je rig als safety


tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

14-05-2008 13:42

ik vis tegenwoordig bijna alleen nog maar met een combirig van flurocarbon en een braid
en als de vis de takken in zwemt of rond een paal breek ik nooit mijn hoofdlijn maar de braid

je zou mischien kunnen zeggen dat ik die vis nog op het droge had kunnen krijgen door een zwaardere onderlijn te gebruiken maar dan ben ik bang dat ik die vis kapot trek of me hoofdlijn breek
en dan zijn en ik en de vis verder van huis

of zie ik dit helemaal verkeerd

vertel het me dan want ik heb het idee dat dit het beste is voor de vis
(het is trouwens niet dat ik die rig zo kapot trek maar hijs gewoon een pondje of 15 a 20 en me hoofdlijn 30 ponds technium)
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-05-2008 22:40

Verder van de takken af vissen in het park :lol:

Het is kiezen of delen,of je blokt de vis af met het risico dat hij uitgscheurd.Of hij zwemt zich vast met alle gevolgen van dien.

Of wat verder van de obstakels vissen
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

14-05-2008 22:58

jah ik trek wel karpers tussen de takken vandaan maar als de druk te groot word breekt men onderlijn

en nou was mijn vraag dus kan ik beter het risico van uitscheuren nemen of dat die vis met enkelt een haak in zen bek zwemt
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-05-2008 23:03

Tom, wat je ook doet, NIET een zwaardere onderlijnmateriaal gebruiken! Dit kan funest zijn voor de karper. Je onderlijn moet altijd je zwakste schakel zijn.

Wat ik persoonlijk zou doen is gaan voor een nylon hoofdlijn met veel rek (lees eerst verder voordat je conclusies gaat trekken) met een hoge trekkracht en in dat geval wel gaan voor een zwaardere onderlijnmateriaal. Maar hou er rekening mee, je onderlijn moet minder aan kunnen dan je hoofdlijn.

Verder zou ik ook gebruik maken van een voorslag zodat lijnbreuken ook geringer worden. De reden waarom ik zei dat ik zou gaan voor nylon met veel rek en een hoge trekkracht bij obstakelvissen is dat dit mij dan de mogelijkheid geeft om mijn baitrunner uit te zetten en met een strakke slip vissen. De vis moet alleen lijn kunnen krijgen in extreme gevallen, zodat de bek niet doorscheurt (rek van je lijn helpt hier ook mee).

Verder zou ik strak achter mijn hengels gaan zitten, zodat je er snel bij bent al je een run krijgt. Kan je dit niet, dan moet je ook niet obstakelvissen.

Probeer ook haken met een lange haaksteel te vermijden met obstakelvissen aangezien de kracht die op de haakpunt wordt uitgeoefend groter is bij een haak met een lange haaksteel dan een korte haaksteel. Dit reduceert ook weer het uitscheuren. Wil je persé een inhaking van een lange haaksteel meemaken, verleng je haak met korte steel met wat krimpkous. Zo heb je wel het gewenste effect, maar niet de ongewenste gevolgen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-05-2008 23:06

Obstakel vissen is vóórkomen. Blokkeer de karper voordat hij de takken bereikt. Dat houdt in dat je net zo ver vóór de takken vist als jij ruimte nodig hebt om te blokkeren. Hoe minder alert je daarop bent, hoe verder je bij de takken vandaan moet blijven. Als je een vis tussen de takken vandaan moet slepen gaat het 9 van de 10 keer verkeerd.

Als bij het blokkeren zelf je onderlijn breekt, dus niet bij het vastzwemmen tussen de takken, kies dan een zwaardere onderlijn. Met 30 pond hoofdlijn heb je nog wel wat ruimte.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-05-2008 23:44

Maarja...wat je ook doet,blokken is nooit goed voor een vis.Ga eerst eens na of je niet ergens anders de vis kan vangen.Obstakelstekken pas als laatst kiezen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-05-2008 01:49

waarom is blokken nooit goed voor een vis.
Je haak mits een goede scheurt echt niet uit.

