dan zou fluorcarbon onderlijn materiaal wel degelijk een meer waarde kunnen hebben. Het lijkt mij handig als je wat meer info geeft over je te bevissen water......


Over het algemeen niet super helder water, met modderige bodem.. En ja, jij begrijpt me goed :p

PB Armabraid wordt verkocht in mn hengelsportzaak, dus wellicht kan ik die proberen.
Laatst gewijzigd door Mitchel van der Linden op 21-05-2008 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

21-05-2008 22:59

Kees Ouwehand schreef:Ah, soepel zinkend gevlochten. Super-Nova van Kryston of Reflex van Fox is meest soepel en medium zinkend. Combi is snake-skin nog de beste standaard.

Groet, Kees


Mijn hengelsportzaak verkoopt geen Kryston producten, maar heb wel het fox rolletje zien...

Code: Selecteer alles
Zeer Soepele Snel Zinkende Gevlochten Onderlijn Materiaal
Kleur: Groen
Trekkracht: 25 lb.
Lengte: 25 Meter


dank u voor de info :p
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

26-05-2008 22:19

Heb je al gekeken naar het materiaal van Osprey? Laatst heb ik hiervan een onderlijntje gemaakt en het zinkt als een baksteen. Er zijn twee kleuren. Beide met een fluorocarbon mantel en een echte soepele kern. Ook het gestripte deel blijft plat liggen. Sander's Hengelsport verkoopt het.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

27-05-2008 01:18

Ik heb al wat spul aangeschaft bij mijn eigen hengelsport zaakje. Betreffend soepel onderlijn materiaal en gecoat onderlijn materiaal van de ultimate reeks. Was voordelig en leek me wel de moeite waard om het te proberen.

Over het soepele onderlijn ben ik goed te spreken, alhoewel het knippen erg lastig gaat.. Even een braid schaartje halen.

Over het gecoat materiaal ben ik iets minder te spreken. Ik vind het moeilijk te bepalen of je daadwerkelijk de lijn goed van zijn coating hebt ontdaan. Verder krult het soepele gedeelte nogal op. Stomen helpt wel, maar goed niet super dus.

Nu de resultaten even bekijken. Kijk de "Foto van je rig topic" voor de resultaten.. Eventuele op of aanmerkingen zijn altijd welkom..

Mvg,
Mitchel
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

05-06-2008 14:18

Ook mijn rolletje Silkworm was weer eens op, en ik heb besloten eens een rolletje Ultimate Magic Link te kopen. Aangezien ik op mijn thuiswater steeds meer draadalg ervaar, heb ik gekozen voor de "Jungle" kleurstelling, in de 15 Lbs uitvoering.

Over het strippen van de coating ben ik goed te spreken. Hij komt er heel gemakkelijk af tussen duimnagel en wijsvinger, en de braid is daarna ook relatief soepel. Wel ben ik wat minder goed te spreken over het gecoate deel van de onderlijn, dat is namelijk erg lastig gestrekt te krijgen. Ik moet het minstens 20 seconden in kokend water houden alvorens het echt mooi glad en strak te krijgen, dus is het spul mijns inziens niet echt ideaal om tijdens een korte sessie aan de waterkant even wat onderlijntjes in elkaar te flansen.

Over het algemeen ben ik echter van mening dat je er voor die prijs per 25 meter niet echt een bult aan kunt vallen. :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

05-06-2008 16:00

@ Simon, Ik gebruik ook dat materiaal van Ultimate. Als ik het stijve gedeelte 5 sec in stoom houd is het recht. Ik vind het wel fijn materiaal en duur is het zeker niet!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

05-06-2008 22:22

Voor soepel op donkere bodem: Sufix Heavy, echt een prima en ook retesterk soepel onderlijntje!

Voor combi op donkere bodem: PB Jellywire en wel de donkerbruine variant.
Valt goed te strippen, is mooi recht direct vanaf het rolletje en het soepele gedeelte is ook prima.

Deze gebruik ik doorgaans voor mijn visserij en doen het prima.

Groeten,
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Plaats reactie