Slappe lijnen met los lood


Plaats reactie
Niels Haaring
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-03-2008 23:22
Locatie: Westland

15-05-2008 19:05

Ik ben benieuwd of het volgende gaat werken op een water met een hele zachte bodem en sterk gedresseerde vissen.

Ik wil gaan vissen met slappe lijnen en een heel licht schuivend loodje van ongeveer 20 gram.
Nu is mijn vraag: Haakt dit vis? De vis haakt zich nu namelijk niet op zwaar lood en ook niet op een strakke lijn.
Misschien is er iemand die al ervaring heeft met deze methode.
Ik hoor het dan graag.

Gr Niels
Gebruikersavatar
sergio verheij
Berichten: 146
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: zutphen

15-05-2008 19:16

Als je met los lood vist haakt de vis zichzelf nooit. Als je de slip dicht hebt staan kan het goed werken, maar dan moet je wel je lijn veel ruimte geven dus heel erg los vissen, zodat de vis geen gevaar in de gaten krijgt.

gr sergio
wie het grote niet eerd, is het kleine niet weerd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2008 22:05

Niels,

Dit zal absoluut de vis niet haken.

Een running lead met zo'n licht loodje werkt niet best omdat de vis het lood vaak al verplaatst voordat de lijn door het loodje heeft kunnen bewegen.

Dat de vis zich niet haakt kan niet aan de strakke lijn en het zware lood liggen.

Je kan het veel beter in de aaspresentatie, bodemgesteldheid, rigcamouflage en het platleggen van de laatste meter(s) lijn zoeken.

Gebruik een fluorcarbon leader van een meter met 1 of 2 sliders erboven, dus niet de sliders op de leader zetten zodat ze niet over de voorslagknoop kunnen!!

Een andere, langere of kortere rig kan ook veel uitmaken.

Probeer vooral de boel te verfijnen door bijv. een kleinere haak te gebruiken.

Probeer je stek vanaf een andere kant te bevissen zodat de lijn vanaf een andere kant op je stek aankomt en probeer je aas een metertje te verleggen als het niet wil lukken.

Succes.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-05-2008 22:18

niels,

beetje hetzelfde vissen als ouderwets met een aardappel gewoon een heeeeeel licht wakertje aan je lijn en scheel worden van het kijken ernaar vergis je niet in hoe vaak je mis slaat als je niet precies weet wanneer en waarop je moet slaan...is gewoon een eerdere versie van het freeline vissen.

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 11:11

Een heerlijke actieve manier om passief te vissen.
Vergeet het zelfhaken en doe wat je moet doen, zelf opletten en aanslaan.
Verplaatsen van lood zie je vaak bij het verdwijnpunt van de lijn in het water.
Samen met de pen mijn favoriete manier van vissen.
Nadeel je moet geen stretcher bivymentaliteit hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-05-2008 18:19

Eus,

En toch heb ik met een dergelijk systeem (licht, glijdend lood, slappe lijnen) meerdere malen de theorie zien falen.
Ik kreeg snoeiharde runs en ving ook significant meer op die montage dan op de "standaard montage" die jij beschreef.
Mijn verklaring is dat een dergelijk systeem anders reageert dan een standaard montage en dat het om die reden een schrikreactie opwekt. Op den duur wordt het effect daarvan natuurlijk ook weer minder, maar dat is voor latere zorg!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2008 18:52

Bart,

Natuurlijk, vroeger viste bijna iedereen zo. (of freelined)
De vis zit alleen niet gehaakt en is niet of nauwelijks geprikt.

Na het wegzwemmen zal de vis merken dat er iets mis is en zal er als een haas vandoor gaan, wat jouw zogenaamde run veroorzaakt.

Ik vrees alleen dat een hoop vissen je aas uit zullen spuwen zodra ze merken dat er iets mis is.

Op sommige dagen zal deze methode best werken, ik zou 'm alleen niet zonder meer aanraden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 18:55

Ik wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-05-2008 19:05

Eus,

Dat waren ook mijn gedachten in eerste instantie. Na een periode van proberen bleek echter dat die hengel echt meer vis opleverde. Hoe, wat en waarom kan ik je ook niet vertellen!...
Wat ik er maar mee aan wil geven is dat een "standaard" systeem in vele gevallen goed werkt maar in de situatie die Niels beschreef zou ik het een prima optie vinden om dit systeem te gebruiken!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2008 19:06

Prima, maar dan wel bovenop je hengels gaan zitten zodat je meteen aan kan slaan.

En dat lichte loodje zou ik omruilen voor een wat zwaarder loodje van een gram of 40.

edit: Bart, Niels z'n vraag was of dit systeem de vis haakt trouwens. ;) Persoonlijk denk ik van niet.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 19:22

Eus mee eens, ik zeg ook nee.
Wat het loodje betreft is het compleet afhankelijk hoever je wilt werpen lichter kan ook heel goed uitvallen namelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Niels Haaring
Berichten: 39
Lid geworden op: 21-03-2008 23:22
Locatie: Westland

16-05-2008 19:28

Bedankt voor jullie antwoorden.
Hier kan ik wat mee.
Ik ga het maar proberen.
Mocht het wat opleven, laat ik het jullie weten.

Vangse

Gr Niels
Laatst gewijzigd door Niels Haaring op 16-05-2008 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2008 19:31

Niels niet te snel opgeven juist op zwaar bevist water kan het heel goed uitpakken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

17-05-2008 19:17

Mijn mening:
Het zal wel haken, vanwaar anders die snoeiharde runs? Als hij niet gehaakt zou zijn had ie het al lang uitgespuugd.
Doordat we tegenwoordig met ultrascherpe haken vissen mis je een vis helemaal niet snel meer.

Ander voorbeeld:
Je vist met de pen, de karper aast rustig op je stek, zodra die je haakaas pakt vliegt ie van de stek af... Gehaakt op het miniscule opwaardse gewicht van de pen?
Misschien dat ze in paniek 'vergeten' het haakaas uit te spugen, maar denk zelf dat de haak net een beetje blijft hangen. Door het zwemmen zal hoe licht het loodje ook is de weerstand toch groter worden ook al is je lijn eerst nog slap.

Ik zou het als Bart gewoon met beide hengels 1 methode. Moet zeggen dat ik zelf tegewoordig ook altijd met zwaardere systemen vis maar dat vooral vanwege de stroming.
Plaats reactie