Maar houden mensen ook rekening met buiging van de hengel?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2008 09:52

Als hij perfect gehaakt zit blijft hij idd wel zitten,zo niet...dan word de vis er niet beter op.Iedereen heb het altijd over de gezondheid,maar ondertussen trekken ze de vissen over de kop de obstakels uit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2008 10:33

Ik adviseer sowieso situaties die kansloos zijn niet op te zoeken. Raak je steevast een deel van de karpers kwijt, zoek dan een andere manier of stek. Denk niet, ik heb de zwakste schakel dichtop de haak dus is er nooit een probleem. Persoonlijk vind ik de hele discussie daarover een beetje discutabel. Niettemin, stekken met overhangende takken worden altijd als hotspot gezien. En inderdaad is het vaak zo dat karpers onder de overhangende takken scharrelen. Vis dan tenminste niet zodanig dat de karper niet tussen de takken kan verdwijnen. Blokken doe je direct, zodat de karper niet op snelheid kan komen en daarom als enige oplossing naar links of rechts uitwijkt. Als je dit goed doet, dan is er geen probleem. Betekend wel bovenop je hengels zitten en een vaste opstelling die geen centimeter ruimte toelaat.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-05-2008 11:33

Beste Ferenc,
Ik vis vaak tegen overhangende takken aan op een bepaald water, dit is een uitermate productieve stek.
Dit is wel een plek die ik alleen bevis tijdens daguren en met complete focus (voor meer info zie relaas Kees).

Tot op heden heeft dit geresulteerd in geen enkele losser en de vissen waren prima gehaakt zonder uitscheuren. Als je wilt zeggen dat dit enige ervaring vereist en dat men moeten weten hoe je dit doet, dan wil ik me best bij je aansluiten. Het vergt een andere kijk op je visserij, maar het is zeker te doen, aan jezelf te bepalen of de kans dat je de vis daadwerkelijk af kunt drillen is een ander verhaal, sommige locaties hoe mooi ze ook zijn lenen zich niet om te vissen.


groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

15-05-2008 11:48

ferenc van de vorstenbosc schreef:Als hij perfect gehaakt zit blijft hij idd wel zitten,zo niet...dan word de vis er niet beter op.Iedereen heb het altijd over de gezondheid,maar ondertussen trekken ze de vissen over de kop de obstakels uit.


Hij hoeft dus niet uit het obstakel getrokken te worden, er moet worden voorkomen dat de vis erin gaat. Dan is er niet zoveel aan de hand als dit op de juiste manier gebeurt, zoals Kees al aangeeft. Als je met de slip dicht vist, dan zal de vis geen snelheid kunnen maken en de kracht op de haak valt dan reuze mee.

Gisteren heb ik dit nog in de praktijk gedaan, Met als resultaat een mooie schub. Slip dicht, paar piepen, schuddende top en vis ging mooi naar links. Dit icm een 2 lb hengel ging uitstekend.

Nu moet dit alleen gebeuren als je weet waar je mee bezig bent. Je kan je slip nog zo mooi dicht hebben zitten, maar dan moet je alsnog optijd bij je hengels zijn en als de vis naar links of rechts zwemt moet links of recht niet ook een obstakel bevinden. Dit houdt in de praktijk vaak in dat je loodrecht op het betreffende obstakel moet vissen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

15-05-2008 11:51

oh ja, een mooie voorbeeld van een hoek waar ik het vissen wel laat.

Afbeelding
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

15-05-2008 15:25

gewoon dom :-?
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-05-2008 17:06

volkomen mee eens :-?
denk je dat die takken tot op de bodem doorlopen?!
zal vast niet,er zullen vast wel een paar afgestorven takken ligge maar dat kan op elke plek.
dus ik zou zegge je kop er bij houden,geen gekke dingen en vissen onder die takken vandaan trekken(niet letterlijk trekken natuurlijk voordat ik weer aan gevallen wordt)
zal wel......!
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

15-05-2008 19:02

ff voor de duidelijkhijd op dit water vang je 10 vissen per dag 30 cm uit de kant

of 2 vissen per dag op 2 meter uit de kant (redelijk veilig)

of 1 vis per week op meer dan 2 meter uit de kant

de kant bestaat uit een verrotte schoeiing waarvan alleen de paaltjes nog staan

dan is dus de keuze voor mij snel gemaakt

vis er overigens niet snachts maar sommige karpers zitten dus meteen in die palen

wat ik dan doe is de vis simpelweg tegenhouden totdat deze eruit zwemt

doet deze vis dat niet dan geef ik hem een beetje speling en voer dan de druk weer op in de hoop dat de vis draait

meestal gaat dit goed maar soms breekt mijn onderlijn

en nou was dus mijn punt zou ik voor zwaarder materiaal moeten kiezen of het hierbij laten en af en toe me onderlijn breken

da was dus eigenlijk het hele punt

het blokken en dergelijke heb ik wel onder de knie maar soms zit de vis er gewoon echt meteen in

op dit watertje is trouwens de grootste die ik heb gevangen een pondje of 16 (geen monsters dus)
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

15-05-2008 19:20

Tot hoe diep gaan die takken? Tot op de bodem?

Is er tussen de takken en de bodem nog een halve meter ruimte, dan gewoon je hengeltop zo diep mogelijk onder water ALS er tussen vis en hengeltop ook geen takken liggen natuurlijk.

Heb eerder zelf zo'n situatie meegemaakt, hoe dichter tegen/in (inham) de bosjes hoe meer we vingen, dus meestal 5 x inwerpen tot ie perfect lag en dan alsn nog in 10 minuten vangen, ipv 5 uur! Deze bosjes kwamen niet tot de bodem en tussen ons en de bosjes in was de bodem obstakelvrij, we trokken de vissen op deze manier zo onder de bossen weg.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-05-2008 20:44

Nou Tom,

Dat antwoord is niet onduidelijk. Als het of de hoofdlijn of de onderlijn is, dan liever de onderlijn. Vraag is of je met een iets zwaardere onderlijn iets aan dit principe veranderd. Maar dat zal je zelf moeten uitproberen. Dezelfde knoop in dezelfde onderlijn is bij de één nu eenmaal sterker dan bij de ander. Er geldt meer dan treksterkte alleen. Bovendien zijn er 3 verschillende materialen, in verschillende lengtes en met verschillende eigenschappen. En wat belet je om direct weer terug te schakelen als het niet goed gaat? Als je verder het aantal verspeelde karper verantwoord vind, waarom kom je dan hier met deze vraag? Is op een afstand zonder kennis verder niet exact te beoordelen. Bovendien, wat de één onmogelijk vind, daar draait de ander zijn hand niet voor om. Bij mij begint het al te knagen als ik er 2 verspeel, of een aantal karpers vang waar de bek van kapot is. Aan jou de keus om daar door te gaan of op een ander water te vissen. Eerlijk gezegd ken ik behoorlijk wat water waar ik veel kan vangen, maar waar ik nooit vis. Dus dat soort argumentatie is dus ook maar betrekkelijk. Als het over verantwoord gaat, dan liever een haak met een kort onderlijntje, dan één met een langere lijn die in de takken blijft hangen. En het liefst helemaal geen karper verspelen. Vis je trouwens met een platgeknepen haak en lood dat makkelijk los komt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2008 23:21

Zodra de vis daar in de takken zit ben je hem kwijt,ik ken het water in kwestie en het is er prima mogelijk om goed in het openwater te vissen,probeer eens wat anders kwa techniek.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

16-05-2008 22:19

Kees Ouwehand schreef:Nou Tom,

Als het over verantwoord gaat, dan liever een haak met een kort onderlijntje, dan één met een langere lijn die in de takken blijft hangen. En het liefst helemaal geen karper verspelen. Vis je trouwens met een platgeknepen haak en lood dat makkelijk los komt?

Groet, Kees



maatje 8 weerhaakloos

eentje van korda geloof ik

heb trouwens nog nooit een vis terug gevangen met een ouwe haak erin of een uitgescheurde bek
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

16-05-2008 22:21

ferenc van de vorstenbosc schreef:Zodra de vis daar in de takken zit ben je hem kwijt,ik ken het water in kwestie en het is er prima mogelijk om goed in het openwater te vissen,probeer eens wat anders kwa techniek.



het water waar ik vis ?
of het water op de foto ?

ben je trouwens famillie van ko ?
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-05-2008 21:46

Water waar jij vis idd,en ben idd familie.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

19-05-2008 17:53

Dan moet je me tog is vertellen hoe je ze daar uit het midden trekt

want ik vang dan geen ene reet!

en zou ze wel uit het open water willen halen want t is uiteindelijk tog beter voor de karpers
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-05-2008 18:19

Vergeet die bolie eens en doe is wat anders,vis zwemt er vollop in het midden,ga maar eens kijken als het zonnetje schijnt.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

20-05-2008 17:56

1 op de 20 karpers die langs zwemmen pakken een korst of vlok en het zijn meestal de wat kleinere

ik viste daar al jaren met de pen, korst en picker. nu sinds 2 jaar dat ik met de boilie vis pak ik eigenlijk alleen maar vissen van boven de 70 cm terwijl mijn pb op dit water eerst nog op 72 cm stond oftewel ik verbreek nu met bijna iedere karper op de boilie me ouwe pb ( toeval ? )

op een pennetje met mais onder dat wilgje bij die skatebaan en net als met de boilie is het recht onder het kantje helemaal super!
alleen als t donker is moet ik stoppen terwijl ze zo rond 1 uur helemaal los gaan
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

20-05-2008 18:43

En wat vinden we van vissen afdrillen op 3 m2 tussen steigerpalen?